Zapach spalin w samochodzie – przyczyny i rozwiązania
- Szczegóły
Odczuwasz zapach spalin wydobywający się z nawiewu? W trakcie użytkowania samochodu zdarzy się, że z samochodu poprzedzającego wydobywają się nieprzyjemne zapachy, które później wpadają do wnętrza. Ale czy na pewno tylko wtedy może się dostać zapach spalin przez nawiewy do wnętrza? Otóż nie tylko. Najczęściej jest to spowodowane usterką w Naszym samochodzie, który należy zlokalizować i wyeliminować.
Nieszczelny układ wydechowy
Jedną z najczęstszych przyczyn wyczuwania zapachu spalin we wnętrzu może być nieszczelność układu wydechowego w pobliżu komory silnika. Powietrze zasysane z okolic podszybia bądź przez atrapę chłodnicy dostaje się do wnętrza i w niektórych przypadkach może się mieszać z tym w komorze silnika. Może to być spowodowane nieszczelnością kolektora wydechowego lub w miejscu innych łączeń z nim jak np. przy katalizatorze czy tłumiku środkowym. Uwagę mogą zwrócić również pęknięcia spawów czy dziury w układzie wydechowym. Winowajcą może się okazać elastyczny łącznik wydechu, nazywany również plecionką. Element znajdujący się tuż za katalizatorem podatny jest na wygięcia, a swoją budową ma neutralizować naprężenia układu wydechowego.
Nieszczelności układu wydechowego są przede wszystkim odczuwalne, często można usłyszeć metaliczny warkot przez co identyfikacja usterki jest w miarę prosta. Jeżeli jednak usłyszymy niepokojące odgłosy z przedniej części samochodu, nie należy ich ignorować.
Układ recyrkulacji spalin EGR
Jeżeli posiadamy samochód z zaworem EGR, może on ulec zatarciu przez co będzie powodował wydobywanie się spalin przez nawiewy. Oprócz odczuwalnego zapachu spalin we wnętrzu będą temu towarzyszyły takie objawy jak m.in. spadek mocy silnika, szarpanie silnika czy nadmierne dymienie z układu wydechowego przy dużym obciążeniu. Chcąc uniknąć zatarciu zaworu EGR należy regularnie - co około 60 tysięcy kilometrów usuwać nagar specjalnym do tej czynności preparatem.
Pęknięta uszczelka pod głowicą
Jeżeli zapach spalin pojawia się wnętrzu w momencie włączenia ogrzewania, istnieje prawdopodobieństwo, że źródłem jest nagrzewnica, co za tym idzie - wskazuje to na obecność spalin w układzie chłodzenia. Winowajca może się okazać kosztowny w skutkach, pęknięta lub wydmuchana uszczelka pod głowicą najczęściej powoduje przedostawanie się spalin do układu chłodzenia. Spaliny z komory silnika dostają się do kanałów wodnych, a sam płyn chłodniczy do komory spalania. Prowadzi to do ubytku płynu ze zbiornika wyrównawczego oraz nadmiernego dymienia z układu wydechowego na biało. Jeżeli nie jesteśmy pewni, że to wina uszczelki, można zakupić i skorzystać ze specjalnego testera. Tester uszczelki pod głowicą składa się z wężyka wkładanego w miejsce korka chłodnicy oraz płynu reakcyjnego.
Przeczytaj także: Rozwiązywanie problemów w A4 B5 1.9 TDI
Co należy zrobić, gdy poczujemy spaliny z nawiewu?
Nieprzyjemny zapach może się wydobywać z nawiewów już chwilę po odpaleniu silnika. Jeżeli odczuwamy zapach spalin w trakcie jazdy, czy podczas postoju - należy zadbać o przewietrzenie kabiny. Podkręcenie wentylacji wewnętrznej nic Nam nie da, warto otworzyć tylne szyby czy szyberdach jeżeli posiadamy.
Co by się jednak nie działo, w przypadku wykrycia usterki takiej jak wydobywający się zapach spalin z nawiewu - musimy skorzystać z usług warsztatu samochodowego. Każda usterka jest możliwa do naprawienia - koszt usługi jest zależny od wielkości usterki.
Czujnik NOx i jego rola
Czujnik tlenku azotu składa się z sondy i sterownika, połączonych ze sobą na stałe za pomocą wiązki przewodów. Całość jest zamontowana w układzie wydechowym i służy do wykrywania tlenków azotu w spalinach. Tlenki azotu są szkodliwe dla zdrowia i powstają pod wpływem wysokich temperatur, wysokiego ciśnienia lub nadmiaru tlenu podczas spalania w silniku.
Czujnik NOx jest montowany zarówno w pojazdach z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym od normy Euro 5/6 i zapewnia zgodność z surowymi wartościami emisji spalin. Dane z czujnika są wykorzystywane przez odpowiednie systemy zarządzania silnikiem do obliczania współczynnika recyrkulacji spalin, mieszanki paliwowo-powietrznej lub ilości wtryskiwanego mocznika (AdBlue®). Czujnik jest niezbędny w pojazdach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ponieważ wytwarzają one większe ilości tlenków azotu ze względu na napełnianie warstwowe. W pojazdach z silnikiem wysokoprężnym czujnik jest używany w połączeniu z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W tym przypadku mocznik jest wprowadzany do strumienia spalin i redukuje tlenki azotu do nieszkodliwego azotu (N2) i wody (H2O). Poprzez pomiar parametrów spalin czujnik NOx umożliwia optymalne dozowanie AdBlue® przez system zarządzania silnikiem, a tym samym skuteczną redukcję szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.
Po osiągnięciu wymaganej temperatury roboczej czujnik NOx w sposób ciągły mierzy zawartość tlenków azotu w spalinach. Zmierzone wartości są przetwarzane przez sterownik czujnika NOX i przesyłane do za pośrednictwem magistrali danych CAN do sterowników nadrzędnych, takich jak SCR czy sterownik silnika. Na podstawie otrzymanych informacji sterowniki mogą obliczyć, ile AdBlue® należy wtrysnąć przed katalizatorem SCR, aby uzyskać optymalną redukcję tlenków azotu. Grzałka zintegrowana bezpośrednio z sondą zapewnia dodatkowo wymaganą temperaturę pracy czujnika wynoszącą około 300°.
Przeczytaj także: Osuszacz zawieszenia Audi: wszystko, co musisz wiedzieć
W układzie wydechowym może być zamontowany jeden lub dwa czujniki NOx. Zależy to od wersji systemu zainstalowanego w danym pojeździe. Jeśli używane są dwa czujniki, jeden znajduje się przed, a drugi za katalizatorem SCR. Czujnik za katalizatorem ma za zadanie monitorować działanie katalizatora SCR. Zapewnia to prawidłowe działanie systemu i bardziej precyzyjną kontrolę systemów oczyszczania spalin.
Budowa i zasada działania czujnika NOx
Spaliny dostają się do pierwszej komory przez barierę dyfuzyjną. Znajduje się tam pierwsza komora pompy i ogniwo pomiarowe. Zawartość tlenu w spalinach jest mierzona za pomocą ogniwa pomiarowego w pierwszej komorze. Jako referencja służy kolejne ogniwo pomiarowe z połączeniem z powietrzem zewnętrznym. Różnica między zawartością tlenu w spalinach i powietrzu referencyjnym powoduje powstanie napięcia między dwoma ogniwami pomiarowymi, które sterownik czujnika wykorzystuje jako zmienną mierzoną i w ten sposób steruje prądem pierwszej komory pompy. Komora pompy transportuje tlen z pierwszej komory pomiarowej. Pozostałe tlenki azotu (NOx) przechodzą przez kolejną barierę dyfuzyjną do komory drugiej, w której znajduje się powlekana elektroda. Powstałe składniki azotu (N²) dyfundują na zewnątrz przez porowatą warstwę. Składniki tlenu (O²) są transportowane do powietrza zewnętrznego przez drugą komorę pompy. Sterownik czujnika mierzy prąd drugiej komory pompy i wysyła przetworzone informacje do sterownika silnika za pośrednictwem magistrali danych.
Zintegrowana grzałka umożliwia utrzymanie stałej i optymalnej temperatury pracy czujnika. Umożliwia to podgrzanie czujnika do wstępnie zdefiniowanej temperatury roboczej niezależnie od temperatury otoczenia i temperatury silnika. Zapewnia to optymalną reakcję czujnika NOx nawet w niskich temperaturach. Temperatura grzałki jest zwykle regulowana przez układ sterowania silnikiem. Sterownik silnika dostosowuje moc grzewczą do warunków otoczenia.
Spadek efektywności czujnika NOx
Na spadek efektywności czujnika NOx wpływają następujące czynniki:
- Zużycie spowodowane starzeniem.
- Warunki pracy, takie jak skład spalin, temperatury i wibracje.
- Głowica czujnika pokryta sadzą.
- Jazda na krótkich dystansach, nieprawidłowy skład mieszanki lub wysokie zużycie oleju.
- Wpływ środowiska - wilgoć, woda lub sól drogowa.
- Uszkodzenia mechaniczne - nieprawidłowy montaż, wypadek lub pogryzienie przez kunę.
- Wadliwe zasilanie - przerwane przewody, zwarcia zewnętrzne lub wewnętrzne.
- Usterka układu SCR - wadliwe komponenty i nieprawidłowe dozowanie AdBlue® może prowadzić do powstawania osadów.
Diagnostyka czujnika NOx
Działanie czujnika NOX jest monitorowane przez odpowiedni sterownik nadrzędnego systemu, a tym samym przez diagnostykę pokładową (OBD). Usterki związane z podzespołami, takie jak nieprawidłowa gotowość do pracy, zwarcia elektryczne lub przerwanie przewodu, są wykrywane bezpośrednio i zapisywane w pamięci błędów. W związku z tym pamięć błędów układów wydechowych należy najpierw odczytać za pomocą odpowiedniego urządzenia diagnostycznego. Dane uzyskane z komunikacji ze sterownikiem są podstawą do właściwej lokalizacji usterki i skutecznej naprawy.
Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Audi A4 B5?
Jednak przed bezpośrednim rozpoczęciem rozszerzonej diagnostyki sterownika należy sprawdzić wzrokowo cały układ wydechowy. Uszkodzenia zewnętrzne są zazwyczaj zauważalne już po nietypowych dźwiękach i mogą być spowodowane pęknięciami lub rdzą na rurach, przyłączach lub tłumikach. Również zainstalowane tłumiki i katalizatory należy sprawdzić pod kątem usterek, takich jak luźne części wewnątrz, potrząsając lub pukając w odpowiedni element. W tym miejscu mogło dojść do uszkodzenia przewodów lub złączy elektrycznych na skutek działania czynników środowiskowych, takich jak brud, woda lub sól drogowa. W związku z tym w ramach diagnostyki należy również uwzględnić złącze elektryczne w sterowniku. W zależności od pojazdu i systemu można nie tylko odczytać pamięć błędów, ale także wybrać i wyświetlić dodatkowe funkcje, takie jak parametry lub schematy elektryczne.
W celu zlokalizowania uszkodzenia można wykorzystać schematy elektryczne dla danego układu, pobrane z informacji o pojeździe.
Widok rozmieszczenia czujników na schemacie:
- Czujnik NOX przed katalizatorem
- Czujnik NOX za katalizatorem
- Sterownik silnika
Wymiana czujnika NOx - ważne wskazówki
- Montaż może wykonywać wyłącznie przeszkolony, wykwalifikowany personel.
- W ramach diagnostyki usterki po przeprowadzeniu diagnostyki ECU należy najpierw przeprowadzić kontrolę wzrokową elementów i osprzętu w komorze silnika.
- Czujnik należy wymienić w przypadku uszkodzenia przewodu lub obudowy czujnika.
- W przypadku naprawy czujnik powinien być zawsze wymieniany jako kompletna jednostka.
- Zwrócić uwagę na użycie prawidłowego czujnika i pozycję jego montażu! Uważać, aby nie pomylić pozycji przed i za katalizatorem.
- Gwint czujnika NOx nie może być dodatkowo pokryty pastą miedzianą.
- Czujniki NOx muszą być dokręcane z określonym momentem dokręcania!
Różne możliwości diagnostyczne przedstawiono na przykładzie testera diagnostycznego mega macs X. Zakres badania i dostępnych funkcji mogą się różnić w zależności od marki pojazdu i są zależne od konfiguracji sterownika. Wpisz numer OE w polu wprowadzania danych.
tags: #audi #obudowa #filtra #powietrza #z #termostatem

