Osuszacz Zawieszenia w Audi: Zasada Działania i Problemy

Zawieszenie pneumatyczne to nowoczesny system stosowany w samochodach, w tym w modelach Audi, który zapewnia wyjątkowy komfort jazdy i możliwość regulacji wysokości pojazdu. Jest to rozwiązanie szczególnie popularne w autach premium, SUV-ach oraz pojazdach użytkowych, gdzie stabilność i zdolność adaptacji do warunków drogowych są kluczowe.

Jak Działa Zawieszenie Pneumatyczne?

  1. Zawieszenie pneumatyczne różni się od tradycyjnych systemów zawieszenia, które opierają się na stalowych sprężynach.
  2. Główną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest możliwość automatycznego lub manualnego regulowania wysokości pojazdu.

Zawieszenie pneumatyczne to zaawansowana technologia, która zapewnia niespotykany dotąd komfort jazdy, stabilność i możliwość adaptacji do różnych warunków drogowych. Mimo pewnych wad, takich jak wyższe koszty utrzymania i podatność na awarie, zawieszenie pneumatyczne pozostaje wyborem numer jeden w samochodach luksusowych, SUV-ach i pojazdach użytkowych.

Rola Osuszacza w Systemie Klimatyzacji

Klimatyzacja samochodowa to element wyposażenia, który znacznie podnosi komfort jazdy. Pomimo że rozwiązanie to spotykane jest w tak wielu samochodach, to sporo kierowców nie jest świadomych konieczności wymiany takich podzespołów, jak filtr osuszacz. To niewielkie urządzenie ma ogromny wpływ na trwałość i wydajność klimatyzacji samochodowej.

Sporo kierowców zaczyna się interesować stanem podzespołów klimatyzacji dopiero wtedy, gdy układ przestaje poprawnie pracować. W przeciwieństwie do regularnych wymian oleju, czy rozrządu, stosunkowo mało osób serwisuje klimatyzację w swoich samochodach. To błąd, który może nie tylko powodować awarię układu, lecz także znacznie obniża komfort jazdy w upalne dni.

Osuszacz to wymienny element systemu klimatyzacji, który zapewnia bezawaryjne i wydajne wychładzanie wnętrza pojazdu. Filtr osuszacz to niewielki podzespół systemu klimatyzacji samochodowej, najczęściej o walcowatym kształcie, nazywany często także odwadniaczem. Choć większość samochodów poruszających się po drogach wyposażonych jest w klimatyzację, to obie nazwy mogą niewiele mówić kierowcom.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Filtr osuszacz to urządzenie wchodzące w skład systemów klimatyzacji wyposażonych w zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika chłodzącego. Odwadniacz przeznaczony jest m.in. do osuszania czynnika chłodzącego oraz oleju sprężarki klimatyzacji. Obecność wody w układzie klimatyzacji niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń, które poznasz w dalszej części tekstu.

Lokalizacja i Funkcja Odwadniacza

Filtr osuszacz najczęściej zlokalizowany jest pomiędzy skraplaczem a parownikiem. Odwadniacz wypełniony jest materiałem higroskopijnym w postaci granulatu, którego zadaniem jest pochłanianie wody obecnej w układzie, a w konsekwencji wyeliminowanie jej z układu. Filtr może jednorazowo wchłonąć od 6 do 12 gramów wody. Rzeczywista pojemność urządzenia zależy od temperatury panującej w układzie. Im niższa, tym więcej wody może zgromadzić filtr osuszacz.

Podstawową funkcją, jaką pełni osuszacz jest wyłapywanie i magazynowanie drobin wody obecnych w układzie klimatyzacji, które mogą wiązać się z chłodziwem i olejem. Nadmiar wilgoci może doprowadzić do powstania drobinek lodu, które utrudniają ruch czynnika chłodzącego. To z kolei poważnie ogranicza wydajność chłodzenia powietrza trafiającego do przestrzeni pasażerskiej.

Odwadniacz odpowiada także za stałą filtrację czynnika chłodzącego. Dzięki temu wychwytywane są wszelkie opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz układu np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z podzespołów.

Czynnik chłodzący krążący w układzie klimatyzacji trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1-2 cm nad dnem urządzenia. Dolna część odwadniacza nazywana jest strefą dekantacji i podczas pracy układu gromadzi się tam niewielka ilość chłodziwa. Funkcja magazynująca odwadniacza zapewnia utrzymywanie stałego dopływu czynnika chłodzącego do parownika.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Objawy i Skutki Zużycia Osuszacza

Zużyty filtr osuszacz zazwyczaj długo nie daje o sobie znać. Dlatego kierowca o usterkach tego podzespołu dowiaduje się przy okazji mniej lub bardziej poważnych awarii układu klimatyzacji. Stopień zużycia podzespołu powinien być określany podczas czynności serwisowych urządzeń odpowiadających za schładzanie powietrza. Osuszacz to urządzenie wypełnione higroskopijnymi cząsteczkami, które ma określoną pojemność wynoszącą najczęściej do kilkunastu gramów wody.

Nadmiar wilgoci w układzie często prowadzi do korozji metalowych podzespołów. Po pierwsze skorodowane elementy często tracą szczelność. Sprzyja to ulatnianiu się chłodziwa, a uzupełnienie jego stanu jest kosztowne i w przypadku nieszczelności daje krótkotrwały efekt. Po drugie korozja może doprowadzić do uwalniania się szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni, co szybko degraduje pozostałe podzespoły układu, takie jak np. sprężarka klimatyzacji.

Kiedy i Jak Wymieniać Osuszacz?

Osuszacz klimatyzacji to element eksploatacyjny, który podobnie jak wiele innych części z czasem ulega zużyciu. Interwał wymiany tego podzespołu określany jest przez producentów samochodów. Najczęściej zaleca się wymianę filtra osuszacza co 2 lata w przypadku normalnej eksploatacji samochodu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi auta. Razem z odwadniaczem należy wymienić także filtr kabinowy.

Rekomendowanym okresem na przegląd i serwisowanie systemu klimatyzacji jest początek wiosny. W czasie napraw podzespołów klimatyzacji samochodowej do układu mogą dostawać się zanieczyszczenia. Dlatego przy każdej wymianie skraplacza, parownika lub kompresora klimatyzacji należy zamontować nowy filtr osuszacz. Podobnie po każdej naprawie nieszczelności w systemie klimatyzacji konieczna jest wymiana odwadniacza, m.in. z uwagi na rozhermetyzowanie układu i kontakt urządzenia z parą wodną z otoczenia.

Wielu kierowców po zakupie używanego samochodu decyduje się wykonać szereg napraw, które mają na celu wyeliminowanie potencjalnych usterek. Najczęściej wymieniane są oleje, filtry, a czasem także paski klinowe i elementy napędu rozrządu. Tzw. pakiet startowy ma na celu zapewnienie możliwie długiej i bezproblemowej eksploatacji. Do listy wymienianych podzespołów warto dopisać też filtr skraplacz, zwłaszcza jeśli historia serwisowa pojazdu nie została całkowicie udokumentowana. Wymiana odwadniacza znacznie zmniejsza ryzyko kosztownych napraw podzespołów klimatyzacji, takich jak np.

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

Koszty Wymiany Osuszacza

Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi zazwyczaj od 70 do 300 zł. O ile poniżej dolnej granicy trudno kupić wysokiej jakości filtr osuszacz, to w niektórych modelach samochodów cena zakupu tego podzespołu może być znacznie wyższa niż wspomniane 300 zł. Dotyczy to zazwyczaj luksusowych pojazdów z rozbudowanymi systemami klimatyzacji.

Filtr osuszacz stanowi element hermetycznego układu klimatyzacji. Samodzielna wymiana tego podzespołu jest niemożliwa bez profesjonalnego sprzętu. Przed zdemontowaniem odwadniacza należy zebrać cały czynnik chłodzący, który znajduje się w układzie. Nowy filtr osuszacz klimatyzacji dostarczany jest zawsze w hermetycznym opakowaniu, które należy otworzyć tuż przed montażem urządzenia. Pozostawienie odwadniacza bez opakowania nawet na kilkanaście minut sprawia, że para wodna obecna w otoczeniu może całkowicie wypełnić złoże absorbujące wilgoć w układzie klimatyzacji. Sprawia to, że urządzenie staje się bezużyteczne.

Koszt robocizny związanej z wymianą filtra osuszacza oscyluje zazwyczaj w zakresie od 100 do 300 zł. Na cenę końcową wpływa także ilość czynnika chłodzącego, którą udało się odzyskać z układu.

Cena zakupu nowego osuszacza do Twojego samochodu jest o wiele niższy od kosztów związanych np. z wymianą sprężarki czy innych podzespołów klimatyzacji samochodowej. Dlatego nie warto oszczędzać na wymianie tego podzespołu. Regularny serwis klimatyzacji samochodowej zapewnia także wydajną pracę układu wtedy, gdy najbardziej go potrzebujesz.

Podsumowanie

Klimatyzacja wyposażona w zawór rozprężny to rozwiązanie spotykane w wielu modelach samochodów, a filtr osuszacz stanowi bardzo ważny element tego układu. To niewielkie urządzenie wyposażone jest w złoże higroskopijne, które skutecznie wyłapuje cząsteczki wody, a także zabrudzenia. Regularna wymiana filtra osuszacza znacznie wydłuża żywotność układu klimatyzacji.

Zestaw Naprawczy Kompresora Zawieszenia WABCO Airmatic

Na rynku nie ma ORYGINALNYCH PIERŚCIENII DO KOMPRESORÓW WABCO. WABCO NIE SPRZEDAJE CZĘSCI ZAMIENNYCH.PIERŚCIEŃ TEFLONOWY TŁOKA (NASZE PIERŚCIENIE SĄ BARDZO WYSOKIEJ JAKOŚCI I TRWAŁE): PTFE jest prawie całkowicie odporny na oddziaływanie chemiczne, rozpuszcza się tylko w stężonym kwasie fluorowodorowym. Ponadto niska energia powierzchniowa powoduje, że jest niezwykle śliskim materiałem. Praktycznie brak zjawiska drgań ściernych oraz dobre właściwości smarujące. Zakresu temperatur: -240°C +260°C.

Objawy: Głośne zawieszenie? Czy zawieszenie pneumatyczne Twojego pojazdu powoli się podnosi, a może wcale się nie podnosi? Pali się czerwona lampka zawieszenia pneumatycznego? Program diagnostyczny wykrywa błędy 1772 - Pressure problems, 1400 - Unregulated control position, 1577 - Can not be raised?

Przyczyna: Pierścień tłoka pompy w Twoim pojeździe zużywa się przez co zmniejsza się ciśnienie jakie może wytworzyć sprężarka EAS. Słaba jakość pierścienia tłokowego w kompresorze zawieszenia pneumatycznego zużywa się z biegiem czasu, powodując powyższe objawy. Pierścień tłokowy w zespole sprężarki układu zawieszenia pneumatycznego psuje się z upływem czasu. Oryginalna uszczelka tłoka wykonana jest z miękkiego plastiku, który szybko się zużywa, a to zużycie znacznie zmniejsza moc wyjściową sprężarki, prowadząc do hałaśliwego, wolno podnoszącego lub w ogóle nie podnoszącego się zawieszenia.

Rozwiązanie: Załóż nasz, wzmocniony pierścień tłoka z PTFE i przywróć sprężarkę do pełnego zdrowia! To prosty proces, który powinien zająć mniej niż 30 minut. Nasz produkt wykonany jest z PTFE, który ma znacznie lepszą odporność na zużycie w porównaniu do części oryginalnych zapewniającej stałe rozwiązanie problemów z kompresorem! W zestawie znajdują się także uszczelki i śruby które także ulegają zniszczeniu i mają wpływ na poprawne działanie kompresora.

Zastosowanie:

  • AUDI A8 D3 4E 4H (2002-2017)
  • AUDI Q7 I (2005-2015)
  • AUDI A6 ALLROAD 4B C5 (1999-2005)
  • AUDI A6 ALLROAD / AVANT / SPORTBACK C6 C7 4G 4F (2005-2017)
  • AUDI A7 4GA (2010-2017)

Numery Kompresorów: 4E0 616 005 D , 4E0 616 005 F , 4E0 616 005 H ,4E0 616 007 B , 4E0 616 007 D , 4E0 616 005 E , 4E0 616 005 G , 4E0 616 007 A , 4E0 616 007 C , 4E0 616 007 E , 4E0616005D , 4E0616005F , 4E0616005H , 4E0616007B , 4E0616007D , 4E0616005E , 4E0616005G , 4E0616007A , 4E0616007C , 4E0616007E , 100698010A , 4L0698007 B , 4LO698007 C , 4L0 698 007B , 4LO 698007C , 4L0698007B , 4L0698007C ,4F0616005E , 4F0616005F, 4F0616005B , 4F0616006A , 100698010A , 4Z7616007A , 4Z7616007 , 100698010A

Zestaw Naprawczy Kompresora: Wystarczy odkręcić "kopułkę" kompresora i wymienić stary zużyty pierścień na tłoku oraz uszczelkę i śruby !!!

Dla pewności mogą Państwo wpisać na YouTube: "WABCO AIR SUSPENSION COMPRESSOR REPAIR", gdzie pojawią się wiele filmów pokazujących naprawę.

tags: #osuszacz #zawieszenia #audi #zasada #działania

Popularne posty: