Wymiana filtrów w Opel Astra II Hatchback - poradnik krok po kroku

Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna w każdym samochodzie, w tym również w Oplu Astra II Hatchback. Wymiana filtrów wpływa na sprawność silnika, komfort jazdy oraz zdrowie osób podróżujących samochodem. W tym artykule przedstawimy krok po kroku, jak wymienić filtr powietrza, filtr paliwa (w silnikach benzynowych i Diesla) oraz filtr kabinowy.

Wymiana filtru powietrza

Do wymiany filtru powietrza nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia. Jedyne na co należy zwrócić uwagę to dobór odpowiedniego filtra do posiadanej wersji silnikowej.

  1. Odpinamy cztery klamry sprężyste i luzujemy opaskę zaciskową, po czym zsuwamy przewód dolotowy powietrza.
  2. Podnosimy pokrywę filtra powietrza i przesuwamy ją pod błotnik.
  3. Teraz możemy wyjąć wkład filtru.
  4. Zalecamy wytrzeć dokładnie wnętrze obudowy filtra. Najlepiej za pomocą wilgotnej szmatki, a następnie suchej. Do trudno dostępnych miejsc najlepiej użyć sprężonego powietrza lub odkurzacza.
  5. Wkładamy nowy wkład filtra i zakładamy górną pokrywę, po czym zatrzaskujemy klamry mocujące.
  6. Na końcu podłączamy przewód dolotowy powietrza i zabezpieczamy go za pomocą opaski.

Wymiana filtra paliwa - silniki Diesla

W przypadku silników wysokoprężnych przedstawimy proces odwadniania i wymiany filtra paliwa. Wymianę zalecamy wykonać co roku o tej samej porze. Odwadnianie wykonujemy co pół roku. Oczywiście można wydłużyć te okresy dwukrotnie jednak zalecamy pozostać przy tych wytycznych. Materiały eksploatacyjne nie są drogie i bez problemu można pozwolić sobie na znacznie częstsze wymiany.

Odwadnianie filtru paliwa

  1. W celu zebrania nadmiaru wody będzie nam potrzebne odpowiednie naczynie. Pamiętajmy, żeby nie dopuścić do wycieku oleju napędowego. Jeśli znajdzie się on na gumowych przewodach, to należy jak najszybciej go zmyć. W przeciwnym razie dojdzie do uszkodzenia przewodu w bardzo krótkim czasie (konieczność wymiany).
  2. Odczepiamy z uchwytu elastycznego przewód odwadniający i opuszczamy go do dołu.
  3. Podstawiamy pod przewód odpowiednie naczynie i luzujemy śrubę odpowietrzającą na pokrywie filtra paliwa.
  4. Następnie otwieramy zawór spustowy pod filtrem i spuszczamy do naczynia około 0.1dm3 cieczy. Jeżeli mamy w zamiarze wymienić filtr, to należy spuścić całą zawartość jaka jest w filtrze paliwa.
  5. Zakręcamy zawór spustowy oraz śrubę odpowietrzającą. Po zlaniu wody z filtra nie ma potrzeby odpowietrzania obwodu doprowadzania paliwa.

Wymiana filtra paliwa

  1. Na początku należy opróżnić cały filtr przedstawionym powyżej sposobem.
  2. Odkręcamy wkład filtrujący z obudowy filtra. Najlepiej zrobić to za pomocą specjalnego klucza przeznaczonego do wymontowania filtru oleju. Pamiętajmy, że wkład filtru paliwa jest wypełniony olejem napędowym aż po same brzegi. Należy go wyjmować powoli i bardzo ostrożnie. Zalecamy podłożyć szmatkę pod obudowę filtru.
  3. Sprawdzamy w jakim stanie jest pierścień gwintowany z tworzywa sztucznego. Jeśli jest poluzowany, to należy go dokręcić ręką do podgrzewacza na filtrze.
  4. Teraz napełniamy nowy wkład filtra olejem napędowym i przykręcamy na swoje miejsce. Pamiętajmy, żeby używać tylko i wyłącznie świeżego paliwa. Zwilżamy delikatnie gumową uszczelkę. Wkład filtru montujemy bez środkowego pierścienia uszczelniającego oraz pierścienia mocującego. Mogą być one dołączone do całego zestawu i są stosowane tylko do samochodów bez podgrzewacza paliwa.

Odpowietrzanie układu paliwowego

  1. Włączamy rozrusznik i kręcimy nim robiąc przerwy co 10 sekund. Podczas pracy rozrusznika cały układ zostanie całkowicie odpowietrzony. Rozrusznikiem należy obracać do momentu aż silnik „zaskoczy”.
  2. Może zdarzyć się tak, że zbyt duża ilość powietrza spowoduje, że rozruch silnika będzie niemożliwy. W takiej sytuacji należy poluzować nakrętkę kołpakową na wtryskiwaczu pierwszego lub czwartego cylindra. Po poluzowaniu należy tak długo kręcić rozrusznikiem aż nie zacznie wypływać paliwo. Dokręcamy nakrętkę kołpakową i ponawiamy próbę uruchomienia silnika. Zalecamy podłożyć szmatkę w miejscu luzowania nakrętki kołpakowej. Olej napędowy nie wpływa korzystnie na gumowe przewody.

Jazda próbna i kontrola

  1. Teraz udajemy się na jazdę próbną. Zwracamy szczególną uwagę na pracę silnika. Nie powinno być jakichkolwiek problemów.
  2. Po powrocie sprawdzamy szczelność całego obwodu. W przypadku wycieku dociskamy wszystkie elementy montażowe.
  3. Po zakończonej pracy zlewamy spuszczone paliwo do jednego pojemnika oraz zbieramy wszystkie szmatki razem z filtrem paliwa. Całość oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy wylewać oleju napędowego w dowolne miejsce. Zużyte filtry również podlegają specjalnej utylizacji.

Wymiana filtru paliwa - silniki benzynowe

W przypadku wymiany filtru paliwa w silniku benzynowym należy zachować szczególną ostrożność. Całą pracę należy wykonywać z daleka od źródła ognia. Jeżeli zamierzamy przeprowadzać wymianę w garażu to należy pamiętać, żeby pomieszczenie było bardzo dobrze wentylowane.

  1. Pierwszy krok to zlokalizowanie filtru paliwa. Znajduje się on pod samochodem z prawej strony bezpośrednio obok zbiornika paliwa. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny lewarek z podstawkami oraz dwa zaciski.
  2. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i przechodzimy do uniesienia tyłu samochodu. Za pomocą podnośnika podnosimy tył auta i podstawiamy „kobyłki”. Pamiętajmy o podłożeniu klinów pod przednie koła.
  3. Podkładamy puste naczynie pod filtr paliwa i oznaczamy przewód zasilający i powrotny. Najlepiej zrobić to za pomocą taśmy. Wszystko po to, żeby nie pomylić kolejności podczas montażu.
  4. Zakładamy zaciski na przewodzie i luzujemy powoli opaskę na przewodzie zasilającym i powrotnym. W ten sposób usuwamy powoli ciśnienie z układu. Zalecamy położyć szmatkę w miejscu łączenia.
  5. Odpinamy obydwa przewody od filtra i luzujemy śrubę obejmy. Wyjmujemy filtr z mocowania. Pamiętajmy, że jest on wypełniony paliwem.

Montaż nowego filtru paliwa

  1. Filtr należy zamocować w taki sposób, żeby strzałka znajdująca się na nim była skierowana zgodnie z przepływem paliwa do silnika.
  2. Mocujemy filtr w obejmie i dokręcamy śruby mocujące obejmy. Następnie podłączamy przewody paliwowe i dokręcamy opaski zaciskowe. Pamiętajmy, żeby nie pomylić kolejności montażu przewodów.
  3. Zdejmujemy zaciski z przewodów i opuszczamy samochód na koła.

Jazda próbna i kontrola

  1. Udajemy się na jazdę próbną i po powrocie sprawdzamy czy nie ma widocznych wycieków. Jeśli znajdziemy nieszczelność, to należy sprawdzić mocowanie opasek zaimkowych.
  2. Na koniec udajemy się do punktu utylizacji w celu oddania zebranego paliwa i zużytego filtra.

Wymiana filtra kabinowego w Oplu Astra H

Wymiana filtra kabinowego jest równie ważna co regularne zmienianie innych filtrów i płynów eksploatacyjnych. Ta czynność serwisowa ma bardzo duży wpływ na zdrowie osób podróżujących autem. Zapewnia też sprawne działanie klimatyzacji i wentylacji.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

  1. Po kolei: zacząć trzeba od wyjęcia schowka przed pasażerem. W tym celu odkręcamy 4 śruby.
  2. Pod spodem napotykamy na poszycie i żeby je wyjąć musimy wykręcić 3 śruby. Następnie usuwamy rurę doprowadzającą powietrze do prawej części samochodu - żeby ją wyjąć trzeba wyjąć jeden nit rozprężny.
  3. Po wyjęciu schowka widzimy już puszkę, w której znajduje się filtr.
  4. Dla lepszego dostępu ściągamy dolną maskownicę nawiewu.
  5. Odczepiamy 3 zaczepy (2 na górze, 1 na dole) mocujące klapkę zamykającą obudowę filtra.
  6. Wyciągamy stary filtr.
  7. Wsunąć powoli filtr pilnując prawidłowego ustawienia. Należy dopychać filtr prawą ręką od tyłu do wymiennika ciepła (tj. Proces wsuwania filtra najlepiej wykonywać etapami tj.

Koszty wymiany filtrów

Cena wymiany filtra powietrza w Opel Astra G wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 20 minut.

Ile kosztuje wymiana filtra kabinowego w Oplu Astrze H?

  • Opel Astra H 1.4 TWINPORT 90 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 70 zł
  • Opel Astra H 1.6 ECOTEC 115 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 70 zł
  • Opel Astra H 1.8 ECOTEC 140 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 70 zł
  • Opel Astra H 1.7 CDTI 100 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 70 zł
  • Opel Astra H 1.9 CDTI 120 KM cena filtra kabinowego wraz z wymianą - 70 zł

Jak widać są to raczej symboliczne koszty. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że filtr przeciwpyłkowy chroni zdrowie kierowcy i pasażerów. Zarówno cena części jak koszt wymiany filtra kabinowego są dość tanie. Wynika to z tego, że filtr kabiny zazwyczaj umieszczony jest na wierzchu. Nie trzeba demontować wielu elementów, aby się do niego dostać. Zwykle jest to podszybie lub okolice schowka, bądź innych elementów plastikowych deski rozdzielczej od strony pasażera.

Dlaczego warto regularnie wymieniać filtry?

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Regularnie wymieniając filtr kabiny, dbamy o własne zdrowie i komfort podróżowania. Źle przefiltrowane powietrze, które dostaje się do wnętrza auta może nie tylko wpłynąć negatywnie na zdrowie pasażerów, ale też powodować znacznie szybsze zmęczenie kierowcy w czasie jazdy. Nie wszyscy o tym pamiętają.

Podobnie jak w przypadku innych filtrów wymienianych w samochodzie, tak i w przypadku filtra kabinowego, należy to robić nie później niż co 15 000 km lub raz w roku.

Przeczytaj także: Poradnik: Filtr kabinowy Opel Astra H

Dodatkowe wskazówki

  • Wybór filtrów: Zalecamy podać sprzedawcy rok produkcji, numer nadwozia oraz pojemność. Na podstawie tych danych jest w stanie dobrać odpowiednie filtry do naszego samochodu.
  • Zakup filtrów: Warto przejrzeć dział motoryzacyjny na serwisach aukcyjnych. Można znaleźć ciekawą ofertę wszystkich filtrów. Zazwyczaj cena takiego zestawu jest atrakcyjna i warto przemyśleć zakup.
  • Filtr kabinowy: Wybierając filtr kabinowy do Opla Astry H, można sprawdzić ranking filtrów kabinowych. Jednak nie trzeba tego robić. Wystarczy kierować się zdrowym rozsądkiem. Najlepiej decydować się na filtry ze średniej półki lub te najdroższe.
  • Utylizacja: Po zakończonej pracy zlewamy spuszczone paliwo do jednego pojemnika oraz zbieramy wszystkie szmatki razem z filtrem paliwa. Całość oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy wylewać oleju napędowego w dowolne miejsce. Zużyte filtry również podlegają specjalnej utylizacji.

tags: #astra #ii #hatchback #filtr #powietrza #wymiana

Popularne posty: