Wymiana filtra powietrza w Opel Astra H: Poradnik krok po kroku
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza, zwanego również filtrem przeciwpyłkowym lub kabinowym, w samochodzie Opel Astra H jest ważną czynnością konserwacyjną, która wpływa na jakość powietrza w kabinie oraz na prawidłowe działanie układu wentylacji. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do problemów z nawiewem, a nawet do uszkodzenia elementów układu.
Gdzie znajduje się filtr powietrza w Astrze H?
Filtr przeciwpyłkowy (kabinowy) w Astrze H znajduje się za konsolą środkową, po stronie pasażera. Dostęp do niego wymaga wykonania kilku prostych kroków.
Jak wymienić filtr przeciwpyłowy w Astrze H? Instrukcja krok po kroku
- Wyciągamy schowek po stronie pasażera. Schowek jest mocowany na sześciu kołkach, które należy przekręcić o 90°. Czasem wymaga to użycia większej siły, gdyż schowek trzyma się jeszcze na zatrzasku. Może być konieczne odłączenie przewodów oświetlenia.
- Dla lepszego dostępu ściągamy dolną maskownicę nawiewu na nogi pasażera. W końcu dla wygody można zdjąć tunel/rurę nawiewu na nogi pasażera - wchodzi na wcisk, po prostu się ją wyciąga.
- Po wyjęciu schowka widzimy już puszkę, w której znajduje się filtr.
- Odczepiamy 3 zaczepy (2 na górze, 1 na dole) mocujące klapkę zamykającą obudowę filtra. Sama komora filtra jest zamknięta na spinki lub 2 wkręty i może być uszczelniona silikonem lub inną masą uszczelniającą.
- Wyciągamy stary filtr.
- Wsunąć powoli nowy filtr, pilnując prawidłowego ustawienia. Należy dopychać filtr prawą ręką od tyłu do wymiennika ciepła (tj. do oporu). Proces wsuwania filtra najlepiej wykonywać etapami. Najczęściej o prowadnicę górną - ten rysunek nie jest do końca dobrze narysowany - bo w rzeczywistości górna prowadnica jest zdaje się krótsza - co powoduje że na początku filtr do ok 1/3 długości wchodzi poprawnie a potem zaczyna blokować i wówczas to jest moment krytyczny kiedy trzeba go poprawnie naprowadzić aby się nie połamał.
- Zamontuj z powrotem klapkę, maskownicę nawiewu oraz schowek.
Uwaga! Należy uważać, aby nie pourywać zatrzasków podczas demontażu i montażu elementów. Częstym problemem jest również uszkodzenie filtra podczas wkładania, gdy blokuje się on o prowadnice.
Problemy z nawiewem i nastawnik regulacji
W Astrze H problem słabego nawiewu na szybę może wynikać z zabrudzonego filtra przeciwpyłowego lub usterki nastawnika regulacji nawiewu. Po wymontowaniu filtra należy sprawdzić działanie nastawnika regulacji nawiewu.
Wymiana filtra paliwa w silnikach Diesla
Wymiana filtra paliwa w silnikach Diesla wymaga szczególnej uwagi, aby uniknąć zanieczyszczenia układu paliwowego. Podczas wymiany należy:
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- Wyciągnąć całą obudowę filtra paliwa.
- Wylać zawartość obudowy i dokładnie ją wyczyścić.
- Włożyć nowy filtr.
- Zalać obudowę świeżym paliwem do pełna, aby pompa mogła je zassać.
Uwaga! Wyciągając filtr w ten sposób i wkładając nowy bez wyciągnięcia obudowy powodujecie, że strona czysta (paliwo filtrowane) i strona brudna (paliwo niefiltrowane) mieszają się.
W silnikach 1.7 CDTI zaleca się zalewanie filtra po czubek, ponieważ nie posiadają one elektrycznej pompki podającej paliwo. Nowe silniki, takie jak 1.7 DTS, DTC, posiadają już pompę elektryczną.
Układ dolotowy - tuning i problemy
Montaż dolotu w Oplu Astra H diesel to popularny element tuningu, który pozwala na poprawę dynamiki silnika, zmniejszenie oporów ssania i lepsze warunki pracy jednostki, co ma wpływ zarówno na osiągi, jak i na trwałość podzespołów.
Objawy źle dobranego lub uszkodzonego układu dolotowego to spadek mocy, nierówna praca silnika, zapalanie się kontrolki check engine, zwiększone spalanie oraz gwizdy lub świsty powietrza przy przyspieszaniu świadczące o nieszczelnościach.
Przyczyny problemów można podzielić na:
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
- Elektryczne: błędne odczyty czujnika masowego przepływu powietrza MAF, uszkodzone czujniki temperatury powietrza zasysanego, zakłócenia sygnału do sterownika.
- Mechaniczne: pęknięcia przewodów dolotowych, uszkodzone opaski zaciskowe, zapchany filtr powietrza, zanieczyszczone kanały dolotu oraz nieszczelności na intercoolerze.
- Eksploatacyjne: brak regularnej wymiany filtra, stosowanie nieodpowiednich części zamiennych czy nieprawidłowy montaż elementów tuningu.
Diagnostyka układu dolotowego
Diagnostyka obejmuje kontrolę wizualną przewodów i opasek, pomiar wskazań przepływomierza za pomocą testera diagnostycznego, sprawdzenie ciśnień w układzie dolotowym przy użyciu manometru doładowania oraz kontrolę szczelności poprzez test dymowy.
Lokalizacja elementów układu dolotowego
Lokalizacja elementów układu dolotowego w Astrze H jest stosunkowo łatwa - filtr powietrza i przepływomierz umieszczone są w komorze silnika, przewody dolotowe prowadzą do intercoolera z przodu pojazdu, a stamtąd do kolektora dolotowego.
Montaż sportowego dolotu
Montaż sportowego dolotu wymaga demontażu seryjnych przewodów, dopasowania nowych elementów, uszczelnienia połączeń i zamocowania filtra stożkowego bądź wkładu panelowego.
Tabela - najczęstsze problemy z układem dolotowym
| Problem | Objawy | Przyczyny |
|---|---|---|
| Nieszczelność w układzie dolotowym | Spadek mocy, świsty powietrza | Pęknięte przewody, uszkodzone opaski |
| Zanieczyszczony filtr powietrza | Spadek mocy, zwiększone spalanie | Brak regularnej wymiany |
| Uszkodzony przepływomierz | Nierówna praca silnika, check engine | Zużycie, uszkodzenie mechaniczne |
Pamiętaj o regularnej konserwacji i wymianie filtrów, aby cieszyć się sprawnym i niezawodnym samochodem Opel Astra H.
Przeczytaj także: Poradnik: Filtr kabinowy Opel Astra H
tags: #astra #h #położenie #filtra #powietrza #wymiana

