Wymiana filtra powietrza w Opel Astra H: Poradnik krok po kroku

Wymiana filtra powietrza, zwanego również filtrem przeciwpyłkowym lub kabinowym, w samochodzie Opel Astra H jest ważną czynnością konserwacyjną, która wpływa na jakość powietrza w kabinie oraz na prawidłowe działanie układu wentylacji. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do problemów z nawiewem, a nawet do uszkodzenia elementów układu.

Gdzie znajduje się filtr powietrza w Astrze H?

Filtr przeciwpyłkowy (kabinowy) w Astrze H znajduje się za konsolą środkową, po stronie pasażera. Dostęp do niego wymaga wykonania kilku prostych kroków.

Jak wymienić filtr przeciwpyłowy w Astrze H? Instrukcja krok po kroku

  1. Wyciągamy schowek po stronie pasażera. Schowek jest mocowany na sześciu kołkach, które należy przekręcić o 90°. Czasem wymaga to użycia większej siły, gdyż schowek trzyma się jeszcze na zatrzasku. Może być konieczne odłączenie przewodów oświetlenia.
  2. Dla lepszego dostępu ściągamy dolną maskownicę nawiewu na nogi pasażera. W końcu dla wygody można zdjąć tunel/rurę nawiewu na nogi pasażera - wchodzi na wcisk, po prostu się ją wyciąga.
  3. Po wyjęciu schowka widzimy już puszkę, w której znajduje się filtr.
  4. Odczepiamy 3 zaczepy (2 na górze, 1 na dole) mocujące klapkę zamykającą obudowę filtra. Sama komora filtra jest zamknięta na spinki lub 2 wkręty i może być uszczelniona silikonem lub inną masą uszczelniającą.
  5. Wyciągamy stary filtr.
  6. Wsunąć powoli nowy filtr, pilnując prawidłowego ustawienia. Należy dopychać filtr prawą ręką od tyłu do wymiennika ciepła (tj. do oporu). Proces wsuwania filtra najlepiej wykonywać etapami. Najczęściej o prowadnicę górną - ten rysunek nie jest do końca dobrze narysowany - bo w rzeczywistości górna prowadnica jest zdaje się krótsza - co powoduje że na początku filtr do ok 1/3 długości wchodzi poprawnie a potem zaczyna blokować i wówczas to jest moment krytyczny kiedy trzeba go poprawnie naprowadzić aby się nie połamał.
  7. Zamontuj z powrotem klapkę, maskownicę nawiewu oraz schowek.

Uwaga! Należy uważać, aby nie pourywać zatrzasków podczas demontażu i montażu elementów. Częstym problemem jest również uszkodzenie filtra podczas wkładania, gdy blokuje się on o prowadnice.

Problemy z nawiewem i nastawnik regulacji

W Astrze H problem słabego nawiewu na szybę może wynikać z zabrudzonego filtra przeciwpyłowego lub usterki nastawnika regulacji nawiewu. Po wymontowaniu filtra należy sprawdzić działanie nastawnika regulacji nawiewu.

Wymiana filtra paliwa w silnikach Diesla

Wymiana filtra paliwa w silnikach Diesla wymaga szczególnej uwagi, aby uniknąć zanieczyszczenia układu paliwowego. Podczas wymiany należy:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

  • Wyciągnąć całą obudowę filtra paliwa.
  • Wylać zawartość obudowy i dokładnie ją wyczyścić.
  • Włożyć nowy filtr.
  • Zalać obudowę świeżym paliwem do pełna, aby pompa mogła je zassać.

Uwaga! Wyciągając filtr w ten sposób i wkładając nowy bez wyciągnięcia obudowy powodujecie, że strona czysta (paliwo filtrowane) i strona brudna (paliwo niefiltrowane) mieszają się.

W silnikach 1.7 CDTI zaleca się zalewanie filtra po czubek, ponieważ nie posiadają one elektrycznej pompki podającej paliwo. Nowe silniki, takie jak 1.7 DTS, DTC, posiadają już pompę elektryczną.

Układ dolotowy - tuning i problemy

Montaż dolotu w Oplu Astra H diesel to popularny element tuningu, który pozwala na poprawę dynamiki silnika, zmniejszenie oporów ssania i lepsze warunki pracy jednostki, co ma wpływ zarówno na osiągi, jak i na trwałość podzespołów.

Objawy źle dobranego lub uszkodzonego układu dolotowego to spadek mocy, nierówna praca silnika, zapalanie się kontrolki check engine, zwiększone spalanie oraz gwizdy lub świsty powietrza przy przyspieszaniu świadczące o nieszczelnościach.

Przyczyny problemów można podzielić na:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Elektryczne: błędne odczyty czujnika masowego przepływu powietrza MAF, uszkodzone czujniki temperatury powietrza zasysanego, zakłócenia sygnału do sterownika.
  • Mechaniczne: pęknięcia przewodów dolotowych, uszkodzone opaski zaciskowe, zapchany filtr powietrza, zanieczyszczone kanały dolotu oraz nieszczelności na intercoolerze.
  • Eksploatacyjne: brak regularnej wymiany filtra, stosowanie nieodpowiednich części zamiennych czy nieprawidłowy montaż elementów tuningu.

Diagnostyka układu dolotowego

Diagnostyka obejmuje kontrolę wizualną przewodów i opasek, pomiar wskazań przepływomierza za pomocą testera diagnostycznego, sprawdzenie ciśnień w układzie dolotowym przy użyciu manometru doładowania oraz kontrolę szczelności poprzez test dymowy.

Lokalizacja elementów układu dolotowego

Lokalizacja elementów układu dolotowego w Astrze H jest stosunkowo łatwa - filtr powietrza i przepływomierz umieszczone są w komorze silnika, przewody dolotowe prowadzą do intercoolera z przodu pojazdu, a stamtąd do kolektora dolotowego.

Montaż sportowego dolotu

Montaż sportowego dolotu wymaga demontażu seryjnych przewodów, dopasowania nowych elementów, uszczelnienia połączeń i zamocowania filtra stożkowego bądź wkładu panelowego.

Tabela - najczęstsze problemy z układem dolotowym

ProblemObjawyPrzyczyny
Nieszczelność w układzie dolotowymSpadek mocy, świsty powietrzaPęknięte przewody, uszkodzone opaski
Zanieczyszczony filtr powietrzaSpadek mocy, zwiększone spalanieBrak regularnej wymiany
Uszkodzony przepływomierzNierówna praca silnika, check engineZużycie, uszkodzenie mechaniczne

Pamiętaj o regularnej konserwacji i wymianie filtrów, aby cieszyć się sprawnym i niezawodnym samochodem Opel Astra H.

Przeczytaj także: Poradnik: Filtr kabinowy Opel Astra H

tags: #astra #h #położenie #filtra #powietrza #wymiana

Popularne posty: