Wymiana filtra paliwa w Junaku 901: Instrukcja krok po kroku
- Szczegóły
Pojazdy dwukołowe cieszą się coraz większą popularnością wśród wielu kierowców. Należy jednak pamiętać, że tak jak każdy inny pojazd, również skutery czy motocykle powinny przechodzić regularne badania techniczne oraz przeglądy. Każdy skuter lub motocykl posiada wiele części, dzięki którym pojazd sprawnie porusza się po drogach. Wymiana niektórych z nich nie wymaga specjalistycznej wiedzy i można zrobić to bez pomocy mechanika.
Kiedy wymienić filtr paliwa?
Trudno przewidzieć, kiedy filtr paliwa straci swoje właściwości. Przy typowych warunkach jazdy, filtr paliwa warto wymienić po 2 latach lub 15-20 tysiącach kilometrów. Jeśli Junak 901 RS 50 4T wykazuje problemy podczas pokonywania wzniesień, silnik wyraźnie słabnie, pracuje nieregularnie, a czasem gaśnie, sprawdź stan filtra paliwa. Często to właśnie jego zużycie lub zabrudzenie sprawia, że Junak 901 RS 50 4T nie zaoferuje ci pełni możliwości swojego silnika.
Objawy zużytego lub uszkodzonego filtra paliwa
Efekty zużycia lub uszkodzenia filtra paliwa motocykla odczujesz przede wszystkim w silniku. Zwróć uwagę, że te objawy nie zawsze będą skutkiem zaburzenia przepływu paliwa. Uszkodzony filtr paliwa może wypuścić wcześniej zgromadzony brud i nie oczyszczać paliwa.
Dlaczego filtr paliwa ulega zabrudzeniu?
Nie będzie żadnym odkryciem to, że za problemy z filtrem paliwa odpowiada przede wszystkim brud w benzynie. Ale uwaga! Nie zawsze pochodzi on z zewnątrz. Zapchany filtr to niekiedy skutek starego, zardzewiałego zbiornika paliwa lub obecnych w nim elementów. Rdza skutecznie “uzupełnia” ci to, na co nie pozwoliłeś wybierając czyste paliwo. Problemy mogą też wynikać z nieprawidłowego mocowania filtra i jego drgań, a także nieszczelności układu.
Czyszczenie filtra paliwa - czy ma sens?
Najprościej powiedzieć tu: nie. Zwykle będziesz tu miał do czynienia z filtrem papierowym lub materiałem o podobnych właściwościach. A jedną z nich jest właśnie ryzyko uszkodzenia przy czyszczeniu. Ze względu na to i na w miarę niewielkie koszty wymiany filtra, lepiej postaw na nowy filtr paliwa. Tylko niektórzy producenci pozwolą ci czyścić filtr.
Przeczytaj także: Wymiana filtra w oczyszczaczu Philips AC3259
Gdzie szukać filtra paliwa?
Taki filtr paliwa najłatwiej znajdziesz w mniejszych motocyklach i skuterach, a także tych z gaźnikiem. Zwykle jest on umieszczony przy kraniku lub blisko silnika. To, że widać go z zewnątrz, nie oznacza jednak, że łatwo się do niego dostaniesz. W małych jednośladach nie będzie z tym problemu, ale już w większych nawet tu będziesz musiał wymontować niektóre elementy nadwozia.
Więcej pracy będziesz miał z filtrem paliwa umieszczonym w zbiorniku przy pompie paliwa. Takie układy znajdziesz w większych jednośladach, w których silnik musi pobierać dużą ilość paliwa w krótkim czasie. Pamiętaj, że montażu układu z pompą często będzie wymagał odpowiedniego uszczelnienia. Zauważ też, że w takiej sytuacji zyskujesz łatwy dostęp do wnętrza zbiornika. Wykorzystaj to!
Jak wymienić filtr paliwa?
Także to, jak samemu wymienić filtr paliwa, określisz po typie filtra. Przy wymianie zwróć uwagę, w którą stronę płynie paliwo w filtrze, aby zamontować nowy filtr zgodnie z tym przepływem.
Jaki filtr paliwa wybrać? OEM czy zamiennik?
Typowe filtry paliwa to produkty dedykowane i przygotowane pod konkretny przepływ paliwa ze zbiornika do silnika. Jeśli nie zamierzasz wprowadzać tu żadnych zmian, wykorzystaj wyszukiwarkę i znajdź swój model i rocznik motocykla, by dobrać do niego filtr. Filtr paliwa OEM to produkt przewidziany przez producenta motocykla. Taki filtr da ci dokładnie to samo, co pierwotny zamontowany w jednośladzie.
W zamiennikach znajdziesz natomiast różne materiały, papier filtracyjny czy siatki metalowe, mogą one różnić się kształtem i typem obudowy. Sama wymiana filtra paliwa na taki o innych parametrach nie jest dobrym pomysłem. W tym przypadku albo pogorszysz przepływ paliwa do silnika, albo zwiększysz jego ilość i zalejesz nim silnik. Taka wymiana ma sens dopiero, jeśli wraz z nią modyfikujesz pracę gaźnika czy wtrysku albo tuningujesz cały silnik.
Przeczytaj także: Zmiana filtra powietrza i Dynojet: analiza osiagów
Jeśli nie jesteś pewien, jaki filtr paliwa do motocykla wybrać, postaw na produkt oryginalny, OEM. Wykorzystując taki filtr paliwa motocykl nie będzie narażony na jakiekolwiek skutki odstępstw od wytycznych producenta jednośladu. Szukając dobrego zamiennika, zwróć uwagę na opinie na temat producenta i samego produktu. Dzięki nim stwierdzisz, czy dany filtr jest wart swojej ceny. Przy produktach uniwersalnych, wybierz te o parametrach bliskich standardowemu, w tym wymiarach i średnicy łączenia z przewodem. Jeśli jest to filtr widoczny z zewnątrz, uwzględnij także materiał, z jakiego zbudowana jest obudowa filtra. Przezroczysty plastik ułatwi ci ocenę zabrudzenia filtra, ale będzie też mniej odporny na uszkodzenia.
Ceny filtrów paliwa
Najprostsze filtry paliwa do motoroweru znajdziesz już za parę złotych. Marki takie, jak Kengo nawet tu gwarantują sprawność przynajmniej przez rok i dopasowanie do szeregu motocykli. Wyższej klasy filtry typu Mahle, wzmacniane, a także te z przewodami i łączeniami, to już koszt kilkudziesięciu złotych.
Podsumowanie
Junak 901 RS 50 4T posiada układ standardowo wyposażony w filtr paliwa. Dzięki filtrowi paliwo wprowadzane do silnika jest pozbawione brudu i innych zanieczyszczeń utrudniających pracę jednostki napędowej. Zwróć uwagę na jakość produktów. Pomogą ci w tym opinie na ich temat obecne pod każdym produkcie. Pamiętaj, że Junak 901 RS 50 4T był oferowany przez kilka lat, a każdy rocznik mógł wykorzystywać inne elementy.
Przeczytaj także: Instrukcja wymiany filtra powietrza w Jawa 350
tags: #zmiana #filtra #powietrza #junak #901 #instrukcja

