Wpływ Zmiany Filtra Powietrza i Dynojet na Osiągi Motocykla
- Szczegóły
Wielu motocyklistów zastanawia się, jak poprawić osiągi swojego motocykla. Jednym z popularnych sposobów jest zmiana filtra powietrza na filtr K&N oraz zastosowanie zestawu Dynojet. W tym artykule omówimy, jaki wpływ mają te modyfikacje na pracę silnika.
Regulacja Gaźników
Regulowanie gaźników jest bardzo proste. Ogólnie chodzi o ustawienie odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeżeli w Twoim moto nie było grzebane w gaźnikach od nowości (ustawianie składu mieszkanki) to masz ustawienie fabryczne, a jeżeli było grzebane (poznasz to po rozwierconych zaślepkach, za którymi znajduje właśnie śruba regulacyjna (1 na gaźnik).
A jeżeli chodzi o to, jak regulować, to po prostu wkręcając tą śrubkę zubażasz mieszankę, wykręcając - analogicznie, wzbogacasz. O ile mnie pamięć nie myli to dla tego rocznika, to jest coś w okolicach 2,5obrotu. Czyli wkręcasz tą śrubkę na maxa i potem wykręcasz ją o dokładnie tyle obrotu. Nic się nie martw nie musi być co do nanometra... to jaki masz mieć skład mieszkanki zobaczysz sobie sam... jeżeli będziesz miał zbyt bogatą, to już po przejechaniu ok 200km będzie to bardzo widoczne na świecach (będą czarne i okopcone). Ja mam CAŁKOWICIE puste rury no i jedyne co robiłem, to wzbogacałem jedynie trochę mieszkankę, tak do 3 obr. Coś tam minimalnie więcej pali, ale to jakieś "setki".
Ogólnie poleca się przy przelotówkach stosowanie filtra K&N i opcjonalnie dysz DynoJet - moto stanie się żwawsze i będzie lepiej się wkręcać. Ale na potworny przyrost mocy nie licz po tych zabiegach. Dobrze słyszałeś, tak się właśnie dzieje a w jakim stopniu wpływa to na zużycie gniazd, to pewnie w stopniu takim, że trzeba pojeździć tak pewnie ze 100 tys i dopiero się można o to martwić.
Tylko aby ta regulacja miała sens to nie wystarczy podkręcić skład mieszanki na biegu jałowym. Trzeba najlepiej wymienić również dyszę paliwa biegu jałowego oraz conajmniej podnieść iglice a najlepiej wymienić. No i dysze główne do wymiany. Jeżeli masz tam zaślepkę (wer. Pozostałe regulacje nie są już takie proste.
Przeczytaj także: Wymiana filtra w oczyszczaczu Philips AC3259
Na samej regulacji śrubą składu mieszanki się nie kończy, trzeba by było jeszcze przynajmniej skontrolowac podciśnienia w gaznikach, czy przepustnice otwierają sie w tym samym momencie. Tzn trzeba podłączyc zegary ,które poprzez wężyki i krócce łączą się z gardzielami , kolektorami ssącymi w głowicy.
Filtr K&N i Dysze DynoJet
A z PODem dostajesz dużo zimnego powietrza do gaźników, dajesz nowe dysze dzięki, którym zbliżysz się do idealnej mieszanki paliwo-powietrze, no a wolny wydech moze to bez problemu wydalić.
Dyno jest według mnie całkiem niezły - miałem zamontowany i było bardzo dobrze. W komplecie są dysze i iglice dopasowane do dysz.
soft, nie chodzi o to, że dynojet jest słaby ogólnie, tylko użytkownicy DS 1100 zauważyli, że słabo się sprawdzają montowane w salonach zestawy - poza tym za dynojet w salonach dopłacasz za markę, bo yamaha jest z nimi domówiona, więc mówią że są najlepsze.... ale po pierwsze mają inne oznaczenia niż mikuni, i gdybym ja chciał założyć dysze dynojeta zamiast mikuni 150 musiałbym dać DJ 140, a gdybym nie doczytał, i założył DJ 150 miałbym za bogatą w paliwo mieszankę i kłopoty.... przez to, zestaw DJ do 1100 nie da się dostosować pod PODa...
Możesz zamiast dynojeta wrzucić dysze 127.5 kaihen na przedni cylinder i 125 która już masz na tylni cylinder. Śrubę regulacji wolnych obrotów odkręcić o 0.5 obrotu na każdym gaźniku. Pod iglice podłożyć podkładkę miedziana i masz moto wyregulowane pod nowy filtr i wydech możesz jeszcze kupić dysze 130. I spróbować na przód wstawić 130 a na tył 127.5. To jest wersja zrób samemu za małe pieniądze...
Przeczytaj także: Instrukcja wymiany filtra powietrza w Jawa 350
Ale nic nie zastąpi dynojeta Bo w dynojecie dostaniesz nową ostrzejsza iglice a w sumie tylko po to jest sens kupić dynojeta. Przedni cylinder jest chłodniejszy i przez to dostaje się do niego powietrze gęstsze. A tylni cylinder jest zasłonięty ponadto owiewany jest przez ogrzane powietrze z przedniego cylindra co sprawia ze dostaje się do niego bardziej rozrzedzone powietrze i dlatego stosuje się mniejsza dysze by było równe spalanie.
Modyfikacje Silnika 4T 125
Wzrost mocy silnika 4T 125 można osiągnąć poprzez szereg skutecznych modyfikacji. Jednym z najpopularniejszych sposobów jest wymiana układu wydechowego na bardziej wydajny, co poprawia przepływ spalin. Tego rodzaju modyfikacje mogą znacząco zwiększyć moc silnika, co jest szczególnie istotne dla entuzjastów motocykli.
Wymiana układu wydechowego nie tylko poprawia wydajność silnika, ale także wpływa na jego brzmienie. Z kolei tuning ECU może przyczynić się do lepszego spalania paliwa, co przekłada się na większą moc i oszczędność.
Zmiana układu wydechowego to jedna z najskuteczniejszych metod na zwiększenie mocy silnika 4T 125. Wydajniejszy układ wydechowy poprawia przepływ spalin, co wpływa na lepsze osiągi silnika. Popularne aftermarketowe układy wydechowe, takie jak Akrapovič czy Yoshimura, są znane z tego, że znacząco zwiększają moc oraz poprawiają dźwięk silnika.
Tuning jednostki sterującej silnikiem (ECU) to kolejna efektywna metoda na zwiększenie mocy silnika 4T 125. Proces ten polega na dostosowaniu parametrów pracy silnika, co może prowadzić do znaczącego wzrostu mocy.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Modyfikacje silnika 4T 125 niosą za sobą wiele korzyści, które mogą znacząco poprawić jego osiągi. Dzięki odpowiednim zmianom, takim jak wymiana układu wydechowego czy tuning ECU, można zwiększyć moc silnika, co przekłada się na lepsze przyspieszenie oraz ogólną wydajność.
Jednakże, modyfikacje silnika 4T 125 mają również swoje wady. Wprowadzenie zmian może prowadzić do problemów z niezawodnością, zwłaszcza jeśli modyfikacje nie są przeprowadzone prawidłowo. W niektórych przypadkach, zmiany w parametrach silnika mogą skutkować zwiększonym zużyciem paliwa lub skróceniem żywotności komponentów. Ponadto, niektóre modyfikacje mogą naruszać przepisy prawne dotyczące emisji spalin, co może prowadzić do problemów z rejestracją pojazdu.
Modyfikacje silnika 4T 125 przynoszą wiele korzyści, które mogą znacząco poprawić jego osiągi. Przede wszystkim, zwiększenie mocy silnika prowadzi do lepszego przyspieszenia, co jest kluczowe dla entuzjastów szybkiej jazdy. Dodatkowo, poprawa dźwięku silnika po wymianie układu wydechowego może zwiększyć przyjemność z jazdy.
Zaawansowane techniki zwiększania mocy silnika 4T 125 obejmują różnorodne modyfikacje wewnętrzne oraz instalację turbosprężarki. W przypadku modyfikacji wewnętrznych, kluczowe zmiany to na przykład wymiana tłoków, wałów korbowych oraz rozrządu. Te zmiany mogą znacząco poprawić dynamikę silnika, zwiększając jego moc i moment obrotowy.
Instalacja turbosprężarki to kolejna zaawansowana technika, która może drastycznie zwiększyć moc silnika 4T 125. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki, silnik może wykorzystać nadmiar spalin do zwiększenia ciśnienia powietrza w cylindrach, co przekłada się na większą moc.
Wymiana elementów wewnętrznych silnika to kluczowy krok w modyfikacji, który może znacząco wpłynąć na jego wydajność. Tłoki o wyższej kompresji oraz wały korbowe o lepszej wytrzymałości mogą poprawić osiągi silnika.
Filtr K&N - Opinie i Spostrzeżenia
Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad włożeniem filtra KN do swojego DS-a pojemności 650. Ale sam sobie zadaje pytanie czy jest sens i czy to poprawi prace silnika. Oczywiście zwiększenia mocy nie uzyskam, wiadomo ze można to zrobić zmieniając cala puszkę filtra wraz z dyszami w gaźniku (gotowy zestaw = hypercharger).
Pozostaje pytanie czy warto wydać około 240 zl na filtr KN czy równie dobrze warto kupować nowy (tańszy filtr) na rozpoczęcie sezonu. Moze ktoś z szanownych kolegów/koleżanek ma taki filtr powietrza w swojej gwieździe i może podzielić się spostrzeżeniami czy poprawił się charakter pracy silnika itp. Miałem K&N w samochodzie i lepiej się z nim czułem.
Dodam do tego fakt, że kiedyś standardowy filtr papierowy w samochodowej puszce rozpadł się. Z K&N to się nie przytrafi.
OK dzięki koledzy za wskazanie mi właściwego kierunku, wobec tego kupuje ten filtr i na ten sezonik go zakładam do maszynki. Chodziło mi o potwierdzenie ze nie jest to kolejny chwyt marketingowy.
Pomoże dużo pod warunkiem że odblokujesz też trochę wydech jeśli jest seryjny będzie restrykcyjny czyli może być tak że zadławisz moto bo dostanie więcej powietrza ale wydech nie nadąży opróżnić spalin więc zależy jakie masz wydechy.
Za jednym strzałem robi się więc najlepiej wydech, filtr k&n i iglica ewentualnie filtr i iglica akcesoryjna. Filtr ja myłem raz na sezon jak nie jeździsz po zakurzonym terenie ale teraz kupiłem drycharger więc rzadziej będę mył i nasączał. Generalnie jak już nie widać tych drucików to uznajemy że jest zasyfiony.
No to obawiam się że bez innej iglicy się nie obejdzie bo będzie Ci kichał i miał mało paliwa ewentualnie budżetowo możesz odkręcić gaźnik od góry i dać podkładkę 0,5 mm lub nawet dwie pod klips iglicy, powinno pomóc. No i oczywiście od nowa wyregulować mieszankę wolnych obrotów.
Może się zdarzyć tak, że po zamontowaniu K&N pojawi się dziura w gazie. Tak może być taka sytuacja,że włożony filtr zaburzy procedurę pracy w odniesieniu do gaźników. Oczywiście tak nie musi być ale może się zdarzyć i wtedy ingerencja w gaźnik wskazana,zmiana dysz (dynojet).
Oczywiście gaźnik ze zmienionymi dyszami plus nowy filtr KN synchronizujemy. Kolejne pytanie dotyczy samego filtra KN mianowicie nie posiada on występu ozn jako 1 na rys -poniżej, tak jak HFA 4607 - czy tak powinno być?. Czy sam docisk filtra KN przez obudowę puszki wystarcza na jego prawidłowe wyłożenie się w gnieździe? i nie zasysanie lewego powietrza.
Założyłem K&N do 650, zrobiłem kilkaset km i niczego nie muszę regulować. Gaźnik pracuje tak, jak pracował. Motocykl jeździ, tak jak jeździł.
zastosowanie filtrów typu KN z metalową siatką filtrującą powoduje nieznaczne obniżenie średniej temperatury powietrza dolotowego do silnika (zwłaszcza w czasie dłuższej jazdy ze stałą prędkością) - z równań termodynamiki gazów: pv=mRT wynika, że temperatura będzie miała wpływ na ostateczną gęstość a co za tym idzie ilość tlenu dostarczanego do komory spalania Z TĄ SAMĄ ILOŚCIĄ PODAWANEGO PALIWA (bo przecież nie ruszaliśmy ustawień gaźnika...).
Spowoduje to drastyczną zmianę stosunku nadmiaru powietrza podawanego do komory spalania na zbyt wysoką ( w oparciu o stechiometryczny nadmiar powietrza wyliczony dla określonego rodzaju paliwa - jest on zawsze stały dla każdego gatunku paliwa i policzalny z założenia aby spalanie odbyło się w sposób zupełny oraz całkowity : RE po więcej szczegółów odsyłam do literatury z zakresu termodynamiki procesów spalania oraz chemii paliw).
Spowoduje to, zaistnienie niekorzystnych dla pracy silnika warunków (tzw. zjawisko "zbyt bogatej mieszanki), efektem końcowym takich długotrwałych zakłóceń może być upalanie gniazd zaworowych lub zaworów...
Powyższe zjawisko nie ma miejsca w zaawansowanych układach wtryskowych silników z zapłonem iskrowym (tzw. wtryskowe systemy adaptacyjne pracujące w oparciu o ramowy plan map zapłonu specyficzny dla określonego modelu silnika oraz adaptującego chwilowe zmiany zewnętrznych warunków pracy (jak temp. otoczenia, ciśnienie barometryczne powietrza, czasem wilgotność względna, itp.) do sygnału uzyskanego nadmiaru powietrza odczytanego przez sondę lambda podłączona na układzie wydechowym silnika...
David napisał/a: A co daje tak naprawdę taki filtr?, Teoretycznie zwiększa o kilka % wydajność silnika. Zmienia głos maszyny na "groźniejszy". Osobiście raczej już nigdzie nie założę filtru stożkowego. Jeśli jest schowany "gdzieś tam w bebechach" to nie wiele daje. Jeśli jest odkryty, to po miesiącu jest do wymiany. Tak samo magnetyzera nie założę.
Zanim odczujesz przyrost mocy to zaczniesz odczuwać trudności z odpalaniem, z racji złej mieszanki. Trzeba regulować gaźniki itp. I trzeba sobie uświadomić, że niestety, ale stożek gorzej filtruje powietrze. Owszem ma większy przepływ powietrza, ale jak każda zmiana czegoś seryjnego nie koniecznie może wyjść na plus.
W samochodach największym popełnianym błędem jest montaż w komorze silnika bez dostarczenia odpowiednio dużej ilości ZIMNEGO powietrza i ogólne odizolowanie go od ciepła. Znaczenie ma też długość układu dolotowego.
Ja mam stozek przy swoim moto i powiem ze przed a po jest mała roznica, głos sie troche zmienił i tyle i moze lepiej sie zbiera. ( a co do montarz takiego filtra to jakies 20 min trzeba tylko wywalic box-a i w stawic stozek) Stozek + wydech moim zdaniem fajne zestawienie.
Tylko zauważ jakie zostały wprowadzone dodatkowe zmiany poza samym filtrem. Tłumik przelotowy , przyspieszono zapłon o 5 stp. inne spręzyny przepustnic podcisnieniowych i 43 KM na kole. Nie jest to więc wielki wzrost mocy i momentu.
Według mnie to nie ma sęsu. Stożkowe filtry mają minimalnie mniejsze opory przepływu. Za to gorzej filtrują powietrze. Poza tym gdy zamiast airboxu wstawisz stożkowy filtr zmienisz długość kanałów dolotowych a także objętość całego ukłądu dolotowego a to ma duże znazenie ze względu na dynamikę przepływu powietrza.
Żadnych stożków, żadnych filtrów mokrych K&N i żadnych innych wynalazków nie stosuj co najwyżej pogorszysz parametry silnika...
Przy długiej eksploatacji opłaca się założyć filtr powietrza K&N, kupuje się go dożywotnio do tego zestaw do czyszczenia i nasączania filtra (filtr + zestaw = ok.
Jeżeli chcesz próbować to zmień tłumik na przelotowy, dysze DynoJet, filtr K&N i jazda do Ratki, sam metodą prób i błędów m.in po kolorze świecy lub za pomocą świecy Colortune ustawisz skład mieszanki.
w tamtym roku wymieniłem na k&N i nie ma różnicy, nic nie regulowałem. Przede wszystkim filtr K&N jest niejako "wieczysty" - kupujesz raz, potem czyścisz i nawilżasz specjalnym płynem. W swoim VN800 miałem zestaw filtr K&N, zestaw dysz DynoJet, świece irydowe oraz otwarty wydech.
Jak dla mnie różnica była wyczuwalna, choć to pewnie głównie za sprawą dysz. Moto lepiej sobie radził przy odpalaniu na zimnym silniku (w zasadzie przestałem używać ssania) i poprawiła się kultura pracy. Co do mocy to trudno się odnieść bo aż takiej różnicy nie było czuć a na hamownię go nie dawałem. Właśnie niejako "wieczystość" była na pierwszym miejscu przy planowaniu zamiany a ewentualna poprawa osiągów na dalszym planie.
tags: #dynojet #a #zmiana #filtra #powietrza #wpływ

