Zabezpieczenie filtra powietrza w Simsonie S51 - Budowa i optymalizacja

Artykuł ten poświęcony jest zagadnieniom związanym z zabezpieczeniem filtra powietrza w Simsonie S51, a także optymalizacji jego budowy. Omówimy budowę układu dolotowego, regulację gaźnika oraz rozwiązywanie problemów z zapłonem i mieszanką paliwową, bazując na doświadczeniach użytkowników i wskazówkach ekspertów.

Gaźnik i jego regulacja

Gaźnik Amal - gardziel 19mm, stosowany w motorowerach Simson S50, S51, SR50, S53. Gaźnik kompletny Amal 19mm, do motorowerów Simson S50 S51Element charakterystyczny: średnica przepustnicy: 22,8mm, gardziel gaźnika: 19mm

Gaźnik Amal 21mm - Simson S51 SR50 Gaźnik kompletny Amal 16mm, do motorowerów Simson S50 S51Element charakterystyczny: średnica przepustnicy: 22,8mm, gardziel gaźnika: 21mm

Gaźnik Amal 16mm - Simson S51 SR50 Gaźnik kompletny Amal 16mm, do motorowerów Simson S50 S51Element charakterystyczny: średnica przepustnicy: 22,8mm, gardziel gaźnika: 16mm

Możliwość precyzyjnego regulowania dzięki śrubom wolnych obrotów, oraz składu mieszanki. Możliwość doregulowywania gaźnika przy pomocy poziomu iglicy w przepustnicy.

Przeczytaj także: Jak zabezpieczyć gumę filtra powietrza w motocyklu - krok po kroku

Wymiary gaźnika Amal 19mm:

  • Długość całkowita: 75mm
  • Wysokość całkowita: 119mm
  • Szerokość całkowita: 65mm
  • Średnica zewnętrzna od strony filtra powietrza: 31mm
  • Rozstaw śrub mocujących od strony cylindra: 40mm
  • Średnica otworu śruby mocującej: 6mm
  • Średnica wewnętrzna gardzieli od strony filtra powietrza: 19mm
  • Średnica wewnętrzna gardzieli od strony cylindra: 21mm
  • Średnica przepustnicy: 22,8mm
  • Dysza główna: 80
  • Dysza wolnych obrotów: 39

Jeśli chodzi o gaźnik, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Po pierwsze, gaźnik powinien być czysty i sprawny. Po drugie, ważne jest prawidłowe ustawienie mieszanki paliwowej. Zbyt bogata mieszanka (świeca okopcona) może powodować dławienie się silnika, natomiast zbyt uboga mieszanka może prowadzić do przegrzewania się i zatarcia silnika. Regulacja poziomu paliwa w gaźniku oraz ustawienie iglicy mają kluczowe znaczenie dla optymalnej pracy silnika.

Wielu użytkowników Simsonów S51 boryka się z problemami związanymi z gaźnikiem, często wynikającymi z używania nieoryginalnych części lub złego ustawienia. Oryginalny gaźnik 16n1 często okazuje się lepszym rozwiązaniem niż nowy 16n3-4 kupiony na Allegro. Ważne jest również sprawdzenie uszczelnień i oringów przy dyszach gaźnika.

Filtr powietrza i jego znaczenie

Filtr powietrza do Simsona S51 , który polecam, jest niezwykle dobrze wykonany. Jego jakość i skuteczność są imponujące, a cena jest bardzo przystępna.

Filtr paliwa do motoroweru spełnia swoje zadanie znakomicie, skutecznie oczyszcza paliwo, co przekłada się na lepszą pracę silnika i jego dłuższą żywotność. Montaż jest prosty, a jakość wykonania naprawdę solidna.

Filtr dopasowany bardzo dobrze, świetnie komponuje się z ramą motoru. Filtr zaraz po zamontowaniu zaczął wyłapywać nieczystości ze zbiornika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

W niedzielę usprawniłem filtr powietrza. Znaczy zdjąłem gumę z puszki (chartowskiej) i założyłęm samą gumkę od simka a na samym końcu włożyłem gąbkę (taką z opakowań sprzętu komuterowego) przelot był bez żadnych strat a po drodze tak mi go zaczęło mulić zę później już nawet 30 nie chciał jechać. Zdjąłem i przeszło mu. Dmuchnąłem filtr i przelot był idealny.

Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu prawidłowej pracy silnika. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza zasysanego do gaźnika z zanieczyszczeń, takich jak kurz, piasek i inne drobiny. Niewłaściwie działający filtr powietrza może prowadzić do zmniejszenia mocy silnika, zwiększenia zużycia paliwa oraz uszkodzenia cylindra i tłoka.

Zapłon i jego ustawienie

Wielokrotnie omawiano problemy z zapłonem i gaźnikiem, w tym trudności z ustawieniem zapłonu elektronicznego bez stroboskopu, brak widocznych znaków na iskrowniku, słabą iskrę, zalewanie silnika, czarny dym z rury wydechowej oraz nieregularną pracę silnika przy zmianie obrotów.

Wskazano na konieczność regulacji mieszanki paliwowej, poziomu paliwa w gaźniku oraz prawidłowego ustawienia zapłonu na 1,8 mm przed górnym martwym punktem (ZZ). Zaproponowano wykonanie lub zakup lampy stroboskopowej do precyzyjnego ustawienia zapłonu.

Ustalono że 1.8 przed ZZ jest wtedy kiedy pokryje się kreska na magnecie z kreską na korpusie.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Problemy z zapłonem mogą być spowodowane przez uszkodzony moduł zapłonowy, cewkę zapłonową lub przerwane przewody. Warto sprawdzić rezystancję cewek zapłonowych i impulsatora oraz skontrolować stan modułu zapłonowego. Precyzyjne ustawienie zapłonu jest kluczowe dla prawidłowej pracy silnika. Bez lampy stroboskopowej może być to trudne, ale możliwe dzięki metodom opisanym przez doświadczonych użytkowników.

Układ ssący i jego optymalizacja

Jeżeli chcemy, aby w naszym silniku największy moment obrotowy wypadł w okolicach 9500 obr. to musimy tak wykonać układ ssący, aby napełnienie rezonansowe wypadło w tym zakresie obrotów. Wiemy, że prędkość rezonansowa zależy od długości i średnicy kanału ssącego, pojemności szkodliwej komory korbowej oraz kąta otwarcia okna ssącego mierzonego w stopniach o.w.k.

Od razu mówić, że okna płuczące zasilane ze skrzyni korbowej powinny być równe przekroju gaźnika dzielone przez 1,2 chociaż nie zawsze, ponieważ może okazać się, że będą za małe, powiększenie ich nie zaszkodzi. Na samym początku wybieramy sobie wymiary jakie przyjdą nam do głowy, przy płukach na 35mm, możemy dać 15mm i 8mm szerokości. Gardziel gaźnika 21mm ma 346,19mm2. Dolna krawędź naszych płuków jest na 44mm, wysoko każdego płuka powinna wynosić 9mm (44mm-35mm=9mm), więc łączna szerokość płuków powinna wynieść 46mm. Przechodzimy do obliczeń: 2*(15mm*9mm)+2*(8mm*9mm) wyjdzie nam 414mm2. Teraz dzielimy 414mm2 przez 1,2 i wychodzi nam 345mm2.

Optymalizacja układu ssącego ma na celu poprawę napełnienia cylindra mieszanką paliwowo-powietrzną, co przekłada się na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika. Kluczowe parametry to długość i średnica kanału ssącego, pojemność komory korbowej oraz kąt otwarcia okna ssącego. W przypadku silników z membraną, warto rozważyć wykonanie otworów w tłoku, aby zwiększyć ilość zasysanej mieszanki.

Podsumowanie

Zabezpieczenie filtra powietrza w Simsonie S51 i optymalizacja jego budowy to kluczowe elementy wpływające na sprawność i żywotność silnika. Prawidłowa regulacja gaźnika, ustawienie zapłonu oraz dbałość o układ ssący to czynniki, które pozwalają cieszyć się pełną mocą i niezawodnością tego kultowego motoroweru. Regularne przeglądy i konserwacja filtra powietrza oraz dbałość o jakość używanych części to podstawa długotrwałego i bezproblemowego użytkowania Simsona S51.

tags: #zabezpieczenie #filtra #powietrza #simson #s51 #budowa

Popularne posty: