Materiały i modyfikacje króćców filtra powietrza – poradnik

Filtr powietrza zapobiega przenikaniu zanieczyszczeń do silnika, co jest kluczowe dla jego prawidłowego działania i żywotności. W tym artykule omówimy różne aspekty związane z filtrami powietrza, w tym materiały, z których są wykonane króćce, oraz korzyści i wady różnych typów filtrów.

Elementy filtra powietrza

Typowy filtr powietrza składa się z kilku elementów, w tym:

  • Zaślepka: Wykonana z termoplastu - poliamidu 66, zazwyczaj w kolorze czerwonym.
  • Kosz wlewowy: Wykonany z termoplastu - polipropylenu, zazwyczaj w kolorze czarnym.
  • Kołnierz: Wykonany ze stali niklowanej.
  • Śruby mocujące: Wykonane ze stali niklowanej.
  • Uszczelka kołnierzowa: Wykonana z korka.

Rodzaje filtrów powietrza

Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów powietrza, w tym wkładki zamienne i filtry stożkowe. Wybór odpowiedniego filtra zależy od indywidualnych potrzeb i oczekiwań kierowcy.

Wkładki filtra powietrza

Wracając do filtra, jeżeli nie nosisz się z zamiarem kompletnej modyfikacji układu dolotowego, to kup sobie tzw. wkładkę, która zastępuje oryginalny filtr, a posiada zwiększony współczynnik przepływu powietrza. Np. będzie brak niewłaściwych zawirowań w procesie ssania powietrza, z doświadczenia wiem że wkładka pozwoli na żwawsze wkręcanie się samochodu, stanie się on trochę bardziej dynamiczny, minimalnie też powinna wzrosnąć prędkość maksymalna od tej jaką do tej pory osiągałeś.

Wnioski: Jak komuś zależy na zachowaniu głośności serii lub zbliżonej do serii to polecam wkładki sportowe, które zawsze "coś tam" dają, przy niewielkich nakładach finansowych.

Przeczytaj także: Hiflofiltro - filtry powietrza

Filtry stożkowe

Zmieniając jedynie stożek powoduje się zmianę w procesie doładowania dynamicznego, na który to został wyliczony fabrycznie ten dolot, jednocześnie wywołując turbulencje. Stożek to dobra rzecz, na pewno lepszy dźwięk silnika, jeżeli chodzi o zużycie silnika - to co wyżej pisał jeden z braci - im lepsza jakość (czyt. wyższa cena) tym możesz spać spokojniej że podczas każdej jazdy nie zasyszasz całego syfu jaki idzie z powietrzem.

Wniosek: przy chęci zmiany filtra na stożek warto jest wymienić cały układ na dedykowany do auta jakiejś renomowanej firmy, która właśnie posiada dział badawczo rozwojowy, a która przeliczyła już sobie ten dolot pod konkretny silnik.

Co do dźwięku to stożek robi swoje - przy niskich obrotach jest nieco metaliczny podźwięk, natomiast przy depnięciu słychać jak zasysa powietrze, a silniczek się wkręca, co dla mnie osobiście nie jest uciążliwe, a wręcz przyjemne dla ucha.

Modyfikacje dolotu powietrza

1. Co myślicie o tym żeby stożek zamontować na seryjnym dolocie ewentualnie trochę go przedłużyć (np. rura PCV) dla najoptymalniejszego umiejscowienia filtra i oczywiście doprowadzić dolot z zimnym powietrzem do filtra.

2. Kupić dolot "No-name" ze stali pod konkretny silnik i taśmę termiczną (o ile tak się to nazywa) czy coś takiego coby okleić power rurę żeby się nie nagrzewała. Jest to w ogóle możliwe??

Przeczytaj także: Pij Wodę, Żyj Zdrowo

Ogólnie od początku był problem z przekrojem dolotu - jaki rozmiar rury mam kupić?? Myślałem że najlepszy byłby około 60mm niestety, dostępne są tylko 50 i 75mm i inne ale dużo większe bądź mniejsze. Przecież im większa rura tym powietrza więcej będzie i będzie lepiej zapier....!! NIC BARDZIEJ MYLNEGO- bynajmniej w silniku 114 konnym.

Po założeniu 75mm była tragedia na wolnych obrotach - hania nie chciała w ogóle jechać, czuć że moment spadł bo rozkręcała się jak bus. Ale po przekroczeniu 5000-6000 obrotów czuć było że seryjna wkładka to była lipa!! Szkoda że dopiero w tym zakresie. Spowodowane było to tym, iż te silniki nie potrzebują aż tak dużo powietrza i nie ciągnęły w rurze - nie było ciśnienia, doładowania które wtłaczłoby to do komory spalania.

Ogólnie lipa pomyślałem i spróbowałem na próbę założyć tą mniejszą rurę o przekroju 50mm. Włożyć w tą 75mm i wiecie co?? *****IOZA podwójna izolacja termiczna z tworzywa sztucznego zrobiła swoje - nawet w korku latem wiem, że ta rura 50 jest chłodna bo oziębia się powietrzem przelatującym przez nią. A powietrze aż słychać jak syczy tak wciąga - dopiero teraz wiem co to jest efekt doładowania !!! Jedyny mankament (dla niektórych plus) jest taki iż te dwie rury wytłumiają dźwięk powietrza i jest dużo ciszej niż wtedy jak była jedna 75mm.

Materiały filtracyjne

Filtr powietrza to ważny element, czy jakiś wynalazek będzie dobrze filtrował nie wiadomo, lepiej samemu nie testować. To nie tłumik że w najgorszym wypadku przestanie tłumić i rozpadnie się po "kilku" miesiącach (jak to bywa przy badziewiach).

Sam filtr to jedno K&N LUB AEM ma w ofercie gotowe zestawy z power-rura i to najlepiej kupować gotowe zestawy, wtedy to spełnia swoją funkcję, a nie sprzedawane na allegro kawałki rurki pcv jako power-rura śmiech na sali oraz filtry po 30zl ekstra tuning :d buehahaha.

Przeczytaj także: Instrukcja montażu filtra powietrza Audi A3 8P

Oryginalne materiały sprzedawane przez firmy K&N lub AEM dostosowane są do danego modelu i spełniają swoją funkcję. Naprawdę 3 razy się zastanów jaki kupujesz bo szkoda wywalić kasę na "dziadostwo" lepiej poczekać odłożyć więcej i kupić coś porządnego.

Czyszczenie i konserwacja

Czy stożek da się czyścić czy po prostu co jakiś czas trzeba go wymieniać?

Simota jest na pewno lepsza od AOMA czy Jacky, przynajmniej nie żałują olejku impregnującego.

Skrzynki rozprężne w systemach wentylacyjnych

Jednym z niezwykle istotnych elementów w rekuperacji jest skrzynka rozprężna. Na rynku dostępne są dwa rodzaje tego produktu - stalowy i z tworzywa. Skrzynka rozprężna to kluczowy element systemu wentylacyjnego, szczególnie w instalacjach wentylacji domowej z odzyskiem ciepła, czyli rekuperacji. Jej główna funkcja to zapewnienie efektywnej dystrybucji powietrza, zarówno nawiewanego, jak i wywiewanego, w całej przestrzeni budynku. Jednym z głównych zadań jest ustabilizowanie przepływu powietrza.

W kontekście rekuperacji skrzynka rozprężna pomaga w optymalnym rozprowadzeniu świeżego powietrza nawiewanego do pomieszczeń oraz w efektywnym odprowadzeniu zużytego powietrza. Dodatkowo skrzynki rozprężne pełnią często funkcję wyciszającą, co pozwala na eliminację hałasu generowanego przez przepływ powietrza w przewodach wentylacyjnych.

Materiały skrzynek rozprężnych

Skrzynki rozprężne do rekuperacji mogą być wykonane z różnych materiałów, a wybór odpowiedniego rodzaju zależy od specyficznych potrzeb i warunków instalacji.

Metalowe skrzynki rozprężne

Metalowe skrzynki rozprężne to rozwiązanie, które charakteryzuje się wysoką trwałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Najpopularniejszym materiałem stosowanym do produkcji skrzynek rozprężnych jest blacha ocynkowana, jednak dostępne są również wersje ze stali kwasoodpornej, która cechuje się jeszcze wyższą odpornością na korozję. Główną zaletą metalowych skrzynek rozprężnych jest ich niepalność.

Skrzynki rozprężne z EPP

Skrzynki rozprężne do rekuperacji, wykonane ze spienionego polipropylenu (EPP), cieszą się rosnącą popularnością dzięki swoim wyjątkowym właściwościom. Spieniony polipropylen to materiał, który charakteryzuje się niską wagą, dużą elastycznością oraz doskonałymi właściwościami izolacyjnymi i akustycznymi. Jedną z głównych zalet skrzynek rozprężnych z EPP jest ich lekkość.

Szczelność połączeń

Szczelność połączeń w skrzynkach rozprężnych do wentylacji ma kluczowe znaczenie dla wydajności całego systemu wentylacyjnego. Nieszczelna instalacja wentylacyjna drastycznie obniża wydajność centrali rekuperacyjnej, a tym samym całego systemu. Przecieki w instalacji powodują, że część powietrza nie dociera do miejsca docelowego, co ogranicza efektywność wymiany powietrza.

Spadki ciśnienia

Jednym z kluczowych aspektów wpływających na wydajność wentylacji w systemach rekuperacji jest zjawisko spadków ciśnienia. Skrzynki rozprężne wykonane ze spienionego polipropylenu (EPP) wykazują znacznie lepsze właściwości aerodynamiczne w porównaniu do ich metalowych odpowiedników. Dzięki gładkiemu, zoptymalizowanemu kształtowi wnętrza, opory powietrza są zredukowane, co przekłada się na mniejsze spadki ciśnienia.

Izolacja

Właściwa izolacja systemu wentylacji jest kluczowa nie tylko dla minimalizacji strat ciepła, ale również dla ograniczenia niepotrzebnych spadków ciśnienia. Skrzynki rozprężne montowane w nieogrzewanych pomieszczeniach, zwłaszcza metalowe, wymagają dodatkowej warstwy izolacyjnej. Jednak skrzynki rozprężne z EPP, dzięki swoim właściwościom izolacyjnym, eliminują potrzebę stosowania dodatkowej warstwy izolacji.

Montaż

Prawidłowy montaż skrzynek rozprężnych to kluczowy krok podczas instalacji systemu wentylacji. Wybór między elementami wykonanymi z metalu a tymi z tworzyw sztucznych, takich jak spieniony polipropylen (EPP), ma wpływ na proces montażu oraz wydajność systemu.

Wymiana filtra powietrza i kontrola świec zapłonowych

Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu.

Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia ochronę silnika przed zanieczyszczeniami. Jeśli zechcesz wymienić brudny filtr powietrza u mechanika, musisz liczyć się z wydatkiem kilkudziesięciu złotych.

Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza.

Kontrola świec zapłonowych

Po wymianie filtra powietrza warto skontrolować stan świec zapłonowych. Zbyt uboga lub zbyt bogata mieszanka może wpływać na ich wygląd i pracę silnika.

Świece zapłonowe powinny być suche, w kolorze jasnobeżowym lub jasnobrązowym. Zakopcone elektrody zawsze świadczą o złym składzie mieszanki (zbyt bogatej w paliwo, lub zbyt ubogiej w powietrze, w zależności od konstrukcji/działania układów gaźnika).

Opiłki metalu w oleju silnikowym

Przy wymianie oleju silnikowego możesz zauważyć opiłki metalu w oleju. Są drobniejsze od klasycznych opiłków powstających w czasie obróbki skrawaniem. Mogą być jednak zabójcze dla silnika i nie wolno bagatelizować ich występowania. Drobinki metali mogą być widoczne w czasie wymiany oleju i filtrów. To właśnie na filtrze osadzają się w największej ilości maleńkie metaliczne elementy.

Drobinki metalu w oleju pojawiają się w trakcie pracy silnika. Powstają w wyniku ścierania się elementów ruchomych. Ze względu na to, że praca silnika odbywa się w środowisku olejowym, nie dochodzi do przegrzania drobinek.

Zapobieganie i usuwanie opiłków

Opiłki metalu w oleju mogą się pojawiać i temu procesowi nie zawsze da się zapobiec. Jednak można ograniczyć ich ilość, a zatem także niebezpieczeństwo, jakie niosą dla jednostki napędowej. Opiłki w filtrze i w oleju mogą pojawiać się przez nieprawidłową eksploatację samochodu. Przede wszystkim wynikają z jazdy na dużych obrotach przy nierozgrzanym silniku.

Drobinki metalu w oleju usuwane są z układu w czasie wymiany filtra i oleju. Nie zapominaj zatem o regularnych wymianach przynajmniej raz w roku lub raz na 10 - 15 tysięcy kilometrów. Nowy olej ma optymalne właściwości smarne, które traci wraz z upływem kilometrów.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego filtra powietrza i dbałość o jego regularną wymianę, a także kontrola stanu świec zapłonowych i oleju silnikowego, są kluczowe dla prawidłowego działania i długowieczności silnika. Mam nadzieję że ten artykuł pomógł ci w wyborze odpowiedniego filtra do twojego samochodu.

tags: #z #czego #dorobić #króćce #filtra #powietrza

Popularne posty: