Budowa i funkcja wężyków od filtra powietrza
- Szczegóły
Dla poprawnego działania jednostki napędowej niezbędne jest czyste powietrze, a producenci wyposażają jednostki napędowe w filtry powietrza. Zatem, nie będzie przesadą stwierdzenie, że filtr powietrza pełni rolę swoistych płuc samochodu. Rolą filtra jest zatrzymanie cząstek stałych z powietrza - czy to pyłów przemysłowych czy też kurzu unoszącego się z dróg. Powietrze skierowane do kabiny jest później dodatkowo oczyszczane przez filtr kabinowy.
Przez pierwsze kilka dekad swojej obecności samochody nie posiadały żadnych rozwiązań pozwalających na filtrowanie powietrza. Pierwszym samochodem fabrycznie wyposażonym w filtr powietrza był Packard Twin Six, a samo wydarzenie miało miejsce w roku 1916. Od 1916 filtr przeszedł oczywiście szereg zmian konstrukcyjnych, a unowocześnieniu uległy także materiały z których wykonane są filtry.
Jak działa filtr powietrza?
Jego obecność jest istotna zarówno dla samej jednostki napędowej, jak również dla komfortu pasażerów w kabinie. To właśnie dzięki temu nie ma ryzyka, że pasażerowie nagle zaczną oddychać unoszącymi się w okolicy drogi zabrudzeniami, a w silniku owe cząstki stałe zablokują poprawne działanie poszczególnych elementów.
Filtr powietrza to jedna z najtańszych części każdego silnika - niezależnie od tego czy to silnik benzynowy czy wysokoprężny (diesel), ta część kosztuje najwyżej kilkadziesiąt złotych, aczkolwiek różnice pomiędzy poszczególnymi sprzedawcami potrafią być naprawdę zaskakujące. W kontekście Internetu warto przypomnieć o tym, że choć jest to doskonałe miejsce na nieco tańsze zakupy części do auta, to należy bardzo uważać na podróbki.
Lista firm produkujących filtry powietrza jest bardzo długa, ponieważ jest to jeden z podstawowych elementów eksploatacyjnych każdego silnika. Weźmy choćby popularnego VW Passata z silnikiem 2.0 TDI. W ofercie motoneo.pl mamy kilkanaście filtrów powietrza dedykowanych do tego samochodu. Począwszy od budżetowych propozycji w rodzaju produktów firmy Blue Print czy polski Filtron, przez średniej klasy filtry Bosch oraz Champion, skończywszy na wyrobach firmy Purflux czy amerykańskiej firmy Wix Filters.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Zasada jest prosta - filtr powietrza winno się wymieniać podczas każdego przeglądu serwisowego (czyli przy wymianie oleju). W regionach o dużym zapyleniu (w Polsce jest to na przykład Górny Śląsk oraz okolice Krakowa) warto rozważyć zmniejszenie interwału wymiany filtra powietrza o połowę. Krótko mówiąc taki filtr przestaje chronić silnik przed zanieczyszczeniami.
Filtry powietrza testowane są na podstawie swojej zdolności do usuwania zanieczyszczeń, określanej za pomocą stopnia separacji. Jeżeli ten element w Twoim aucie uległ znacznemu zabrudzeniu możesz go oczywiście oczyścić za pomocą sprężonego powietrza, ale...nie ma to większego sensu, zważywszy na to, że nowy filtr do swojego auta kupisz już za kilkadziesiąt złotych.
Szczegóły takiej operacji zależą oczywiście od konkretnego silnika, natomiast sama procedura jest bardzo prosta i praktycznie nie wymaga żadnych specjalistycznych narzędzi. Filtr powietrza znajdziemy w specjalnej plastikowej obudowie, zazwyczaj przykręconej na kilka śrub. Wystarczy zdjąć obudowę, wyciągnąć stary filtr (niekiedy blokują go klipsy) oraz włożyć nowy.
Wpływ zużytego filtra powietrza na parametry silnika
Czy zużyty filtr powietrza może mieć wpływ na parametry jednostki napędowej? Zdecydowanie tak! Uszkodzony, źle dobrany bądź niewłaściwie zamontowany filtr powietrza powoduje, że do silnika nie dociera odpowiednia ilość powietrza, co automatycznie podnosi obciążenie (rośnie spalanie) oraz negatywnie wpływa na moc.
Jeżeli w samym filtrze bądź jego obudowie zauważysz resztki oleju silnikowego, lepiej jak najprędzej oddaj auto do specjalisty!
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Układ dolotowy - budowa i funkcja
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jak powietrze dostaje się do silnika Twojego auta? Układ dolotowy odgrywa w tym bardzo ważną rolę: jego sprawne funkcjonowanie umożliwia efektywne wykorzystywanie paliwa oraz sprawia, że pojazd pracuje sprawnie i równomiernie. Z czego zbudowany jest układ dolotowy, jak o niego dbać i po czym poznać, że dzieje się z nim coś niepokojącego?
Każdy kierowca chce, by jego samochód jeździł szybko, wydajnie i dynamicznie. By było to możliwe, wszystkie znajdujące się we wnętrzu pojazdu układy muszą odpowiednio ze sobą współpracować. Zastanawiasz się, dlaczego twoje auto podczas jazdy traci moc, a w trakcie wyprzedzania nie jesteś w stanie uzyskać niezbędnego przyspieszenia? A może zauważyłeś, że spalanie paliwa staje się coraz wyższe - choć jeździsz dokładnie tak samo, jak wcześniej? Przestawione sytuacje mogą być oznakami uszkodzenia układu dolotowego. Z poniższego artykułu dowiesz się, co w takiej sytuacji robić i jak uniknąć poważnej awarii.
Do zadań układu dolotowego należy strategiczna praca silnika Twojego samochodu. Bardzo ważnym elementem układu dolotowego jest również czujnik ciśnienia - jest on połączony z kolektorem za pomocą rurki lub umieszczony bezpośrednio w jego wnętrzu. By silnik spalinowy odpowiednio działał, do jego pracy niezbędne jest powietrze. To dzięki niemu możliwe jest spalanie paliwa. Dlatego zadaniem układu dolotowego jest zasysanie powietrza, filtrowanie go i przekazywanie dalej, do cylindrów silnika. I chociaż auto może bez niego funkcjonować, nie służy to wydajnej pracy.
Układ dolotowy, jak inne elementy, w Twoim samochodzie można modyfikować - mowa tutaj o elementach, które umożliwiają między innymi dołączenie tzw.
Czyszczenie i modyfikacja układu dolotowego
Jeśli chcesz uniknąć awarii, musisz koniecznie zadbać o regularne czyszczenie kolektora dolotowego. Szczególnie jeśli Twój pojazd posiada silnik Diesla, w którym osadza się więcej zanieczyszczeń. Układ dolotowy możesz wyczyścić sam, jednak lepiej tę część pracy oddać w ręce specjalistów i udać się do warsztatu. Aczkolwiek jeśli, chcesz spróbować własnych sił, zdemontuj kolektor powietrza i starannie usuń z jego wnętrza wszystkie zanieczyszczenia. Pamiętaj, że po umyciu element musi dokładnie wyschnąć, zanim z powrotem umieścisz go na swoim miejscu. W sklepach znajdziesz specjalne środki, które przeznaczone są do czyszczenia kolektora dolotowego bez konieczności demontażu.
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
Chcesz, aby Twoje auto było wyposażone w sprawny system, który zagwarantuje zwiększenie efektywność przepływu powietrza w jego układzie dolotowym? Być może zainteresuje Cię rozwiązanie, jakim jest stożek dolotowy. Jest to rodzaj filtra o znacznie wyższej przepustowości, wykonany zazwyczaj z nasączonej specjalnym olejem bawełny. Kierowcy, którzy chcą zwiększyć moc silnika, często korzystają z turbosprężarek. Ich zadaniem jest dostarczanie większej ilości powietrza: praca silnika staje się wtedy znacznie bardziej dynamiczna.
Objawy uszkodzonego układu dolotowego
Jak rozpoznać, że układ dolotowy nie pracuje tak, jak powinien? Jeśli jeździsz swoim autem już od dłuższego czasu, to prawdopodobnie każda zmiana w sposobie pracy silnika natychmiast zwróci Twoją uwagę. Są usterki, które ciężko jest na początku zauważyć - na szczęście awarie układu dolotowego dają dość charakterystyczne symptomy.
Jeśli jesteś właścicielem auta, to pewnie doskonale wiesz, że w samochodzie może popsuć się wiele elementów. I to zazwyczaj w najbardziej nieodpowiednim momencie. Pewne elementy układu dolotowego jednak ulegają uszkodzeniom częściej, niż inne. Po pierwsze: kolektor ssący. Sprawcą awarii najczęściej jest rozszczelnienie, a konsekwencją takiej sytuacji jest niekontrolowany, nadmierny dopływ powietrza. Uniemożliwia to prawidłowe funkcjonowanie silnika: zauważysz nierówną pracę na jałowym biegu i znacznie niższe osiągi. W trakcie jazdy również z kolektora mogą wydobywać się syczące dźwięki.
Drugim często psującym się elementem układu dolotowego jest chłodnica (intercooler). Jej zadaniem jest obniżanie temperatury powietrza w silniku (zarówno tym benzynowym, jak i diesla). Dzięki schładzaniu moc silnika może wzrosnąć nawet o 1/5! Chłodnica najczęściej ulega uszkodzeniom mechanicznym: jeżeli do tego dojdzie, prawdopodobnie zaczniesz mieć problemy z rozruchem swojego pojazdu. Po dłuższym czasie może dojść do nadmiernego zużycia silnika, dlatego nie lekceważ tego typu sytuacji!
Kolektor podczas jazdy ulega zanieczyszczeniu - i chociaż na początku nie niesie to za sobą negatywnych skutków, to po jakimś czasie maź zacznie zaburzać pracę silnika. Przekrój kolektora stopniowo się zmniejsza, a czujniki mogą ulec zalepieniu. Zauważasz, że silnik pracuje na zbyt niskich obrotach, ale nie wiesz, co jest tego przyczyną?
Diagnostyka układu dolotowego
Podejrzewasz, że układ dolotowy powietrza w Twoim samochodzie jest nieszczelny? Diagnostyka w warsztacie wiąże się na ogół z wykonaniem serii testów, które z pewnością wykryją źródło problemu - usługa nie należy do najtańszych, ale wiedza specjalistów pomoże szybko odnaleźć źródło problemów. Zanim jednak wybierzesz się do mechanika, możesz spróbować domowych metod, które pozwolą Ci sprawdzić szczelność układu dolotowego.
Domowe metody diagnostyki
- Diagnostyka za pomocą środka łatwopalnego - prawidłowo funkcjonujący układ dolotowy musi być szczelny. Jeśli nie jest, to do środka dostaje się zbędne powietrze i zakłóca jego pracę: wtedy silnik zaczyna pracować nierówno. Rozpylając łatwopalny preparat nad powierzchnią pracującego układu dolotowego, sprawdzisz, czy może on przedostawać się do jego wnętrza: gdy tak się stanie, praca silnika nagle stanie się bardziej wyrównana, a obroty zaczną się zwiększać. Koniecznie pamiętaj o zachowaniu ostrożności!
- Diagnostyka za pomocą dymu - Dobrym sposobem na uzyskanie „bezpiecznego” dymu jest… e-papieros. Odłącz w aucie filtr powietrza, zatkaj końcówkę przepływomierza, a do rurki biegnącej do układu dolotowego podłącz zwykły, gumowy wąż.
Pamiętaj, że przedstawione powyżej metody nie dają stuprocentowej pewności! Nieszczelność może być umiejscowiona w osłoniętym miejscu, a wtedy domowe sposoby nie poradzą sobie z jej wykryciem. Nie zauważyłeś uszkodzenia, a auto nadal pracuje nieprawidłowo? Czas na wizytę u profesjonalnego mechanika.
Sprawny układ dolotowy jest gwarancją optymalnego spalania paliwa i wydajnej pracy auta. Odpowiednie serwisowanie jest tu bardzo ważne: efekty nieprofesjonalnych, samodzielnie wykonywanych napraw bywają opłakane w skutkach - mówi ekspert marki Inter Cars.
Kierowca, który nie posiada niezbędnej wiedzy oraz narzędzi powinien udać się do serwisu: problem może leżeć w zanieczyszczonym kolektorze, zapchanym filtrze powietrza lub zniszczonej uszczelce. Jeśli auto traci moc, przestało sprawnie przyspieszać i spala więcej paliwa, niż zwykle - nie ma na co czekać! Poruszanie się uszkodzonym pojazdem jest niekomfortowe i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy.
Sprawnie działające auto to układ połączonych ze sobą mechanizmów. Gdy zawodzi jeden z nich -wydajność pojazdu natychmiast się pogarsza.
Wiesz już, czym jest układ dolotowy i w jaki sposób dbać o jego prawidłowe funkcjonowanie. Pierwszym sygnałem, który świadczy o takim uszkodzeniu, będzie zazwyczaj spadek mocy auta i zwiększenie spalania.
Uszkodzony dolot lub brudne filtry to częsta i dość prozaiczna przyczyna spadku mocy silnika, jednak z pewnością niejedyna. Winna może być nieprawidłowa mieszanka paliwowa, zepsuty zapłon, awaria układu recyrkulacji spalin i wiele innych. Nie możesz poradzić sobie ze znalezieniem przyczyny? Możesz samodzielnie sprawdzić, czy układ dolotowy nie jest zanieczyszczony, przetestować jego szczelność i wymienić zużyte elementy.
Nieszczelny układ dolotowy znacznie zmniejsza komfort jazdy i możliwości silnika.
Elementy układu dolotowego powietrza
Układ dolotowy powietrza dostarcza do silnika powietrze niezbędne do spalania. Zapewnia to dobrą moc wyjściową i niską emisję spalin. Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o układzie wlotu powietrza silnika, jego częściach i sposobach samodzielnej wymiany podzespołów.
Układ dolotowy powietrza kieruje powietrze niezbędne do spalania do silnika i reguluje przepływ powietrza. Ponadto, układ dostarcza określone wartości pomiarowe do systemu sterowania silnikiem. Specjalna konstrukcja nowoczesnych układów dolotowych powietrza zapewnia wysokie natężenie przepływu powietrza i wysoki poziom hałasu.
Układ dolotowy powietrza silnika spalinowego składa się z różnych elementów. Poszczególne elementy układu dolotowego oczyszczają zasysane powietrze i doprowadzają je do silnika spalinowego. Każdy element ma swoją specjalną funkcję.
Filtr powietrza
Filtr powietrza filtruje powietrze zasysane przez silnik. Jest to ważne, ponieważ w przeciwnym razie zasysane cząsteczki brudu mogłyby szybko spowodować uszkodzenie wnętrza silnika. Sam filtr składa się z papieru o drobnych porach, pianki lub odpowiedniej włókniny filtracyjnej. W układzie dolotowym filtr powietrza jest jednym z pierwszych elementów doprowadzających powietrze do silnika.
Skrzynka filtra powietrza
Nowoczesne pojazdy często wyposażone są w skrzynkę filtra powietrza. Jest to zamknięta skrzynka wykonana z tworzywa sztucznego, w której znajduje się filtr powietrza. Skrzynka filtra powietrza ma wlot do wlotu powietrza zewnętrznego i wylot, z którego wypływa oczyszczone powietrze. W ten sposób silnik otrzymuje chłodniejsze powietrze z otoczenia zamiast ciepłego powietrza z komory silnika.
Czujnik masowego przepływu powietrza
Czujnik masowego przepływu powietrza mierzy masę powietrza wpływającego do układu dolotowego. Zarejestrowane dane są przekazywane do systemu sterowania silnikiem. Nowoczesne czujniki masowego przepływu powietrza mierzą również panujące ciśnienie i temperaturę powietrza. Dzięki zmierzonym wartościom można precyzyjnie określić ilość wtryskiwanego paliwa. Zwłaszcza starsze samochody mają przepływomierz powietrza zamiast czujnika masowego przepływu powietrza. Jest to kompaktowy element z obrotową klapką powietrza wewnątrz. Kąt klapki zmienia się w zależności od natężenia przepływu powietrza. Pozycja klapy jest mierzona przez potencjometr obrotowy i przekazywana do jednostki sterującej silnika.
Przepustnica
Przepustnica określa ilość powietrza przepływającego do silnika. W tym celu element ten posiada wewnątrz obrotową klapkę, za pomocą której można dławić przepływ powietrza. W silnikach benzynowych przepustnica znajduje się w gaźniku lub w oddzielnej obudowie przed kolektorem dolotowym. Niektóre silniki wysokoprężne również posiadają ten element do dławienia przepływu powietrza.
Rura powietrza nieoczyszczonego
Rura powietrza nieoczyszczonego zasysa niefiltrowane powietrze i doprowadza je do filtra powietrza lub skrzynki filtra powietrza. W nowoczesnych pojazdach rura powietrza nieoczyszczonego jest często zintegrowana z przodem pojazdu, na przykład za osłoną chłodnicy. W ten sposób chłodniejsze powietrze spoza komory silnika może być bez przeszkód zasysane przez rurę powietrzną i doprowadzane do układu powietrznego.
Chłodnica międzystopniowa
Chłodnica międzystopniowa znajduje się w układzie dolotowym wielu pojazdów z silnikami z turbodoładowaniem. W tym przypadku chłodnica zapewnia schłodzenie strumienia powietrza przed wejściem do silnika. Element ten jest umieszczony w układzie dolotowym powietrza za turbosprężarką i przed przepustnicą. Chłodniejsze powietrze skutkuje lepszą wydajnością i wyższą mocą silnika w silnikach turbo.
Wąż turbo
Wąż turbo lub wąż powietrza doładowującego tur bo łączy poszczególne komponenty przed lub za turbosprężarką. Jako część układu powietrznego, dostarcza on świeże powietrze do turbosprężarki z kierunku filtra powietrza, w zależności od jego położenia. Za turbosprężarką przewód turbo transportuje sprężone powietrze. Przewody przed lub za chłodnicą powietrza doładowującego są również nazywane przewodami turbo.
Prawidłowe działanie wszystkich elementów układu dolotowego powietrza jest ważne, aby silnik spalinowy samochodu działał zgodnie z przeznaczeniem. Jeśli któryś z elementów układu wlotu powietrza jest uszkodzony, należy go niezwłocznie wymienić na odpowiednią część zamienną. Części zamienne do układu wlotu powietrza do silnika są łatwo dostępne z drugiej ręki w dobrym stanie. Wymiana podzespołów jest zazwyczaj nieskomplikowana.
Wymiana filtra powietrza
Filtr powietrza w samochodzie ulega zabrudzeniu wraz ze wzrostem przebiegu i powinien być wymieniany w regularnych odstępach czasu. Ponadto filtr podlega naturalnemu starzeniu się w zależności od zastosowanego materiału. Wymiana filtra nie jest trudna i można ją wykonać w kilku krokach.
- Otwórz skrzynkę filtra powietrza: Aby wyjąć filtr powietrza, podnieś maskę, aby uzyskać dostęp do skrzynki filtra powietrza. Aby móc wyjąć stary filtr powietrza, należy otworzyć obudowę.
- Wyjmowanie filtra powietrza: Po otwarciu obudowy filtra powietrza można go łatwo wyjąć ręcznie. Następnie należy sprawdzić, czy materiał filtra nie jest zabrudzony.
- Włóż nowy filtr: Nowy filtr powietrza jest wkładany do skrzynki filtra powietrza w miejsce starego filtra powietrza. Przedtem należy sprawdzić skrzynkę i wlot pod kątem zabrudzeń.
Czyszczenie przepustnicy
Prawidłowe działanie przepustnicy jest ważne dla optymalnej i niezawodnej pracy silnika. Jednak przepustnica często ulega z czasem zabrudzeniu, co ma miejsce zwłaszcza w silnikach z recyrkulacją spalin. Należy wówczas wyczyścić przepustnicę.
- Zdemontuj przepustnicę: Najlepszym sposobem na wyczyszczenie przepustnicy jest uprzednie wymontowanie tego elementu. W tym celu należy zdemontować złącza na korpusie przepustnicy i poluzować połączenia śrubowe.
- Czyszczenie elementu: Przepustnica jest często zanieczyszczona uporczywymi cząsteczkami. Do czyszczenia korpusu przepustnicy można użyć specjalnego środka czyszczącego.
- Montaż przepustnicy: Po wyczyszczeniu przepustnica jest ponownie montowana i podłączana w odwrotnej kolejności.
Wymiana chłodnicy międzystopniowej
Chłodnica międzystopniowa chłodzi powietrze spalania za turbosprężarką. Sama chłodnica jest często chłodzona powietrzem i w tym celu jest przymocowana z przodu pojazdu. W tym przypadku intercooler jest czasami uszkodzony i musi zostać wymieniony.
- Demontaż chłodnicy międzystopniowej: Aby móc zdemontować uszkodzoną chłodnicę międzystopniową, należy zdjąć poszycie podwozia lub zderzak i osłonę chłodnicy, w zależności od modelu pojazdu.
- Sprawdź chłodnicę międzystopniową: Po wymontowaniu chłodnicy międzystopniowej należy sprawdzić ją wzrokowo pod kątem uszkodzeń. Uszkodzenia są często łatwe do rozpoznania, a naprawa nie wchodzi w grę.
- Montaż chłodnicy powietrza: Przed zamontowaniem części zamiennej należy porównać ją ze starą chłodnicą powietrza doładowującego. Jeśli wymiary i konstrukcja są prawidłowe, chłodnicę zamienną montuje się w odwrotnej kolejności.
tags: #wężyki #od #filtra #powietrza #budowa #i