Wymiana filtra powietrza w Fiat Grande Punto: Instrukcja

Wymiana filtra powietrza w Fiat Grande Punto, szczególnie w silniku 1.4 8V, jest stosunkowo prosta. Samodzielna wymiana filtra powietrza w silniku 1.4v8 - niby prosta sprawa: odkręcić 6 srub, klucz 7mm, wyjęcie zużytego i włożenie nowego filtra.

Wymieniając filtr powietrza musimy odgiąć troszeczkę rurę ssącą, która jest mocowana do karoserii w jednym punkcie za pomocą kołka-zatyczki wetkniętej w przepust gumowy. W czasie operacji wymiany filtra powietrza ta zatyczka mocująca rurę ma tendencje do wyjścia z przepustu gumowego - nie wypada całkiem, ale się przemieści w takim kierunku, że będzie generowała „tajemnicze” dźwięki przy ruszeniu autem i przechodzeniu przez ok. 2 tys. j.w.

Filtracja i jej znaczenie

Filtracja jest ważniejsza od oleju. Lepsza filtracja pomaga. Po raz kolejny pokazane, że dodatkowa wymiana filtra obniża zawartość zanieczyszczeń. Papierowe filtry muszą się wstępnie przytkać trochę, aby lepiej filtrować, bo zmniejsza się prześwit "oczek". Wadą jest spadek ciśnienia = gorszy przepływ, a filtr się kiedyś w końcu zapcha, więc ten "wzrost skuteczności" to igranie z losem, z zalety nie wiadomo kiedy przejdzie w wadę i to katastrofalną w skutkach.

Dla przypomnienia, patrzymy na wszystko, nie tylko klasę lepkości. Jedyne co można zrobić (szybko, tanio i amatorsko, hobbystycznie), to poprawić filtrowanie (choćby raz, dla eksperymentu), czyli proponowana wcześniej dodatkowa zmiana samego filtra w połowie okresu wymiany oleju, może pomóc np. na słynny "warkot silnika" przy odpalaniu (do pewnego stopnia normalne we wszystkich Punto i nie tylko).

Dodatkowa zmiana filtra

Krótka wzmianka o standardowej metodzie znanej głównie poza motoryzacją - dodatkowa zmiana samego filtra pomiędzy wymianami oleju (też z filtrem oczywiście). Komentarz do pliku: Dodatkowa zmiana filtra.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik

Właściwości papierów filtracyjnych są takie, że zapchane są przy różnicy ciśnień na filtrze w przedziale 0,7-1,1 bar około. "Bajpasy" w filtrach do samochodów osobowych mają właśnie ciśnienia otwarcia gdzieś w tym przedziale i dziś (np. Teraz wystarczyłoby zamontować za filtrem czujnik z nastawioną z góry (doświadczalnie) wartością ciśnienia (i jeśli jest za małe przy określonych obrotach i temperaturze, to komputer ma wyświetlić błąd). Brak czegoś takiego (standardowo) w samochodach ośmiesza całą tę branżę.

Olej silnikowy i jego wymiana

Olej jaki by nie był należy w tym silniku wymieniać do 10-12 tys. km lub raz w roku (co wcześniej). Według producenta należy stosować wyłącznie olej SAE 5W40 ACEA B3-04/B4-04, spełniający normę FIAT 9.55535-M2. Problem w tym, że dokumentacja samochodu wskazuje olej na bazie syntetycznej o lepkości SAE 5W-40 spełniający wymagania FIAT 9.55535-M2.

Przekaz tematu jest taki, że: olej ma być odpowiednio często zmieniany. Nie "przeciągać" wymian. Zainteresować się filtracją. Wtedy silnik "przeboleje" odstępstwa w typie/klasie, normach, specyfikacjach oleju.

Co do wymian, to niestety bez badania próbki oleju, można zgadywać "na oko" (raz lepiej, raz gorzej, ocenić, czy się mocno - "organoleptycznie" - zmieniła lepkość, barwa, czy wyraźnie czuć paliwo/spaliny w oleju). Co do pełnej Fiatowskiej normy (ostanie literki po numerze), to jest niekonsekwencja w "eLearn".

Inny powód "wiary" w starsze zalecenia, to ogólny poziom kompetencji inżynierów kiedyś był wyższy i mieli więcej do powiedzenia. Teraz rządzi polityka, ekologia i prawnik z księgowym, a nad wszystkim czuwa HR (kadry), czy przypadkiem kogoś nie molestują.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?

Wybór oleju

Do długich postojów, czy do transportu (np. pmx007p1 napisał(a):na pewno nie z literkami "C").Niby dlaczego do Grande ma nie być używany olej klasy C? Czyżby włosi się nie znali i w instrukcji pisali bzdety? Załącznik ze zrzutem z instrukcji obsługi do GP. Zrób troszkę większe rozeznanie, niż tylko zajrzenie do jednej wersji instrukcji. Źródeł jest więcej.

Pierwsze Grande miały zalecaną specyfikację Fiata z końcówką -M2 (czyli wystarczy A3/B3). Nowsze specyfikacje wynikają więc głównie z powodów ekologiczno-ekonomiczno-prawnych, później konstrukcyjnych. Przykładowo do silników StarJet i MultiAir były dedykowane odmiany olejów i te już owszem miały "C" (nawet na etykiecie oleju jest). Zwykły "benzyniak" nie potrzebuje "C" (najnowsze możliwe Diesle tak).

Dodatkowe uwagi dotyczące eksploatacji

Nieregularna jazda i długotrwałe przestoje, szczególnie zimowe, bardzo szkodzą i zwykły olej nie chroni silnika.

Generalnie wszystko już było badane, testowane. Ideologia "long-life" była już na zachodzie w latach sześćdziesiątych zeszłego Wieku! Chcieli wtedy 20 tysięcy kilometrów, ale nie wyszło. Czy dziś "wyszło"? Czyli wymyślili termin long-life, ale okazało się, że wcale nie jest taki "long", więc zrezygnowali z tego hasła. By za kilkadziesiąt lat (współcześnie) do niego powrócić (jedno, czy 2 pokolenia, jak ludzie zapomną).

Wspominają o starych metodach płukania, ale to było tylko dla silników pracujących na prymitywnych olejach mineralnych (które pewnie były relatywnie drogie, stąd kombinowanie "co tu zalać"). Nowsze lepsze oleje z dodatkami uszlachetniającymi już nie wymagały płukanek (nie powinny, jeśli silnik jest OK i okresy wymian nie "przeciągane").

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?

Płukanki silnika

Tu uwaga na płukanki, bo mogą oderwać zanieczyszczenia/nagary i przytkać smok pompy. Na YouTube ktoś nagrał fajny filmik, że przed płukanką w świeżo zakupionym, używanym (czyli nieznanym) samochodzie, wypada dokonać inspekcji, zdjąć miskę i ją mechanicznie wyczyścić. Wcześniej nie wiecie, co jest w silniku.

Starą metodą płukania był po prostu olej (silnikowy lub warunkowo dopuszczalny tańszy od docelowego, nawet hydrauliczny, wrzecionowy, maszynowy). Albo po prostu nie "oszczędzać" i częściej zmieniać olej (to nie będzie potrzeby płukania). Wszelkie wynalazki, jak nafta, rozpuszczalniki, są używane, ale do mycia części po wymontowaniu z silnika, normalnie taka chemia nie powinna się w silniku znaleźć. Płukanie olejem jest za drogie, dlatego mało popularne (przynajmniej w motoryzacji).

Nowsze lepsze oleje z dodatkami uszlachetniającymi już nie wymagały płukanek (nie powinny, jeśli silnik jest OK i okresy wymian nie "przeciągane").

Pseudo-naukowy test odporności gumy. Namoczyłem stare uszczelniacze zaworowe w różnych chemikaliach. Użyte środki: 1. Paliwo do piły spalinowej, benzyna + olej do 2-suwów. 2. Nafta świetlna. 3. Płyn hamulcowy DOT-4 z celowo dolaną wodą. 4. Oryginalne WD-40. 5. Zmywacz do hamulców "Berner". 6. Terpentyna balsamiczna. 7. Aceton.

Po tygodniu uszczelniacze zostały wyjęte i każdy potarty, "rozmazany" o papier. Najbardziej guma klei się i maże się po płynie hamulcowym, natomiast najbardziej spuchła po acetonie, a najmocniej zesztywniała po nafcie (w drugiej kolejności po WD-40), można wstępnie założyć, że olejowi napędowemu pod względem właściwości odpowiadają właśnie rzeczy typu nafta i WD-40.

Uwaga na jakość filtrów

Przypadkiem wpadł mi w łapy inny Filtron (nie z Fiata) po wymianie. Niby "long life"... Filtr nie posiada żadnych zaworków (można zweryfikować na stronie: filtron.eu). W kwestii gwintu jest lepiej, widać, że na końcu zwojów (od środka filtra) jest głębsza "faza". Filtry z poprzedniej strony, to ewidentna "wpadka" produkcyjna (np. A nie nafta, ON ,jakieś rozpuszczalniki .itd.

Co do filtrów Filtrona ......ja mam negatywne zdanie.

Podsumowanie

Regularna wymiana filtra powietrza oraz dbałość o jakość oleju i filtracji to klucz do długowieczności silnika w Twoim Fiat Grande Punto. Pamiętaj o regularnych przeglądach i stosuj się do zaleceń producenta, aby cieszyć się bezproblemową eksploatacją pojazdu przez długie lata.

tags: #wymiana #filtra #powietrza #fiat #starjet #instrukcja

Popularne posty: