Wymiana Filtra Powietrza w Fiat 500 – Instrukcja Krok po Kroku
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza to podstawowa czynność eksploatacyjna, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia ochronę silnika przed zanieczyszczeniami. Z naszego poradnika dowiesz się co ile wymieniać filtr powietrza w aucie, gdzie jest filtr powietrza i jak go wymienić samodzielnie.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu.
Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.
Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania:
- Zalecenia producenta auta.
- Zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys.
- Zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life.
Dlatego, dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu).
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w motocyklu Ferro 900 – poradnik
Jak Sprawdzić Stan Filtra Powietrza?
Przede wszystkim warto go obejrzeć. W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa.
Gdzie Znajduje się Filtr Powietrza i Jak go Wymienić?
Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.
Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.
Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach.
Dodatkowe wskazówki dotyczące wymiany filtra powietrza:
- Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.
- Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu.
- Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Wymiana Filtra Kabinowego w Fiat 500
Aby wymienić filtr kabinowy w Fiacie 500, wykonaj następujące kroki:
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtr Powietrza w Kymco Downtown 125?
- Demontujemy plastykowy boczek prawy -podda się łatwo ,ale nic na siłę .
- Złapać całe pudło schowka i pociągnąć na siebie (trzymać w poziomie - bo łatwo złamać kołek ustawiający na górze tej skrzyni . Po wyjściu odczepić kostkę lampki .
- Po prawej stronie mamy zatrzask klapki filtra ,po lewej nie ma ,jest zawias .
Wymiana Paska Rozrządu w Fiat 500 1.2 - Dodatkowe Informacje
Przy Fiacie 500 z silnikiem 1.2 kontrola paska rozrządu jest zalecana przez producenta co 60 tys. km lub co 2 lata, a wymiana co 120 tys. km lub co 5 lat. Wymiana paska rozrządu w tym samochodzie powinna zająć ok. 2 godz. 20 min. Jeśli jednak samochód był użytkowany w trudnych warunkach (np. wyłącznie w ruchu miejskim, na krótkich odcinkach), pasek rozrządu powinien zostać wymieniony maksymalnie po 4 latach, nawet jeśli przebieg w tym czasie był mniejszy niż 120 tys.
Narzędzia potrzebne do wymiany paska rozrządu:
- Wspornik silnika i belki poprzecznej - OE (1870595000)
- Podpora nośna belki silnika - OE (1870650000)
- Podpora podłużna belki silnika - OE (1860851003)
- Uchwyt/y belki silnika - OE (1871001300)
- Blokada wału korbowego - OE (2000004500)
- Blokada ustawienia wałka rozrządu - OE (2000004400)
- Przyrząd do regulacji napinacza - OE (1860987000)
Kroki Montażu Paska Rozrządu:
- Umieścić blokadę wałka rozrządu OE 2000004400 w wałek rozrządu.
- Zabezpieczyć wałek rozrządu mocując blokadę przy użyciu dwóch śrub.
- Założyć blokadę wału korbowego OE 2000004500 na koło zębate wału.
- Poluzować nakrętkę rolki napinającej i odpuścić napięcie na rolce napinającej.
- Zdjąć pasek rozrządu.
Montaż:
- Wymienić napinacz i jeżeli jest to konieczne pompę wody. Koniecznie jest dokładne odtłuszczenie powierzchni styku bloku silnika z pompą wody. Użyć tylko określonej ilości pasty.
- Zakładać pasek zaczynając od koła zębatego wału korbowego, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Ostatnim krokiem jest ułożenie paska na rolce napinającej. Należy upewnić się, że pasek dokładnie przylega do kół zębatych i nigdzie nie jest zagięty. Pasek rozrządu musi być mocno napięty między kołami zębatymi!
- Przy użyciu narzędzia OE 1860987000 obrócić napinacz, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż do osiągnięcia maksymalnej wartości napięcia, po czym dokręcamy nakrętkę napinacza. W tym momencie pasek rozrządu jest maksymalnie napięty.
- Zdemontować blokady z wału korbowego i wałka rozrządu.
- Obrócić wałem korbowym o dwa obroty zgodnie z kierunkiem obrotów silnika. Dzięki maksymalnemu napięciu nowy pasek rozrządu precyzyjnie się ułoży na kołach zębatych. W późniejszej eksploatacji pomoże to uniknąć ponownych ustawień paska rozrządu, wynikających ze zmniejszenia napięcia paska.
- Sprawdzić ustawienie silnika. Następnie ponownie zakładamy blokady wału korbowego i wałka rozrządu.
- Ustawić napięcie rolki napinającej na wskaźnik. W tym celu luzujemy nakrętkę. Następnie obracamy napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara używając narzędzia OE 1860987000 aż wskaźnik nałoży się na punkt odniesienia. Ponownie dokręcamy nakrętkę momentem 25 Nm. Ponieważ wskaźnik widoczny jest tylko od dołu, zaleca się użyć małego lusterka.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Aprilia Pegaso 650?
tags: #wymiana #filtra #powietrza #fiat #500 #instrukcja

