Wnętrze Filtra Powietrza Golf II - Budowa i Diagnostyka

Volkswagen Golf Mk2 to solidność i komfort codziennej jazdy. Kanciaste nadwozie, lepsze wyciszenie i mocniejsza mechanika ułatwiają eksploatację i tuning OEM+.

Budowa i Funkcja Filtra Powietrza w Golfie II

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza.

Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.

Warto zaznaczyć, że samochód może być też wyposażony w filtr kabinowy - filtruje on powietrze, które nawiewane jest do wnętrza samochodu. Filtr ten może być budową podobny do filtra powietrza od silnika, lub też może być filtrem węglowym. W starszych samochodach tego filtru nie ma w ogóle, lub np. tak jak w mkII występuje on opcjonalnie.

W Golfie II występuje filtr węglowy, który podłączony jest do kolektora dolotowego i do baku paliwa. On oczyszcza powietrze wyparte z baku podczas tankowania, a to , co zostało z oczyszczenia powietrza spalane jest w silniku - stąd połączenie z kolektorem dolotowym i dlatego też nie trzeba tego filtra wymieniać - sam się czyści. Tutaj nie należy popełnić też następnego błędu - tym filtrem silnik nie zasysa powietrza do pracy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Potencjalne Problemy Związane z Filtrem Powietrza i Układem Dolotowym

Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy tej awarii są odczuwalne podczas użytkowania, mogą być również przyczyną większych problemów z jednostką napędową. Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza.

Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.

Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie.

Objawy Nieszczelnego Układu Dolotowego:

  • Nierówna praca silnika.
  • Spadek mocy.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Problemy z odpalaniem.
  • Spalanie stukowe (detonacyjne).

Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.

Diagnostyka Nieszczelności Układu Dolotowego

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

  1. Użycie łatwopalnego aerozolu: Uruchom silnik i rozpyl środek (np. preparat do wspomagania rozruchu) nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu nieszczelności silnik "zaciągnie" środek, co wpłynie na jego pracę.
  2. Wykorzystanie dymu: Po odłączeniu filtra powietrza, zakryj szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym (np. z e-papierosa). Obserwuj, gdzie wydobywa się dym, wskazując miejsce nieszczelności.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe.

Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.

Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Naprawa Nieszczelności Układu Dolotowego

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie.

W przypadku, gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.

W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.

Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe. Znasz już objawy, a także przyczyny nieszczelności w układzie dolotowym. Odpowiednia diagnostyka, a następnie rozwiązanie problemu może uchronić jednostkę napędową przed uszkodzeniem.

tags: #wnętrze #filtra #powietrza #golf #ii #budowa

Popularne posty: