Jeep Cherokee: Szczegółowa analiza konstrukcji i wyposażenia
- Szczegóły
Nowy Jeep Cherokee to idealny 4×4 na co dzień. Na stylizację nadwozia nowego Cherokee bezpośredni wpływ wywarła ponad 65-letnia historia marki Jeep. Doskonale znane elementy - jak siedmioszczelinowa krata chłodnicy oraz trapezowe wnęki kół i solidność wyglądu sylwetki - podkreślają niezmiennie klasyczny styl tego pojazdu.
Obie odmiany - Cherokee Sport oraz Limited wyposażono w charakterystyczną, siedmioszczelinową kratę chłodnicy, która wraz z reflektorami tworzy jeden moduł, spełniający światowe wymogi w zakresie odporności zderzeniowej i ochrony pieszych w razie kolizji. Zespolone światła główne mieszczą reflektory halogenowe i seryjne lampy przeciwmgielne. Cały pas przedni lakierowany jest seryjnie na kolor nadwozia. Patrząc z boku - Jeep Cherokee wygląda potężnie i solidnie - dzięki masywnym panelom karoserii oraz wysokiej linii okien. Odsunięte na krańce bryły pojazdu koła i trapezowe błotniki nadają sylwetce dodatkowej mocy. W obu wersjach Cherokee nadkola lakierowane są w kolorze nadwozia.
Wyróżnieniem modelu Sport są boczne listwy w kolorze szaro-brązowym Dark Slate, a modelu Limited - listwy chromowane, obie oznaczone plakietką „CHEROKEE”. Pod krawędzią wydłużonej maski silnika, w miejscu styku z błotnikiem, krawędzią drzwi przednich oraz słupkiem przednim „A” - umieszczono siedmiodzielny wlot powietrza. Aby zwiększyć pojemność wnętrza, koło zapasowe przeniesiono pod podłogę przedziału bagażowego.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowego Jeep’a Cherokee zaprojektowano w sposób nieskomplikowany i funkcjonalny - pod kątem obszerności, wygody i funkcjonalności. Pięcioosobowe wnętrze łatwo przekształcić w funkcjonalną przestrzeń ładunkową po złożeniu ‘na płasko’ siedzeń tylnych i fotela przedniego pasażera. Składane na płasko w proporcji 60/40 tylne siedzenia oraz opcja płaskiego składania przedniego fotela to rozwiązania idealne dla przewozu długich przedmiotów, ale także w przypadku imprez w plenerze. Oparcia tylnych siedzeń można odchylać dla większego komfortu podróżowania. i tylne siedzenia - jednobarwne w wersji Sport, a dwubarwne w wersji Limited - są głęboko profilowane by lepiej i bezpieczniej „trzymać” osoby w nich siedzące. Lepsze podparcie ud kierowcy i pasażera zapewniają wydłużone siedziska przednich foteli, które zyskały również poszerzone oparcia.
Tkaninowe pokrycia siedzeń stanowią seryjne wyposażenie wersji Cherokee Sport; standardem dla Cherokee Limited jest tapicerka siedzeń z materiału YES Essentials - plamo-odporna i antystatyczna tkanina nowej generacji, która nie chłonie obcych zapachów, wytrzymuje wielokrotne czyszczenie (nawet w tym samym miejscu) i wykazuje ogromną odporność na zużycie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Tapicerka skórzana oraz podgrzewane fotele przednie dostępne są w modelu Limited jako opcja wyposażenia. Czteroramienne koło kierownicy leży wygodnie i pewnie w dłoniach. w wersji Limited ma obszycie skórzane i przyciski sterowania funkcjami centrum informacyjnego EVIC oraz funkcjami audio.
Przeczytaj także: Wybór Dolotu i Filtra do Audi A4 B5 1.6
Poczucie obszerności wnętrza daje nowy, dwubarwny wystrój tablicy przyrządów. Zestaw wskaźników obejmuje cztery „zegary” o biało-czarnych tarczach i pomarańczowych wskazówkach oraz dostępny opcjonalnie - zintegrowany wyświetlacz EVIC. W konsoli środkowej - wykończonej na czarno w modelu Sport i metalizowanej (Satin Silver) w wersji Limited - mieszczą się pokrętła układu ogrzewania i klimatyzacji (HVAC), wyloty nawiewu powietrza, radioodtwarzacz oraz panel wyłączników. Po raz pierwszy w Cherokee dostępny jest system multimedialny MyGIG wraz z ośmioma głośnikami klasy Premium i subwooferem. Do seryjnego wyposażenia obu odmian nowego Cherokee należy klimatyzacja automatyczna z filtrem powietrza kabinowego. Jest tam również wyłożona gumą półeczka na telefon komórkowy, palmtop lub drobne monety.
Wśród dostępnych w nowym Cherokee systemów audio istotne miejsce zajmuje nowoczesny zestaw multimedialny MyGIG z wbudowanymi systemami nawigacji, audio, video oraz komunikacji. MyGIG sterowany jest poprzez ekran dotykowy lub komendy głosowe (system potrafi rozpoznawać ponad 100.000 słów) i posiada dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania plików muzycznych i zdjęciowych. Integralna funkcja Music Jukebox z bazą danych Gracenote pozwala automatycznie uzupełniać pliki muzyczne o tytuł, nazwisko wykonawcy i inne informacje. Utrwalić można ponad 1600 utworów, tj. ponad 100 godzin muzyki - a także nagrywać krótkie wiadomości głosowe. System nawigacji umożliwia dokonywanie alternatywnych kalkulacji tras przejazdu i wyświetlanie trójwymiarowych map drogowych na ruchomym, kolorowym ekranie TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm), posiadającym idealny na środek tablicy przyrządów poziomy kąt widzenia 1800. Wszystkie oferowane dla nowego Cherokee radia wyposażone są w gniazdka wejściowe o średnicy 3,5 mm do przyłączenia zewnętrznego odtwarzacza MP3. W skład systemu audio Infinity® Premium Sound System wchodzi ośmiokanałowy wzmacniacz o mocy 368 Watt oraz dziewięć głośników, w tym 6,5-calowy subwoofer.
W przedziale bagażowym Cherokee przewidziano dogodne rozwiązania ułatwiające korzystanie z obszernej przestrzeni ładunkowej. Po obu stronach bagażnika znajdują się zaczepy mocowania przewożonego ładunku, a w lewym boku umieszczono schowek na podnośnik, narzędzia i klucz do kół. Podłogę bagażnika stanowi zamykany na zatrzaski, odwracalny panel z wykładziną dywanową, pod którym znajduje się kryty, wodoodporny pojemnik o głębokości 10 centymetrów - idealny do pomieszczenia zabłoconych kaloszy lub przewozu sadzonek. Czujnik deszczowy wycieraczek, funkcja szybkiego opuszczania/zamykania okien Express Up/Down oraz pamięć ustawienia foteli, lusterek zewnętrznych i radioodbiornika to kolejne elementy stale rosnącej listy wyposażenia opcjonalnego lub standardowego. Wyposażenie standardowe obejmuje teraz automatyczną klimatyzację, regulację położenia kolumny kierowniczej w pionie, luksusowe wykonanie kierownicy, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie regulowane okna (w tym opuszczane/podnoszone jednym naciśnięciem wyłącznika w drzwiach kierowcy), lampy przeciwmgielne oraz obręcze kół ze stopu aluminium.
Opcja Luxury Leather Package to nie wszystko. W opcji Luxury Leather Package nabywca otrzymuje jednobarwną skórzaną tapicerkę siedzeń i boków przednich drzwi wykończoną szwem krytym oraz identycznie wykonane - uchwyt dla przedniego pasażera oraz wieko schowka konsoli. Obszyta skórą jest także rękojeść hamulca postojowego oraz gałka selektora biegów. Progi kabiny otrzymały nakładki ochronne ze stali nierdzewnej, a wykładziny dywanowe uzupełniono matami podłogowymi klasy Premium. Pakiet ten oferowany jest tylko na rynkach zagranicznych, tj. Oprócz zmiany wystroju wnętrza zastosowano ulepszone rozwiązania praktyczne, użytkowe i komfortowe.
Silniki i napęd
Jednostka V-6 SOHC o pojemności 3,7-litra charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz „sprawdzoną w akcji” trwałością. Jej moc wynosi 151 kW (205 KM) przy 5200 obr/min, a moment obrotowy 314 Nm przy 4000 obr/min. Dzięki modernizacji systemu rozrządu i komór spalania uzyskano wzrost momentu obrotowego przy niskiej prędkości obrotowej, zwiększenie płynności pracy na biegu jałowym oraz obniżenie głośności. Precyzyjny system elektronicznego sterowania przepustnicą (ETC) zapewnia szybsze i bardziej wyczuwalne reakcje na ruchy pedału przyspieszenia. Do ograniczenia zużycia paliwa przyczynia się także system recyrkulacji spalin (EGRV).
Przeczytaj także: Lokalizacja Filtra Powietrza Volvo V70
Dostępny silnik wysokoprężny to 16-zaworowy turbodiesel common rail o pojemności 2,8 litra z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) i mocy 130 kW (177 KM DIN) przy 3800 obr/min. Dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii kierownic (VGT) oraz szybkiej reakcji na otwarcie przepustnicy silnik ten plasuje Cherokee na pozycji lidera swej klasy pod względem wartości momentu obrotowego- 460 Nm przy 2000 obr/min, zdolności uciągu - do 2800 kg oraz zasięgu bez tankowania - 725 km. W porównaniu z poprzednio stosowaną jednostką o tej samej pojemności, turbodiesel 2.8 CRD odznacza się niższą o około 6 procent masą własną oraz zwiększoną trwałością zębatego paska rozrządu (do 140.000 km). Układ zasilania pracuje pod ciśnieniem roboczym 2000 bar i wyposażony jest we wtryskiwacze piezoelektryczne, podnoszące sprawność jego działania. Stalowy, kuty wał korbowy posiada osiem przeciwciężarów - o cztery więcej niż poprzednio.
Na obniżenie hałasów drgań i wibracji (NHV) wpływa także zastosowanie strukturalnej miski olejowej. Sprężarka VGT ma teraz elektroniczny, zamiast pneumatycznego siłownik kierownic, co powoduje szybszy start „na zimno” i wzrost obrotów z biegu jałowego - ograniczając w ten sposób efekt turbodziury oraz podwyższając moment obrotowy silnika zarówno w dolnym jak i górnym zakresie obrotów.
Wyposażeniem seryjnym nowego Cherokee Sport oraz Limited jest system stałego, aktywnego (tj. działającego w razie potrzeby) napędu 4WD Selec-Trac II - który ma zdolność przewidywania i zapobiegania poślizgowi kół - zanim zjawisko to wystąpi. Selec-Trac II jest przydatny w różnorodnych sytuacjach drogowych, m.in. jazdy na suchych nawierzchniach, czego z reguły nie zaleca się w konwencjonalnym przypadku dołączanego napędu 4×4. System ten może pracować w idealnym dla ciągłego użytkowania trybie „4WD Auto”, umożliwiającym samoczynny rozdział mocy pomiędzy oboma osiami w zależności od bieżących warunków drogowych - zapewniając optymalne własności trakcyjne pojazdu. Do jazdy po stromych zboczach, w gorszym terenie lub na podłożu o minimalnej trakcji służy tryb redukcyjny „4WD Low”, w którym następuje 2,72-krotne zwiększenie oddawanego momentu obrotowego i zblokowanie zespołu sprzęgłowego. Załączanie trybów pracy 4WD Auto i 4WD Low odbywa się przy użyciu elektronicznego przełącznika na konsoli, a trybu Neutral (Luz) za dodatkowym przyciskiem. System Selec Trac II stanowi wyposażenie standardowe obu odmian modelowych nowego Jeep’a Cherokee.
W zależności od jednostki napędowej, w nowym Cherokee oferowane są trzy skrzynie przekładniowe: manualna sześciostopniowa, automatyczna pięciostopniowa i automatyczna czterostopniowa. Sześciostopniowa skrzynia manualna stanowi wyposażenie standardowe wersji Sport i Limited napędzanych silnikiem 2.8L CRD. Odznacza się wysoką sprawnością zmiany przełożeń, cichą pracą oraz wysoką trwałością. Zsynchronizowane są wszystkie biegi, łącznie ze wstecznym. Ruchy selektora są krótkie i nie wymagają wysiłku w efekcie zastosowania wielostożkowych synchronizatorów dla biegów 1-4, synchronizatorów trójstożkowych dla biegów 1 i 2 oraz dwustożkowych - dla 3 i 4. Koła tych biegów wraz z synchronizatorami umieszczono na wałku pośrednim, co obniża bezwładność i ułatwia załączanie przełożeń. Niezwykle trwałe materiały najnowszej generacji, z których wykonano synchronizatory zapewniają stały współczynnik tarcia przez cały okres eksploatacji przekładni. Dla zwiększenia precyzji zmiany przełożeń zastosowano wieloszynowy układ przełączania, a dla wyciszenia hałasów mechanicznych koła zębate wykonano z wielokrotnie hartowanej stali.
Zintegrowana z obudową sprzęgła, dwuczęściowa obudowa skrzyni biegów z aluminium zapewnia znaczną sztywność całego zespołu przy niewielkiej masie własnej. Dla pojazdów z silnikiem 2.8L CRD opcją wyposażenia jest identyczna jak w samochodzie Jeep Grand Cherokee pięciostopniowa przekładnia automatyczna typu W5A580, której modernizacja polega m.in. na podwyższeniu ogólnej kultury pracy. Standardowym wyposażeniem dla pojazdów napędzanych silnikiem benzynowym V-6 o pojemności 3,7 litra jest czterostopniowa przekładnia automatyczna o zmiennym ciśnieniu układu hydraulicznego, umożliwiająca zauważalne obniżenie zużycia paliwa.
Przeczytaj także: Rozwiązania problemów z dolotem w A4
Zawieszenie i systemy wspomagające
Na wyższą jakość i pewność prowadzenia oraz komfort jazdy wpływa nowa konstrukcja niezależnego zawieszenia przedniego, pięciodrążkowego zawieszenia tylnego, a także wspomagany hydraulicznie, zębatkowy mechanizm kierowniczy. Niezależne zawieszenie przednie oparte na trapezowych wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych zapewnia wyczucie kontaktu kół z podłożem w stopniu nieosiągalnym w przypadku typowego układu kolumn resorujących. Stabilizator drążkowy pozwala ograniczać przechyły nadwozia podczas ciasnych skrętów i gwałtownych manewrów, a dzięki znacznemu skokowi zawieszenia i odpowiednio dobranej twardości odbojów wzrósł ogólny komfort jazdy. Optymalną sztywność zawieszenia przy minimalnym poziomie hałasów, drgań i wibracji (NVH) zapewnia mocowanie górnych wahaczy do podłużnicy przedniej struktury karoserii.
Nowe pięciowahaczowe zawieszenie tylne złożone z wahaczy górnych i dolnych oraz drążka prowadzącego zapewnia zwiększoną sztywność poprzeczną oraz lepsze wyczucie zachowania się pojazdu na drodze. Konieczność zapewnienia wysokiego komfortu i pewności prowadzenia konstruktorzy nowego Cherokee potraktowali bardzo poważnie. Wspomagana hydraulicznie zębatkowa przekładnia kierownicza pozwala dobrze wyczuć pracę układu, a zwrotność pojazdu jest zbliżona do wartości osiąganych przez pojazdy o krótszym rozstawie osi.
Skonstruowany przez inżynierów Jeep’a dla nowego Grand Cherokee system Hill Descent Control dostępny jest także w nowym Cherokee. HDC daje podobny efekt jak skrzynka rozdzielcza z reduktorem terenowym 4:1 - skojarzona z manualną przekładnią sześciostopniową w samochodzie Jeep Wrangler Rubicon. HDC działa w trybie 4WD Low (po włączeniu reduktora) i zapewnia łatwiejszą oraz bardziej precyzyjną kontrolę prędkości zjazdu ze wzniesienia niż w przypadku stosowania samych tylko hamulców. System opiera się na elektronicznym dozowaniu siły hamowania kół jezdnych jako elementu wspomagającego zjawisko hamowania silnikiem na niskim biegu poprzez reduktor terenowy. W odróżnieniu od rozwiązań konkurencyjnych, HDC w Cherokee umożliwia płynną zmianę prędkości jazdy oraz przyspieszanie i zmniejszanie tempa jazdy bez konieczności wyłączania systemu - a także powrót do zaprogramowanej fabrycznie prędkości po zwolnieniu przez kierowcę pedału przepustnicy lub hamulca. Założeniem działania systemu HDC jest możliwie płynne osiąganie zaprogramowanych prędkości - nawet w przypadku ruszania pojazdem zatrzymanym na podłożu śliskim o bardzo stromym kącie nachylenia.
Podsumowanie
Jeep Cherokee to wszechstronny samochód, który łączy w sobie komfort jazdy na co dzień z możliwościami terenowymi. Dzięki bogatemu wyposażeniu, nowoczesnym silnikom i zaawansowanym systemom napędu, Cherokee jest idealnym wyborem dla osób, które cenią sobie niezależność i przygodę.
tags: #wlot #filtra #powietrza #jeep #compass #budowa

