Wymiana Obudowy Filtra Powietrza w Toyota Auris: Szczegółowy Przewodnik

Filtr powietrza jest bardzo ważnym elementem w silniku, zwłaszcza turbodoładowanym. Pozwala na oczyszczenie powietrza z ciał obcych, umożliwiając sprawne działanie silnika. Niezmiernie ważne jest, aby powietrze dostające się do komory spalania silnika było całkowicie wolne od kurzu i zanieczyszczeń. Jakość powietrza, które dociera do Twojego silnika może mieć bezpośredni wpływ na osiągi i trwałość silnika.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

Zgodnie z tabelą planu przeglądów okresowych, filtr powietrza należy wymieniać co 60.000km. Jest to przebieg ogromny, jak na tę część. Moim zdaniem warto to robić raz w roku, lub co 15.000km. Ze względu na przepływomierz masy powietrza i turbosprężarkę, należy stosować filtry dobrej jakości.

Jakość filtra powietrza

Wysokiej jakości filtr potrafi blokować nawet najmniejsze zanieczyszczenia. Oryginalne wkłady filtra powietrza Toyoty posiadają trzy warstwy filtrujące. Każda z nich posiada otwory różnej grubości, odpowiedzialne za filtrowanie dużych, średnich i małych zanieczyszczeń. Inne, nieoryginalne wkłady często posiadają tylko jedną warstwę filtrującą, która nie jest w stanie tak dokładnie oczyścić powietrza, jak oryginalny wkład filtra powietrza Toyoty. Konkurencyjne produkty często nie są dopasowane do obudowy filtra.

Samodzielna kontrola filtra powietrza

Po to to jest na wierzchu i łatwo dostępne, żeby można było samodzielnie kontrolować i wymienić. Szybkość zabrudzania filtra w znacznym stopniu zależy od tego gdzie się jeździ.

Wymiana filtra powietrza w Fiat Bravo II - przykład i przestroga

W moim obecnym samochodzie - Fiat Bravo II Multijet 1.9 8V 120km - staram się jak najwięcej czynności obsługowych wykonać sam. W polskim internecie znalazłem tylko jeden dobrze udokumentowany zdjęciami opis wymiany wkładu - od góry, co wiąże się z koniecznością demontażu akumulatora, jego podstawy, sterownika silnika i odpięciem kilku kostek elektrycznych. Poszedłem tą drogą, która niestety doprowadziła mnie do nikąd. Do spodu obudowy filtra powietrza jest przytwierdzony zbiornik na opary oleju, do którego dochodzi wąż z harmonijki między przepływomierzem a turbosprężarką. By zsunąć wąż, należy odpiąć zabezpieczającą opaskę, która jest dostępna praktycznie tylko od dołu (spodu auta). Ogólnie straciłem pół soboty, a nowy filtr pozostał w pudełku.

Przeczytaj także: Rodzaje filtrów paliwa do Toyota Verso

Prawidłowa metoda wymiany filtra powietrza w Fiat Bravo II

Zniechęcony pierwszą próbą, długo zwklekałem z ponownym podejściem. Powodem był też brak dostępu do kanału, który ułatwiłby wymianę. W końcu zmobilizowałem się i cała operacja zajęła mi… 15 minut. Na początek należy sobie zapewnić dostęp do silnika od spodu. Można to zrobić na kilka sposobów - ja podłożyłem sobie dwie betonowe płyty o grubości 7cm, na które najechałem przednimi kołami. Można sobie poradzić w inny sposób - korzystając np. z krawężnika.

Po ściągnięciu środkowej osłony silnika, kierujemy nasze działania na lewą stronę auta - po odpięciu metalowej opaski (u mnie fabryczna, zaciskana specjalnym przyrządem) można zdjąć wąż ze zbiorniczka na olej. Teraz trzeba odpiąć dwa druciane zatrzaski, znajdujące się po lewej i prawej stronie puszki. Klapa obudowy na górze posiada zawias, więc wystarczy ją odchylić w kierunku prawego koła i można wyjąć stary filtr. Według książki serwisowej, przejechał 30.000km. Po oczyszczeniu puszki ze śmieci, można wsadzić nowy wkład, uważając by nie uszkodzić go o otwór na rurkę w zbiorniku. Po dociśnięciu krawędzi filtra do obudowy, warto sprawdzić świecąc sobie latarką, czy prawidłowo został osadzony.

Jak widać, cała operacja jest dosyć łatwa, a potrzebne narzędzia to wkrętak krzyżakowy i klucz 10.

Problemy z obudową filtra powietrza i alternatywne rozwiązania

Użytkownicy samochodów mogą napotkać różne problemy związane z obudową filtra powietrza, takie jak jej uszkodzenia mechaniczne. W takich sytuacjach warto rozważyć alternatywne rozwiązania, takie jak:

  • Zakup oryginalnej obudowy filtra powietrza.
  • Poszukiwanie używanych obudów na szrotach lub w internecie.
  • Montaż filtra stożkowego.

Filtr stożkowy jako alternatywa

vjarecki - twoje rozwiązanie przypadło mi do gustu - ponieważ prawd. koszt zakupu tego rodzaju filtru będzie niższy niż tego pudła i nowego podłużnego pudła/obudowy. Tylko pytanie - da radę zamontować go do istniejącej rury 11 (mozną jakoś ew. różnice w średnicy zniwelować)? Ten nowy filtr tak jak na rysunku - nie posiada obudowy prawda?

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana filtra w Toyota Verso

Skoro kupic używkę lub nowy filtr + obudowa to ok. 300-350 pln, a filtr stożkowy 40-70 pln, to nawet z przejściowkami i ew. Prawdopodobnie długo już tym autem nie będę jeździł, a filtr stożkowy mogę spuścić na dół pod zderzak, tam gdzie znajdowała się obudowa filtra. Nie będzie tam nagrzanego powietrza - kwestia czy tutaj trzeba kalkulowac ew. Jeżeli takie masz perspektywy to może być zrobione na sztukę, załóż sam filtr stożkowy i tyle.

Koszty zakupu obudowy filtra powietrza

Najpierw szukalem na allegro, znalazłem sama obudowe za niecale 300zl. Do tego musialbym dolozyc jeszcze wklad i byc moze jakies brakujace rury/srubki montazowe, wiec propozycja nie skusila mnie ani troche. Pojechalem do ASO i tam koles mi powiedzial, ze za calosc bedzie ~350zl z wszystkimi potrzebnymi czesciami, z nowym wkladem wlacznie. Jako, ze prowadze dzialanosc gosp. i mam samochod w kosztach to bardziej pasowala mi wersja z ASO, bo tam dostalem fakture, wiec ok 1/3 lada dzien odzyskam. Takze w efekcie nowka komplet wyszla mnie taniej niz uzywka z allegro sama obudowa...

Najłatwiej będzie dokupić oryginał i najszybciej zamontować, cena będzie podobna do rozwiązania stożka. Sam filtr stożkowy to koszt ok. Rura 8 nie będzie potrzebna, ale trzeba dorobić podobny czerpak powietrza z przodu samochodu.

Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra

tags: #toyota #auris #obudowa #filtra #powietrza #wymiana

Popularne posty: