Termostat Filtra Powietrza: Zasada Działania i Diagnostyka

Układ chłodzenia to system, który jest niezbędny do prawidłowej pracy jednostki napędowej. Pozwala on na utrzymywanie temperatury roboczej w prawidłowym zakresie, zapobiegając przegrzewaniu się komponentów silnika. Jednym z kluczowych elementów układu chłodzenia jest termostat samochodowy.

Co to jest termostat?

Termostat jest jednym z najważniejszych elementów układu chłodzenia. Jego zadaniem jest kontrola przepływu płynu chłodzącego, przez co aktywnie reguluje temperaturę jednostki napędowej. Sam termostat samochodowy to część gabarytowo dość niepozorna. Ma kształt niewielkiego zaworu, który w środku zawiera termoczułą wkładkę. W zależności od potrzeb zawór otwiera się lub zamyka, regulując to, jak płynie płyn chłodniczy.

Budowa i działanie termostatu

Termostat najczęściej produkuje się z cienkiej, mosiężnej blachy. Do niej dodaje się takie składniki, jak miedź, grafit, aluminium lub wosk. Sercem termostatu jest zawór grzybkowy, który otwiera i zamyka termostat.

Aby dobrze zrozumieć to, jak działa termostat samochodowy, trzeba wiedzieć, że układ chłodniczy składa się z dwóch części - małego i dużego obiegu. To, który obieg jest aktualnie w użytku, zależy od aktualnej temperatury silnika. Po uruchomieniu jednostki napędowej, gdy musi ona osiągnąć prawidłową temperaturę, układ korzysta z małego obiegu.

Optymalna temperatura płynu w układzie chłodniczym zależy od jednostki napędowej. W większości silników mieści się ona w zakresie 85-95 stopni w skali Celsjusza. Zdarzają się silniki, w których przekracza ona 100 stopni Celsjusza. W momencie, w którym termostat wykryje, że temperatura zbliżyła się do optymalnego zakresu, płyn kierowany jest na tak zwany duży obieg. Wtedy trafia do chłodnicy, gdzie jest chłodzony.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana termostatu i filtra w BMW E36

Termostat w motocyklach i skuterach

Termostat układu chłodzenia do motocykli i skuterów to kluczowy element, który pomaga w regulowaniu temperatury pracy silnika poprzez kontrolowanie przepływu płynu chłodzącego. Podawana temperatura otwarcia termostatu wynosząca 82 stopnie Celsiusza jest parametrem ważnym dla właściwego działania układu chłodzenia.

Temperatura otwarcia: Termostat układu chłodzenia jest ustawiony na otwarcie przy temperaturze wynoszącej 82 stopnie Celsiusza. Oznacza to, że gdy temperatura chłodziwa osiągnie tę wartość, termostat otworzy się, pozwalając na przepływ płynu chłodzącego przez układ chłodzenia.

Regulacja temperatury: Termostat działa jak zawór, który otwiera się i zamyka w zależności od temperatury. Gdy temperatura jest niższa niż ustawiona wartość otwarcia, termostat pozostaje zamknięty, ograniczając przepływ płynu chłodzącego i pomagając silnikowi szybciej osiągnąć odpowiednią temperaturę roboczą.

Ochrona silnika: Termostat pomaga w utrzymaniu silnika w odpowiedniej temperaturze pracy. Zbyt niska temperatura może prowadzić do niewydajnej pracy silnika, podczas gdy zbyt wysoka temperatura może spowodować przegrzanie i uszkodzenie silnika.

Termostat układu chłodzenia to istotny element każdego motocykla lub skutera, który pomaga w utrzymaniu silnika w odpowiedniej temperaturze pracy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Rodzaje termostatów samochodowych

Na rynku spotykane są różne rodzaje termostatów samochodowych. W starszych modelach są to najczęściej elementy, które działają, korzystając z rozszerzalności cieczy. Najprostsze są termostaty dwupozycyjne. W nowszych samochodach spotykane są termostaty trójdrożne. Korzysta się z nich w jednostkach, które generują więcej ciepła. Mają one dodatkowe wejście bądź wyjście. Domeną najnowszych aut są termostaty elektroniczne. Jak sama nazwa wskazuje, są sterowane za pomocą elektroniki, zamiast samoczynnie reagować na zmiany temperatury. Najbardziej skomplikowane są termostaty z ogrzewaniem elektrycznym, sterowane za pomocą komputera pokładowego. Ułatwiają pracę silnika w bardzo niskich temperaturach, dzięki elektrycznemu ogrzewaniu. Są też bardzo precyzyjne.

Uszkodzenia termostatu - objawy

Uszkodzenie termostatu można łatwo zdiagnozować zza kierownicy. Jakie symptomy świadczą o tym, że w naszym aucie pracuje uszkodzony termostat samochodowy? Wiele z tych objawów nie dotyczy jedynie uszkodzonego termostatu. Ich powody mogą być różne, dlatego warto też sprawdzić zamontowany w samochodzie termostat własnoręcznie.

  • Ciągłe chłodzenie na dużym obiegu: Chłodzenie odbywa się wyłącznie na dużym obiegu, czyli z ciągłym wykorzystaniem chłodnicy. Temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska (silnik nie może osiągnąć właściwej temperatury roboczej). W konsekwencji znacznie wzrasta zużycie paliwa.
  • Ciągłe zamknięcie termostatu: Ciecz chłodząca nie ma możliwości przepłynięcia przez chłodnicę i schłodzenia się. W wyniku tego gwałtownie się nagrzewa, co uniemożliwia odprowadzenie ciepła z silnika i w konsekwencji może skutkować przegrzaniem się jednostki napędowej. W tym przypadku nie zawsze termostat jest odpowiedzialny za niewłaściwe chłodzenie. Może się do niego przyczyniać np.

Jak sprawdzić działanie termostatu?

Pracę tego elementu można sprawdzić bez uruchamiania silnika. Jak sprawdzić, czy działa termostat w samochodzie bez przekręcania kluczyka? Po pierwsze musimy znaleźć komponent i wymontować go z auta. Po wyjęciu termostatu wystarczy, że przygotujemy miskę z gorącą wodą i zanurzymy w niej element. Pod wpływem wysokiej temperatury, mechaniczny sprzęt powinien się otworzyć. Odwrotnie jest, gdy chcemy zobaczyć, czy termostat się zamyka. Wtedy wystarczy wrzucić część do miski z zimną wodą. W przypadku, gdy komponent jest sprawny, zawór zostanie zamknięty. Są to też dobre sposoby, gdy nie wiemy, jak odblokować termostat samochodowy.

Można to zrobić obserwując wskaźnik temperatury silnika lub temperaturę przewodów podłączonych do chłodnicy. W pierwszym przypadku, gdy wskaźnik w czasie jazdy pokazuje temperaturę minimalną, mamy do czynienia z uszkodzonym termostatem. W przypadku dwóch najgrubszych przewodów podłączonych do chłodnicy z obydwu stron, po ich dotknięciu i wyczuciu zbliżonej temperatury można uzyskać pewność co do niewłaściwej pracy termostatu.

Naprawa i wymiana termostatu

Niestety, jeśli występują problemy z pracą zaworu, element nadaje się do wymiany. Komponent ten jest na tyle mały, że jego naprawa jest nieopłacalna. Uszkodzony termostat powinno się jak najszybciej wymienić. Jazda z uszkodzonym elementem może być niezwykle kosztowna.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Jeśli termostat został zablokowany w pozycji zamkniętej, to silnik będzie się nadmiernie nagrzewać. W przypadku termostatu, który zablokował się w pozycji otwartej, potencjalne usterki nie są aż tak destrukcyjne, ale też poważne. Obejmują zwiększenie spalania i odkładania nagaru, zapychanie filtru DPF, przyspieszenie zużycia oleju, czy też zwiększenie emisji spalin.

Wymiana termostatu nie jest szczególnie drogą operacją. Zakup samego elementu to koszt rzędu maksymalnie kilkuset złotych. Taką czynność najlepiej zlecić mechanikowi.

tags: #termostat #filtra #powietrza #zasada #działania

Popularne posty: