Wymiana Filtra Powietrza w Skoda Superb II (Krok po Kroku)

Skoda Superb I (3U) to samochód ceniony za przestronne wnętrze, trwałą konstrukcję i szeroki wybór silników. Aby jednak jednostki benzynowe i wysokoprężne pracowały stabilnie, niezbędna jest regularna wymiana filtra powietrza w Skoda Superb I, dzięki której silnik otrzymuje odpowiednią ilość czystego powietrza.

Filtr powietrza to bardzo ważny element układu dolotowego silnika. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które jest zasysane do komory spalania. Główne zanieczyszczenia stanowią pyły produkowane podczas pracy. Filtry posiadają specjalne porowate materiały o włóknistej strukturze, które zatrzymują odpady i nie pozwalają na przedostanie się do komory silnika.

Zabrudzony wkład zwiększa spalanie, pogarsza dynamikę oraz obciąża turbosprężarkę, dlatego właściciele tego modelu powinni kontrolować filtr częściej, zwłaszcza jeśli samochód jeździ w mieście lub na drogach gruntowych.

Filtr powietrza w Skodzie Superb I ma za zadanie chronić silnik przed zasysaniem kurzu, pyłu oraz drobnych zanieczyszczeń pochodzących z nawierzchni dróg. Silniki montowane w wersji 3U - od popularnego 1.9 TDI, przez 2.0 benzynowe, po mocniejsze 2.8 V6 - wymagają stałego dostępu do odpowiedniej ilości powietrza podawanego do komory spalania.

Jeżeli filtr jest zatkany, sterownik wydłuża czas wtrysku, co natychmiast podnosi spalanie. W modelach turbodoładowanych zanieczyszczony filtr może prowadzić do przedwczesnego zużycia turbosprężarki, ponieważ cząstki piachu uderzają w łopatki wirnika. W przypadku jednostek benzynowych konsekwencją może być niestabilna praca przepustnicy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Superb 1.8 TSI?

Producent zaleca wymieniać filtr co około 30 000 km, jednak praktyka warsztatowa pokazuje, że kierowcy, którzy poruszają się głównie po mieście, powinni skrócić ten interwał do 20 000 km.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Przed zakupem filtrów warto wiedzieć, czym różnią się poszczególne typy. W Skodzie Superb I stosuje się głównie filtry papierowe, choć dostępne są też filtry bawełniane oraz sportowe.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Alternatywne Rozwiązania

Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony, przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu poziomu filtrowania zapewniającym długą żywotność silnika. Filtry powietrza K&N składają się z czterech do sześciu warstw bawełny ułożonej pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki. Tak przygotowana warstwa filtracyjna jest składana harmonijkowo co zwiększa jej powierzchnię.

Przeczytaj także: Jak wymienić osuszacz klimatyzacji w Superb?

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy.

  • Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
  • Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
  • Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
  • Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.

Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.

Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku

Zanim rozpoczniesz wymianę filtra powietrza, przygotuj podstawowy zestaw narzędzi oraz zadbaj o odpowiedni wybór wkładu. Rozpocznij od otwarcia maski i zlokalizowania obudowy filtra powietrza - w Skodzie Superb I znajduje się ona po prawej stronie komory silnika.

Upewnij się, że silnik jest zimny, ponieważ dotykanie elementów pod wysoką temperaturą może sprawić trudność. Następnie oczyść okolice obudowy filtra z liści i pyłu, ponieważ podczas otwierania pokrywy zanieczyszczenia mogłyby dostać się do kanału dolotowego.

Na tym etapie dobrze jest również sprawdzić stan przewodu doprowadzającego powietrze z wlotu, aby upewnić się, że nie jest uszkodzony. Po zdjęciu pokrywy zobaczysz cały wkład filtra. Chwyć go za usztywnioną ramkę i wyjmij zdecydowanym ruchem, unikając potrząsania.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Skoda Superb I?

W starzej obudowie nierzadko gromadzi się sporo piasku, dlatego za pomocą pędzelka i odkurzacza usuń wszystkie drobiny. Zwróć uwagę, że czyszczenie jest kluczowe, ponieważ nawet najlepszy nowy filtr nie spełni swojej funkcji, jeśli obudowa pozostanie zanieczyszczona. Przetrzyj powierzchnię mikrofibrą, aby pozbyć się resztek kurzu.

Włóż nowy filtr, upewniając się, że jego krawędzie dokładnie przylegają do obudowy. Uszczelka powinna być równomiernie osadzona, co umożliwi prawidłową filtrację. Po zamknięciu pokrywy dokręć śruby z wyczuciem - zbyt mocne dokręcenie może doprowadzić do pęknięcia plastiku.

Następnie uruchom silnik i obserwuj jego pracę na biegu jałowym; powinna być równa i stabilna.

Dlaczego Regularna Wymiana Filtra Jest Ważna?

Zanieczyszczony filtr powietrza to przede wszystkim bardzo duże obciążenie dla silnika Twojego samochodu - możesz zauważyć spadek mocy jednostki. Musisz wiedzieć, że procesor sterujący układem wtrysku dobiera ilość paliwa do ilości zasysanego powietrza. Gdy filtr powietrza jest zanieczyszczony, działa to tak, jakby przepustnica była zamknięta.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej.

Praktyczne Przykłady i Zalecenia

Za przykład posłuży nam Skoda Superb z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Samochód jest od pierwszego kilometra w obsłudze flotowej, więc wszystkie przeglądy wykonywane były zgodnie z książką serwisową i zaleceniami producenta. Auto z 2017 roku, niewiele ponad 89 tys. Producent wskazuje 90 tys. km przebiegu lub 6 lat jako moment wymiany filtra powietrza.

Zdaniem mechanika, te 90 tys. km to absurdalna wartość. Ta konkretna Skoda większość przebiegu zrobiła w aglomeracji śląskiej - filtr był nie tylko zdeformowany i zapchany zanieczyszczeniami stałymi, ale również zaklejony tłustą mazią (efekt zasysania spalin podczas powolnego ruchu ulicznego). Trudno jednoznacznie wskazać, ile powietrza przepuszczał, ale na pewno nie była to ilość potrzebna do utrzymania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Odpowiednia stabilizacja i impregnacja plis ma kluczowe znaczenie dla przepływu powietrza przez filtr. Filtr był zdeformowany - sklejone pod wpływem wilgoci lamele zaburzały i znacząco ograniczały przepływ strugi powietrza przez niego samego.

Odnośnie samej wymiany, zalecenia mechanika znacznie odbiegają od wskazań producenta: w przypadku, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w trudnych warunkach (np. jak wspomniana Skoda) to wymiana filtra powietrza powinna następować po każdych 15 tys. km. Dla samochodu poruszającego się w ruchu autostradowym można ten interwał wydłużyć do 30 tys. km. Ale jest to wartość graniczna.

Kolejny element, o którym dosyć często zapominamy w kontekście wymiany filtra powietrza to turbosprężarka.

Zalecane Interwały Wymiany Filtra Powietrza
Warunki Eksploatacji Zalecany Interwał Wymiany
Intensywna eksploatacja w trudnych warunkach Co 15 tys. km
Ruch autostradowy Co 30 tys. km
Zalecenia producenta (warunki standardowe) 15-30 tys. km

Filtr Kabinowy: Czyste Powietrze Dla Pasażerów

Warto też poruszyć temat powietrza, którym oddychają pasażerowie, filtrowanego przez filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym. Filtr ten ma za zadanie oczyszczać powietrze wpadające do przedziału pasażerskiego - chroni nasz organizm przed wdychaniem spalin, kurzu, drobnoustrojów oraz ścierów opon i okładzin hamulcowych wydostających się spod kół jadących przed nami samochodów.

Gdy w codziennie użytkowanej Skoda Octavia 2 szyby uparcie parują, nawiew świszcze, a we wnętrzu czuć wilgotny zapach, niemal zawsze winny jest stary filtr kabinowy. Zaniedbanie tej drobnej, lecz kluczowej części zwiększa opory powietrza, podnosi temperaturę dmuchawy i irytuje pasażerów kichaniem. Natomiast regularna wymiana filtra kabinowego Skoda Octavia 2 natychmiast przywraca pełny przepływ, zmniejsza stężenie alergenów, wydłuża żywotność klimatyzacji i, co ważne, pozwala uniknąć kosztownych napraw.

Brudny filtr kabinowy działa jak zatkany komin, dlatego dmuchawa pracuje dłużej, pobiera więcej prądu i szybciej się przegrzewa. Po zamontowaniu świeżego wkładu przepływ powietrza rośnie średnio o 38 %, co potwierdzają testy prowadzone według procedury VW Group dla modeli z platformy PQ35 . Nowy filtr przeciwpyłowy zatrzymuje do 95 % cząstek PM2.5, dlatego łzawienie oczu oraz drapanie w gardle ustępują już po kilku minutach jazdy.

Plan serwisowy Skody przewiduje, aby filtr kabinowy wymieniać co 30 000 km lub co 24 miesiące; jednak realia ruchu miejskiego i coraz wyższe stężenia smogu sprawiają, że praktycy z forum Briskoda skracają interwał do 40 000 mil (około 64 000 km) lub co dwa lata, zależnie od stylu jazdy.

Pierwszym potknięciem bywa odwrotne ułożenie wkładu, przez co skuteczność filtracji spada nawet o 20 %. Drugą pułapką jest przedmuchiwanie zużytego filtra sprężonym powietrzem - włókna pękają i przepuszczają pył.

tags: #superb #ii #wymiana #filtra #powietrza #krok

Popularne posty: