Wymiana Filtra Powietrza w Skoda Superb 1.8 TSI: Kompleksowy Przewodnik

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa.

Dlaczego Wymiana Filtra Powietrza Jest Ważna?

Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Skutki Zaniedbania Wymiany Filtra

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Wymiana Filtra Powietrza w Skoda Superb II

Cena wymiany filtra powietrza w Skoda Superb II wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Alternatywa: Sportowy Filtr Powietrza FigerSPEC

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy.

  • Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
  • Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
  • Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
  • Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.

Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.

Praktyczne Przykłady i Zalecenia

Za przykład posłuży nam Skoda Superb z benzynowym silnikiem 1.4 TSI. Samochód jest od pierwszego kilometra w obsłudze flotowej, więc wszystkie przeglądy wykonywane były zgodnie z książką serwisową i zaleceniami producenta. Auto z 2017 roku, niewiele ponad 89 tys. km przebiegu i… po raz pierwszy (!) pozostawione w warsztacie na wymianę filtra powietrza.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Producent wskazuje 90 tys. km przebiegu lub 6 lat jako moment wymiany filtra powietrza. Zdaniem mechanika, te 90 tys. km to absurdalna wartość. Ta konkretna Skoda większość przebiegu zrobiła w aglomeracji śląskiej - filtr był nie tylko zdeformowany i zapchany zanieczyszczeniami stałymi, ale również zaklejony tłustą mazią (efekt zasysania spalin podczas powolnego ruchu ulicznego). Trudno jednoznacznie wskazać, ile powietrza przepuszczał, ale na pewno nie była to ilość potrzebna do utrzymania optymalnego składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Odpowiednia stabilizacja i impregnacja plis ma kluczowe znaczenie dla przepływu powietrza przez filtr. Filtr był zdeformowany - sklejone pod wpływem wilgoci lamele zaburzały i znacząco ograniczały przepływ strugi powietrza przez niego samego.

Podczas szkoleń Hengst akceptuje, jak ważne jest stosowane przez Hengst Filter rozwiązanie pozwalające utrzymać wymagany przepływ powietrza również w przypadku wystąpienia setek cykli zawilgocenia i wysuszenia filtra. Kluczowe znaczenie ma tutaj proces stabilizacji plis impregnatem żywicznym, profil zagięcia plis (kształt U) oraz dodatkowe, zewnętrzne stabilizatory w przypadku filtrów o dużej powierzchni filtracyjnej.

Odnośnie samej wymiany, zalecenia mechanika znacznie odbiegają od wskazań producenta: w przypadku, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany w trudnych warunkach (np. jak wspomniana Skoda) to wymiana filtra powietrza powinna następować po każdych 15 tys. km. Dla samochodu poruszającego się w ruchu autostradowym można ten interwał wydłużyć do 30 tys. km. Ale jest to wartość graniczna.

Kolejny element, o którym dosyć często zapominamy w kontekście wymiany filtra powietrza to turbosprężarka. Pamiętajmy, że nie tylko olej, ale również powietrze wpływa na długą i bezawaryjną pracę turbosprężarki.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Tabela: Zalecane Interwały Wymiany Filtra Powietrza

Warunki Eksploatacji Zalecany Interwał Wymiany
Intensywna eksploatacja w trudnych warunkach Co 15 tys. km
Ruch autostradowy Co 30 tys. km
Zalecenia producenta (warunki standardowe) 15-30 tys. km

Filtr Kabinowy: Czyste Powietrze Dla Pasażerów

Warto też poruszyć temat powietrza, którym oddychają pasażerowie, filtrowanego przez filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym. Filtr ten ma za zadanie oczyszczać powietrze wpadające do przedziału pasażerskiego - chroni nasz organizm przed wdychaniem spalin, kurzu, drobnoustrojów oraz ścierów opon i okładzin hamulcowych wydostających się spod kół jadących przed nami samochodów.

Kilkanaście lat temu weszły na rynek filtry kabinowe z węglem aktywnym, obecnie rynek podbijają filtry z dodatkową, biofunkcyjną powłoką eliminującą bakterie, np. filtry serii Hengst Blue.care®. Polecamy je przede wszystkim osobom z alergiami i chorobami dróg oddechowych oraz tym, którzy często podróżują z dziećmi.

Pięciowarstwowe filtry Hengst Blue.care zapewniają zatrzymywanie gruboziarnistych cząstek i mniejszych pyłków, oddzielenie oparów, zapachów i toksycznych gazów (ozon, tlenek azotu, dwutlenek siarki) oraz filtrację drobnoustrojów, grzybów pleśniowych, bakterii, a dzięki piątej warstwie także alergenów i cząsteczek smogu.

W przypadku filtra kabinowego nawet nie warto zaglądać do wytycznych producenta pojazdu - jedynie wymiana dwa razy w roku (wiosna i jesień) zapewni skuteczne oczyszczanie powietrza wpadającego do kabiny pojazdu.

tags: #filtr #powietrza #skoda #superb #1.8 #tsi

Popularne posty: