Sportowa Wkładka Filtra Powietrza a Przyrost Mocy: Opinie i Analiza

Wielu entuzjastów motoryzacji poszukuje sposobów na zwiększenie mocy silnika w swoich pojazdach. Jedną z metod jest modyfikacja układu dolotowego powietrza poprzez montaż filtra stożkowego lub sportowej wkładki. Czy jednak taki zabieg gwarantuje przyrost mocy? W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej kwestii, analizując różne aspekty i opinie.

Układ Dolotowy Powietrza

Podstawowym zadaniem układu dolotowego jest dostarczenie do silnika odpowiedniej ilości przefiltrowanego, czystego powietrza. Dzięki temu następuje zapłon mieszanki i wytwarza się energia mechaniczna, dzięki której samochód może się poruszać. Im większa ilość powietrza zostanie dostarczona do układu dolotowego, tym efektywniejsze będą przemiany, jakie zachodzą w jednostce napędowej. W praktyce oznacza to nic innego jak poprawę osiągów auta. Jak zatem zwiększyć moc silnika? Dostarczając mu więcej powietrza. Aby było to możliwe, należy dokonać pewnych modyfikacji w układzie dolotowym powietrza. Jednym z rozwiązań jest zamiana części fabrycznych na elementy o charakterze bardziej sportowym. Mowa tu przede wszystkim o stożkowym filtrze powietrza.

Filtr Powietrza a Moc Silnika

Filtr powietrza stanowi główny element układu dolotowego. To właśnie on zabezpiecza silnik przed przedostaniem się do jego wnętrza zanieczyszczeń, kurzu, pyłków czy też innych niepożądanych cząstek stałych, które unoszą się w powietrzu. Można zatem rzecz, iż jego zasadniczą funkcją jest zadbanie o jak najdłuższą żywotność jednostki napędowej. Odbywa się to jednak kosztem osiągów - filtr, stawiając opór napotkanemu powietrzu, ogranicza jego przepływ, co przekłada się na ograniczenie mocy silnika.

Montaż filtra stożkowego dzięki maksymalizacji ilości powietrza docierającego do silnika zwiększa jego osiągi, jednak sprawia, że do jego wnętrza dostaje się więcej zanieczyszczeń.

Co to jest stożkowy filtr powietrza?

To rodzaj filtra, który dzięki swej budowie zwiększa przepustowość powietrza, co z kolei prowadzi do zwiększenia osiągów silnika. Jak sama nazwa wskazuje, zazwyczaj ma on kształt stożka, jednak na rynku dostępne są także modele występujące w nieco innej formie. Niezależnie od kształtu jedno jest pewne - filtr stożkowy ma większą powierzchnię materiału filtrującego, dzięki czemu może przez niego przepływać więcej powietrza.

Przeczytaj także: Citroen i sportowy filtr powietrza

Cechą charakterystyczną filtra stożkowego jest to, iż „czerpie” on powietrze nie tylko z zewnętrznej części stożka, ale niekiedy także i z wewnętrznej, przez co jego powierzchnia jest większa w porównaniu z wkładką sportową, która jest kolejnym sposobem zwiększenia ilości powietrza docierającego do silnika. Dodatkowo filtr powietrza zasysa powietrze, które krąży wokół niego i wyposażony jest w materiał filtrujący o dużej przepustowości. Zazwyczaj jest to element bawełniany lub gąbczasty, nasączony specjalnym olejem.

Zalety i Wady Montażu Filtra Stożkowego

Podstawową zaletą montażu filtra stożkowego jest wzrost mocy silnika. Nie warto jednak oczekiwać cudów. Wzrost może bowiem sięgać maksymalnie 5%. W przypadku samochodów wyposażonych w silnik o 150 KM zmiana może okazać się niewyczuwalna. Należy również wziąć pod uwagę potencjalne wady:

  • Zmniejszenie żywotności silnika - filtr stożkowy gorzej radzi sobie z filtracją zanieczyszczeń, przez co mogą osadzać się one we wnętrzu jednostki napędowej, przyczyniając się tym samym do jej przedwczesnego zużycia.
  • Ryzyko niewłaściwego przeprowadzenia modyfikacji - jeśli montaż filtra stożkowego zostanie przeprowadzony niewłaściwie, rezultat będzie odwrotny od zamierzonego - moc silnika może ulec zmniejszeniu. Układ dolotowy musi być bowiem szczelny. Tylko wówczas będzie on działał prawidłowo, zasysając zimne powietrze z zewnątrz, a nie ciepłe spod maski.
  • Konieczność regularnego czyszczenia filtra - systematyczna konserwacja filtra stożkowego to podstawa. Należy go czyścić co około 15-20 tysięcy kilometrów, używając w tym celu specjalnego płynu.

Montaż filtra stożkowego pozwala na obniżenie oporów powietrza oraz gwarantuje łatwiejsze jego zasysanie przez cylindry, co przekłada się na lepszą sprawność silnika. Modyfikacja ta wiąże się jednak z koniecznością doprowadzenia dodatkowego zimnego powietrza. W przeciwnym razie filtr nie spełni swojego zadania.

Opinie Użytkowników

Opinie na temat sportowych filtrów powietrza są podzielone. Niektórzy użytkownicy chwalą sobie spadek spalania i odczuwalny wzrost momentu obrotowego, inni natomiast nie zauważają żadnych różnic. Często podkreśla się, że efekt jest bardziej odczuwalny w autach z silnikami o mocy powyżej 150 KM.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w turbodieslach, usunięcie lub wymiana filtra powietrza na "sportowy" może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, a nawet zaszkodzić. W przypadku wystarczającego przepływu powietrza przez filtr, sprężarka nie podnosi ciśnienia mieszanki ponad zadaną wartość. Jednakże, na precyzyjnej hamowni da się zmierzyć różnicę na korzyść braku wkładu (lub wkładu "sportowego") w stosunku do papierzaka.

Przeczytaj także: K&N - czy warto?

Użytkownicy często zwracają uwagę na konieczność regularnej pielęgnacji filtra, czyszczenia i nawilżania specjalnymi preparatami. Niektórzy ostrzegają przed tanimi filtrami, które mogą przepuszczać więcej zanieczyszczeń do silnika.

Rodzaje Sportowych Filtrów Powietrza

Generalnie stosuje się dwa najpopularniejsze rozwiązania:

  • Wkładki zastępujące filtr oryginalny
  • Tzw. stożki, które zastępują obudowę filtra i sam filtr fabryczny

Wkładki sportowe o tej samej powierzchni co fabryczne, są wykonane z innego materiału, zwykle z bawełny, która zapewnia większą przepustowość, ale z drugiej strony nieco gorzej filtruje. Filtr stożkowy "oddycha" nie tylko zewnętrzną, ale i niekiedy wewnętrzną częścią stożka lub beczki, a zatem pomimo kompaktowych rozmiarów, jego całkowita powierzchnia może być większa niż całkiem sporej wkładki. Ponadto, filtr stożkowy zasysa powietrze krążące wokół niego i w nim samym, a nie jak wkładka tylko powietrze z obudowy filtra, która ma pewne ograniczenia. Oczywiście jest też wykonany z materiału o większej przepustowości jak wkładki sportowe.

Efekty po Zastosowaniu Sportowego Filtra Powietrza

Tak naprawdę efekt w postaci przyrostu mocy po zmianie wkładki na sportową jest prawie żaden. Przyrost rzędu 1-2 KM, nawet jeżeli się pojawi, to dla użytkownika samochodu drogowego nie ma znaczenia. Nieco inaczej wygląda sprawa z filtrami stożkowymi, które w niektórych przypadkach mogą dać przyrosty rzędu kilku proc., nawet 5 i więcej koni mechanicznych, w zależności od pojemności i konstrukcji silnika. Problem w tym, że choć taki przyrost osiągnąć można, to równie dobrze można też popsuć charakterystykę momentu obrotowego w tym samym stopniu.

Podsumowanie

Sportowy filtr powietrza ma za zadanie, tak samo jak standardowy filtr powietrza oczyścić powietrze dostarczane do silnika. Drugą jego ważną rolą jest zapewnienie odpowiedniego ciśnienia w układzie dolotowym. Montaż sportowego filtra powietrza może przynieść pewne korzyści, ale należy pamiętać o potencjalnych wadach i konieczności odpowiedniej konserwacji. Decyzja o montażu powinna być dobrze przemyślana i dostosowana do indywidualnych potrzeb i oczekiwań użytkownika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Tabela porównawcza filtrów powietrza:

Cecha Filtr Standardowy Wkładka Sportowa Filtr Stożkowy
Przepustowość Powietrza Standardowa Wyższa Najwyższa
Filtracja Zanieczyszczeń Bardzo Dobra Dobra Gorsza
Przyrost Mocy Brak Niewielki (1-2 KM) Potencjalnie Wyższy (do 5%)
Cena Niska Wyższa Najwyższa (wraz z montażem)
Żywotność Krótsza (wymiana co 40-60 tys. km) Dłuższa (wymaga czyszczenia) Dłuższa (wymaga czyszczenia)

tags: #sportowa #wkładka #filtra #powietrza #a #przyrost

Popularne posty: