Filtry Powietrza w Skuterach: Rodzaje i Konserwacja
- Szczegóły
Filtr powietrza do motocykla to jeden z kluczowych elementów wpływających na wydajność silnika. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostającego się do układu dolotowego, co chroni silnik przed zanieczyszczeniami takimi jak kurz, pył czy drobinki brudu. Regularna wymiana filtra powietrza do skutera poprawia spalanie, zmniejsza zużycie paliwa i przedłuża żywotność silnika.
Dlaczego warto dbać o filtr powietrza?
Paliwo w silniku motocykla spala się z udziałem tlenu. Im więcej tlenu otrzymuje silnik, tym jest wydajniejszy. Niestety jakość powietrza w miastach jest zła, są zanieczyszczone pyłami, sadzą itp. Jeśli takie powietrze zostanie dostarczone do silnika motocykla, doprowadzi to do niepełnego spalania benzyny, zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. W najgorszym wypadku może dojść do awarii silnika.
Gdzie znajduje się filtr powietrza?
Filtr znajduje się z boku motocykla, w pobliżu zaworu powietrza dolotowego. Wewnątrz posiada jedną lub więcej warstw membran filtracyjnych. Przechodząc przez nie, powietrze zostaje oczyszczone i trafia do szczelnej komory spalania silnika. Zasadniczą rolą filtra powietrza jest eliminacja zanieczyszczeń.
Rodzaje Filtrów Powietrza i Ich Zastosowanie
Obecnie, w motocyklach najczęściej stosuje się filtry z wkładami papierowymi suchymi lub gąbkowymi mokrymi (nasączanymi olejem).
- Filtry papierowe - stosowane w standardowych układach dolotowych, łatwe do wymiany. Pasuje do większości motocykli. Jako element filtracyjny wykorzystany został materiał przypominający gruby papier. Jego mikro pory przepuszczają powietrze, ale zatrzymują cząstki stałe. Papier jest jednym z najlepszych materiałów pod względem stosunku zdolności filtracyjnej do przepustowości. Filtr może posiadać jedną lub więcej membran papierowych, ułożonych jedna na drugiej. Ta druga opcja jest znacznie bardziej wydajna, ponieważ posiada dużo grubszą warstwę filtracyjną. Są stosowane głównie w motocyklach ulicznych i działają dobrze, dopóki nie zamokną.
- Filtry gąbkowe - doskonałe do jazdy off-road, dobrze zatrzymują zanieczyszczenia. Montowany w motocyklach sportowych i enduro. Filtr piankowy jest impregnowany olejem, który poprawia oczyszczanie powietrza. Pianka jest tu zaangażowana tylko jako podpora i baza dla oleju. Aby filtr działał prawidłowo, pianka w filtrze musi być nasączona olejem.
- Filtry stożkowe - zwiększają przepływ powietrza i poprawiają osiągi, np. stożkowy filtr powietrza o średnicy 35 mm.
- Filtry o niskiej (zerowej) rezystancji - membrany filtracyjne wykonane są ze specjalnej tkaniny, czyli gazy wewnątrz metalowej obudowy. Filtry te działają doskonale i zapewniają dobry przepływ powietrza. Filtr jest wypełniony olejem. Sama gaza jest nasączona olejem, który przyciąga najmniejsze cząsteczki. W przeciwieństwie do filtrów papierowych, wielowarstwowy filtr z gazy zatrzymuje większość zawieszonych cząstek nie tylko na swojej powierzchni, ale także w swojej grubości. Do czyszczenia możesz użyć mydła i wody, a następnie dokładnie go wysuszyć przed olejowaniem.
Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach Powietrza
Każdy filtr powietrza motocyklowy składa się z kilku kluczowych elementów:
Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza
- Warstwa filtracyjna - wykonana z papieru, gąbki lub tkaniny bawełnianej.
- Obudowa - stabilizuje filtr i zapobiega dostawaniu się nieprzefiltrowanego powietrza do silnika.
- Uszczelki - zapewniają szczelność i eliminują przedostawanie się zanieczyszczeń.
Materiały wykorzystywane w filtrach powietrza:
- Bawełna - zwiększa przepływ powietrza i może być czyszczona oraz ponownie używana.
- Pianka poliuretanowa - często spotykana w motocyklach terenowych.
- Włókno syntetyczne - zapewnia skuteczną filtrację i długą żywotność.
Kiedy należy wymienić filtr powietrza?
Wymiana filtra powietrza powinna być przeprowadzana według wytycznych, podanych przez producenta pojazdu. Filtr traci swoje właściwości filtracji już po 10 tysiącach kilometrów. Aby silnik nadal utrzymywał swoją sprawność i nie przedostawały się do niego zanieczyszczenia, zaleca się wymianę do 5-10 tysięcy kilometrów. Jeżeli podróżujemy po miejscach o znacznym zapyleniu, zalecane jest skrócenie tego czasu nawet do 4-7 tysięcy kilometrów.
Wilgotność powietrza w okresie jesiennym i wiosennym też wymaga szczególnej uwagi na system filtrów powietrza. Ponieważ pył i wilgoć występują na przemian, przyspiesza to zanieczyszczenie filtrów.
Brudny filtr przepuszcza bardzo mało powietrza do cylindrów, a zauważamy to w zmniejszonej mocy przy pokonywaniu średnich prędkości. Kolejnym objawem zabrudzonego filtra jest większe zużycie paliwa (średnio o 10 procent więcej niż zwykle) oraz zwiększone zużycie oleju.
Jeśli nie zainterweniujesz przy pierwszych oznakach, może się to skończyć na tym, że filtr po prostu zapadnie się wewnątrz i silnik będzie miał najwyżej 20 godzin aktywnej jazdy... Co można zrobić, gdy już Ci się to przytrafi? To zależy od filtra. Filtr papierowy wystarczy wymienić na nowy, piankowy wystarczy dokładnie umyć i nasączyć czystym olejem.
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza
Układ sterujący wtryskiem dobiera ilość paliwa do ilości zassanego powietrza, brudny filtr może znacznie zredukować powietrze przedostające się do komory spalania, działa wtedy tak, jakby przepustnica była zamknięta. Jeśli filtr o ograniczonej wydajności nie zostanie wymieniony na czas, nastąpi reakcja łańcuchowa: cząstki przedostaną się do silnika i go zniszczą.
Ważne jest częste czyszczenie filtra, używanie dobrego oleju do natłuszczania filtra, a w przypadku dużego narażenia na pył, używanie specjalnej, gąbkowej nakładki na filtr, która utrudni przedostanie się pyłu wraz z zasysanym powietrzem.
Jak wymienić filtr powietrza i o niego dbać?
Filtr powietrza to element układu ssącego, który jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, jakie normalnie mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować niemałe spustoszenie. Jest to również część podlegająca okresowemu serwisowi i wymianie, ponieważ w końcu każdy filtr może ulec zapchaniu.
Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów.
Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu.
Przeczytaj także: Jak działają filtry górnoprzepustowe?
Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.
Choć filtr powietrza jest elementem, który zazwyczaj ma niewielkie rozmiary, to w żadnym wypadku nie wolno go lekceważyć. To on odpowiada za zdrowie silnika, co przekłada się na jego żywotność i twój spokój oraz wiele radośnie przejechanych kilometrów. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem.
Filtry Powietrza K&N - Czyszczenie i Konserwacja
Filtry powietrza K&N zastępują tradycyjne filtry. Zastosowanie tych filtrów w motocyklu i samochodzie nie wymaga jakichkolwiek przeróbek i udoskonaleń. Nie trzeba również zmieniać seryjnych ustawień gaźnika.
Unikalne rozwiązanie filtracyjne doskonale chroni silnik przed kurzem, piaskiem itp. Większość filtrów powietrza K&N wymaga czyszczenia zwykle co 10000 km (MOTOCYKLE) 80000km (Samochody).
- Filtr powietrza K&N spryskać obficie z obu stron płynem do czyszczenia filtrów powietrza lub płynem Power KleenTM. Pozostawić na 10 minut, aby płyn się wchlonal i rozpuścil zanieczyszczenia.
- Oplukac filtr chlodna woda pod niskim cisnieniem od czystej strony w celu wyplukania wszystkich brudów z filtra. Plukanie zakonczyc dopiero po calkowitym usunieciu plynu czyszczacego z filtra.
- Po wyplukaniu, delikatnie strzasnac nadmiar wody i pozostawic filtr do wyschniecia.
- Spryskac filtr powietrza równomiernie olejem K&N do filtrów powietrza wzdluz korony kazdego filtra utrzymujac wysokosc strumienia natrysku na poziomie ok. 8cm od jego powierzchni. Odczekac 20 minut, aby olej sie wchlonal.
Filtry powietrza w naszej ofercie
W naszej ofercie znajdziesz różnorodne wkłady filtrów powietrza do motocykli i skuterów, takie jak wkład filtra powietrza Barton Scalpel czy okrągły wkład filtra powietrza do skutera Barton Huragan 125. Sprawdź także wkład filtra powietrza Barton Hyper 125.
Przykładowe filtry powietrza
- Wkład filtra powietrza Barton Scalpel Skuter 50cm3
- Filtr powietrza stożkowy 38 mm MORETTI
- Filtr powietrza stożkowy niebieski, średnica 42 mm
- Filtr powietrza stożkowy srebrny, średnica 35mm
- Wkład filtra powietrza okrągły do skutera Barton Huragan 125 Skuter 50cm3
- Filtr powietrza Barton Hyper 125 E5
- Wkład filtra powietrza Barton Hyper 125 125cm3 MOTOCYKL
- Filtr powietrza do motoroweru Barton Sprint, J. 901, 902 50cm3 MOTOROWER
- Filtr powietrza stożkowy czerwony, średnica 34 mm
- Filtr powietrza do skutera Barton 21 wersja 2 GY6 139QMB, 139QMA Skuter 4T 50cm3 SKUTER
- Filtr powietrza, stożkowy czarny, średnica 35mm
- Filtr powietrza stożkowy 34 mm Moretti
- Filtr powietrza Simson
- Filtr powietrza, stożkowy zabudowany 38mm
- Filtr powietrza Cross 150cc Barton NXT 150 -Kayo, Apollo, Diabolini, Xmotos
- Filtr powietrza do skutera Barton Challenger 2 U
- Wkład filtra powietrza Cross 250cc Barton NXT 250 2021 -Kayo, Apollo, Diabolini, Xmotos 250cm3 CROSS
- Filtr powietrza do skutera 21 Euro 4 GY6 139QMB, 139QMA Skuter 4T 50cm3 SKUTER
- Filtr powietrza stożkowy srebrny, średnica 38 mm GY6 139QMB, 139QMA Skuter 4T
- Filtr powietrza do motoroweru Barton FR 2 139FMB Euro 4 Motorower biegowy 50cm3 MOTOROWER
- Wkład filtra powietrza Barton GT 125 125cm3 MOTOCYKL
- Filtr powietrza Barton B-Max GY6 (125-150) 152QMI, 157QMJ Skuter 125cm3 SKUTER
- Filtr powietrza stożkowy niebieski, średnica 32mm
- Filtr powietrza do skutera Barton Firefox Skuter 50cm3 SKUTER
- Filtr powietrza stożkowy srebrny, średnica 38 mm
- Wkład filtru powietrza Cross 150cc Barton NXT 150 -Kayo, Apollo, Diabolini, Xmotos
- Filtr powietrza Falcon 50 (E5)
- Filtra powietrza wkład Barton Galactic Skuter 50cm3 SKUTER
- Filtr powietrza do Hisun Tactic 550
- Filtr powietrza Barton Pentora 125cc Quad
- Filtr powietrza, stożkowy zabudowany - kątowy (45°) 35mm
- Filtra powietrza wkład do skutera Barton Challenger 2 GY6 139QMB, 139QMA Skuter 4T
- Filtr powietrza 48 mm
- Filtr powietrza, stożkowy zabudowany - kątowy (45°) 42mm
FAQ - Najczęściej zadawane pytania
- Jak często należy wymieniać filtr powietrza? Zaleca się wymianę co 5000-10000 km, jednak w warunkach dużego zapylenia częściej.
- Jakie są objawy zapchanego filtra powietrza? Spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz nierówna praca silnika mogą świadczyć o konieczności wymiany.
- Czy można czyścić filtr powietrza? Niektóre filtry (np. bawełniane) można czyścić i ponownie używać, inne (papierowe) wymagają wymiany.
- Czy wymiana filtra powietrza poprawia osiągi? Tak, zwłaszcza w przypadku filtrów o zwiększonym przepływie powietrza, takich jak stożkowe.
- Gdzie kupić filtr powietrza do motocykla? Sprawdź naszą ofertę i wybierz odpowiedni model dla swojego jednośladu.
tags: #skutery #filtry #powietrza #rodzaje #i #konserwacja

