Wymiana Rury Filtra Powietrza w Peugeot 307 1.6 HDI
- Szczegóły
Użytkownik zgłosił problem z Peugeot Partner 1.6HDI z 2007 roku, który po zimie zaczął głośniej pracować, wydając charakterystyczne dudnienie z dolotu filtra powietrza. Silnik odpala bez problemów, ale jest słabszy, a spalanie wzrosło.
Potencjalne przyczyny i rozwiązania
W odpowiedziach zasugerowano kilka potencjalnych przyczyn, w tym nieszczelny zawór ssący, uszkodzenie popychaczy zaworów, oraz problemy z mocowaniem rury filtra powietrza. Użytkownik zauważył, że dźwięk jest głośniejszy przy odkręconym wlewie oleju, co sugeruje poważniejszy problem.
Nic z tych rzeczy, tak samo jak w starszym silniku (DW8), te rury i puszka filtra są źle zrobione i po krótkim czasie robią się luzy w mocowaniach i wszystko dudni i burczy. Trzeba to zamocować - zazwyczaj pomagają plastykowe opaski zaciskowe (tzw. Kodziu, zaworami i popychaczami sobie głowy nie zaprzątaj. Raz, że w tym silniku takie usterki są wyjątkowo rzadkie (a burczenie z dolotu powszechne), dwa, że nawet jak by u ciebie coś takiego było to tego sam nie ogarniesz. Dodatkowo silnik z taka usterką nie burczałby z dolotu. Zaś co do EGRu to na pewno nie dawałby takich objawów.
Przestawiony rozrząd, wymiana napinacza hydraulicznego łańcuszka rozrządu, paska rozrządu z napinaczami, pompa wody, płyn chłodzący i silniczek chodzi jak nowy koszt 1600PLN i tydzień u mechanika dziekuje wszystkim za pomoc i pozdrawiam.
Zapach spalin w kabinie
Odczuwasz zapach spalin wydobywający się z nawiewu? W trakcie użytkowania samochodu zdarzy się, że z samochodu poprzedzającego wydobywają się nieprzyjemne zapachy, które później wpadają do wnętrza. Ale czy na pewno tylko wtedy może się dostać zapach spalin przez nawiewy do wnętrza? Otóż nie tylko. Najczęściej jest to spowodowane usterką w Naszym samochodzie, który należy zlokalizować i wyeliminować.
Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa
Nieszczelny układ wydechowy
Jedną z najczęstszych przyczyn wyczuwania zapachu spalin we wnętrzu może być nieszczelność układu wydechowego w pobliżu komory silnika. Powietrze zasysane z okolic podszybia bądź przez atrapę chłodnicy dostaje się do wnętrza i w niektórych przypadkach może się mieszać z tym w komorze silnika. Może to być spowodowane nieszczelnością kolektora wydechowego lub w miejscu innych łączeń z nim jak np. przy katalizatorze czy tłumiku środkowym. Uwagę mogą zwrócić również pęknięcia spawów czy dziury w układzie wydechowym. Winowajcą może się okazać elastyczny łącznik wydechu, nazywany również plecionką. Element znajdujący się tuż za katalizatorem podatny jest na wygięcia, a swoją budową ma neutralizować naprężenia układu wydechowego. Nieszczelności układu wydechowego są przede wszystkim odczuwalne, często można usłyszeć metaliczny warkot przez co identyfikacja usterki jest w miarę prosta. Jeżeli jednak usłyszymy niepokojące odgłosy z przedniej części samochodu, nie należy ich ignorować.
Układ recyrkulacji spalin EGR
Jeżeli posiadamy samochód z zaworem EGR, może on ulec zatarciu przez co będzie powodował wydobywanie się spalin przez nawiewy. Oprócz odczuwalnego zapachu spalin we wnętrzu będą temu towarzyszyły takie objawy jak m.in. spadek mocy silnika, szarpanie silnika czy nadmierne dymienie z układu wydechowego przy dużym obciążeniu. Chcąc uniknąć zatarciu zaworu EGR należy regularnie - co około 60 tysięcy kilometrów usuwać nagar specjalnym do tej czynności preparatem.
Pęknięta uszczelka pod głowicą?
Jeżeli zapach spalin pojawia się wnętrzu w momencie włączenia ogrzewania, istnieje prawdopodobieństwo, że źródłem jest nagrzewnica, co za tym idzie - wskazuje to na obecność spalin w układzie chłodzenia. Winowajca może się okazać kosztowny w skutkach, pęknięta lub wydmuchana uszczelka pod głowicą najczęściej powoduje przedostawanie się spalin do układu chłodzenia. Spaliny z komory silnika dostają się do kanałów wodnych, a sam płyn chłodniczy do komory spalania. Prowadzi to do ubytku płynu ze zbiornika wyrównawczego oraz nadmiernego dymienia z układu wydechowego na biało. Jeżeli nie jesteśmy pewni, że to wina uszczelki, można zakupić i skorzystać ze specjalnego testera. Tester uszczelki pod głowicą składa się z wężyka wkładanego w miejsce korka chłodnicy oraz płynu reakcyjnego.
Co należy zrobić, gdy poczujemy spaliny z nawiewu?
Nieprzyjemny zapach może się wydobywać z nawiewów już chwilę po odpaleniu silnika. Jeżeli odczuwamy zapach spalin w trakcie jazdy, czy podczas postoju - należy zadbać o przewietrzenie kabiny. Podkręcenie wentylacji wewnętrznej nic Nam nie da, warto otworzyć tylne szyby czy szyberdach jeżeli posiadamy. Co by się jednak nie działo, w przypadku wykrycia usterki takiej jak wydobywający się zapach spalin z nawiewu - musimy skorzystać z usług warsztatu samochodowego. Każda usterka jest możliwa do naprawienia - koszt usługi jest zależny od wielkości usterki.
Przewód filtra powietrza - niezbędny element układu dolotowego
Przewód filtra powietrza pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika każdego pojazdu spalinowego. Jego główne zadanie to dostarczanie powietrza do komory spalania w wymaganej ilości oraz oczyszczenie go. Bez takiej rury nie byłoby możliwe spalanie paliwa, a więc i praca silnika. Dlatego tak ważne jest, aby przewód filtra powietrza był zawsze w dobrym stanie, czyli bez pęknięć i nieszczelności.
Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?
Rodzaje przewodów filtrów powietrza
Przewody powietrza to jeden z najważniejszych elementów układu dolotowego, który decyduje o pracy silnika. W zależności od specyfiki auta możemy wyróżnić różne typy tych części. W przypadku silników z turbosprężarką wymagane są przewody o wysokiej i dynamicznej przepustowości. W przypadku silników wolnossących, przewody powietrza i rury dolotowe muszą utrzymywać określone ciśnienie i temperaturę. Także rura do intercoolera powinna być wykonana ze stosownych materiałów.
Wybór odpowiedniego przewodu filtra powietrza
Przypomnijmy, że wybór odpowiedniego przewodu filtra powietrza jest kluczowy do tego, żeby jednostka napędowa pracowała sprawnie przez długi czas. Warto zwrócić uwagę na materiał, z którego jest wykonana rura do filtra powietrza. Z materiału, który wyróżnia odporność na wysokie temperatury i ciśnienie oraz na to, czy jest dostosowany do specyfiki pojazdu. Kupując taką część, warto skorzystać z oferty sprawdzonych producentów. Marka i renoma mają tutaj niebagatelne znaczenie. Tu obowiązuje podobna zasada, kiedy zamawiasz inne części samochodowe.
Użytkowanie i pielęgnacja przewodów filtrów powietrza
Aby przewód filtra powietrza służył nam jak najdłużej, warto dbać o regularną konserwację. To głównie oznacza utrzymanie go w czystości, zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz. Niezwykle ważne jest też monitorowanie stanu uszczelek, które, jak wiadomo, decydują o szczelności przewodu.
Opinie ekspertów na temat przewodów filtrów powietrza
Przewód filtra powietrza to dość istotny element, ale mimo to wielu kierowców bagatelizowanie jego stan. Jego stan ma bezpośredni wpływ na pracę silnika i ogólną wydajność pojazdu. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować jego kondycję i wymieniać na nowy, gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki zużycia.
Jak dbać o przewód filtra powietrza?
Przede wszystkim, pamiętaj o regularnym czyszczeniu przewodu filtra powietrza. Do tego celu można użyć specjalnych preparatów dostępnych na rynku. Warto też kontrolować stan uszczelek i wymieniać je na nowe, gdy tylko pojawią się oznaki ich zużycia. Pamiętaj też, aby zawsze stosować odpowiednie części zamienne do Twojego modelu samochodu.
Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra
Kluczowe informacje dotyczące przewodu filtra powietrza
Już wiesz, że przewód filtra powietrza to kluczowy element układu dolotowego, który decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Jego zadaniem jest dostarczanie powietrza do komory spalania w wymaganej ilości i oczyszczenie go. Dlatego tak ważne jest, aby zawsze był w dobrym stanie. Jeśli w Twoim aucie wspomniana rura jest uszkodzona czy nieszczelna, czym prędzej kup nową.
Znaczenie filtra powietrza
Silnik spalinowy potrzebuje do pracy mieszanki paliwowo-powietrznej. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza. Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.
Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego.
Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.
Rodzaje filtrów powietrza
Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.
Jest też tak zwana złota reguła. Zalecenia Serwisowe: Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania. Pierwszy to zalecenia producenta auta. Producent samochodu może zalecać wymianę filtra co 20 tys. kilometrów przebiegu, 30 tys. albo 40 tysięcy kilometrów przebiegu.
Drugi sposób serwisowania auta to zalecenia mechaników, zgodnie z którymi olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza warto wymieniać w trakcie jednego serwisu, który powinno się przeprowadzać co 15 tys. Trzeci sposób serwisowania to zalecenia producentów aut, w których dopuszcza się stosowanie tak zwanego serwisu long-life. W tym przypadku producent zaleca, aby wymieniać filtr powietrza, filtr oleju i sam olej silnikowy zazwyczaj co 60 tys. kilometrów przebiegu.
Ten sposób serwisowania auta rodzi całe mnóstwo kontrowersji i ma wielu przeciwników. Uważa się, że stworzono go jedynie dla firm leasingujących nowe auta, aby te mogły maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji leasingowanego auta. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.
Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza?
W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki (nie potrzeba do tego celu żadnych narzędzi) i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza.
Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.
Regularna wymiana filtra powietrza sprawi, że na skutek swobodnego dopływu czystego powietrza, w cylindrach będzie dochodzić do dobrego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
Na co zwrócić uwagę podczas wymiany?
Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.
Dodatkowe wskazówki
Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.
Wymiana filtra kabinowego w Citroënie Berlingo III (B9)
Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to element, który dba o jakość powietrza wewnątrz Twojego Citroëna Berlingo III (B9). Regularna wymiana tego filtra jest kluczowa dla zdrowia i komfortu podróżowania, a także dla prawidłowego działania układu wentylacji i klimatyzacji.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
Zaleca się wymianę filtra kabinowego raz w roku lub co 15 000 - 20 000 km, w zależności od warunków eksploatacji. Jeśli jeździsz głównie po mieście, w dużym zapyleniu lub masz alergie, warto wymieniać filtr częściej, np.
Jak wymienić filtr kabinowy?
- Przygotowanie: Zaparkuj samochód na równej powierzchni, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz zapłon.
- Zlokalizuj matę wygłuszającą: Zlokalizuj matę wygłuszającą (izolację akustyczną) pod deską rozdzielczą po stronie pasażera. Delikatnie odsuń matę wygłuszającą, aby uzyskać dostęp do obudowy filtra.
- Lokalizacja obudowy filtra: Połóż się na podłodze po stronie pasażera i spójrz w górę, pod deskę rozdzielczą (za odsuniętą matą). Powinieneś zobaczyć plastikową obudowę filtra.
- Zwolnij zatrzaski: Obudowa filtra jest zamykana zatrzaskami (zwykle 2 lub 3) znajdującymi się na jej krawędzi. Delikatnie podważ każdy zatrzask, aby otworzyć pokrywę.
- Zdejmij pokrywę obudowy: Po zwolnieniu wszystkich zatrzasków, delikatnie pociągnij pokrywę obudowy filtra w dół. Powinna się ona łatwo odczepić.
- Wyjmij stary filtr: Wewnątrz obudowy zobaczysz stary filtr kabinowy. Zwróć uwagę na kierunek strzałki na filtrze (jeśli jest) - nowy filtr należy zamontować w tej samej orientacji. Wyjmij stary filtr, pociągając go w dół.
- Włóż nowy filtr: Włóż nowy filtr kabinowy do obudowy, zwracając uwagę na kierunek strzałki (jeśli jest).
- Zamontuj pokrywę obudowy: Załóż pokrywę obudowy filtra i zatrzaśnij ją, dociskając w miejscach zatrzasków, aż usłyszysz kliknięcie.
- Zamontuj matę wygłuszającą: Przysuń matę wygłuszającą na swoje miejsce.
- Sprawdź działanie: Uruchom silnik i włącz nawiew.
Dodatkowe wskazówki dotyczące filtra kabinowego
- Kierunek przepływu powietrza: Zwróć uwagę na strzałkę na filtrze (jeśli jest). Oznacza ona kierunek przepływu powietrza.
- Rodzaj filtra: Używaj filtra kabinowego odpowiedniego do Twojego modelu samochodu.
- Regularna wymiana: Filtr kabinowy należy wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu (zazwyczaj co 15 000 - 30 000 km lub raz w roku).
W sklepie Frauto.pl znajdziesz szeroki wybór filtrów kabinowych do Citroëna Berlingo III (B9), idealnie dopasowanych do Twoich potrzeb.
Przykładowy filtr kabinowy
Filtr antyalergiczny HEPA PURFLUX (AHH261): Filtr kabiny antyalergiczny Citroen Berlingo, Berlingo Multispace, Berlingo Minivan, C4 Grand Picass - AHH261 - najwyższy poziom filtracji, idealny dla alergików i osób szczególnie wrażliwych na zanieczyszczenia powietrza.
Wybierz filtr, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i budżetowi. Pamiętaj, że regularna wymiana filtra to inwestycja w Twoje zdrowie i komfort jazdy!
Samodzielna wymiana filtra kabinowego w Citroënie Berlingo III (B9) to prosty sposób na zadbanie o czyste powietrze w Twoim samochodzie. Dzięki naszemu poradnikowi zrobisz to szybko i bez problemu.
Koszty wymiany
Jeśli zechcesz wymienić brudny filtr powietrza u mechanika, musisz liczyć się z wydatkiem kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, czy wymiana jest prosta, czy trudna (wspomniana wcześniej konieczność demontażu filtra od dołu auta). Cena wymiany filtra powietrza w Peugeot 307 I wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut.
Dostępność filtrów
Filtr powietrza dobrej jakości kupisz już za mniej niż 50 złotych. W większości przypadków wymienisz go samodzielnie, w mniej niż 5 minut, bez potrzeby posiadania jakichkolwiek narzędzi.
Podsumowanie
Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu. Dobór filtra powietrza również jest bardzo prosty. Przygotuj podstawowe dane swojego auta, takie jak marka, model, rocznik oraz wersja silnikowa. W naszej firmie zawsze możesz skorzystać z pomocy naszego personelu.
| Element | Zalecana częstotliwość wymiany |
|---|---|
| Filtr powietrza | Co 15 000 - 30 000 km |
| Filtr kabinowy | Raz w roku lub co 15 000 - 20 000 km |
tags: #rura #filtra #powietrza #peugeot #307 #1.6

