Rura Dolotowa Filtra Powietrza Opel Vectra B: Wymiary, Uszczelnianie i Zamienniki
- Szczegóły
Witam wszystkich forumowiczów. Przy okazji uszczelnienia rury dolotowej stworzyłem tą poradę, może się komuś przyda przy wymianie bądź też uszczelnieniu tej rury.
Problemy i Diagnostyka
Co mnie skłoniło aby ją sprawdzić? Po pierwsze wolne schodzenie z obrotów przy jeździe na LPG oraz jak zdjąłem rurę z filtra i ją zatkałem to w ogóle nie było czuć, że zasysa dłoń oraz praca silnika nie ulegała zmianie a normalnie powinien zgasnąć.
Demontaż Rury Dolotowej
Aby zdemontować rurę musimy odkręcić:
- Opaskę przy filtrze powietrza.
- Śrubkę (rozmiar klucza 10) przykręcaną do kolektora dolotowego.
- Opaskę przy przepustnicy oraz w moim wypadku wąż od gazu, normalnie jest tu podpięty wąż z odmy.
Ja odkręcałem to malutką grzechotką i kluczem nasadowym 7. Można też kluczem zwykłym 7 bądź też śrubokrętem jak ktoś tam go zmieści. Ja zdjąłem cały wąż z gazu, odkręcając go również za silniczkiem krokowym od LPG aby mieć tam ułatwiony dostęp.
Następnie zsuwamy rurę z przepustnicy i wyciągamy ją w stronę filtra powietrza, u mnie wyszła ona bez problemu mimo trójników i przewodów ogrzewania reduktora wpiętych do węży nagrzewnicy.
Przeczytaj także: Megane 1.5 dCi: Olej w filtrze - diagnoza i naprawa
Nieszczelności i Uszczelnianie
Tak ta rura wyglądała po zdemontowaniu, "mała" nieszczelność się ukazała. Powodem było przetarcie taśmy izolacyjnej, która były uszczelnione otwory po rezonatorze. Przy montażu gazu przez poprzedniego właściciela pewnie go wykręcili bo nie było na niego miejsca.
Starą taśmę zdjąłem. Odtłuściłem wszystko w koło tych otworów. Wstępnie okleiłem te otwory zwykłą taśmą samoprzylepną, przeźroczystą a następnie okleiłem to jeszcze taśmą izolacyjną. Uszczelniłem również klejem uniwersalnym wpust na wąż od odmy (gazu w moim przypadku) ponieważ były tam małe szczeliny.
Odczekałem 1h aż klej wyschnie i zabrałem się do montażu rury.
Zamienniki i Alternatywy
Odświeżę temat, czy ktoś przećwiczył jakiś zamiennik dla tej rurki dolotowej? Używek do V6 nie widzę, a za nówkę trochę sobie krzyczą. Cisza, czyli wnoszę że nie ma alternatywy poza jakąś totalną ręczną rzeźbą.
Można rozważyć użycie rury dolotowej od innego modelu, np. VOLVO, jeśli pasują wymiary:
Przeczytaj także: Jak zmodyfikować wąż parownika w Lanosie?
Przykładowa Rura Dolotowa - Intercooler VOLVO 31338092
- Zastosowanie w pojazdach: VOLVO S60, S80, V60, V70, XC60, XC70 (2.0D, 2.4D)
- Silnik: D3, D4, D5 (163PS, 181PS, 205PS, 215PS, 230PS)
- Nr. katalogowy: 31338092, 31293511, 31370705
- Wymiary: Średnica wewnętrzna: fi.65/65 mm, Grubość ścianki: 5 mm
- Gabaryty: Wysokość cm: 9,0, Szerokość cm: 48,0, Głębokość cm: 12,0
Przewód montowany po prawej stronie (strona pasażera) łączy rurę dolotową od rezonatora z chłodnicą intercoolera, bezpośrednio przy chłodnicy intercoolera.
Charakterystyka: Przewód gumowy olejoodporny przeznaczony do układu turbo doładowania.
Dodatkowe Informacje
Z reguły montowany tam jest czujnik temp. powietrza dolotowego. Najlepiej podaj numery jakie są na tej rurze, bo wygląda jakby była od TS'a, ale ze 156. W AR 166 czujnik temp.
Przeczytaj także: Toyota Avensis - wymiana rury filtra
tags: #rura #dolotowa #filtra #powietrza #opel #vectra

