Rezonator filtra powietrza w Bravo II: Budowa i działanie

Układ dolotowy powietrza w samochodzie, w tym w Fiacie Bravo II, jest złożonym systemem, który ma za zadanie dostarczyć odpowiednią ilość powietrza do silnika, zapewniając optymalne warunki spalania. Jednym z elementów tego układu jest rezonator filtra powietrza.

Budowa i funkcja rezonatora

Układ dolotowy powietrza składa się z kolektora, przepustnicy, kanałów dolotowych, filtra, przepływomierza oraz rezonatora(ów). Rezonator ma na celu wywołanie efektu rezonansu, czyli wprawienie dostarczanego powietrza w drgania o stosunkowo dużej amplitudzie. Napełnianie cylindrów odbywa się cyklicznie, a nie w sposób ciągły - struga powietrza ma charakter fali, przez co możliwe jest wykorzystanie tego zjawiska.

Dzięki rezonatorowi silnik zyskuje na elastyczności, zanika 'dołek' w wykresie momentu obrotowego (w silniku 4 cylindrowym dołek taki występuje w okolicy 4 tys. obr/min). Jego działanie można porównać do rozhuśtywania samochodu tak, aby wyjechał bez problemu np. z błota.

Podobnie rzecz ma się w układach dolotowych z rezonatorem - przy pewnej prędkości obrotowej powietrze zostaje wprawione w takie drgania, aby z większym impetem trafić do cylindrów. Aby poprawić napełnianie cylindrów, w niektórych silnikach zastosowano technologię zmiennej geometrii układu dolotowego.

W przypadku tej techniki powietrze dociera do silnika kanałami mniejszej średnicy do momentu uzyskania pewnych obrotów, w momencie ich przekroczenia kanałami o większej średnicy. Efektem jest dopasowanie prędkości przepływu powietrza do prędkości obrotowej. System ten często spotkać można w silnikach japońskich, gdzie sterowanie średnicą kanałów odbywa się w samym kolektorze dolotowym.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Sama obudowa rezonatora jest niczym innym jak rezonatorem Helmholtza. Zasada działania rezonatora Helmholtza - masa powietrza w tunelu stanowi masę układu drgającego, podatnością jest objętość powietrza w obudowie.

Problemy związane z rezonatorem

Uszkodzenie rezonatora, na przykład pęknięcie, może prowadzić do problemów z pracą silnika. Jednym z objawów może być gaśnięcie silnika. W takim przypadku należy sprawdzić, czy rezonator nie jest pęknięty i czy wszystkie rury dolotowe są szczelne i nie mają dziur.

W przypadku instalacji LPG, uszkodzony rezonator może być przyczyną cofania się paliwa i wypychania benzyny przez rezonator powietrza (puszka plastykowa). Na wyjściu powinno być MAŁE podciśnienie. Jeśli jest ciśnienie to instalacja staje się niebezpieczna np dla filtra powietrza, rezonatora albo przepływomierza.

Podczas cofania może dojść do strzału w dolot, co może uszkodzić rezonator. Warto sprawdzić wiązkę silnika w miejscu, gdzie obudowa filtra powietrza dotyka do pokrywy zaworów, ponieważ może to powodować problemy.

Modyfikacje i tuning

Współczesne silniki posiadają bardzo dobrze zaprojektowane układy dolotowe, dlatego osiągnięcie znaczących zmian przez amatorskie modyfikacje nie jest możliwe. Niemniej jednak istnieje kilka metod 'podkręcenia' maszyny. Podstawową i jednocześnie najprostszą z nich jest wymiana filtra powietrza.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Bardziej zaawansowanym zabiegiem jest montaż sprężarki (turbiny). Przy zakupie należy jednak pamiętać, że turbinę dobieramy do konkretnego silnika. Nie może być za mała, gdyż powstanie tzw turbodziura - na niskich obrotach powietrze z trudem przechodzić będzie przez prześwit turbiny, aż do momentu jej uruchomienia. W celu maksymalnej optymalizacji spalania, należałoby wraz z turbiną zainstalować w samochodzie intercooler.

Rewelacyjne efekty przynosi zastosowanie podtlenku azotu, czyli popularnego nitro. Ten niepalny gaz zawiera w swojej cząsteczce ponad 34% tlenu, przy czym jest gęstszy od powietrza. W jednej jednostce objętości podtlenku azotu jest około 2,5 raza więcej tlenu, a jak wiadomo więcej tlenu równa się lepszemu spalaniu, a co za tym idzie, zwiększeniu mocy silnika. System podtlenku dodaje spory przyrost mocy naszemu samochodowi (od 15% - 50%), ale nie ma nic za darmo. Decyzja montażu nitro to bardzo droga inwestycja.

Podsumowanie

Rezonator filtra powietrza jest ważnym elementem układu dolotowego, który wpływa na elastyczność silnika i jego charakterystykę. Uszkodzenia rezonatora mogą prowadzić do problemów z pracą silnika, dlatego warto regularnie kontrolować jego stan i w razie potrzeby wymieniać uszkodzone elementy.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

tags: #rezonator #filtra #powietrza #bravo #ii #budowa

Popularne posty: