Przyczyny dostawania się powietrza z tłumika do filtra powietrza

Zapach spalin w kabinie to jeden z tych objawów, których nie wolno lekceważyć. Jesienią problem pojawia się częściej ze względu na wilgoć, korozję i zatkane kanały wentylacyjne. W listopadzie, kiedy pojawia się wilgoć, mgła oraz niższe temperatury, problemy z układem wydechowym i wentylacją auta występują znacznie częściej. To najpopularniejsza przyczyna.

Ale czy na pewno tylko wtedy może się dostać zapach spalin przez nawiewy do wnętrza? Otóż nie tylko. Najczęściej jest to spowodowane usterką w Naszym samochodzie, który należy zlokalizować i wyeliminować.

Nieszczelny układ wydechowy

Jedną z najczęstszych przyczyn wyczuwania zapachu spalin we wnętrzu może być nieszczelność układu wydechowego w pobliżu komory silnika. Powietrze zasysane z okolic podszybia bądź przez atrapę chłodnicy dostaje się do wnętrza i w niektórych przypadkach może się mieszać z tym w komorze silnika. Może to być spowodowane nieszczelnością kolektora wydechowego lub w miejscu innych łączeń z nim jak np. przy katalizatorze czy tłumiku środkowym.

Uwagę mogą zwrócić również pęknięcia spawów czy dziury w układzie wydechowym. Winowajcą może się okazać elastyczny łącznik wydechu, nazywany również plecionką. Element znajdujący się tuż za katalizatorem podatny jest na wygięcia, a swoją budową ma neutralizować naprężenia układu wydechowego.

Nieszczelności układu wydechowego są przede wszystkim odczuwalne, często można usłyszeć metaliczny warkot przez co identyfikacja usterki jest w miarę prosta. Jeżeli jednak usłyszymy niepokojące odgłosy z przedniej części samochodu, nie należy ich ignorować.

Przeczytaj także: Czy oczyszczacz powietrza wysusza powietrze?

Układ recyrkulacji spalin EGR

Jeżeli posiadamy samochód z zaworem EGR, może on ulec zatarciu przez co będzie powodował wydobywanie się spalin przez nawiewy. Oprócz odczuwalnego zapachu spalin we wnętrzu będą temu towarzyszyły takie objawy jak m.in. spadek mocy silnika, szarpanie silnika czy nadmierne dymienie z układu wydechowego przy dużym obciążeniu.

Chcąc uniknąć zatarciu zaworu EGR należy regularnie - co około 60 tysięcy kilometrów usuwać nagar specjalnym do tej czynności preparatem.

Pęknięta uszczelka pod głowicą

Jeżeli zapach spalin pojawia się wnętrzu w momencie włączenia ogrzewania, istnieje prawdopodobieństwo, że źródłem jest nagrzewnica, co za tym idzie - wskazuje to na obecność spalin w układzie chłodzenia. Winowajca może się okazać kosztowny w skutkach, pęknięta lub wydmuchana uszczelka pod głowicą najczęściej powoduje przedostawanie się spalin do układu chłodzenia.

Spaliny z komory silnika dostają się do kanałów wodnych, a sam płyn chłodniczy do komory spalania. Prowadzi to do ubytku płynu ze zbiornika wyrównawczego oraz nadmiernego dymienia z układu wydechowego na biało. Jeżeli nie jesteśmy pewni, że to wina uszczelki, można zakupić i skorzystać ze specjalnego testera. Tester uszczelki pod głowicą składa się z wężyka wkładanego w miejsce korka chłodnicy oraz płynu reakcyjnego.

Problemy z wałkiem rozrządu i zaworami

Użytkownik zgłasza problemy z silnikiem Audi A4 1,9 TDi 131 KM z 2003 roku, które objawiają się głośną pracą silnika, metalicznym cykaniem oraz "puchaniem" w filtrze powietrza. W odpowiedziach sugerowane są różne przyczyny, takie jak wytarty wałek rozrządu, uszkodzone popychacze, szklanki oraz problemy z ciśnieniem oleju i sprężania. Użytkownik wymienił olej na zgodny z normą 505.01, ale nie zauważył poprawy. Wskazano również na możliwość przecieku oleju z listwy zasilającej.

Przeczytaj także: Rura chłodnica-filtr w fortyfikacjach

Teoria z wytartym wałkiem jest jak najbardziej prawdziwa. Wytarty wałek lub inne elementy tak ze zawory wydechowe nie otwieraja sie do konca powduje ze komora spalania nie jest opróżniana do konca co powoduje ze otwarcie zaworów dolotowych przy zasysie powietrza wywala wlasnie spaliny. Powoduje to wlasnie taki rezonans w dolot.

Odpalcie silnik przy zdemontowanym filtrze. Jezeli z dolotu uslyszycie miarowe niskie dudnienie, oznacza to ze trzeba zajrzec pod pokrywe zawarow. Obejrzec krzywki na walku i szklanki czy nie wytarte.

Co zrobić, gdy czujesz spaliny w aucie?

  • Jeżeli odczuwamy zapach spalin w trakcie jazdy, czy podczas postoju - należy zadbać o przewietrzenie kabiny.
  • Podkręcenie wentylacji wewnętrznej nic Nam nie da, warto otworzyć tylne szyby czy szyberdach jeżeli posiadamy.
  • Co by się jednak nie działo, w przypadku wykrycia usterki takiej jak wydobywający się zapach spalin z nawiewu - musimy skorzystać z usług warsztatu samochodowego.
  • Każda usterka jest możliwa do naprawienia - koszt usługi jest zależny od wielkości usterki.

Wybuchy w filtrze powietrza

Objawy nastepujace. Jade na trasie. Staje wyciagam kluczyk ze stacyjki a on nadal pracuje. Mysle co jest?? naciskam gaz a tu jak nie piexxxlnie az maska do gory podskoczyla. otwieram ja szybciutko a tu z obudowy filtra powietrza zostaly tylko strzepy (czyt. kawalki plastyku) i mnostwo dymu z ruru ssacej powietrze.

Strzelanie spowodowane jest cofaniem sie plomienia do kolektora ssacego pozniej w filtr powietrza i tam napotyka bariere dlatego rozsadza filtr powietrza. Czasem gdzies w ukl zapl jest przebicie i zapala sie gaz w kolektorze. Czasem nie gra 1 gar lekko i gaz sie gromadzi i gromadzi az gdzies dostanie przypadkiem iskierke i jeb.

Przeczytaj także: Powrót powietrza do filtra: kompleksowy przewodnik

U mnie taki wybuch gazu w Mercedesie skończył się rozsadzeniem obudowy filtra powietrza, grzybkiem na masce i uszkodzonym przepływomierzem. Koszty naprawy niestety były ogrooomne.

Co do zaworku od gazu to odpada poniewaz nawet gdyby zostal otwarty to parownik reguluje przeplyw gazu i jak silnik zgasnie a nie zgasl hmmm ja bym sprawdzil koniecznie kostke w stacyjce bo to bedzie chyba tez to ale napewno cos jeszcze mialo w tym udzial poza stacyjka.

tags: #powietrze #z #tłumika #do #filtra #powietrza

Popularne posty: