Wymiana Pokrywy Filtra Powietrza w Seat Leon: Klucz do Sprawnej Pracy Silnika

W dzisiejszym artykule skupimy się na ważnym aspekcie dbałości o samochód, jakim jest wymiana pokrywy filtra powietrza, szczególnie w modelu Seat Leon. Zapewnienie odpowiedniej jakości powietrza w silniku to podstawa jego prawidłowego funkcjonowania i długowieczności. Omówimy, dlaczego sprawna obudowa filtra powietrza jest tak istotna, kiedy należy ją wymienić oraz jakie korzyści płyną z regularnej wymiany filtra.

Rola Filtra Powietrza w Samochodzie

Filtry powietrza odgrywają kluczową rolę w układzie dolotowym każdego pojazdu. Ich zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to niezwykle ważne dla bezpieczeństwa i funkcjonalności pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia.

Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.

Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Obudowa Filtra Powietrza w SEAT Leon II

Obudowa filtra powietrza to ważny element układu dolotowego samochodu SEAT LEON II. Dzięki sprawnej obudowie filtr powietrza może zostać prawidłowo zamontowany pod maską. W efekcie filtr może skutecznie oczyszczać powietrze trafiające do silnika, a tym samym chroni jednostkę napędową przed zniszczeniem spowodowanym przedostaniem się zanieczyszczeń do wnętrza komory spalania. Uszkodzenie obudowy filtra sprawia, że strumień powietrza może ominąć filtr, przez co nie zostanie ono oczyszczone.

Wymiana obudowy filtra powietrza samochodu SEAT LEON II może być konieczna wskutek uszkodzeń mechanicznych, które pojawiły się na korpusie lub pokrywie obudowy. Świadczą o tym m.in. pęknięcia, które mogą stanowić alternatywną drogę dla strumienia powietrza, przez co powietrze nie zostanie przepuszczone przez filtr. Ponadto nowa obudowa filtra powietrza do samochodu SEAT LEON II może być niezbędna, jeżeli uszkodzeniu ulegną zaczepy spinające korpus obudowy z pokrywą. W efekcie obudowa może uchylać się podczas jazdy, co również zaburzy pracę układu dolotowego.

Symptomy Uszkodzonej Obudowy Filtra Powietrza:

  • Pęknięcia na korpusie lub pokrywie obudowy.
  • Uszkodzone zaczepy spinające korpus z pokrywą.
  • Uchylanie się obudowy podczas jazdy.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr Powietrza Stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Sportowy Filtr Powietrza FigerSPEC

Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych. Większy dopływ powietrza jest szczególnie istotny w pojazdach poddanych modyfikacjom (np. chip-tuning), gdzie zapotrzebowanie silnika na powietrze wzrasta, aby uzyskać pełnię mocy.

Przeczytaj także: Osłony filtrów powietrza - charakterystyka

Filtr FigerSPEC oferuje technologię rodem z motorsportu - rozwiązania używane przez czołowe zespoły wyścigowe - teraz dostępne dla Twojego auta cywilnego.

Zalety Filtra FigerSPEC:

  • Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
  • Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
  • Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.

Wybór Filtra Powietrza i Koszt Wymiany

Decydując się na wymianę filtra powietrza, najlepiej zdecydować się na ten rekomendowany przez autoryzowaną stację obsługi SEAT. Nie chodzi bowiem o to, żeby nowy filtr powietrza wyglądał na nowy. Musi być skuteczny i wystarczająco skutecznie usuwał z zasysanego powietrza niebezpieczne dla silnika cząstki stałe.

Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut. Również i sama operacja wymiany filtra powietrza nie powinna zająć specjalistom z ASO SEAT zbyt wiele czasu. Czynność jest stosunkowo prosta. Filtr na ogół umieszczony jest w plastikowej obudowie, którą wystarczy rozkręcić i wyciągnąć z niej stary wkład, by na jego miejsce włożyć nowy.

O ile wymiana samego filtra powietrza nie jest zbyt skomplikowana i można by ją przeprowadzić samodzielnie, o tyle decydując się na usługę w autoryzowanej stacji obsługi SEAT klient otrzymuje coś jeszcze. Wprawne oko mechanika SEAT-a zwróci z pewnością uwagę na rodzaj zanieczyszczeń na starym filtrze. Z nich można niekiedy można wyczytać, w jakim stanie jest silnik. Najgorszym z możliwych odkryć à propos wymiany filtra powietrza jest znalezienie na nim śladów oleju silnikowego. To bardzo niepokojący symptom. Może on świadczyć o nadmiarze oleju w silniku, ale być także pierwszym ostrzeżeniem przed zbliżającą się usterką.

Przeczytaj także: Jak wymienić pokrywę filtra powietrza w Seicento?

tags: #pokrywa #filtra #powietrza #seat #leon #wymiana

Popularne posty: