Wybór i wymiana filtra powietrza w KTM EXC 300 (2008)
- Szczegóły
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu, a KTM EXC 300 nie jest wyjątkiem. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza wpływającego do silnika. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza może przynieść katastrofalne skutki dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego tak ważne jest dbanie o jego jakość i stan.
Dlaczego filtr powietrza jest tak ważny?
Dzięki czystemu powietrzu silnik skutecznie spala mieszankę i generuje moc, a także unika zabrudzeń. Zanieczyszczenia osadzające się na powierzchniach bocznych cylindra mogą prowadzić do kosztownych uszkodzeń. Filtr powietrza jest kluczowy dla tworzenia mieszanki i sprawnego działania silnika.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Przy typowej jeździe filtr powietrza do motocykla powinien wystarczyć na około 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Jednak, jeśli jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych lub terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej. Pamiętaj, że wymiana filtra zależy od materiału, płynu, a także sposobu użytkowania motocykla. W twoim przypadku, te liczby mogą być wyraźnie inne.
Orientacyjne interwały wymiany filtrów:
- Filtr powietrza: co rok lub po przejechaniu 6-12 tys. km
- Filtr paliwa: co 1-2 lata lub po przejechaniu 10-15 tys. km
- Filtr oleju: co rok lub po przejechaniu 10 tys. km
Jak wybrać odpowiedni filtr powietrza do KTM EXC 300?
Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z wyszukiwarki. KTM EXC 300 możesz wyposażyć w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwalają na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Wybór ułatwi ci wyszukiwarka dopasowań, która wybierze filtry powietrza przygotowane pod ten model. Pamiętaj, że KTM EXC 300 oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Przy wyborze filtra do motocykla zwróć uwagę na kilka podstawowych kwestii. W przypadku filtrów do motocykli możesz spotkać filtry przeznaczone ściśle do danego modelu, jak i oferowane do szerokiej gamy pojazdów. Nawet w tym drugim przypadku, lista motocykli, do których możesz zamontować dany filtr, jest ograniczona.
Standardowy, dobrej jakości filtr spełni swoją rolę przy typowej jeździe. Jeśli jednak chcesz poprawić parametry pracy filtra, możesz wykorzystać te z nietypowego materiału. Materiały syntetyczne czy gąbka zapewnią tu lepszą filtrację, niż bawełna czy papier, o ile wybierzesz dobrej jakości zamienniki o sprawdzonych właściwościach. Na rynku znajdziesz szereg producentów wyspecjalizowanych w dziedzinie filtrów do motocykli.
Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę. Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza Kengo czy JMP do małych jednośladów kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry HifloFiltro, Twin-Air czy Athena, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie. Najdroższe filtry K&N to już wydatek kilkuset złotych.
Samodzielna wymiana filtra powietrza
W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia.
Przeczytaj także: Osłony filtrów powietrza - charakterystyka
W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami. Żaden filtr motocyklowy nie spełni swojej roli, jeśli go odpowiednio nie zamontujesz i nie zadbasz o jego działanie. Typowa wymiana filtra jest względnie prosta, o ile dokonasz ją ściśle według zaleceń producentów motocykla i filtra. Do mocowania nierzadko przydadzą ci się specjalne narzędzia do filtrów. Przed wymianą zwróć uwagę na czynności, które przygotują motocykl i filtr do wymiany. Po wyborze i mocowaniu, o filtr będziesz też musiał dbać. Pamiętaj, że niektóre działania są związane ściśle z danym typem filtra i stosowanym tam materiałem.
Czyszczenie filtra powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Przeczytaj także: Jak wymienić pokrywę filtra powietrza w Seicento?
tags: #pokrywa #filtra #powietrza #ktm #exc #300

