Plak do filtra powietrza - opinie i zastosowanie
- Szczegóły
Problemy z uruchomieniem auta nasilają się w okresie jesienno-zimowym. Silnik tłokowy potrzebuje do pracy paliwa i prądu. Wystarczy, że zabraknie jednego z nich, a pojawia się problem. Oczywiście brak możliwości uruchomienia jednostki napędowej może wynikać także z innych powodów.
Sposobów na zachęcenie silnika do podjęcia pracy jest wiele. W miarę możliwości warto dopasować je do sytuacji i możliwości. Najczęstszym problemem zmotoryzowanych jest rozładowany akumulator. O pożyczenie prądu można poprosić innego kierowcę.
Jeżeli z jakichś przyczyn nie będzie to możliwe, warto zadzwonić do dowolnie wybranej korporacji taksówkowej. Aby kable rozruchowe były skuteczne, muszą mieć grube żyły miedziane - rzędu 4 mm średnicy lub więcej. Najpierw warto podłączyć plus, a później kabel masowy, zaczynając od auta dawcy, by zminimalizować ryzyko wybuchu gazów akumulatora.
Czy można uszkodzić auto przy rozruchu za pomocą przewodów? Tak, choć są to rzadkie przypadki. Najczęściej dochodzi do uszkodzenia alternatora auta-dawcy, zwykle przy dłuższej próbie uruchamiania samochodu z dużym silnikiem, w szczególności Diesla, który pobiera duże ilości prądu.
Jeżeli prądu nie brakuje, a rozrusznik bez trudu wprawia elementy silnika w ruch, problem z uruchomieniem silnika może wynikać z drobnych niesprawności układu wtryskowego. W sprzyjających warunkach nie muszą one dawać o sobie znać, jednak wychodzą na jaw, gdy robi się zimno.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
W takiej sytuacji do awaryjnego uruchomienia silnika można użyć dedykowanego preparatu (tzw. samostarty). Równie dobrze sprawdzają się… spreje do nabłyszczania plastiku (np. Plak) - są oparte o bardzo łatwo palny eter.
Preparat aplikuje się bezpośrednio do rury układu dolotowego za filtrem powietrza i przepływomierzem. Gaz najlepiej podawać bezpośrednio do układu dolotowego z pominięciem filtra. Gaz podawany bezpośrednio do układu dolotowego tworzy z powietrzem tak wybuchową mieszaninę, że czasami zapala się samoistnie, pod wpływem kompresji w cylindrach czy rozgrzanych świec żarowych.
Dlatego po wpuszczeniu go do układu dolotowego najpierw należy zabrać rękę z puszką i dopiero potem próbować uruchamiać silnik. Szczególnie w dieslach należy podawać małe dawki preparatu, gdyż często zapala się on już pod wpływem kompresji. Przy niekontrolowanej detonacji w grę wchodzi np. Problemem, który dotyczy jedynie posiadaczy aut z silnikiem wysokoprężnym.
Gdy z oleju napędowego wytrąci się parafina, która zablokuje filtr paliwa, jedynym skutecznym sposobem na przywrócenie płynności paliwa jest wstawienie auta do ogrzewanego garażu. Kto nim nie dysponuje, może spróbować przeholować auto np. w parking pod supermarketem.
Wlewanie depresatora do paliwa z już wytrąconą parafiną nie spowoduje rozpuszczenia zatorów. Depresator obniża tempo wzrostu kryształów, ale nie powoduje ich znikania. Jest on więc skuteczny przy zastosowaniu przed zaistnieniem problemu.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Uruchamianie samochodu na pych lub „zaciąg” jest szczególnie skuteczne przy rozładowanym akumulatorze. Ta metoda pomaga w wielu sytuacjach, m.in. przy uszkodzonym rozruszniku czy częściowo wyładowanym akumulatorze.
Aby nie uszkodzić silnika, należy robić to bardzo delikatnie, używając trzeciego biegu i prędkości jazdy na poziomie do 30 km/h. Sprzęgło należy zwalniać bardzo wolno. Jeżeli po ok. 20 sekundach holowania na biegu silnik nie podejmie pracy, operację należy przerwać na kilka minut.
Opinie na temat stosowania Plaka
Niektórzy użytkownicy przestrzegają przed nadmiernym stosowaniem preparatów typu "samostart", w tym Plaka:
- "Samostart" - może pomóc i... zaszkodzić. Należy go używać tylko w skrajnych wypadkach. Obchodzi się on dosyć brutalnie z silnikiem oraz jego osprzętem.
- Sprej który dozujemy do obudowy filtra powietrza lub bezpośrednio do kolektora dolotowego zawiera Eter. Eter jest łatwopalny i w połączeniu z powietrzem tworzy wybuchową mieszankę.
- Wyobraźmy sobie całkowicie hipotetycznie sytuację gdy wybuch nastąpi w kolektorze dolotowym lub obudowie filtra.
Podkreślają, że Plak jest przeznaczony do nabłyszczania plastików, a nie do rozruchu silnika:
- Generalnie Plak jest do nabłyszczania plastików we wnętrzu auta i nie powinien być stosowany jako samostart.
- Założę się iż posiada oprócz właściwości palnych środki nabłyszczające osadzające się na spryskanej powierzchni.
Pojawiają się również ostrzeżenia przed uszkodzeniem silnika:
Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku
- Widziałem już silnik ktory pracował jakoś lichawo, nierówno , duzo slabszy jak wczesniej i wielu mechsow zagladalo do niego i niewiedzialo co jest grane. Dopiero po zwaleniu glowicy i sprawdzeniu wystawania tlokow okazalo sie ze korby byly dwie podgiete. Od czego podgiete ano od odpalania silnika na samostart. Walnelo w tloki tak ze korby wygielo a tloki byly nizej o prawie 5mm. Plak coprawda jest mniej agresywny ale momo to lepiej uwazac co sie robi.
Plak vs. Meguiars Supreme Shine - test porównawczy
Przeprowadzono test porównawczy Plaka z preparatem Meguiars Supreme Shine do pielęgnacji wnętrza samochodu. Preparaty były nanoszone zgodnie z ogólnoprzyjętymi zasadami czyli Meguiars Supreme Shine aplikowany przy pomocy aplikatora a Plak traktowany bezpośrednio na deskę. Oczywiście tego drugiego nie żałowałem.
Wyniki testu:
Po lewej stronie znajduje się plak, prawa - Meguiars Supreme Shine!!! Jak widać na przykładzie kokpitu - plak wypada "blado" przy megsie. Jeśli ktoś z Was szuka bling bling - Megs jak najbardziej się nadaje i rozkłada plaka na łopatki. Osobiście nie jestem zwolennikiem błyszczących plastików jednak Megs ma to "coś" - pięknie wyciąga kolor a czarne plastiki robią się na prawdę czarne.
Właściwości Meguiars Supreme Shine:
- aplikacja - łatwa i przyjemna. Produkt rozprowadzany za pomocą aplikatora.
- skutecznosć - kryje idealnie bez konieczności poprawiania. Wyciąga kolor a przy okazji rewelacyjnie połyskują wyświetlacze (komputer pokładowy, radio). Czarne robi się kruczo czarne.
- odporność na warunki atmosferyczne - bardzo dobra.
Kolejnym testem było usuwanie obu produktów, do których użyto również APC Megsa 1:10 oraz 2 identycznych fibr stosując podobną technikę czyszczenia, czyli delikatne muśnięcia po kokpicie.
Zostało mi jeszcze mnóstwo Plaka gdyż puszka zawierała 15% zupełnie gratis więc następny test przewiduję niebawem: PLAK VS MEGUIARS ENDURANCE TIRE GEL na oponie.
Użytkownicy forum dzielą się również swoimi sposobami na pielęgnację kokpitu, np. użycie czarnej pasty do obuwia.
tags: #plak #do #filtra #powietrza #opinie