Osuszacz Powietrza Volvo FH13: Zasada Działania i Diagnostyka
- Szczegóły
Osuszacz powietrza jest kluczowym elementem układu pneumatycznego w samochodach ciężarowych, takich jak Volvo FH13. Jego głównym zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się wilgoci do tego układu.
Dlaczego Osuszacz Powietrza Jest Ważny?
Wilgoć w układzie pneumatycznym pochodzi z pracy sprężarki, gdzie powstaje woda, która następnie kondensuje się. Osuszacz powietrza usuwa tę wilgoć, co zapobiega zamarzaniu zaworów w niskich temperaturach i korozji całego układu.
Zasada Działania Osuszacza Powietrza
Osuszacz powietrza działa poprzez przepuszczanie sprężonego powietrza przez granulat absorbujący wilgoć. Z czasem granulat ten nasyca się wodą i wymaga wymiany.
W Volvo po 2002 roku osuszacze są sterowane elektronicznie, co oznacza, że na desce rozdzielczej pojawia się ostrzeżenie o konieczności przeprowadzenia przeglądu.
OSUSZACZ POWIETRZA W VOLVO PO 2002 ROKU JEST ELEKTRONICZNIE KONTROLOWANY TO OZNACZA ZE WYMAGA KALIBRACJI I RESETU !!!! (ZAPROGRAMOWANA WARTOść W VECU PO KTóREJ NALEżY WYMIENIć FILTR to co 100 000 km ALBO W PRZYPADKU BłęDU gdzie nie dobija powietrza w układzie w skutek blokady lub duzej utraty cisnienia ) PO WYMIANIE FILTRA CZY WYMIANIE SAMEGO OSUSZACZA SZCZEGóLNIE JAK VECU ZAREJESTROWAłO KOD BłęDU --- JEDź DO SERVISU I POPROś O RESET Z VCADS !!!
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
Możliwe Przyczyny Problemów z Osuszaczem
- Ciągłe spuszczanie powietrza
- Wolne nabijanie powietrza
- Wycieki powietrza
- Błędy w systemie
Możliwe Przyczyny i Rozwiązania:
- Nieszczelność w układzie pneumatycznym: Uszczelnienie układu pneumatycznego Volvo i przyczepy (jeśli ma przyczepę) jest kluczowe. Przy dużych wyciekach powietrza osuszacz nie ma czasu się zregenerować i mimo, że jest sprawny, nie osusza powietrza.
- Zapchany filtr osuszacza: Wymiana filtra osuszacza jest podstawowym działaniem. Częsty przypadek w Volvie. Różnica temperatur świadczy o niedrożności filtra. Ciśnienie przed filtrem drastycznie rośnie, co zwiększa temperaturę gazu.
- Uszkodzona podstawa osuszacza: Wymiana podstawy osuszacza może rozwiązać problem.
- Błędy w elektronice: Po wymianie osuszacza konieczna jest kalibracja i reset systemu za pomocą VCADS Pro.
- Uszkodzony zawór zwrotny: Sprawdzenie i ewentualna wymiana zaworu zwrotnego w osuszaczu.
- Problemy z zasilaniem elektrycznym osuszacza: Sprawdź ponownie wiązkę pomiędzy osuszaczem a przednią kostką.
Sprawdź ponownie wiązkę pomiędzy osuszaczem a przednią kostką ( schemat masz w poście powyżej --- NIE WYSTARCZY SPRAWDZIć CZY JEST PRZEJSCIE JAK MASZ ZGNITY KABEL ALBO ZWARTY Z MASą TO TEż PRZEJDZIE TEN TEST ZMIERZ OPóR POMIęDZY KOńCóWKAMI !!!! JAK COś NIE TAK ROZPRUJ WIąZKę I SPRAWDź PALCAMI NA CAłEJ DłUGOśCI !!!!! TO W KOńCU TYLKO 3 KABLE O DłUGOśCI OK 1 m !!!!
Diagnostyka i Naprawa
W przypadku problemów z osuszaczem powietrza w Volvo FH13, warto wykonać następujące kroki diagnostyczne:
- Sprawdzenie szczelności układu pneumatycznego.
- Wymiana filtra osuszacza.
- Diagnostyka komputerowa za pomocą VCADS Pro.
- Sprawdzenie stanu przewodów i połączeń elektrycznych.
- Kalibracja osuszacza po wymianie.
Wybór Osuszacza Powietrza
Wybierając osuszacz powietrza, nie należy kierować się tylko ceną. Tani zakup często oznacza niską jakość.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
tags: #osuszacz #powietrza #volvo #fh13 #zasada #działania

