Osuszacz Powietrza Volvo FH13: Zasada Działania i Diagnostyka

Osuszacz powietrza jest kluczowym elementem układu pneumatycznego w samochodach ciężarowych, takich jak Volvo FH13. Jego głównym zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się wilgoci do tego układu.

Dlaczego Osuszacz Powietrza Jest Ważny?

Wilgoć w układzie pneumatycznym pochodzi z pracy sprężarki, gdzie powstaje woda, która następnie kondensuje się. Osuszacz powietrza usuwa tę wilgoć, co zapobiega zamarzaniu zaworów w niskich temperaturach i korozji całego układu.

Zasada Działania Osuszacza Powietrza

Osuszacz powietrza działa poprzez przepuszczanie sprężonego powietrza przez granulat absorbujący wilgoć. Z czasem granulat ten nasyca się wodą i wymaga wymiany.

W Volvo po 2002 roku osuszacze są sterowane elektronicznie, co oznacza, że na desce rozdzielczej pojawia się ostrzeżenie o konieczności przeprowadzenia przeglądu.

OSUSZACZ POWIETRZA W VOLVO PO 2002 ROKU JEST ELEKTRONICZNIE KONTROLOWANY TO OZNACZA ZE WYMAGA KALIBRACJI I RESETU !!!! (ZAPROGRAMOWANA WARTOść W VECU PO KTóREJ NALEżY WYMIENIć FILTR to co 100 000 km ALBO W PRZYPADKU BłęDU gdzie nie dobija powietrza w układzie w skutek blokady lub duzej utraty cisnienia ) PO WYMIANIE FILTRA CZY WYMIANIE SAMEGO OSUSZACZA SZCZEGóLNIE JAK VECU ZAREJESTROWAłO KOD BłęDU --- JEDź DO SERVISU I POPROś O RESET Z VCADS !!!

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Możliwe Przyczyny Problemów z Osuszaczem

  • Ciągłe spuszczanie powietrza
  • Wolne nabijanie powietrza
  • Wycieki powietrza
  • Błędy w systemie

Możliwe Przyczyny i Rozwiązania:

  1. Nieszczelność w układzie pneumatycznym: Uszczelnienie układu pneumatycznego Volvo i przyczepy (jeśli ma przyczepę) jest kluczowe. Przy dużych wyciekach powietrza osuszacz nie ma czasu się zregenerować i mimo, że jest sprawny, nie osusza powietrza.
  2. Zapchany filtr osuszacza: Wymiana filtra osuszacza jest podstawowym działaniem. Częsty przypadek w Volvie. Różnica temperatur świadczy o niedrożności filtra. Ciśnienie przed filtrem drastycznie rośnie, co zwiększa temperaturę gazu.
  3. Uszkodzona podstawa osuszacza: Wymiana podstawy osuszacza może rozwiązać problem.
  4. Błędy w elektronice: Po wymianie osuszacza konieczna jest kalibracja i reset systemu za pomocą VCADS Pro.
  5. Uszkodzony zawór zwrotny: Sprawdzenie i ewentualna wymiana zaworu zwrotnego w osuszaczu.
  6. Problemy z zasilaniem elektrycznym osuszacza: Sprawdź ponownie wiązkę pomiędzy osuszaczem a przednią kostką.

Sprawdź ponownie wiązkę pomiędzy osuszaczem a przednią kostką ( schemat masz w poście powyżej --- NIE WYSTARCZY SPRAWDZIć CZY JEST PRZEJSCIE JAK MASZ ZGNITY KABEL ALBO ZWARTY Z MASą TO TEż PRZEJDZIE TEN TEST ZMIERZ OPóR POMIęDZY KOńCóWKAMI !!!! JAK COś NIE TAK ROZPRUJ WIąZKę I SPRAWDź PALCAMI NA CAłEJ DłUGOśCI !!!!! TO W KOńCU TYLKO 3 KABLE O DłUGOśCI OK 1 m !!!!

Diagnostyka i Naprawa

W przypadku problemów z osuszaczem powietrza w Volvo FH13, warto wykonać następujące kroki diagnostyczne:

  1. Sprawdzenie szczelności układu pneumatycznego.
  2. Wymiana filtra osuszacza.
  3. Diagnostyka komputerowa za pomocą VCADS Pro.
  4. Sprawdzenie stanu przewodów i połączeń elektrycznych.
  5. Kalibracja osuszacza po wymianie.

Wybór Osuszacza Powietrza

Wybierając osuszacz powietrza, nie należy kierować się tylko ceną. Tani zakup często oznacza niską jakość.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?

tags: #osuszacz #powietrza #volvo #fh13 #zasada #działania

Popularne posty: