Osuszacz Powietrza Volvo FH13: Zasada Działania i Rozwiązywanie Problemów
- Szczegóły
Osuszacz powietrza jest kluczowym elementem układu pneumatycznego w samochodach ciężarowych, takich jak Volvo FH13. Jego głównym zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się wilgoci do tego układu.
Dlaczego Osuszacz Powietrza Jest Ważny?
Wilgoć w układzie pneumatycznym pochodzi z pracy sprężarki, gdzie powstaje woda, która następnie kondensuje się. Osuszacz powietrza usuwa tę wilgoć, co zapobiega zamarzaniu zaworów w niskich temperaturach i korozji całego układu.
Zasada Działania Osuszacza Powietrza
Osuszacz powietrza działa poprzez przepuszczanie sprężonego powietrza przez granulat absorbujący wilgoć. Z czasem granulat ten nasyca się wodą i wymaga wymiany.
W Volvo po 2002 roku osuszacze są sterowane elektronicznie, co oznacza, że na desce rozdzielczej pojawia się ostrzeżenie o konieczności przeprowadzenia przeglądu. OSUSZACZ POWIETRZA W VOLVO PO 2002 ROKU JEST ELEKTRONICZNIE KONTROLOWANY TO OZNACZA ZE WYMAGA KALIBRACJI I RESETU !!!! (ZAPROGRAMOWANA WARTOść W VECU PO KTóREJ NALEżY WYMIENIć FILTR to co 100 000 km ALBO W PRZYPADKU BłęDU gdzie nie dobija powietrza w układzie w skutek blokady lub duzej utraty cisnienia ) PO WYMIANIE FILTRA CZY WYMIANIE SAMEGO OSUSZACZA SZCZEGóLNIE JAK VECU ZAREJESTROWAłO KOD BłęDU --- JEDź DO SERVISU I POPROś O RESET Z VCADS !!!
Typowe Problemy i Rozwiązania
Użytkownicy Volvo FH13 często zgłaszają problemy z osuszaczem powietrza, takie jak:
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
- Ciągłe spuszczanie powietrza
- Wolne nabijanie powietrza
- Wycieki powietrza
- Błędy w systemie
Możliwe Przyczyny i Rozwiązania:
- Nieszczelność w układzie pneumatycznym: Uszczelnienie układu pneumatycznego Volvo i przyczepy (jeśli ma przyczepę) jest kluczowe. Przy dużych wyciekach powietrza osuszacz nie ma czasu się zregenerować i mimo, że jest sprawny, nie osusza powietrza.
- Zapchany filtr osuszacza: Wymiana filtra osuszacza jest podstawowym działaniem. Częsty przypadek w Volvie. Różnica temperatur świadczy o niedrożności filtra. Ciśnienie przed filtrem drastycznie rośnie, co zwiększa temperaturę gazu.
- Uszkodzona podstawa osuszacza: Wymiana podstawy osuszacza może rozwiązać problem.
- Błędy w elektronice: Po wymianie osuszacza konieczna jest kalibracja i reset systemu za pomocą VCADS Pro.
- Uszkodzony zawór zwrotny: Sprawdzenie i ewentualna wymiana zaworu zwrotnego w osuszaczu.
- Problemy z zasilaniem elektrycznym osuszacza: Sprawdź ponownie wiązkę pomiędzy osuszaczem a przednią kostką ( schemat masz w poście powyżej --- NIE WYSTARCZY SPRAWDZIć CZY JEST PRZEJSCIE JAK MASZ ZGNITY KABEL ALBO ZWARTY Z MASą TO TEż PRZEJDZIE TEN TEST ZMIERZ OPóR POMIęDZY KOńCóWKAMI !!!! JAK COś NIE TAK ROZPRUJ WIąZKę I SPRAWDź PALCAMI NA CAłEJ DłUGOśCI !!!!! TO W KOńCU TYLKO 3 KABLE O DłUGOśCI OK 1 m !!!!
Diagnostyka i Naprawa
W przypadku problemów z osuszaczem powietrza w Volvo FH13, warto wykonać następujące kroki diagnostyczne:
- Sprawdzenie szczelności układu pneumatycznego.
- Wymiana filtra osuszacza.
- Diagnostyka komputerowa za pomocą VCADS Pro.
- Sprawdzenie stanu przewodów i połączeń elektrycznych.
- Kalibracja osuszacza po wymianie.
Wybór Osuszacza Powietrza
Wybierając osuszacz powietrza, nie należy kierować się tylko ceną. Tani zakup często oznacza niską jakość. Można rozważyć zakup używanych, oryginalnych części, które są zazwyczaj pochodzą z demontażu sprawnych aut.
Tabela Błędów i Rozwiązań
Kod Błędu | Opis | Możliwe Rozwiązania |
---|---|---|
MID 144 PPID279 FMI 0 | Kaseta filtra powietrza - wartość zbyt wysoka | Wymiana pochłaniacza i wyzerowanie ustawień |
MID 144 | Błędy osuszacza (regeneracja) | Sprawdzenie i uszczelnienie układu pneumatycznego |
Pamiętaj, że regularna wymiana i przeglądy osuszacza powietrza są kluczowe dla sprawnego działania układu pneumatycznego i bezpieczeństwa jazdy.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
tags: #osuszacz #powietrza #volvo #fh #13 #zasada