Filtry Powietrza: Rodzaje i Znaczenie
- Szczegóły
Na każdy litr spalonego paliwa, nowoczesny silnik wysokoprężny potrzebuje około 15 000 litrów powietrza! Dlatego też, konieczne jest stosowanie skutecznego filtra powietrza, chroniącego silnik przed zanieczyszczeniem cząstkami stałymi. Niska jakość powietrza może znacznie wpłynąć na zużycie silnika i jego wydajność.
W odróżnieniu od ludzkiego ciała, wyposażonego w szereg rożnych mechanizmów ostrzegających i chroniących przed zanieczyszczonym powietrzem, silnik ma tylko jedno zabezpieczenie przed potencjalnym uszkodzeniem - filtr powietrza. Filtr ten ma jedną i tylko jedną szansę na oczyszczenie danej porcji powietrza z pyłu.
Żywotność silnika zależy od szybkości przyjmowania zanieczyszczeń ściernych. Około 1g pyłu na 1KM mocy wystarcza do zniszczenia silnika.
Funkcje i Działanie Filtrów Powietrza
Filtr powietrza ma za zadanie oczyszczanie powietrza zasysanego przez silnik. Wraz z upływem czasu i użytkowaniem pojazdu, filtr zatrzymuje coraz więcej zanieczyszczeń, co prowadzi do spadku jego drożności i wydajności. Rosnący opór przepływu powietrza przez filtr zacznie „dławić” silnik - zmniejszy jego moc i zwiększy zużycie paliwa. Jak w przypadku zatkanego nosa, silnik potrzebuje coraz więcej siły, by wciągnąć powietrze przez zatkany filtr.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Różne środowiska pracy wymagają różnych rozwiązań w zakresie filtrowania powietrza. Silniki używane na statkach nie są zwykle narażone na wysokie stężenie pyłu, ale muszą wytrzymać silnie zasolone, wilgotne powietrze.
Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza
- Filtr bezpieczeństwa: Często mylnie określany jest jako „filtr wtórny”, ponieważ jest umieszczony za filtrem głównym. Jednak NIE usuwa on drobnych cząstek lepiej niż główny element filtrujący. Filtr ten jest jedynie zabezpieczeniem na wypadek usterki filtra głównego, ma także zapobiegać dostaniu się pyłu do urządzenia w czasie wymiany filtra głównego.
Technologie Wydłużające Żywotność Filtrów
Producenci OEM korzystają z różnych sposobów na wydłużenie żywotności filtrów powietrza.
- Filtry powietrza o zwiększonej powierzchni medium filtrującego.
Dostępne Produkty i Producenci
Cummins Filtration oferuje pełen zakres wkładów filtrów powietrza, zarówno z poliuretanowym, jak i blaszanym zakończeniem. Obejmują one wiele rodzajów filtrów obecnych na rynku. Fleetguard oferuje ogromną gamę filtrów powietrza, oleju i paliwa oraz szeroki zakres produktów do ochrony układów chłodzenia. Jest wiodącym, światowym dostawcą systemów filtracji i filtrów do dużych pojazdów drogowych i maszyn roboczych. Stosowanie filtrów Fleetguard to minimalizowanie okresów przestoju silnika i zmniejszanie ogólnych kosztów obsługi.
Nie przypadkiem, w poszukiwaniu najlepszych systemów ochrony, ponad 140 światowych producentów maszyn, pojazdów i urządzeń (OEM) m. innymi Case, New Holland, Cummins, John Deere, DAF, Scania, Iveco zdecydowało się na współpracę z Fleetguardem.
Filtry Paliwa
Filtr paliwa jest ważnym elementem układu paliwowego samochodu, który ma za zadanie zatrzymywać zanieczyszczenia i cząstki mogące znajdować się w paliwie. Filtr paliwa jest często pomijany podczas okresowych serwisów, pomimo tego, że pełni kluczową rolę, chroniąc silnik i dbając o jego prawidłową pracę. Zasada działania jest bardzo prosta: paliwo przepływa przez filtr, a zanieczyszczenia zostają zatrzymane przez strukturę materiału filtrującego.
Rodzaje Filtrów Paliwa
W naszych samochodach stosowane są dwa podstawowe rodzaje filtrów paliwa: filtry wstępne i filtry główne.
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza
- Filtry wstępne są umieszczone w zbiorniku, przed pompą paliwa. Ich zadaniem jest zatrzymywanie większych cząstek i zanieczyszczeń.
- Filtry główne są umieszczone wzdłuż linii paliwowej. Służą do zatrzymywania drobnych cząstek i zanieczyszczeń mogących dostać się do paliwa podczas transportu lub do zbiornika w naszym aucie.
W niektórych filtrach paliwa wykorzystuje się również separator wody.
Kiedy Wymieniać Filtr Paliwa?
W miarę upływu czasu i podczas intensywnej eksploatacji samochodu filtr paliwa zatrzymuje coraz więcej zanieczyszczeń, co może prowadzi do utraty drożności i wydajności. Dlatego tak ważne jest regularne wymienianie filtra paliwa zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. W większości przypadków oznacza to wymianę co 20 000--40 000 kilometrów lub co 1-2 lata. Filtry paliwa szybciej zużywają się w silnikach Diesla niż w benzynach, gdyż olej napędowy jest bardziej narażony na zanieczyszczenia cząstkami, które mogą uszkodzić układ paliwowy. Najrzadziej filtr paliwa wymienia się w autach hybrydowych. Wynika to ze specyfiki ich pracy i faktu, że silnik spalinowy nie jest wykorzystywany przez cały czas podczas jazdy.
Symptomy Uszkodzonego Filtra Paliwa
Uszkodzony lub niedrożny filtr paliwa może prowadzić do bardzo poważnych i kosztownych awarii. Jeżeli zauważymy, że auto gorzej reaguje na gaz, ma problemy z rozruchem, zaczęło zużywać więcej paliwa, szarpie lub występuje falowanie obrotów na biegu jałowym, w pierwszej kolejności powinniśmy zainteresować się naszym filtrem.
- Spadek mocy silnika: zatkany lub uszkodzony filtr paliwa może ograniczać przepływ paliwa do silnika, co może prowadzić do spadku mocy i wydajności silnika.
- Przerywanie pracy silnika: uszkodzony filtr paliwa może powodować przerywanie pracy silnika podczas jazdy. Silnik może się wyłączać lub tracić moc w przypadkach, gdy zapotrzebowanie na paliwo jest większe, np.
- Nieprawidłowe działanie silnika na biegu jałowym: jeśli filtr paliwa jest uszkodzony, silnik może działać nierówno na biegu jałowym.
- Wibracje lub drgania: uszkodzony filtr paliwa może prowadzić do wibracji lub drgań silnika.
Koszty Wymiany Filtra Paliwa
Koszt filtrów paliwa zaczyna się od kilkudziesięciu złotych w przypadku tanich zamienników do około 100-200 złotych przy produktach oryginalnych, które oferują znacznie lepsze parametry pracy i jakość wykonania zgodną z zaleceniami producenta.
Przeczytaj także: Rodzaje filtrów K&N do RX-8
tags: #filtry #powietrza #rodzaje #elk

