Osuszacz Powietrza Renault FR1: Działanie i Znaczenie

Układy klimatyzacji i wentylacji są stosunkowo proste w budowie, jednak posiadają kluczowe podzespoły, które pracują w zmiennych warunkach i pod ciśnieniem. Przez to są narażone na awarie i usterki, które mogą obniżyć efektywność pracy całego systemu lub całkowicie go unieruchomić. Układy klimatyzacyjne są układami zamkniętymi, skonstruowanymi z kilku komponentów, takich jak kompresor, skraplacz i osuszacz, połączonych przewodami transportującymi powietrze lub płyn.

Budowa i Zasada Działania Układów Klimatyzacji

Układy klimatyzacyjne podzielone są na dwie części: wysokociśnieniową i niskociśnieniową. W układach klimatyzacji krąży czynnik chłodzący, którego zadaniem jest obniżenie temperatury powietrza dostającego się do kabiny przez układ wentylacji. Warto zauważyć, że układy klimatyzacji i wentylacji posiadają wiele drobnych komponentów regulujących ich pracę.

Klimatyzacja samochodowa może dobrze funkcjonować dzięki obecności właściwego kompresora, który spręża czynnik chłodzący do odpowiedniego ciśnienia. Następnie substancja jest mocno sprężona i rozgrzana, po czym trafia do skraplacza (chłodnicy klimatyzacji). Tam, dzięki pędowi powietrza i pracy wentylatora, następuje obniżenie temperatury i zmiana stanu skupienia z gazowego w ciekły.

Rola Osuszacza w Układzie Klimatyzacji

Kolejnym etapem obiegu jest osuszacz, w którym następuje oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza. Następny etap zachodzi w zaworze rozprężającym, gdzie powietrze docierające do kabiny zostaje ochłodzone przy pomocy parownika w kanale wentylacji.

Niepokojące Objawy i Przyczyny Awarii

Brak chłodnego powietrza, zaparowane szyby i nieprzyjemny zapach to najczęstsze objawy problemów z układami klimatyzacyjnymi. Mogą pojawić się również większe zużycie paliwa i hałasy spowodowane uszkodzeniami mechanicznymi wentylatora. Spadek wydajności chłodzenia powietrza zwykle spowodowany jest niedoborem czynnika chłodniczego lub jego małą ilością w układzie.

Przeczytaj także: Jak działa osuszacz powietrza w ciężarówce Renault Premium?

W nowoczesnych pojazdach układy klimatyzacji mogą w takim przypadku przestać działać, a na komputerze pojawi się błąd wskazujący brak możliwości uruchomienia kompresora. Nieprzyjemne zapachy w kabinie mogą być spowodowane zanieczyszczonym wentylatorem, w którym rozmnażają się grzyby i pleśń.

Jak Dbać o Układ Klimatyzacji?

Regularne przeglądy stanu technicznego aut powinny obejmować układy klimatyzacyjne. Przynajmniej raz w roku należy czyścić układ klimatyzacyjny. Jeśli nie masz czasu lub umiejętności, zleć to zadanie mechanikowi lub specjaliście od detailingu.

Filtry Donaldson i Osuszacze Powietrza

P951413 DONALDSON OSUSZACZ POWIETRZA, DOKRĘCANY to nie tylko filtry dla przemysłu, to rozwiązania technologiczne, które chronią silniki i procesy produkcyjne na całym świecie. Filtry Donaldson, w tym P951413 DONALDSON OSUSZACZ POWIETRZA, DOKRĘCANY są wykorzystywane w różnych branżach, od lotnictwa po sektor medyczny czy biotechnologię. Filtry Donaldson cieszą się zaufaniem wielu firm i instytucji na całym świecie.

P951413 DONALDSON OSUSZACZ POWIETRZA, DOKRĘCANY usuwa wodę, opary oleju i inne zanieczyszczenia zanim dotrą do zbiornika powietrza i zaworów, zapobiegając korozji oraz zamarzaniu sprzętu w trudnych warunkach zimowych. Dzięki temu P951413 DONALDSON OSUSZACZ POWIETRZA, DOKRĘCANY wydłuża żywotność zaworów powietrznych oraz zapewniają niezawodność działania. Niedopilnowanie prawidłowej konserwacji układu suszenia i czyszczenia powietrza może prowadzić do poważnego ryzyka uszkodzenia elementów hamowania i zawieszenia z powodu zanieczyszczeń wody i oleju.

Olej w Układzie Klimatyzacji: Kluczowy Element

Jak w większości układów znajdujących się w samochodzie, tak i w układzie klimatyzacji niezbędny do poprawnego działania jest olej. Olejów używanych w klimatyzacjach jest wiele i różnią się między sobą kilkoma znaczącymi właściwościami.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

  • Oleje mineralne używane były głównie w systemach pracujących na czynniku chłodniczym R12, obecnie prawie w ogóle się ich nie stosuje.
  • Najczęściej wykorzystywanymi olejami w układach chłodniczych pozostają, wymienione PAG oraz POE.

Olej POE

Olej POE można używać w systemach klimatyzacji w których zastosowano wymienniki ciepła oraz rurki transportowe wykonane z miedzi lub ewentualnie z jej stopów. Układy tego typu najczęściej wyposażone są w sprężarki typu Harrison/Delphi A6 i spotykane w samochodach osobowych marki Jaguar bądź w autobusach Renault FR1. Olej POE ma jedną bardzo poważną wadę, gdy temperatura powietrza na zewnątrz spada poniżej 0° C olej ten wykazuje tendencję do osadzania się na częściach instalacji w efekcie pozbawiając sprężarkę smarowania. Dlatego też nie należy - przy minusowych temperaturach włączać klimatyzacji, aby nie ryzykować uszkodzeniem kompresora.

Należy pamiętać, że mieszanina oleju POE i czynnika chłodniczego R-134 jest bardzo podatna na wilgoć. Nadmierne stężenie wilgoci w systemie może spowodować hydrolizę oleju, co z kolei przyczyni się do wytworzenia kwasów, które wywołają platerowanie miedzi, koksowanie i wytworzenie się osadów wewnątrz układu. Następstwem tego byłoby przedwczesne zużycie i zniszczenie elementów ruchomych.

Oleje PAG

Oleje typu PAG ze względu na bardzo uniwersalne właściwości stosowane są do układów klimatyzacji w większości obecnych na rynku samochodów osobowych. W dodatnich temperaturach otoczenia olej do klimatyzacji jednocześnie smaruje kompresor, nawilża uszczelnienia i co ważniejsze - pochłania wilgoć z systemu. Silne właściwości higroskopijne tego rodzaju oleju powodują iż nie należy otwierać pojemnika z olejem sprężarkowym przy dużej wilgotności powietrza. Co z tym związane, także kompresor powinniśmy zalewać olejem dopiero tuż przed montażem, tak aby nie utracić cennych właściwości środka smarującego.

Podstawową wadą tego oleju jest to iż w temperaturze powyżej 60° C występują trudności z jego rozpuszczalnością w czynniku chłodniczym. Dzieje się tak ponieważ oleje typu PAG, szczególnie te o mniejszej lepkości są dobrze rozpuszczalne w czynniku R-134a kosztem utraty stabilności termicznej. Automatycznie: im większa lepkość tym mniejsza rozpuszczalność oleju w czynniku.

Dodatki do Olejów

Oleje PAG posiadają specjalne dodatki dopasowane do danego rodzaju kompresora. Dla przykładu pompy ślimakowe (typu Scroll / MSC) wymagają dodatku EP, stabilizatora lepkości i anty utleniacza ponieważ narażone są na pracę w wysokiej temperaturze.

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

Identycznie jak w przypadku olejów POE, tak samo oleje PAG należy zużywać zaraz po otwarciu pojemnika. Przed zakupem warto zwrócić uwagę na rodzaj opakowania. Dobrze jest gdy sprzedawane oleje posiadają podwójne zabezpieczenie pojemnika przed absorpcją wilgoci z otoczenia.

Ważne Wskazówki dotyczące Serwisowania Klimatyzacji

Serwisując klimatyzację należy zawsze zwracać uwagę na rodzaj zastosowanego oleju, który musi być odpowiednio dobrany z jednej strony do czynnika chłodniczego, a z drugiej do całego systemu klimatyzacji. Przy wymianie oleju w układzie należy bezwzględnie wymienić również osuszacz, którego zadaniem jest filtrowanie z mieszaniny oleju i czynnika - cząsteczek wody. Olej musi być wolny od wszelkich zanieczyszczeń, a także od wilgoci.

Części do Autobusów Renault FR1

W transporcie drogowym niezawodność i trwałość pojazdów są kluczowe dla utrzymania wysokiej jakości usług. Właśnie dlatego warto inwestować w wysokiej jakości części do autobusów Renault FR1, ILIADE, Axer, Ares, Crossway, Irisbus Ponticelli, które zapewnią długą eksploatację pojazdu i bezpieczeństwo jazdy. Kupując części do autobusów Renault Iliade lub innych modeli autobusów spod znaku Renault Tracer, Agora, Ares, FR1 od renomowanych dostawców, masz pewność, że otrzymujesz produkt najwyższej jakości.

tags: #osuszacz #powietrza #Renault #FR1 #działanie

Popularne posty: