Osuszacz Powietrza Knorr-Bremse: Zasada Działania i Rozwiązywanie Problemów

W systemach hamulcowych pojazdów ciężarowych i naczep, osuszacze powietrza odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu niezawodności i bezpieczeństwa. Jednym z wiodących producentów tych systemów jest firma Knorr-Bremse.

Zasada Działania Osuszacza Powietrza

Wreszcie ktoś opisał dokładnie zasadę działania zaworu osuszacza. Niestety załamujące jest to że bardzo wielu mechaników pracujących w przeróżnych firmach nie zna zasady działania i sensu bycia samych zaworków sprężynowych w głowicy kompresora. Problem jest w słabej edukacji w tym zakresie w Technikach i Szkołach zawodowych w - Ludzie w szkołach nie mają o tym pojęcia wiec czego się spodziewać od absolwentów? Wszystko wskazuje na to że masz rację.

Typowe Problemy z Osuszaczami Powietrza

Od pewnego czasu mam problem z nabijaniem powietrza do układu w Dafi XF95 z 2005 roku. Autko jakiś czas chodziło bez zarzutu, po czym od kilku dni co pewien czas kompresor przestaje bić powietrze. Wygląda to tak że po osiągnięciu na zegarach max ciśnienia tj 12 bar słychać wyzwolenie się powietrza w zaworze osuszacza. Po pewnym czasie kiedy ciśnienie spadnie w skutek hamowania, zdarza się (nie zawsze - kilka razy na dobę) że kompresor przestaje "bić". Okazało się po odkręceniu głównego przewodu powietrza znajdującego się przy głowicy, że z kompresora nie wychodzi powietrze. Postanowiłem odkręcić przewód sterujący zaworkami głowicy i wszystko wróciło do normy , ale tylko na chwilę. Sprawdziłem też działanie zaworka doprowadzającego powietrze od osuszacza do głowicy i jak się okazuje działa ok. Otwiera się przy osiągnieciu maksymalnego ciśnienia, po czym przy spadku do około 8-9 bar zamyka się i powietrze z niego nie wypływa. Chwilowo odciąłem przewód doprowadzający powietrze sterujące zaworkami, ale problem powraca.

Użytkownik zgłosił problem z kompresorem w DAF XF95 z 2005 roku, który przestaje dostarczać powietrze po osiągnięciu ciśnienia 12 bar. Po wymianie zaworu czterodrożnego, zaworu osuszacza oraz głowicy kompresora, problem nadal występował. Użytkownicy wskazali, że maksymalne ciśnienie, przy którym powinien działać osuszacz, to 10,5 bar, a nie 12 bar, co może prowadzić do uruchomienia systemu awaryjnego. Wymiana uszkodzonego zaworu osuszacza rozwiązała problem, jednak użytkownik zauważył, że nowy zawór regenerowany działał przy ciśnieniu 11 bar.

Jeżeli auto ma zawieszenie pneumatyczne na osi przedniej to wówczas zasilanie do tego zawieszenia pneumatycznego nie jest wspólne z tylnym i jest to z portu 2.9 znajdującgo się w...

Przeczytaj także: Osuszacz powietrza Knorr-Bremse - budowa i schemat

Objawy uszkodzonego osuszacza

  • Wyrzucanie wody świadczy główni o tym, że filtr osuszacza jest już zwykle zużyty- tzn. nie może już więcej pochłonąć wilgoci tylko akumuluje wodę i ją prz tzw.
  • Od momentu wyrzutu powietrza przez osuszacz ciśnienie aż do zaworu napełniającego spada do zera tzn.

Diagnostyka i Rozwiązywanie Problemów

Podczas diagnozowania problemów z systemem Knorr-Bremse, ważne jest, aby dokładnie sprawdzić wszystkie elementy, w tym czujniki ciśnienia, modulator EBS i zawory. Jeśli pojawia się błąd ABS1 w ciągniku siodłowym, przyczyną może być spalona cewka elektrozaworu podnoszenia osi. Problem znany i występuje z tylko z Dafem XG. Z innym autami nie ma tego problemu. Do tej pory ani DAF, ani Knorr-Bremse nie znalazły rozwiązania.

W przypadku problemów z poziomowaniem zawieszenia, gdzie system ECAS (Knorr-Bremse) ciągle upuszcza i dopompowuje powietrze, przyczyną może być uszkodzony sensor poduszek osi. W takim przypadku należy go wymienić. Jeśli urządzenie diagnostyczne nie może się skomunikować ze sterownikiem, przyczyną może być uszkodzony filtroregulator ciśnienia powietrza.

Elementy Systemu Knorr-Bremse

W skład systemu Knorr-Bremse wchodzą różne elementy, takie jak:

  • Modulatory EBS (np. ES1305, ES2060)
  • Zawory (np. K017224N00, EL 2201)
  • Czujniki ciśnienia powietrza
  • Sterowniki EBS

Modulator EBS firmy Knorr-Bremse o symbolu ES 2060 jest dostępny w sprzedaży jako część zamienna. Zawór sterowania naczepy produkcji Knorr Bremse, taki sam jest w Renault T.

Diagnostyka za Pomocą Programów i Interfejsów

Do diagnostyki systemów Knorr-Bremse można użyć różnych programów i interfejsów, takich jak Texa, Jaltest, oraz dedykowane testery Knorr Bremse. Na Knorra trzeba uzyskać certyfikat biorąc udział w szkoleniach serwisowych.

Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino

Proces Zwrotu Rdzeni (Core Returns)

Poniżej przedstawiono kroki związane ze zwrotem rdzeni, które mogą być istotne w kontekście napraw i regeneracji systemów Knorr-Bremse:

  1. Krok 1: Zbieranie i pakowanie Zbierz rdzenie i zapakuj je zgodnie z wytycznymi dotyczącymi pakowania. Dołącz formularz w kopercie na zewnątrz i wewnątrz każdego pudełka.
  2. Krok 4: Wyślij przesyłkę Przygotuj przesyłkę podstawową do odbioru.
  3. Krok 5: Sprawdź notatkę potwierdzającą Po posortowaniu przesyłki i sklasyfikowaniu rdzeni zostanie wysłany raport Core Acknowledgement. Raport pokazuje zaakceptowaną lub odrzuconą ilość dla każdej grupy rdzeni w porównaniu z początkowym żądaniem odbioru (nr CRM może być użyty jako odniesienie).
  4. Krok 6: Uzyskaj fakturę samorozliczeniową Depozyt za rdzeń jest uznawany, jeśli zwrócony rdzeń spełnia kryteria Core Acceptance i odpowiedni zakup Depozytu za rdzeń istnieje na koncie klienta.

Tabela: Elementy Systemu Knorr-Bremse

Element Przykład Funkcja
Modulator EBS ES1305, ES2060 Elektroniczne sterowanie układem hamulcowym
Zawór K017224N00, EL 2201 Regulacja przepływu powietrza w systemie
Czujnik Ciśnienia - Monitorowanie ciśnienia w różnych obwodach

Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking

tags: #osuszacz #powietrza #knorr #bremse #zasada #działania

Popularne posty: