Lokalizacja i wymiana filtra powietrza w Opel Vectra C

Regularna wymiana filtrów w Opel Vectra C DTI to podstawowy element profilaktyki serwisowej, mający bezpośredni wpływ na trwałość silnika, osiągi i ekonomię jazdy. Filtry chronią układy pojazdu przed zanieczyszczeniami, a ich zapchanie prowadzi do wielu typowych usterek. W samochodzie tym występują cztery główne filtry: filtr powietrza, filtr paliwa, filtr oleju i filtr kabinowy.

Filtr Powietrza - Kluczowy Element Układu Dolotowego

Filtr powietrza to jeden z najprostszych, ale i najważniejszych elementów układu dolotowego. Jego podstawowym zadaniem jest ochrona silnika przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami. Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy, którego zadaniem jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, niezbędnego do zapłonu i spalania paliwa.

Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Wymienia się go zgodnie z zaleceniami co około 20 tysięcy kilometrów lub częściej w warunkach zapylenia.

Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Elementem odpowiedzialnym za pomiar masowy przepływającego przez filtr powietrza jest przepływomierz. Jeśli “wyczuje” on, że przepływ powietrza jest skrajnie niski wyśle sygnał do komputera sterującego o zaistniałej sytuacji. Auto stanie się po prostu bardzo “mułowate”.

Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej.

Z powodu zatkanego filtra paliwa do komory spalania trafia mniej powietrza niż powinno. Prowadzi to do zakłócenia procesu spalania. Komputer sterujący procesem spalania obcina dawkę paliwa, auto traci moc i najczęściej więcej spala gdyż bardziej się “męczy”. W skrajnych przypadkach auto może przełączyć się w tryb awaryjny.

Przeczytaj także: DPF w Opel Zafira B: Porady i wskazówki

Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Nieszczelność lub zapchanie filtra powietrza skutkuje ubytkiem mocy, zwiększonym spalaniem i ryzykiem uszkodzenia turbiny.

Objawy zużytego filtra powietrza to spadek mocy, gorsza kultura pracy, kontrolki błędów, dymienie.

Czy można jeździć ze starym filtrem? Tak, ale grozi to zwiększonym zużyciem silnika i osprzętu.

Lokalizacja Filtra Powietrza

Filtr powietrza umieszczony jest w skrzynce przy nadkolu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Tigra?

Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza w Opel Vectra C

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika.

Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności obsługowych przy samochodzie. Na wstępie lokalizujemy miejsce gdzie zamocowany jest filtr. Najczęściej jest to czarna puszka zlokalizowana w górnej części silnika. Może być z przodu, z tyłu lub z boku, w zależności od tego z jakim pojazdem mamy do czynienia. Gdy ją już znajdziemy zdejmujemy zapinki lub odkręcamy śruby. Zdejmujemy pokrywę i wtedy naszym oczom powinien ukazać się filtr. Wyjmujemy go delikatnie, następnie najlepiej za pomocą odkurzacza oczyszczamy komorę na filtr z wszelkich nieczystości, wkładamy nowy filtr i zakładamy z powrotem pokrywę starając się aby dokładnie dolegała do uszczelki filtra.

Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Podczas czynności związanych z wyminą filtra warto zwrócić uwagę na stan jego obudowy oraz plastikowych rur do niej i od niej prowadzących. Jeśli któryś z elementów układu dolotowego będzie uszkodzony filtr nie będzie spełniał swojej funkcji. W zależności od tego gdzie będzie uszkodzenie do silnika może docierać tzw. “Lewe powietrze” to najczęstrza przyczyna nieprawidłowej pracy silnika. Uszkodzone elementy bezwzględnie należy naprawić lub wymienić na nowe.

Wymiana filtrów polega na przygotowaniu nowego elementu dobrej jakości, demontażu starego i osadzeniu nowego z zachowaniem szczelności.

Diagnostyka Filtra Powietrza

Diagnostyka filtrów jest prosta - wizualna kontrola elementów, obserwacja ich przepustowości oraz pomiary spadku ciśnienia powietrza w dolocie.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Producenci aut podają różne wartości jeśli chodzi o wymianę filtra powietrza. Najczęściej jest to od 20 do 60 tyś km. Wszystko zależy od warunków w jakich użytkowane jest auto. Jeśli auto będzie jeździć w większości po szutrowej drodze przez chociażby 10 tyś km jego filtr będzie prawdopodobnie już dawno zapchany.

Bardzo dobrą praktyką jest wymiana filtra powietrza przy okazji corocznego okresowego przeglądu pojazdu. Niezależnie czy przejechaliśmy 15 czy 25 tyś km na filtrze powietrza nie warto oszczędzać.

Kiedy wymieniać filtr powietrza? Zgodnie z zaleceniami producenta i warunkami eksploatacji.

Czas wymiany filtra powietrza to zwykle od kilku do kilkunastu minut.

Koszty Wymiany Filtra Powietrza

Cena wymiany filtra powietrza w Opel Vectra C wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwagę filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch.

Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 10-15 minut.

Pozostałe Filtry w Opel Vectra C

Oprócz filtra powietrza, w Opel Vectra C występują również:

  • Filtr paliwa: Oczyszcza olej napędowy z wody i zanieczyszczeń, a jego niedrożność prowadzi do problemów z odpalaniem, długiego kręcenia i awarii wtrysków. Zalecana wymiana co około 30 tysięcy kilometrów. Filtr paliwa zlokalizowany jest w komorze silnika.
  • Filtr oleju: Utrzymuje czystość oleju smarującego, a jego zapchanie powoduje spadek ciśnienia oleju i ryzyko zatarcia. Wymiana zawsze razem z olejem, zwykle co 15 tysięcy kilometrów. Filtr oleju znajduje się na bloku silnika obok miski olejowej.
  • Filtr kabinowy: Odpowiada za jakość powietrza w kabinie, a jego zapchanie skutkuje parowaniem szyb i słabszą pracą nawiewu. Wymiana przynajmniej raz w roku. Filtr kabinowy znajduje się za schowkiem pasażera.

Filtr Kabinowy w Opel Vectra C

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów.

Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon.

W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.

Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym.

Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej.

Dostęp do filtra nie jest specjalnie trudny, dlatego można go okresowo kontrolować i wymienić w odpowiednim momencie. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie.

Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna.

Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.

Filtr Kabinowy a Klimatyzacja

Czy trzeba wymieniać filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji? Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno - oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzu to musi go regularnie wymieniać.

W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.

Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.

Jaki Filtr Kabinowy Wybrać?

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Gdzie Znajduje Się Filtr Kabinowy?

Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy. Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany.

Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra.

Wymiana Filtra Kabinowego - Samodzielnie Czy w Warsztacie?

Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego.

W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Typowa Lokalizacja Filtra Paliwa

Typowa lokalizacja filtra paliwa to okolice zbiornika paliwa (lub pod maską).

We współczesnych Oplach wymienny, papierowy filtr paliwa występuje tylko przy silnikach Diesla. Przy silnikach benzynowych są teraz bezobsługowe filtry siatkowe w zbiorniku paliwa, a filtry paliwa wymienne są tylko w starszych modelach benzynowych. Już w benzynowych Oplach Corsach C, D nie ma wymiennego wkładu. W Oplu Zafirze B 1.6 i 1.8 też nie ma papierowego filtra paliwa. W benzynowych Astrze G, Merivie A filtr paliwa jeszcze występuje. Zatem od ok. 2000-2005 r. wymiennego filtra paliwa w odmianach z napędem benzynowym nie ma.

Producent tak pisze o filtrze siatkowym: Filtr siatkowy paliwa jest zamocowany w zbiorniku paliwa, pod pompą. Filtr siatkowy paliwa jest wykonany z tkaniny z tworzywa sztucznego. Zadaniem filtra siatkowego paliwa jest odfiltrowanie zanieczyszczeń i podciąganie paliwa. Filtr siatkowy paliwa oczyszcza się samoczynnie i normalnie nie wymaga konserwacji. Wstrzymanie przepływu paliwa w tym miejscu sygnalizuje, że zbiornik paliwa zawiera nadmierną ilość osadów.

W dieslach - również tych najnowszych - występuje zarówno siatkowy filtr paliwa (w baku) jak i wymienny, papierowy filtr paliwa (obok baku). W dieslach po wymianie filtra papierowego odpowietrza się dodatkowo układ zasilania.

Interwały Wymiany Filtra Paliwa

Jakie Opel zaleca okresy między wymianami filtra paliwa? Zalecamy wymianę co ok. 2 lata/60 tys. km w osobowych benzynach i dieslach; w dostawczych - co 1 rok/80 tys.

Wymienione interwały są poparte doświadczeniami naszych techników, ale podlegają ocenie użytkownika.

tags: #opel #vectra #c #lokalizacja #filtra #powietrza

Popularne posty: