Filtr Powietrza w Renault Master III: Kiedy i Jak Często Wymieniać?
- Szczegóły
Dbanie o samochód wymaga regularnej wymiany zużytych części eksploatacyjnych, w tym filtrów. Filtry w samochodzie mają za zadanie wyłapywać zanieczyszczenia pochodzące z zewnątrz lub z układów w samochodzie. W ten sposób filtry dbają o to, aby podróżowanie samochodem było bardziej komfortowe, a pojazd funkcjonował prawidłowo.
Rodzaje Filtrów w Samochodzie i Ich Rola
W każdym samochodzie, w tym w Renault Master III, znajduje się kilka rodzajów filtrów, z których każdy pełni specyficzną funkcję:
- Filtr oleju: Chroni jednostkę napędową przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z powietrza i produktami spalania. Bez tego filtra olej silnikowy szybko uległby zabrudzeniu, co pogorszyłoby jego właściwości smarne i doprowadziłoby do przyspieszonego zużycia jednostki napędowej.
- Filtr paliwa: Odpowiada bezpośrednio za oczyszczanie paliwa z cząstek stałych: kurzu, rdzy, opiłków metali, osadów, itp. Zanieczyszczone paliwo może doprowadzić do awarii wtryskiwaczy, pompy wysokiego ciśnienia, a nawet samego silnika.
- Filtr powietrza: Służy do oczyszczania powietrza trafiającego do układu dolotowego, a następnie do silnika. Filtr ten zatrzymuje owady, kurz, pył drogowy i inne drobne cząstki stałe, które nie powinny trafić do komory spalania.
- Filtr kabinowy: Dba o czystość powietrza wewnątrz samochodu. Standardowe filtry papierowe zatrzymują cząstki stałe, w tym m.in. kurz, pyłki, zanieczyszczenia drogowe. Filtry z wkładem węglowym usuwają z powietrza również związki pochodzące ze spalin.
Filtr Powietrza w Renault Master III: Lokalizacja i Funkcja
Jak sama nazwa wskazuje, filtr powietrza służy do oczyszczania powietrza. Jednak nie tego, którym oddycha kierowca i jego pasażerowie, ale powietrza trafiającego do układu dolotowego, a następnie do silnika. Filtr ten zatrzymuje owady, kurz, pył drogowy i inne drobne cząstki stałe, które nie powinny trafić do komory spalania (dobry filtr może usunąć nawet 99% zanieczyszczeń).
Filtr powietrza znajduje się na ogół w odkręcanej obudowie połączonej z układem dolotowym.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza w Renault Master III?
Wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Zapchany filtr utrudni przepływ powietrza, co doprowadzi do spadku mocy, większego zużycia paliwa i nierównej pracy silnika. Wymiana nie jest skomplikowana i można ją wykonać samodzielnie, dlatego warto zakładać nowy filtr stosunkowo często, a najlepiej po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza.
Rodzaje Filtrów Powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Niektórzy kierowcy uważają, że wymiana nie jest konieczna i wystarczy przedmuchiwanie filtra powietrza. Jednak wskutek czyszczenia filtra (np. za pomocą sprężonego powietrza) może dojść do uszkodzenia medium filtracyjnego i przedostania się zanieczyszczeń do głębszych warstw filtra.
Filtry Kabinowe: Komfort i Zdrowie
Nie wszystkie filtry w samochodzie chronią jednostkę napędową. Jest jeszcze filtr kabinowy, który dba o czystość powietrza wewnątrz samochodu. Standardowe filtry papierowe zatrzymują cząstki stałe, w tym m.in. kurz, pyłki, zanieczyszczenia drogowe. Filtry z wkładem węglowym usuwają z powietrza również związki pochodzące ze spalin, takie jak ozon, związki siarki, związki azotu i węglowodory. Można zastosować również specjalne filtry antyalergiczne, które chronią kierowcę i pasażerów przed szkodliwymi mikroorganizmami.
Filtr kabinowy należy wymieniać co roku, ewentualnie po przejechaniu 15 tys. kilometrów.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Pozostałe filtry w aucie znajdowały się głównie pod maską, jednak filtr kabinowy może być umiejscowiony w kabinie, tj. w schowku po stronie pasażera. Jeżeli tam go nie będzie, wówczas można otworzyć maskę i sprawdzić w podszybiu. Zdarza się jednak, że producenci umieszczają filtry kabinowe w trudniej dostępnych miejscach.
Podsumowanie Częstotliwości Wymiany Filtrów
Poniższa tabela przedstawia zalecane interwały wymiany poszczególnych filtrów w samochodzie:
| Filtr | Częstotliwość Wymiany |
|---|---|
| Filtr oleju | Co 10-15 tys. km |
| Filtr paliwa | Co 10-50 tys. km (zależy od rodzaju paliwa) |
| Filtr powietrza | Co 10-15 tys. km |
| Filtr kabinowy | Co roku lub po przejechaniu 15 tys. km |
Regularna wymiana filtrów w Renault Master III to klucz do długowieczności i niezawodności pojazdu. Pamiętaj o przestrzeganiu zaleceń producenta i reaguj na wszelkie niepokojące objawy, takie jak spadek mocy czy zwiększone zużycie paliwa.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #Master #III #co #ile

