Odma filtra powietrza w Cinquecento: Budowa i zasada działania
- Szczegóły
Odma, inaczej odpowietrzenie skrzyni korbowej, pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika spalinowego. Jest to układ, który łączy wnętrze silnika z kolektorem dolotowym, wykorzystując podciśnienie do pochłaniania oparów oleju i resztek spalin.
Zasada działania odmy
W sprawnym silniku, podciśnienie w kolektorze dolotowym jest wyższe niż przedmuchy z cylindrów do wnętrza silnika. Dzięki temu, gdy odma jest podłączona, wewnątrz silnika powinno panować podciśnienie. W czasie ruchu tłoka góra-dół w skrzyni korbowej na zmianę występuje podciśnienie i nadciśnienie. Odma, będąc szczelną, pomaga utrzymać to podciśnienie podczas pracy silnika.
Jeżeli odma nie działa prawidłowo, na przykład jest zatkana, może to prowadzić do różnych problemów. Przy zatkaniu dolotu powietrza istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zassie olej do układu dolotowego. Brak odmy powoduje, że ciśnienie z ponad tłoka, które przedostaje się przez pierścienie, trafia do skrzyni korbowej, wypychając olej przez każdą, nawet najmniejszą szparę.
Elementy układu odmy
W skład układu odmy zazwyczaj wchodzą:
- Przewody łączące pokrywę zaworów z rurą dolotową.
- Zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej.
- Filtr odmy (czasami zintegrowany z filtrem powietrza).
Zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej jest kluczowym elementem, który reguluje przepływ gazów. W fabrycznym rozwiązaniu często stosowany jest specjalny korek z wbudowanym zaworkiem zwrotnym.
Przeczytaj także: Czyszczenie Odmy Silnikowej: Krok po Kroku
Wpływ odmy na pracę silnika
Prawidłowo działająca odma ma istotny wpływ na:
- Utrzymanie czystości w układzie dolotowym.
- Redukcję wycieków oleju.
- Zapobieganie wzrostowi ciśnienia w skrzyni korbowej.
- Zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Nieszczelna odma, zatkany przewód lub uszkodzony zawór mogą prowadzić do:
- Zwiększonego zużycia oleju.
- Zanieczyszczenia przepustnicy i kolektora dolotowego.
- Nierównej pracy silnika.
- Problemów z odpalaniem.
Diagnostyka i naprawa odmy
Problemy z odmą można zdiagnozować poprzez:
- Sprawdzenie szczelności przewodów i połączeń.
- Ocenę stanu zaworu odpowietrzenia skrzyni korbowej (drożność, szczelność).
- Pomiar podciśnienia w skrzyni korbowej.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, należy:
- Wyczyścić lub wymienić zawór odpowietrzenia skrzyni korbowej.
- Wyczyścić lub wymienić przewody odmy.
- Sprawdzić i uszczelnić połączenia.
Przykłady problemów związanych z odmą
W różnych modelach samochodów, w tym w Astrze G 1.4 16v, Skoda Fabia 1.4, Audi A4 B5 1.9 TDI, VW Polo 1.4 16V i innych, problemy z odmą mogą objawiać się w różny sposób:
Przeczytaj także: Znaczenie odmy dla poprawnej pracy turbiny
- Nierówna praca silnika.
- Wypadanie zapłonów.
- Spadające obroty przy hamowaniu.
- Kopcenie na biało (olej dostający się do tłumika przez turbinę).
- Problemy z odpalaniem na ciepłym silniku.
- Zapadający się hamulec (w przypadku nieszczelności przewodu serwo hamulcowego).
Warto regularnie kontrolować stan odmy, aby zapobiec poważniejszym problemom z silnikiem. Wymiana zaworu odpowietrzenia skrzyni korbowej może być konieczna, zwłaszcza gdy jest on nieszczelny lub zatkany.
Przeczytaj także: Polonez - Usterki Ogrzewania
tags: #odma #filtra #powietrza #cinquecento #budowa #zasada

