Odma Silnikowa: Zasada Działania, Objawy Awarii i Czyszczenie

Odma olejowa to ważny element każdego silnika samochodowego, który pełni istotną rolę w utrzymaniu jego prawidłowej temperatury i ciśnienia. W tym artykule omówimy, co to jest odma olejowa, jak działa, jakie są jej objawy uszkodzenia lub zatkania oraz jak ją wyczyścić. Dowiedz się więcej na temat tego ważnego elementu silnika, aby mieć świadomość jego funkcji.

Co to jest Odma Silnikowa?

Odma w silnikach spalinowych to odpowietrzenie skrzyni korbowej, które zapobiega powstawaniu nadciśnienia wewnątrz silnika. Przez pierścienie tłokowe do skrzyni korbowej przedostają się spaliny i sprężone powietrze, które bez odmy mogłyby uszkodzić uszczelki. W nowoczesnych silnikach spaliny te są kierowane do ponownego spalania przez układ dolotowy, co ma znaczenie ekologiczne.

Układ, w którym się znajduje, nazywany jest układem przewietrzenia skrzyni korbowej. Gdyby wyeliminować całkowicie z konstrukcji samochodu układ odpowietrzania mogłoby dojść do zebrania się ciśnienia w komorze spalania. W rezultacie tworzyło by ryzyko rozszczelnień, a w najgorszym wypadku wybuchu. Jak więc widzisz, odma olejowa to element czuwający nad bezpieczeństwem kierowcy oraz pasażerów.

Budowa i Działanie Odmy Olejowej

Odma jest połączona przewodem między filtrem powietrza a przepustnicą i umożliwia prawidłową cyrkulację powietrza. Niezależnie od typu silnika, jego praca powoduje przedostawanie się niewielkiej ilości sprężonej mieszanki i gazów spalinowych do skrzynki korbowej, gdyż uszczelnienie tłoków w cylindrach nigdy nie jest stuprocentowe. Powietrze to zawsze zawiera drobiny rozpylonego oleju silnikowego.

W silnikach starszego typu były konstruowane w taki sposób, aby zbierające się podczas pracy gazy wydostawały się na zewnątrz. W dzisiejszych czasach odma olejowa nie jest już niczym, co przypomina rozwiązania stosowane w przeszłości. Obecnie jest ona zintegrowana z separatorem oleju, a jej główne zadanie polega na skraplaniu mgły olejowej oraz kierowanie tego aerozolu do wnętrza silnika.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Odmy stosowane w nowoczesnych samochodach są również wyposażone w podgrzewacz. Ten element ma za zadanie rozpuszczanie gęstych osadów oraz utrzymywanie odpowiedniego poziomu czystości w układzie. Bez niego osady szybko sprawiłyby, że odpowietrzanie nie byłoby możliwe.

Podczas omawiania działania odmy olejowej nie sposób też nie wspomnieć o zaworach PCV. Ich rola polega na odprowadzaniu gazów bezpośrednio z silnika oraz przepuszczaniu w ich miejsce świeżego powietrza pochodzącego z filtra. Wyróżnić można też zawór membranowy do wyrównywania ciśnienia.

Po co stosuje się odolejacz?

Aby nie dopuścić do przedostawania się oleju ze skrzynki korbowej do filtra powietrza, powietrze przepływające przez odmę kierowane jest do odolejacza, nazywanego niekiedy odstojnikiem. Rolą odolejacza jest wychwycenie drobin oleju z przepływającego powietrza i skierowanie go z powrotem do skrzynki korbowej. W silnikach starszych typów najczęściej występują odolejacze odśrodkowe lub labiryntowe.

Objawy Uszkodzonej lub Zatkanej Odmy Olejowej

Odma olejowa jak każdy element samochodu z czasem się zużywa, co jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. W jaki jednak sposób rozpoznać usterki związane z odmą? Czy trzeba być do tego wykwalifikowanym specjalistą z zakresu mechaniki samochodowej?

  • Wycieki oleju silnikowego - jeśli ciśnienie w komorze silnika jest za wysokie, dochodzi do wypychania uszczelek oraz wycieku oleju.
  • Duże zużycie oleju silnikowego - w momencie, gdy odma jest zatkana, automatycznie zwiększa się spalanie oleju.
  • Dziwne dźwięki w trakcie korzystania z bagnetu - specyficzny syk podczas wyciągania bagnetu w celu pomiaru oznacza bez żadnych wątpliwości, że w komorze znajduje się za dużo gazów, które ulatniają się z silnika. Zatkana odma olejowa może sprawić też, że bagnet samoczynnie podnosi się.
  • Nieprawidłowa praca silnika - zatkana odma olejowa wpływa na pracę całego silnika, co jest bardzo trudne do przeoczenia.

Powinieneś też wiedzieć, że układ odmy nie zawsze daje tak jasne i czytelne sygnały. Bywa, że masz do czynienia z wadliwym lub przytkanym zaworkiem PCV odpowiedzialnym za wentylację silnika. Z tego względu warto mieć świadomość, że domowa diagnoza nie zawsze jest możliwa.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

O ile w większości przypadków można wychwycić samodzielnie kłopoty w obrębie układu odmy, o tyle istnieją sytuacje, gdy uszkodzenia nie będą widoczne na pierwszy rzut oka. Z tego względu niezwykle ważne jest poddawanie samochodu regularnym przeglądom stanu technicznego. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszelkiego rodzaju problemy zostaną szybko zauważone, a kosztowna naprawa silnika nie będzie potrzebna. Pamiętaj, że profilaktyka jest tańsza od leczenia.

Olej w Filtrze Powietrza - Skąd się Bierze?

Olej w filtrze powietrza może pojawić się z układu odpowietrzenia skrzynki korbowej w sytuacji, gdy z silnikiem lub jego osprzętem nie wszystko jest w porządku. Olej w filtrze powietrza będzie dawać wyraźne objawy, takie jak kłęby niebieskiego lub szarego dymu przy rozruchu silnika i przy silniejszym dodawaniu gazu.

Awaria odolejacza zawsze powoduje przedostawanie się nadmiaru oleju do filtra powietrza. Jest to najłatwiejsza do usunięcia przyczyna obecności oleju w filtrze powietrza lub rurze dolotowej. Naprawa lub wymiana odolejacza spowoduje wówczas rozwiązanie problemu z dymiącym silnikiem.

Inne przyczyny przedostawania się oleju do filtra nie są tak łatwe do wyeliminowania, gdyż związane są ze zużyciem lub uszkodzeniem silnika. Najczęściej to nadmierne ciśnienie gazów spalinowych, przedostających się do skrzynki korbowej przez pierścienie i przepływających przez odmę, powoduje, że odolejacz nie działa dostatecznie skutecznie i duża ilość drobin oleju przedostaje się przez niego.

Jak Czyścić Odmę Olejową?

Zatkana odma olejowa wpływa na pracę całego silnika. Dlatego konieczne jest podjęcie szybkich i stanowczych kroków w celu rozwiązania tego problemu. Czyszczenie odmy powinno odbywać się w wyspecjalizowanych warsztatach mechanicznych, ponieważ podczas prac bardzo często niezbędna okazuje się wymiana separatorów oraz przewodów. Niekiedy należy zastąpić całą pokrywę silnika. Dostęp do tych wszystkich elementów nie jest jednak łatwy i wymaga odpowiednich narzędzi oraz wiedzy z zakresu budowy pojazdów mechanicznych.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Tak naprawdę czyszczenie odmy olejowej można przeprowadzić na kilka sposobów:

  • Mechaniczne czyszczenie odmy - To klasyczny demontaż układu odmy i dokładnie oczyszczenie jego poszczególnych elementów. W ten sposób specjalista usuwa wszelkie osady i zanieczyszczenia, zwiększając wydajność tej części jednostki napędowej. Ta metoda przynosi najlepsze rezultaty, choć jest dość czasochłonna i kosztowna.
  • Chemiczne czyszczenie odmy - W tym przypadku stosuje się specjalistyczne środki chemiczne, które mają rozpuszczać nagromadzony w układzie osad. Preparat wprowadza się do układu i pozostawia na jakiś czas w przewodach. Następnie dokładnie spłukuje się pozostałości chemikaliów. Metoda ta jest mniej kosztowna i skomplikowana, ale również niższa jest jej efektywność względem czyszczenia mechanicznego.

Koszt naprawy odmy jest uzależniony od kilku czynników: lokalizacji warsztatu mechanicznego, marki i modelu samochodu, metody czyszczenia. Zwykle jednak jest to zabieg, za który musimy zapłacić od 200 do nawet 1000 zł.

Profilaktyka i Konserwacja Odmy Olejowej

Jak już wspominaliśmy wyżej, profilaktyka jest skuteczniejsza i tańsza niż leczenie, dlatego możesz zadbać o odmę jeszcze zanim ulegnie uszkodzeniu. Wystarczy tylko, że przy każdej wymianie oleju silnikowego zostanie sprawdzona drożność układu. Zwróć na to uwagę i poproś serwisanta zajmującego się zmianą oleju, aby poświęcił kilka chwil układowi odmy w Twoim samochodzie.

Aby odpowiednio zadbać o odmę olejową, musisz regularnie wymieniać olej oraz korzystać tylko ze smarów wysokiej jakości. Najlepiej będzie, gdy zastosujesz się do zaleceń producenta pojazdu.

Poniżej przedstawiono tabelę z potencjalnymi kosztami związanymi z odmą olejową:

Usługa/Część Koszt (orientacyjny)
Nowe odpowietrzniki 50-200 zł
Czyszczenie odmy (warsztat) 200-1000 zł
Nowa odma olejowa Około 200 zł

Podsumowanie

Odma olejowa, choć niewielka, pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Regularna kontrola, czyszczenie i stosowanie wysokiej jakości olejów to klucz do uniknięcia kosztownych napraw i zapewnienia długowieczności Twojego pojazdu.

tags: #odma #silnikowa #do #filtra #powietrza #zasada

Popularne posty: