Odma w Turbinie: Działanie i Znaczenie dla Silnika
- Szczegóły
Odma olejowa, nazywana fachowo układem odpowietrzenia skrzyni korbowej, odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika spalinowego. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia, dopóki nie pojawią się problemy.
Funkcja Odmy w Silniku
Odma ma za zadanie zmniejszenie ciśnienia w skrzyni korbowej silnika. Gdyby jej nie było, po pewnym czasie mogłoby to doprowadzić do wypchnięcia którejś z uszczelek silnika i spowodować wyciek oleju. Ponadto w każdym silniku nie ma spalania całkowitego, zatem spaliny przedostające się do skrzyni korbowej niosą ze sobą pewną ilość niespalonego paliwa. Poprzez odpowietrzenie te spaliny trafiają do układu dolotowego silnika. Jest to także sposób na zmniejszenie zużycia paliwa przez silnik. Dodatkowo spaliny docierające do układu dolotowego powodują zmniejszenie zawartości NOx.
Odma w silnikach spalinowych to odpowietrzenie skrzyni korbowej, które zapobiega powstawaniu nadciśnienia wewnątrz silnika. Przez pierścienie tłokowe do skrzyni korbowej przedostają się spaliny i sprężone powietrze, które bez odmy mogłyby uszkodzić uszczelki. W nowoczesnych silnikach spaliny te są kierowane do ponownego spalania przez układ dolotowy, co ma znaczenie ekologiczne. Odma jest połączona przewodem między filtrem powietrza a przepustnicą i umożliwia prawidłową cyrkulację powietrza.
Jak Działa Odma?
Odma silnika to po prostu przewód, z którego pomocą odpowietrzana jest skrzynia korbowa. Często się zdarza, że przedostają się do niej różnego rodzaju gazy, powstające na skutek spalania, a także powietrze. W takiej sytuacji odma olejowa kieruje wspomniane gazy z powrotem do cylindrów. W innym przypadku mogłoby to skutkować powstaniem niebezpiecznego nadciśnienia, a tym samym rozszczelnieniami i wybuchami.
Współcześnie produkowane odmy olejowe najczęściej są zintegrowane z separatorem oleju. Jego zadaniem jest skraplanie mgły olejowej i powtórne kierowanie jej do silnika. Niektóre odmy wyposażone są także w podgrzewacz, który odpowiada za rozpuszczanie gęstych osadów. Warto również wspomnieć o zaworach PCV, które są równie ważne co pozostałe elementy.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Objawy Awarii Odmy
Jednym z najczęstszych problemów, na który narzekają kierowcy, jest zatkana odma. Silnik nie jest w stanie wtedy poprawnie funkcjonować - jest to bardzo poważna usterka i pod żadnym pozorem nie należy jej bagatelizować. Wczesne rozpoznanie usterki może uchronić nasz samochód przed poważniejszymi problemami, a nas przed ogromnymi wydatkami.
Niedrożność odmy powoduje wycieki oleju, nierówną pracę silnika, ssanie zanieczyszczonego powietrza oraz zwiększone emisje szkodliwych węglowodorów (HC).
Objawy zatkanej odmy:
- Uszkodzenia uszczelek i wyciek oleju silnikowego
- Unoszący się bagnet do pomiaru oleju
- Specyficzny syk podczas wyciągania bagnetu lub odkręcania kurka wlewu
- Uszkodzenia turbiny
- Nadmierne dymienie z wydechu
- Falowanie obrotów silnika
- Nieefektywny zapłon
Olej w filtrze powietrza będzie dawać wyraźne objawy, takie jak kłęby niebieskiego lub szarego dymu przy rozruchu silnika i przy silniejszym dodawaniu gazu.
Jeżeli odma ulega awarii poprzez zamarznięcie lub zatkanie, to w wyniku nadciśnienia w skrzyni korbowej dochodzi do puszczenia uszczelek, a w konsekwencji do wycieku oleju silnikowego do układu turbodoładowania, tak więc mamy już gotową odpowiedź na pytanie - dlaczego z odmy leci olej na turbinę.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Wadliwa odma olejowa sygnalizuje swoje uszkodzenie poprzez występujące szarpania w trakcie pokonywania trasy. Kultura jazdy z zapchaną odmą jest wątpliwa, silnik na biegu jałowym nierówno pracuje i jedynym wyjściem z sytuacji jest wizyta w serwisie motoryzacyjnym.
Jak Zapobiegać Problemom z Odmą?
Jak powszechnie wiadomo - lepiej zapobiegać niż leczyć. Dokładnie to samo można powiedzieć w kontekście odmy olejowej. Odpowiednia profilaktyka to podstawa. Dzięki temu będzie można uniknąć poważnych problemów i kosztów z tym związanych.
Podstawowa, wręcz fundamentalna zasada dbania o odmę jest prosta - to regularna wymiana olejów oraz stosowanie wyłącznie smarów wysokiej jakości, zalecanych przez producenta samochodu. Tanie oleje silnikowe charakteryzują się często podwyższoną gęstością, co podwyższa z kolei ryzyko zatkania odmy. Odrębną kwestią jest konserwacja odmy olejowej - weryfikacja stanu oraz oczyszczanie. Szczególnie w przypadku starszych pojazdów należy zwrócić na to szczególną uwagę.
Sposoby zapobiegania problemom z odmą:
- Regularna kontrola drożności odmy i jej czyszczenie
- Regularna wymiana filtrów
- Stosowanie olejów o wysokiej jakości
W przypadku zablokowania odmy zanieczyszczeniami typu gęsta maź, uciążliwy nalot, to warto dokonać jej czyszczenia. Jeżeli wadzie uległy części przynależące do odmy olejowej (przewody, podgrzewacz, separator) to te elementy będą z pewnością podlegać wymianie na nowe.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Olej w Filtrze Powietrza - Przyczyny i Zapobieganie
Olej w filtrze powietrza może pojawić się z układu odpowietrzenia skrzynki korbowej w sytuacji, gdy z silnikiem lub jego osprzętem nie wszystko jest w porządku.
Aby nie dopuścić do przedostawania się oleju ze skrzynki korbowej do filtra powietrza, powietrze przepływające przez odmę kierowane jest do odolejacza, nazywanego niekiedy odstojnikiem. Rolą odolejacza jest wychwycenie drobin oleju z przepływającego powietrza i skierowanie go z powrotem do skrzynki korbowej. Awaria odolejacza zawsze powoduje przedostawanie się nadmiaru oleju do filtra powietrza.
Inne przyczyny przedostawania się oleju do filtra nie są tak łatwe do wyeliminowania, gdyż związane są ze zużyciem lub uszkodzeniem silnika. Najczęściej to nadmierne ciśnienie gazów spalinowych, przedostających się do skrzynki korbowej przez pierścienie i przepływających przez odmę, powoduje, że odolejacz nie działa dostatecznie skutecznie i duża ilość drobin oleju przedostaje się przez niego.
tags: #filtr #powietrza #turbina #odma #działanie

