Obudowa Filtra Powietrza VAM: Budowa i Zasada Działania

Element układu dolotowego (doprowadzającego powietrze) silnika spalinowego, odpowiedzialny za oczyszczanie zasysanego do komory spalania powietrza z zanieczyszczeń, to filtr powietrza. Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej.

Funkcje i Rodzaje Filtrów Powietrza

Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków. W jego otoczeniu powinna być odpowiednia temperatura, paliwo musi mieć jak najmniej zanieczyszczeń, a poszczególne części być odpowiednio nasmarowane. Oprócz tego do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.

Filtry powietrza to bardzo ważne części układu dolotowego w silniku spalinowym. Składają się z solidnej obudowy, a wewnątrz znajduje się specjalny wkład. Może być on wykonany z różnych materiałów. Wyróżnia się filtry papierowe, bawełniane i siatkowe.

Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.

Wyróżnia się filtry suche (powietrze przechodzi przez materiał filtracyjny) oraz mokre (medium filtracyjnym jest olej pokrywający filtr). Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr Powietrza Stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.

Budowa Obudowy Filtra Powietrza

Filtr powietrza składa się z obudowy i umieszczonego w jej wnętrzu materiału filtracyjnego. Obudowa wykonana jest z poliuretanu, stanowiąc jednocześnie uszczelkę dla materiału filtracyjnego. Od dokładności jej przylegania do tego ostatniego zależy jakość filtracji zasysanego powietrza - dopuszczalna maksymalna utrata powietrza przez nieszczelności wynosi 200 cm³/min w przedziale temperatur od -40 do +100 st. Podstawowym materiałem stosowanym w większości filtrów montowanych w pojazdach jest papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, nasączony dodatkowo żywicami. Zdolność pochłaniania zanieczyszczeń wynosi w granicach 190-220 g/m². Papier filtracyjny nie jest gładki, ale ma charakterystyczne zagięcia zabezpieczone przed potencjalną deformacją za pomocą nitki kleju.

Plisowanie jest zabiegiem celowym, zwiększa bowiem powierzchnię filtracyjną bez zwiększania rozmiarów filtra. Dodatkowo w celu zwiększenia chłonności filtrów, na płaskich powierzchniach papieru filtracyjnego wykonywane są specjalne przetłoczenia. Dzięki nim pomiędzy plisami pojawiają się szczeliny, w które wnikają i są zatrzymywane zanieczyszczenia.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej. Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów.

Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Gdzie Znajduje Się Filtr Powietrza?

Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.

Filtry Cząsteczek Stałych (FAP/DPF)

Filtr cząsteczek stałych to filtr w układzie wydechowym montowany razem z katalizatorem zazwyczaj ceramicznym. Zadaniem tego filtra jest ograniczenie przedostawania się niespalonej sadzy do wydechu (czytaj do środowiska). Filtr FAP (Filter A Particulare) to system mokry, w którym do paliwa dodawany jest specjalny płyn EOLYS umieszczony w dodatkowym zbiorniku 5 litrów i wpuszczany do zbiornika z paliwem w stałych dawkach przy każdym tankowaniu paliwa (dlatego Diesla z Fapem należy zawsze wyjeżdżać do końca i tankować do pełna aby ilość dawkowań płynu była możliwie najmniejsza bo nie jest tani). Stosowanie płynu obniża temperaturę spalania sadzy powstających w silnikach Diesla z FAPem.

Sam filtr jest zbudowany z setek kanalików zamkniętych jednostronnie, przez które przepływają spaliny a sadza zostaje na ich ściankach. Dlatego filtry zapychaja się po jakimś czasie eksploatacji samochodu i muszą się regenerować.

Regeneracja Filtra FAP/DPF

Filtr cząstek stałych wyłapując sadze ze spalin po pewnym czasie zapycha się. O zapychaniu się filtra melduje czujnik różnicy ciśnień montowany na filtrze, który mierzy różnicę ciśnienia spalin przed filtrem a za filtrem. W celu usunięcia nadmiaru sadzy z filtra trzeba spowodować podwyższenie temperatury filtra do powyżej 500C bo w takiej temperaturze sadza ulega spaleniu. Są na to co najmniej dwa sposoby:

  • Regeneracja filtra pasywna: Polega na uzyskaniu odpowiedniej temperatury w filtrze poprzez pracę silnika w dużym obciążeniu. Można to zrobić samemu np jadąc autostradą wymuszając obroty silnika powyżej 3 000 przez około 10 minut. Jeśli ktoś często jeździ trasy to automatycznie czyści filtr FAP i właściwie nie ulega on zapychaniu sadzami.
  • Regeneracja aktywna: Polega na wytworzeniu większej temperatury w filtrze ale taką regenerację przeprowadza sam samochód bez ingerencji użytkownika podczas jazdy. Komputer wymusza specyficzne warunki pracy silnika i osprzętu przez kilka minut, dzięki czemu emituje zwiększone ilości dwutlenku azotu, w celu wytworzenia odpowiedniej temperatury w filtrze i wypala w ten sposób zgromadzone sadze.

Zapychanie filtra sadzami to jednak tylko część procesu akumulowania czastek stałych. Filtr wyłapuje jeszcze popiół, który nie ulega spaleniu, więc po pewnym czasie odstępy czasowe pomiędzy regeneracjami są coraz krótsze aż filtr zatka się na tyle, że samoistna regeneracja już nie pomaga. Wówczas komputer samochodu sygnalizuje błąd w układzie oczyszczania spalin i następuje konieczność wymiany filtra (niestety drogie) lub oczyszczania poza samochodem. Są zakłady specjalizujące się w takiej regeneracji filtrów cząstek stałych.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

Objawy Zapchanego Filtra FAP

Jeśli samochód z filtrem FAP eksploatujemy głównie w cyklu miejskim to pewne jest, że co 300 - 500 km będzie wymagał regeneracji aktywnej. Podczas takiej regeneracji zazwyczaj komputer wymusza dodatkowy twrysk paliwa, które może nie całkowicie ulec spaleniu i dostając się do oleju rozcieńczy go. Pogarsza to własności smarne oleju, dlatego do silników w samochodach z filtrem FAP zalecany jest inny olej niż do pozostałych diesli. W citroen/ Peugeot należy stosować TOTAL 5W30 Quartz INEO ECS,a w Renault ELF 5W30 SOLARIS już zastąpiony przez ELF 5W30 EVOLUTION FULLTECH FE.

Zapchany filtr FAP powoduje:

  • ograniczenie mocy czyli np spadek prędkości maksymalnej
  • pogorszenie przyspieszeń na niskich biegach - jakby "opóźniony" pedał gazu
  • częste przechodzenie samochodu w tryb serwisowy, sygnalizowane kontrolką i odczuwane brakiem mocy

Przedłużanie Żywotności Filtra Cząstek Stałych

Jest kilka sposobów na przedłużenie żywotności filtra cząstek stałych FAP/DPF. Najogólniej można stwierdzić, że należy tak eksploatować silnik samochodu żeby wytwarzał mało cząstek stałych.

tags: #obudowa #filtra #powietrza #vam #budowa #zasada

Popularne posty: