Obudowa Filtra Powietrza w Skuterze: Budowa i Wymiana

Wymiana obudowy filtra powietrza to ważny element regularnej konserwacji skutera, który wpływa na jego sprawność i żywotność. Filtr powietrza do motocykla to jeden z kluczowych elementów wpływających na wydajność silnika. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostającego się do układu dolotowego, co chroni silnik przed zanieczyszczeniami takimi jak kurz, pył czy drobinki brudu.

Rola i Budowa Dolotu Powietrza

Aby w gaźniku powstała stechiometryczna mieszanka, niezbędne jest doprowadzenie powietrza odpowiedniej jakości. Dlatego dolot, zaopatrujący układ zasilania w powietrze, jest kolejnym elementem układanki skutera. Na pozór dolot to coś banalnego: kawałek gumowej rury przymocowany do gaźnika, zakończony z drugiej strony puszką i filtrem. Jednak tylko pozornie konstrukcja ta jest taka prosta.

Podczas tworzenia dolotów i filtrów oblicza się niezbędną dla prawidłowego działania silnika ilość powietrza, a wyniki tych rachunków uwzględnia w procesie projektowania. Najbardziej istotna jest długość oraz kształt dolotu i puszki filtra.

Długość i Kształt Dolotu

Dlaczego jedne skutery mają krótki dolot z małą puszką i dużym elementem filtracyjnym, a inne długi dolot z większą puszką, ale małym filtrem? Gdyż wymagały tego obliczenia ilości powietrza. Długa rura idąca do gaźnika ma na celu nie tylko ograniczyć szmery ssania dochodzące z silnika, ale także odpowiednio dawkować ilość powietrza wchodzącego w skład powstającej mieszanki.

Filtr Powietrza - Istotny Element Dolotu

Tym, co jest inną bardzo ważną rzeczą w dolocie to rzeczony filtr. Często stanowi on sam w sobie blokadę, ograniczającą ilość powietrza docierającego do gaźnika. Możemy to zauważyć w przypadku filtrów, które mają dużą ramkę do mocowania w obudowie, natomiast sam wkład filtrujący jest stosunkowo mały. Jest to jednym z warunków do uzyskania stechiometrycznej mieszanki, gdyż mały pojemnościowo silnik ma małe zapotrzebowania na paliwo i powietrze.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

Dodatkowe Funkcje Dolotu

Doloty powietrza często wyposażone są w przyłącza bocznikowe stworzone do podłączania dopalacza spalin lub wężyka odmy. Jak wspominaliśmy na Skuterowo.com przy okazji omawiania budowy gaźników, większość z nich to urządzenia podciśnieniowe, które same muszą “brać” powietrze. Stąd także samo umiejscowienie obudowy filtra jest ważne, ponieważ dynamiczne doładowanie może zaburzyć pracę układu gaźnikowego.

Eksperyment z Filtrem Powietrza

Jeżeli dla kogoś z Was nie przemawiają te argumenty polecam wykonać prosty eksperyment. Bierzemy kawałek gąbki, np. takiej jakiej używa się przy pakowaniu mebli do samodzielnego montażu i, biorąc za wzornik oryginalny filtr powietrza, wycinamy z niej wkład gąbkowy. Następnie nasączamy go odrobiną oleju silnikowego i wkładamy do puszki filtra zamiast zwykłego, papierowego wkładu.

Modyfikacje Filtrów Powietrza

Jeżeli ktoś montował kiedyś stożek do seryjnego skutera może przypomnieć sobie swoje przygody. Jaki był efekt po montażu filtra bez wymiany dyszy w gaźniku? Ile skuter palił po wymianie dyszy i czy zużycie paliwa było adekwatne do osiągniętych rezultatów? Czy skuter nagle stał się głośniejszy?

Filtry Stożkowe - Popularna Modyfikacja

Na koniec warto wspomnieć o najczęstszej skuterowej modyfikacji, czyli montażu popularnego stożka. W ocenie wielu użytkowników filtr za 20-30zł jest lepszy niż element oryginalny, a dodatkowo ma on podnosić moc. Jeżeli by tak rzeczywiście było, to czy producent robiłby długą rurę i puchę na filtr, skoro kawałek gumy i siatka są skuteczniejsze? To pytanie nie wymaga odpowiedzi, podobnie jak komentarza nie wymaga sposób filtracji powietrza przez najtańsze filtry siatkowe.

Wybór Odpowiedniego Filtra

Dobry akcesoryjny filtr wykorzystuje nasączoną olejem gąbkę, a jeżeli skuter ma być używany na codzień powinien także posiadać osłonkę chroniącą przed wodą i deszczem. Do dobrych filtrów możemy z pewnością zaliczyć wszelkie produkty firm Polini, Stage 6, K&N czy Doppler. Tylko, że filtry te są przeznaczone do stuningowanych skuterów i motorowerów z silnikami o zwiększonej pojemności, a nie do seryjnych jednostek.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Kiedy Warto Wymienić Obudowę Filtra Powietrza?

Regularna kontrola i wymiana filtra powietrza jest kluczowa dla prawidłowego działania silnika. Filtr powietrza zapewnia optymalną ochronę silnika przed zanieczyszczeniami, co przekłada się na jego dłuższą żywotność i bezproblemową pracę. Warto rozważyć wymianę obudowy filtra powietrza, gdy:

  • Obudowa jest uszkodzona mechanicznie (pęknięcia, złamania).
  • Widoczne są ślady zużycia lub korozji.
  • Filtr nie przylega szczelnie do obudowy, co powoduje zasysanie zanieczyszczonego powietrza.

Rodzaje Filtrów Powietrza i Ich Zastosowanie

Najpopularniejsze są trzy rodzaje filtrów:

  • Filtry papierowe - stosowane w standardowych układach dolotowych, łatwe do wymiany.
  • Filtry gąbkowe - doskonałe do jazdy off-road, dobrze zatrzymują zanieczyszczenia. Również wymaga mycia i nasączania.
  • Filtry stożkowe - zwiększają przepływ powietrza i poprawiają osiągi, np. stożkowy filtr powietrza o średnicy 35 mm. Wymaga okresowego mycia i nasączania, przy odpowiednim strojeniu zwiększa moc. Jest też dożywotni.

Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach Powietrza

Każdy filtr powietrza motocyklowy składa się z kilku kluczowych elementów:

  • Warstwa filtracyjna - wykonana z papieru, gąbki lub tkaniny bawełnianej.
  • Obudowa - stabilizuje filtr i zapobiega dostawaniu się nieprzefiltrowanego powietrza do silnika.
  • Uszczelki - zapewniają szczelność i eliminują przedostawanie się zanieczyszczeń.

Materiały wykorzystywane w filtrach powietrza:

  • Bawełna - zwiększa przepływ powietrza i może być czyszczona oraz ponownie używana.
  • Pianka poliuretanowa - często spotykana w motocyklach terenowych. Filtr piankowy jest impregnowany olejem, który poprawia oczyszczanie powietrza. Pianka jest tu zaangażowana tylko jako podpora i baza dla oleju. Aby filtr działał prawidłowo, pianka w filtrze musi być nasączona olejem.
  • Włókno syntetyczne - zapewnia skuteczną filtrację i długą żywotność.

Obecnie, w motocyklach najczęściej stosuje się filtry z wkładami papierowymi suchymi lub gąbkowymi mokrymi (nasączanymi olejem). Jako element filtracyjny wykorzystany został materiał przypominający gruby papier. Jego mikro pory przepuszczają powietrze, ale zatrzymują cząstki stałe. Papier jest jednym z najlepszych materiałów pod względem stosunku zdolności filtracyjnej do przepustowości. Filtr może posiadać jedną lub więcej membran papierowych, ułożonych jedna na drugiej. Ta druga opcja jest znacznie bardziej wydajna, ponieważ posiada dużo grubszą warstwę filtracyjną. Są stosowane głównie w motocyklach ulicznych i działają dobrze, dopóki nie zamokną.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Jak Często Należy Wymieniać Filtr Powietrza?

Zaleca się wymianę co 5000-10000 km, jednak w warunkach dużego zapylenia częściej. Wymiana filtra powietrza powinna być przeprowadzana według wytycznych, podanych przez producenta pojazdu. Filtr traci swoje właściwości filtracji już po 10 tysiącach kilometrów. Aby silnik nadal utrzymywał swoją sprawność i nie przedostawały się do niego zanieczyszczenia, zaleca się wymianę do 5-10 tysięcy kilometrów. Jeżeli podróżujemy po miejscach o znacznym zapyleniu, zalecane jest skrócenie tego czasu nawet do 4-7 tysięcy kilometrów. Wilgotność powietrza w okresie jesiennym i wiosennym też wymaga szczególnej uwagi na system filtrów powietrza. Ponieważ pył i wilgoć występują na przemian, przyspiesza to zanieczyszczenie filtrów.

Jakie Są Objawy Zapchanego Filtra Powietrza?

Spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz nierówna praca silnika mogą świadczyć o konieczności wymiany. Brudny filtr przepuszcza bardzo mało powietrza do cylindrów, a zauważamy to w zmniejszonej mocy przy pokonywaniu średnich prędkości. Kolejnym objawem zabrudzonego filtra jest większe zużycie paliwa (średnio o 10 procent więcej niż zwykle) oraz zwiększone zużycie oleju.

Czy Można Czyścić Filtr Powietrza?

Niektóre filtry (np. bawełniane) można czyścić i ponownie używać, inne (papierowe) wymagają wymiany. Do czyszczenia możesz użyć mydła i wody, a następnie dokładnie go wysuszyć przed olejowaniem.

Przykładowe Modele Skuterów Kompatybilnych z Gaźnikiem

Gaźnik pasuje m.in. Firma ATUT Joanna Łącka - Doświadczony Importer Części do SkuterówFirma ATUT Joanna Łącka, działająca na rynku od 2001 roku, jest doświadczonym importerem części do skuterów. Firma posiada rozbudowaną sieć dystrybucji, obejmującą setki punktów sprzedaży detalicznej i serwisów w Polsce i za granicą (Holandia, Litwa, Ukraina, Czechy, Anglia, Estonia). Abiwa kieruje się zasadą, że "dobre nie znaczy drogie".

Opinie Użytkowników

Poniżej przedstawiamy kilka opinii użytkowników na temat filtrów powietrza i innych części zamiennych:

  • "Produkt który zamówiłem czyli filtr powietrza jest ładny kolor też jest ok. Jakość wykonania jest solidna i chromowana. Ładnie dopasowany i się ładnie prezentuje niz poprzedni filtr czyli tak zwana tuba która była popękana i cała obkurzona. Ten jest o wiele lepszy dźwięk silnika inaczej brzmi, przynajmniej mi się tak wydaje."
  • "Kupiłem ten kierunkowy wlot powietrza, żeby dodać mojemu skuterowi wyglądu oraz żeby miał lepsze chłodzenie. Kiedy otworzyłem paczkę byłem zaskoczony, że ten produkt jest tak dobrze wykonany. Montaż przebiegł bez komplikacji i bardzo szybko."
  • "Filtr dopasowany bardzo dobrze, świetnie komponuje się z ramą motoru. Filtr zaraz po zamontowaniu zaczął wyłapywać nieczystości ze zbiornika. Idealnie pasuje do gaźnika który współpracuje z silnikiem Loncin 125. do gaźnika. Ładnie wkręca się na obroty nic go nie dławi. Estetyka wykonania bardzo dobra. Wlot bardzo fajny. Dodaje skuterkowi bardzo fajnego wyglądu. Jakość bardzo dobra, zero problemów z założeniem."
  • "Filtr paliwa spisuje się bardzo dobrze, nie orzecieka, ani nie przepuszcza "śmieci", które mogą znajdować się w zbiorniku paliwa."
  • "Filtr oleju ze sprężyną okazał się niezwykle praktycznym i wysokiej jakości produktem. Wysoka jakość wykonania i solidna konstrukcja są natychmiast zauważalne, co daje pewność długotrwałej eksploatacji. Montaż jest bardzo prosty, nawet dla osób z podstawową wiedzą mechaniczną, a konserwacja silnika jest znacznie łatwiejsza."
  • "Niby zwykły filterek, ale już w nie każdym sklepie motoryzacyjnym można go kupić. Tu natomiast jest, w przystępnej cenie i rewelacyjnej jakości. Montaż filtra paliwa zajmuje dosłownie minutę. Jakość filtracji benzyny ze starego wewnątrz skorodowanego baku jest jak najbardziej ok. W związku z tym iż obudowa filtra jest przezrocztsta widać jak wiele zanieczyszczeń zatrzymuje."
  • "Filtr paliwa do motoroweru spełnia swoje zadanie znakomicie, skutecznie oczyszcza paliwo, co przekłada się na lepszą pracę silnika i jego dłuższą żywotność. Montaż jest prosty, a jakość wykonania naprawdę solidna."
  • "Zipp Steed 50 pojemność 50ccm przerobione na 80 ccm filtr jak najbardziej ok w środku obudowy wkład papierowy a nie jak w tanich filtrach plastikowa siatka."

Tabela: Specyfikacja Gaźnika do Skuterów 4T GY6

Parametr Wartość
Pojemność silnika 50-80ccm
Typ silnika 4T/GY6/139QMB
Średnica gardzieli 19mm
Średnica przepustnicy 18mm
Dysza główna 72

tags: #obudowa #filtra #powietrza #skuter #budowa #i

Popularne posty: