Obudowa filtra powietrza Outlander: Budowa i wymiana
- Szczegóły
Aby silnik samochodu pracował prawidłowo, potrzebna mu jest odpowiednia ilość powietrza dostarczanego do cylindrów. Za dostarczanie powietrza do silnika odpowiedzialny jest układ dolotowy składający się z orurowania, filtra powietrza oraz kolektora ssącego. Jednym z podstawowych elementów silnika spalinowego jest przepustnica.
Rola przepustnicy w Mitsubishi Outlander
Zadaniem przepustnicy powietrza w samochodzie MITSUBISHI OUTLANDER II jest dozowanie powietrza, które jest dostarczane do kolektora dolotowego silnika i dalej do cylindrów, co ma wpływ na ilość spalanej przez silnik mieszanki paliwowo-powietrznej. Przepustnica znajduje się w kanale dolotowym i jest połączona funkcjonalnie z pedałem przyspieszenia.
Budowa i działanie przepustnicy
Tak jak wspomnieliśmy już wyżej, przepustnica to pewien rodzaj zaworu motylkowego. Składa się ona z korpusu i klapki wykonanych ze stali oraz obudowy z tworzywa. Cały zespół zamontowany jest w kanale dolotowym za filtrem powietrza. Korpus przepustnicy posiada na środku otwór ssący, którym przepływa powietrze oczyszczone przez filtr. Za regulację odpowiedniej ilości powietrza trafiającego do silnika odpowiedzialna jest przepustnica. Jest to element działający na zasadzie zaworu motylkowego, który umieszczony jest za filtrem powietrza, w kanale dolotowym silnika.
Jeszcze do niedawna klapka przepustnicy była fizycznie połączona z pedałem gazu za pomocą metalowej linki. Klapka przepustnicy połączona jest bezpośrednio z pedałem gazu.
Jak zachowuje się klapka przepustnicy w zależności od pozycji pedału gazu?
Gdy jest on naciśnięty, klapka unosi się, dzięki czemu do komór spalania trafia większa ilość powietrza, przez co samochód przyspiesza. Jeżeli kierowca odpuszcza gaz, klapka się zamyka, a dopływ powietrza do silnika jest zmniejszany. Na osi klapki znajduje się czujnik położenia przepustnicy. Jak jednak zachowuje się przepustnica w sytuacji, w której gaz jest całkowicie odpuszczony, czyli np. w trakcie postoju samochodu? Jeżeli jej klapka byłaby całkowicie zamknięta, to silnik natychmiast by zgasł. Dlatego na osi klapki przepustnicy zamontowany jest również silnik krokowy. Jego zadaniem jest otwieranie przepustnicy na tyle, by silnik nie zgasł w sytuacji, w której pedał gazu jest opuszczony.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Objawy uszkodzonej przepustnicy
Objawy uszkodzenia przepustnicy są często bardzo trudne do zidentyfikowania. Jakie mogą być objawy uszkodzonej przepustnicy? Benzyna oraz diesel w razie awarii będą zachowywać się podobnie. W samochodzie MITSUBISHI OUTLANDER II usterki przepustnicy powietrza mogą być generowane głównie przez zanieczyszczenia zbierające się na niej, które mogą pochodzić z filtra paliwa lub filtra powietrza. Jeśli filtry te nie są wymieniane zgodnie z interwałami serwisowymi pojazdu, prawdopodobieństwo zanieczyszczenia przepustnicy jest wyższe.
- Nierówna praca silnika na biegu jałowym
- Przygasanie silnika
- Opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia
- Niekontrolowane gaśnięcie
- Szarpanie w trakcie przyspieszania
Objawy uszkodzonej przepustnicy to m.in.:
- spadek mocy silnika - auto może ciężko wchodzić na obroty i sprawiać wrażenie ospałego
- wzrost spalania wskutek nieefektywnego spalania mieszanki
- falowanie obrotów - odczuwalne zarówno podczas jazdy, jak i na biegu jałowym
- szarpanie silnika - najczęściej jest to efekt zabrudzonej przepustnicy albo uszkodzonego czujnika położenia przepustnicy (TPS)
- gaśnięcie silnika - często jest to spowodowane nieprawidłowym działaniem silnika krokowego
- zatrzymanie obrotów silnika - efekt zacinającej się przepustnicy, która chwilowo utrzymuje konkretną wartość obrotów mimo zmiany nacisku na pedał gazu
- opóźniona reakcja na dodanie gazu - kolejny skutek zaciętej przepustnicy albo zepsutego czujnika położenia przepustnicy (TPS); samochód początkowo nie reaguje na dodanie gazu, by nagle przyspieszyć, jak tylko odblokują się klapki
Warto pamiętać, że objawy awarii przepustnicy nie są jednoznaczne. Bardzo często przypominają problemy występujące przy innych usterkach powodujących nieprawidłowe wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej, np. uszkodzenie przepływomierza, sondy lambda, zabrudzeniu filtra powietrza, awarii pompy paliwa, zużyciu świec zapłonowych lub nieprawidłowe działanie zaworu EGR.
Przyczyny awarii przepustnicy
Najczęstszą przyczyną problemów jest brudna przepustnica. Skąd biorą się zanieczyszczenia, którymi spowodowana może być awaria przepustnicy? Objawy jej uszkodzenia mogą wywoływać zabrudzenia, pochodzące z zabrudzonego filtra powietrza oraz paliwa. Musimy pamiętać, że te elementy należy zmieniać raz w roku lub co około 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Każdy filtr ma swoją wytrzymałość. Jeżeli przyjmie zbyt dużo zabrudzeń, po prostu przestanie prawidłowo działać.
W jaki sposób, poza zabrudzeniem, może zostać uszkodzona przepustnica? Za jej niepoprawne działanie może odpowiadać również czujnik położenia przepustnicy oraz silnik krokowy. Zwykle przyczyną ich awarii jest zużycie mechaniczne, uszkodzenie przewodów lub zaśniedziałe styki.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Czyszczenie przepustnicy
W jaki sposób można ocenić to, czy przepustnica nadaje się do czyszczenia? Wstępną weryfikację można przeprowadzić „na oko”: jeżeli podzespół nie będzie wymagał czyszczenia, to jego elementy powinny posiadać metaliczny kolor. W jaki sposób należy wyczyścić element tak, by zlikwidować objawy uszkodzonej przepustnicy? Benzyna ekstrakcyjna albo specjalny środek do czyszczenia przepustnic będzie w tym przypadku niezbędny. Istnieje też możliwość przeczyszczenia przepustnicy bez jej demontażu. Wtedy trzeba tylko zdjąć przewód doprowadzający powietrze i na wyłączonym silniku rozpylić do przepustnicy przeznaczony do tego celu środek.
Wymiana przepustnicy - krok po kroku
Przepustnicę można wymienić samodzielnie, o ile właściciel auta samodzielnie wcześniej dokonywał drobnych napraw i ma niezbędne narzędzia: śrubokręt krzyżakowy, szczypce do otwierania opasek zaciskowych i komplet kluczy nasadkowych albo kluczy typu torx.
Jak wymienić przepustnicę? Wpierw trzeba ja zlokalizować oraz zdemontować kilka elementów blokujących dostęp - to jakie są to części, zależy od modelu auta. Najczęściej są to obudowa filtra oraz rura doprowadzająca powietrze. Odłączamy ujemne klemy akumulatora oraz kostkę elektryczną od silniczka krokowego. Odkręcamy śruby mocujące i wyjmiemy korpus przepustnicy. Sprawdzamy przy okazji stan uszczelki na połączeniu z kolektorem. Zniszczoną albo sparciałą trzeba koniecznie wymienić na nową. Montujemy nową przepustnicę w samochodzie.
Co zrobić, gdy czyszczenie nie przynosi efektów?
Co w sytuacji, w której czyszczenie przepustnicy nie przyniosło pożądanych efektów i problemy z silnikiem nadal występują? Wtedy można założyć, że ich źródłem nie jest zabrudzenie, a awaria przepustnicy. Objawy towarzyszące jej uszkodzeniu mogą być wywoływane przez źle działający czujnik położenia klapki.
Czy można jeździć z uszkodzoną przepustnicą?
Wspominaliśmy już wcześniej, że wielu kierowców ma problem z rozpoznaniem tego, że w ich samochodzie jest uszkodzona przepustnica. Dlatego, jeżeli w swoim samochodzie zaobserwujesz opisane przez nas wyżej objawy, warto jest sprawdzić, czy źródłem Twoich problemów nie jest zepsuta przepustnica. Czy można jeździć samochodem, w którym występują symptomy awarii przepustnicy? Zdecydowanie odradzamy odkładanie wizyty u mechanika na ostatnią chwilę. Niepoprawne działanie przepustnicy powoduje nie tylko większe spalanie, ale też spadek mocy i przygasanie silnika. Jazda z nieprawną przepustnicą może też doprowadzić do uszkodzenia innych części układu napędowego.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
Koszty naprawy i wymiany
Koszt naprawy lub wymiany przepustnicy zależy od modelu samochodu i rodzaju usterki. Cena nowego elementu zależy od modelu samochodu oraz producenta części. Zwykle trzeba zapłacić od ok. 600 zł do ok. 3 tys. zł.
Tańszym wyjściem jest regeneracja przepustnicy. Za taką część zapłacimy od ok. 500 zł. Z kolei za usługę wymiany przepustnicy w warsztacie nie powinnyśmy wydać więcej niż 200 zł. Proces nie jest długi i trwa średnio ok. godziny.
Adaptacja przepustnicy po wymianie
Zwykle po wymianie przepustnicy, jej czyszczeniu albo naprawie trzeba dokonać adaptacji. Zdarza się tak, ponieważ system sterowania silnikiem może zapamiętać stare parametry pracy i po wymianie nie jest w stanie prawidłowo się dostosować.
tags: #obudowa #filtra #powietrza #outlander #budowa #wymiana

