Budowa i działanie obudowy filtra powietrza w Opel Omega TD
- Szczegóły
W celu zapewnienia prawidłowej pracy silnika w samochodzie, kluczowe jest dostarczanie czystego powietrza do jednostki napędowej. Rolę tę pełni filtr powietrza, umieszczony w specjalnej obudowie. W przypadku modelu Opel Omega TD, jak i w wielu innych pojazdach, obudowa filtra powietrza odgrywa istotną rolę w procesie filtracji i dostarczania powietrza do silnika.
Funkcja filtra powietrza
Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry. Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej. Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować
Rodzaje filtrów powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów.
- Filtr suchy. Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry. Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr powietrza stożkowy - co to takiego? Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych. Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Problemy z układem paliwowym i odpowietrzanie
Częstym problemem w Oplu Omega TD jest zapowietrzanie układu paliwowego, szczególnie gdy samochód parkowany jest przodem do góry. Objawia się to trudnościami z uruchomieniem silnika. W takim przypadku, należy sprawdzić kilka elementów:
- Przewody przelewowe i trójniki (zalecana średnica 3.2 mm).
- Zawór zwrotny na pompie.
- Uszczelniacze wtryskiwaczy.
Wymiana przelewów i trójników jest stosunkowo prosta i tania. Odpowietrzanie układu można wykonać samodzielnie, np. za pomocą strzykawki i przezroczystego wężyka, odpinając przewody powrotne w okolicach filtra paliwa. Należy pamiętać, że odpowietrzanie powinno być dokładne, aby uniknąć problemów z uruchomieniem silnika.
Modyfikacje dolotu
Niektórzy właściciele Opla Omega TD decydują się na modyfikacje dolotu w celu poprawy osiągów silnika. Modyfikacje te mogą obejmować:
- Usunięcie zwężenia wewnątrz puszki filtra powietrza.
- Skrócenie zimnego dolotu.
- Zaślepienie EGR (Exhaust Gas Recirculation).
Jednak, modyfikacje te mogą prowadzić do problemów z komputerem sterującym silnikiem, np. do podawania zbyt dużej dawki paliwa. Dlatego, należy zachować ostrożność i dokładnie przemyśleć każdą modyfikację.
Dodatkowe uwagi
- Wężyk podciśnienia wchodzący do filtra powietrza, a następnie do gaźnika, odpowiada za sterowanie klapką zasysającą powietrze (z nad kolektora lub z przodu). Uszkodzenie tego wężyka może wpływać na pracę silnika.
- W przypadku problemów z uruchomieniem silnika, warto sprawdzić, czy do pompki paliwa dochodzi prąd i czy słychać jej działanie.
Tabela: Potencjalne przyczyny problemów z układem paliwowym
| Przyczyna | Objawy | Rozwiązanie |
|---|---|---|
| Zapowietrzony układ paliwowy | Trudności z uruchomieniem silnika, szczególnie po parkowaniu przodem do góry | Odpowietrzenie układu paliwowego |
| Nieszczelne przewody przelewowe i trójniki | Wilgotne przewody, powietrze w układzie paliwowym | Wymiana przewodów i trójników |
| Uszkodzony zawór zwrotny na pompie | Cofanie się paliwa z pompy | Wymiana zaworu zwrotnego |
| Nieszczelne uszczelniacze wtryskiwaczy | Wycieki paliwa, powietrze w układzie paliwowym | Wymiana uszczelniaczy wtryskiwaczy |
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #omega #tds #budowa

