Obudowa filtra powietrza Mercedes W201: Budowa i Montaż
- Szczegóły
Mercedes-Benz 190E, oznaczony fabrycznie jako W201, był produkowany w latach 1982-1993. Był to pierwszy Mercedes średniej klasy po długiej przerwie.
Model W201 był napędzany silnikami diesla o pojemności od 2,0 do 2,5 litra (72-150 KM w tym TURBO) oraz silnikami benzynowymi o pojemności od 1,8 do 2,6 litra (90-160 KM). Powstały także sportowe odmiany 190E, takie jak: 2.3-16v (185KM), 2.5-16v (195KM) i 2.5-16v Evo II (235KM).
Układ Dolotowy i Filtr Powietrza
Wymiana filtra powietrza jest kluczowym elementem obsługi i naprawy Mercedes-Benz W201. Filtr powietrza K&N to gwarancja wydajności i ochrony dla silnika. Dzięki zaawansowanej technologii i trwałym materiałom zapewniają one doskonałą filtrację i przepływ powietrza, poprawiając wydajność silnika, oszczędność paliwa i przedłużając jego żywotność.
Budowa Filtra Powietrza K&N
- Zwiększona trwałość - filtry do wielokrotnego użytku, które można czyścić i stosować ponownie.
- Innowacyjna konstrukcja z wielowarstwowym, nasączonym olejkiem, bawełnianym materiałem.
- Łatwa instalacja - pasują do fabrycznej skrzynki powietrza, instalacja w mniej niż pięć minut bez dodatkowych modyfikacji.
- Lepszy przepływ powietrza i skuteczniejsza filtracja, pomagają przedłużyć żywotność silnika.
- Szeroko stosowane w różnych pojazdach, od samochodów wyścigowych po pojazdy miejskie.
Panelowe filtry powietrza K&N są filtrami „mokrymi”. Filtry mokre K&N wykorzystują specjalny olejek, który pomaga w przyciąganiu i zatrzymywaniu najdrobniejszych zanieczyszczeń powietrza, zanim dotrą one do silnika. Składa się z wielowarstwowej, specjalnie nasączonej specjalnym olejkiem, gazy bawełnianej, która jest umieszczona między dwoma arkuszami aluminiowej siatki, ta innowacyjna konstrukcja zapewnia doskonałą filtrację.
Filtry powietrza K&N są zoptymalizowane pod kątem maksymalnego przepływu powietrza, przekłada się to na wyższą wydajność silnika. Ich innowacyjna konstrukcja umożliwia niemal nieograniczony przepływ powietrza, co sprzyja lepszej reakcji na gaz i zwiększonej mocy pojazdu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Montaż i Konserwacja
Zamiast wymieniać filtr, wystarczy go regularnie czyścić, co pozwala na długotrwałe użytkowanie i oszczędność kosztów. Filtr K&N może służyć przez wiele lat, zapewniając czyste powietrze dla silnika i lepszą wydajność pojazdu. Przyczynia się to do ochrony środowiska poprzez możliwość serwisowania.
Filtr jest łatwy do zamontowania jako zamiennik tradycyjnego, papierowego filtra powietrza. Dzięki temu wymiana filtra na filtr K&N jest szybka i prosta, nie wymaga żadnych dodatkowych modyfikacji ani specjalistycznego narzędzia. Wystarczy wyjęcie starego filtra i zamontowanie nowego filtra K&N w jego miejsce, aby cieszyć się korzyściami zwiększonego przepływu powietrza i dłuższej żywotności silnika.
Oryginalny czerwony olej odgrywa kluczową rolę w procesie filtracji, jego lepka konsystencja pomaga efektywnie zatrzymać brud i zanieczyszczenia. Dzięki niemu cząsteczki brudu są skutecznie zatrzymywane w filtrze, nieprzedostając się do silnika, co przyczynia się do utrzymania czystości i wydajności silnika przez dłuższy czas.
Problemy z Obrotami i Układem Dolotowym
Nieszczelności w układzie dolotowym mogą powodować problemy z obrotami silnika. Kolektor musi być szczelny, bez niezaślepionych rurek. Wszelakie nieszczelności mogą być przyczyną nieprawidłowej pracy silnika.
Warto umyć N A S T A W N I K wolnych obrotów w jakimś rozpuszczalniku - to jest to w gumie wetknięte w kolektor. Winny był czujnik położenia wału ale mimo to po zrobieniu silnik dalej troche kulał na obrotach z powodu różnic w kompresji.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Regulacja i Diagnostyka
Starodawne egzemplarze miały od góry, ukośnie, dużą śrubkę do regulacji wolnych obrotów. W nowszych obroty regulował sterownik - jeżeli są nieprawidłowe - to trzeba szukać usterki.
Okrągłe gniazdo służy do podłączenia diagnoskopu: obroty silnika, kąt wyprzedzenia zapłonu, ew. napięcie na sondzie lambda. Niektóre modele posiadają sterownik silnika podpięty do prostokątnego gniazda diagnostycznego pod maską.
Przykładowe Problemy i Rozwiązania
- Nierówna praca silnika po dodaniu gazu: Sprawdzić szczelność dolotu, stan świec i przewodów.
- Telepanie silnika na wolnych obrotach: Wymienić sondę lambda, świece, przewody, wyczyścić przepustnicę.
- Silnik gaśnie po odpaleniu: Sprawdzić czujnik położenia wału korbowego.
- Problemy z obrotami na benzynie (przy instalacji LPG): Sprawdzić wtrysk KE Jetronic.
Tabela przeglądów filtra powietrza
| Typ silnika | Zalecana częstotliwość wymiany filtra powietrza | Uwagi |
|---|---|---|
| Silniki benzynowe | Co 30 000 km | Sprawdzać co 15 000 km w trudnych warunkach |
| Silniki wysokoprężne | Co 40 000 km | Sprawdzać co 20 000 km w trudnych warunkach |
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #mercedes #w201 #budowa

