Wymiana Obudowy Filtra Powietrza w Mazda CX-5 2.5L: Problemy i Rozwiązania

Problemy z nawiewem powietrza w samochodach Mazda CX-5 2.5L mogą być irytujące i wskazywać na potencjalne uszkodzenia w systemie. Częstym objawem jest trzeszczenie podczas zmiany kierunku nawiewu lub otwierania i zamykania obiegu powietrza. Co może być przyczyną tego problemu?

Przyczyny Trzeszczenia Nawiewu Powietrza

Wielu użytkowników zgłasza podobne objawy, w tym trzaski dochodzące z deski rozdzielczej po zamknięciu dopływu powietrza z zewnątrz. Serwisy często diagnozują to jako uszkodzenie mechanizmu sterującego klapką dopływu powietrza, co wiąże się z koniecznością wymiany i kosztami.

Prawdopodobną przyczyną są uszkodzone plastikowe koła zębate w mechanizmie. Jeden z użytkowników forum opisał swoje doświadczenie:

"U mnie pierwszy raz to usłyszałem jakiś miesiąc temu i od razu odpiąłem wtyczkę od tej 'mini przekładni' sterującej klapką napływu powietrza z zewnątrz lub recyrkulacji wewnątrz. Kilka dni temu wymontowałem i rozebrałem tą przekładnię żeby zobaczyć co tam się stało, a tu jeden ząbek na kółku zębatym wykrzywiony/prawie złamany/ ale dałem go radę naprostować delikatnie i złożyłem do kupy. Zamontowałem i działa na razie bez jakichkolwiek hałasów. Jestem zażenowany konstrukcją tej 'mini przekładni'."

Konstrukcja tego mechanizmu jest dość prosta i nie posiada krańcówek ani czujników informujących komputer o pozycji klapki. Sterowanie odbywa się na podstawie czasu załączenia silniczka, co może prowadzić do uszkodzeń zębatek, zwłaszcza gdy silnik zostaje wyłączony w trakcie pracy mechanizmu.

Przeczytaj także: Krok po kroku: Wymiana filtra w Mazda 323F

Naprawa i Konserwacja Mechanizmu Klapki

Użytkownicy forum dzielą się swoimi doświadczeniami w naprawie tego mechanizmu. Oto kilka wskazówek:

  • Demontaż: Mechanizm trzyma się na trzech śrubkach i można go wymontować, choć wymaga to pewnej gimnastyki.
  • Rozbiórka i Ocena: Po rozłożeniu mechanizmu na części pierwsze, należy dokładnie obejrzeć koła zębate. Uszkodzenia, takie jak wygięte lub złamane zęby, mogą być widoczne dopiero po dokładnym umyciu elementów.
  • Naprawa: W przypadku drobnych uszkodzeń, takich jak wygięte zęby, można spróbować je naprostować lub spiłować pilnikiem do paznokci.
  • Smarowanie: Po naprawie należy nasmarować tryby smarem. Niektórzy użytkownicy używają zwykłego smaru, ale warto rozważyć specjalistyczny smar do przekładni.

Jeden z użytkowników opisał:

"Wymontowalem ta przekladnie, trzyma sie na 3 srubkach. Rozebralem ja na czynniki pierwsze i kola zembate na pierwszy rzut oka wygladaly OK, ale po ich wyjeciu i umyciu widac ze na jednym kole zembatym uszkodzony (wygiety) jest jeden zab i nastepny obok niego tylko lekko wygiety, ledwo widocznie. Spilowalem ten zab pilnikiem do paznokci i poki co nic nie haczy."

Jeśli naprawa nie przynosi trwałych rezultatów, warto rozważyć zakup używanego mechanizmu. Koszt używki to około £40 z przesyłką, podczas gdy nowy w ASO może kosztować 350-370 zł.

Dostępność Części Zamiennych dla Mazda 3 i CX-5 z USA

W przypadku samochodów sprowadzonych z USA, takich jak Mazda 3 i CX-5, pojawiają się pytania o dostępność części zamiennych i ich kompatybilność z wersjami europejskimi. Oto kilka uwag:

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

  • Kolektor Dolotowy i Układ Dolotowy: Wersje 2.5L mogą mieć inny kolektor dolotowy i układ dolotowy niż wersje 2.0L. Średnica rury z obudowy filtra powietrza do przepustnicy również może się różnić.
  • Obudowa Filtra Powietrza: Jeden z użytkowników wymienił pokrywę obudowy filtra powietrza z wersji 2.0 na właściwą dla 2.5L, co poprawiło działanie samochodu.
  • Części Eksploatacyjne: Większość części pasuje z wersji europejskich Mazdy 6 i CX-5.
  • Kluczyki: Kluczyki do wersji USA mają inną częstotliwość i muszą być kodowane w ASO.

Jeden z użytkowników forum zauważył:

"Zarówno kolektor jak i układ dolotowy różnią się. Inna jest nawet średnica rury z obudowy filtra powietrza do przepustnicy. Musi być od wersji 2.5Przerabiałem ten temat w M6. Jakiś geniusz założył mi pokrywę obudowy filtra powietrza (jest z niej wyjście do przepustnicy) z wersji 2.0 i rurę 'uszczelniał'. Na szczęście w mazparts można było kupić samą pokrywę za ~100PLN. Auto od razu odżyło."

Podsumowanie

Problemy z obudową filtra powietrza i mechanizmami nawiewu w Mazda CX-5 2.5L mogą być spowodowane uszkodzeniami kół zębatych w przekładni sterującej klapką dopływu powietrza. Naprawa jest możliwa poprzez demontaż, ocenę stanu, naprawę lub wymianę uszkodzonych elementów oraz smarowanie. W przypadku samochodów z USA, należy zwrócić uwagę na kompatybilność części zamiennych, zwłaszcza kolektora dolotowego, układu dolotowego i kluczyków.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

tags: #obudowa #filtra #powietrza #mazda #cx-5 #2.5l

Popularne posty: