Obudowa filtra powietrza Mazda 6 GG: Budowa i wymiana
- Szczegóły
Żeby silnik działał poprawnie, ważne jest spełnienie kilku warunków: odpowiednia temperatura, paliwo z minimalną ilością zanieczyszczeń i odpowiednie smarowanie części. Oprócz tego, do jednostki napędowej powinno trafiać oczyszczone powietrze. W tej kategorii znajdziesz filtry powietrza, które właśnie za to ostatnie odpowiadają.
Funkcja filtra powietrza
Filtry powietrza pojawiały się w samochodach niemal u zarania motoryzacji. Pierwszy powstał w 1916 roku. Oczywiście od tego czasu wiele się zmieniło i teraz zarówno filtry, jak i samochody wyglądają zupełnie inaczej.
Zadaniem takiego filtra jest oczyszczanie powietrza, które dostaje się do silnika. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo oraz funkcjonalność pracy silnika. Gdyby powietrze nie było w ten sposób czyszczone, do jednostki napędowej dostawałyby się liczne zanieczyszczenia. Te z kolei mogą doprowadzić do uszkodzenia takich elementów, jak tłoki czy cylindry.
Filtr powietrza ma zatrzymać wszelkie pyły, na które składają się: kurz, piasek, a także zanieczyszczenia znajdujące się w spalinach innych samochodów. Na każde przejechane 1000 kilometrów samochodem zasysane jest nawet 20 gramów kurzu. Na szczęście współczesne filtry, czyli takie, jakie mamy w swojej ofercie, zatrzymują niemal całość zasysanych zanieczyszczeń.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Filtr zużywa się przez wyłapywanie zanieczyszczeń. Im więcej pyłów odfiltrowuje, tym bardziej się zapycha. Dlatego tak ważna jest wymiana. To, jakie powietrze trafi do silnika, jest niezwykle ważne dla jego działania. Przedłuża się w ten sposób żywotność silnika. Koszt wymiany filtra jest też nieporównywalnie mniejszy niż cena, jaką będzie trzeba zapłacić za ewentualny remont jednostki napędowej.
Przeczytaj także: Krok po kroku: Wymiana filtra w Mazda 323F
Informacje o tym, jak często wymieniać filtry powietrza, znajdziesz w instrukcji samochodu. Z reguły producenci wskazują jako przejechany dystans 15-20 tys. kilometrów. Takie sygnały, jak spadek mocy samochodu czy większe spalanie, mogą być oznaką zapchanego filtra powietrza. Oznacza to, że znalazło się na nim sporo zanieczyszczeń i wspomniany filtr jest niedrożny. To z kolei powoduje, że do silnika trafia zbyt mało powietrza i nie może on efektywnie pracować.
Rodzaje filtrów powietrza
Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:
- Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
- Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.
Filtr powietrza stożkowy
Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.
Do tego typu jednostki filtrującej powinno trafiać zimne powietrze, dlatego nie zawsze możliwa jest zmiana zwykłego filtra na stożkowy bez dodatkowych modyfikacji. Dodatkowo, jeśli poruszasz się często po drogach polnych, placach budowy czy innych miejscach o wysokim zapyleniu nie jest zalecane używanie tego rodzaju filtra.
FAQ, czyli pytania i odpowiedzi
Czym są filtry powietrza?
Filtry powietrza to bardzo ważne części układu dolotowego w silniku spalinowym. Składają się z solidnej obudowy, a wewnątrz znajduje się specjalny wkład. Może być on wykonany z różnych materiałów. Wyróżnia się filtry papierowe, bawełniane i siatkowe. Trzeba je regularnie wymieniać, najlepiej co 20 tysięcy kilometrów, ale nie rzadziej niż raz do roku. Najczęściej robi się to przy przeglądzie albo serwisie auta. Najlepiej sprawdzić częstotliwość wymiany filtrów w książce serwisowej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Jaka jest zasada działania filtrów powietrza?
Filtry pełnią bardzo ważną funkcję w układzie doprowadzającym powietrze do silnika. Ich zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do dalszego uszkodzenia silnika. Wśród nich są m.in. oleje, sadza, kurz, a także drobinki piasku. Filtr powietrza nie doprowadza do przejścia zanieczyszczeń do górnej warstwy dolotu. Jeśli auto jest użytkowane bardzo często w warunkach terenowych, lepiej wymieniać filtry powietrza znacznie częściej niż raz do roku.
Zapchany wkład może powodować problem z dynamiczną jazdą, większe spalanie paliwa, a nawet brzydkie zapachy i liczne usterki związane z silnikiem.
Gdzie znajdują się filtry powietrza w samochodzie?
Filtr powietrza mieści się w komorze silnika, czyli pod maską. Widoczny jest z daleka, ponieważ jest usytuowany w skrzynce, dlatego łatwo go zlokalizować. W niektórych modelach można go znaleźć się za pokrywą silnika, ale dalej jest do niego dość prosty dostęp. Skrzynka mocowana jest na śruby lub haczyki sprężynowe. Aby wymienić całą obudowę, trzeba je zdemontować.
Filtry kabinowe
Filtry kabinowe oczyszczają powietrze, którym w kabinie samochodu oddychają pasażerowie i kierowca. Ich działanie jest niezwykle ważne, ponieważ zanieczyszczone powietrze wpływa znacząco na nasze zdrowie oraz na koncentrację podczas jazdy.
Dlaczego jakość powietrza w samochodzie jest ważna?
Szczególnie w okresie wiosennym, gdy kwitną pierwsze kwiaty, odnotowuje się bardzo wysokie stężenie pyłków w powietrzu. Jest to duży problem dla alergików nękanych katarem siennym, kaszlem, dusznościami i innymi dokuczliwymi objawami. Najnowsze badania wskazują, że w przypadku alergików przez wzrost stężenia pyłków ryzyko wypadków rośnie nawet o 30%.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Dla osób przebywających wewnątrz samochodu niebezpieczne są nie tylko cząstki pochodzenia roślinnego, ale również mieszanina złożona z drobin sadzy, bakterii i toksycznych gazów. Badania wykazały, że bez zastosowania skutecznego filtra stężenie substancji lotnych i szkodliwych w kabinie pojazdu może być nawet sześć razy większe niż na zewnątrz.
Filtry kabinowe chronią więc pasażerów przed stałymi i gazowymi substancjami, które dostają się przez dmuchawę do wnętrza pojazdu i dzięki - swojej specjalnej budowie - zatrzymują je niemal w całości. Jest to o tyle ważne, że ciągły dopływ świeżego, czystego powietrza zapewnia kierowcy i pasażerom przyjemną oraz spokojną jazdę.
Zarówno możliwość koncentracji, jak i zdolność do szybkiego reagowania przez kierowcę na zmiany zachodzące na drodze są w bardzo dużym stopniu uzależnione od jakości i temperatury otaczającego go powietrza. Z tego powodu do wnętrza pojazdu musi być ciągle doprowadzane świeże, pozbawione szkodliwych dodatków powietrze. W zależności od temperatury otoczenia może być ono nagrzewane lub chłodzone.
Obieg powietrza w samochodzie
Cyrkulowanie powietrza w kabinie pojazdu może odbywać się na dwa sposoby:
- Obieg otwarty: Dmuchawa zasysa powietrze z otoczenia. Kratka wentylacyjna zatrzymuje liście, owady i inne duże cząstki. Zainstalowany dalej filtr kabinowy filtruje pył, pyłki, sadzę i inne zanieczyszczenia, po czym oczyszczone powietrze trafia na parownik. Tutaj jest chłodzone, przy czym zawarta w nim woda skrapla się i zostaje wyprowadzona przez węże na zewnątrz układu. Suche i chłodne powietrze ogrzewa się następnie przy wymienniku ciepła do temperatury wybranej przez kierowcę. Stąd dostaje się przez różne przepustnice i dysze do odpowiednich miejsc wnętrza pojazdu.
- Obieg zamknięty: W tym trybie powietrze zasysane jest tylko z kabiny pojazdu. Przez filtr kabinowy i parownik oczyszczone powietrze dostaje się następnie z powrotem do wnętrza. Tego trybu używa się głównie w korkach albo tunelach.
Filtry kabinowe Filtron - budowa zewnętrzna
Filtry kabinowe instalowane są w kanale powietrza zasysanego przez dmuchawę. Pochłaniają lotne cząstki ciał obcych. Powszechnie stosowanymi są filtry kabinowe Filtron, które od długiego czasu montuje się w pojazdach, zapewniając dopływ świeżego powietrza użytkownikom samochodów.
Filtry kabinowe Filtron są dostępne w najróżniejszych formach i wersjach, zależnych od marki i modelu pojazdu: ich asortyment obejmuje filtry prostokątne, trapezowe i okrągłe z obudową z tworzywa sztucznego, z pianką uszczelniającą lub bez.
Filtry kabinowe - klasy skuteczności
Rozwijająca się technologia produkcji umożliwia wprowadzanie coraz to nowszych i skuteczniejszych rozwiązań w zakresie materiałów, z których filtry kabinowe Filtron są wykonywane. W chwili obecnej największą chłonnością i zarazem najmniejszą podatnością na wilgoć cechują się filtry tworzone z włóknin kilkuwarstwowych. Ze względu na ilość tych warstw oraz ich budowę rozróżniamy dwie klasy filtrów:
- Filtry kabinowe standardowe
- Filtry kabinowe węglowe
Filtry kabinowe standardowe
Filtry kabinowe Filtron standardowe absorbują z otaczającego powietrza głównie cząstki stałe, czyli pyłki, zarodniki, sadzę, cząstki pyłu, ścier z opon itd. Jest to zapewniane przez stosowanie specjalnego medium filtracyjnego. Standardowe filtry kabinowe Filtron złożone są z trzech warstw filtrujących:
- Warstwa podstawowa, odpowiedzialna za najłatwiej wychwytywane cząstki brudu i kurzu, a także pyłki kwiatowe.
- Warstwa środkowa (mikrofaza), zatrzymująca zarodniki grzybów, bakterie i drobiny sadzy.
- Warstwa nośna, stabilizująca konstrukcję całego filtra.
Alternatywą filtra standardowego jest tak zwany filtr łączony. Pojazdy zawierające dotychczas tylko filtr standardowy można dzięki temu bez problemu wyposażyć w filtr węglowy o identycznej konstrukcji i gabarytach. Ze względu na większy zakres filtracji, coraz więcej nowych pojazdów seryjnie wyposaża się dziś w takie właśnie filtry.
Filtry kabinowe węglowe
Filtry kabinowe Filtron węglowe wykorzystują do oczyszczania powietrza węgiel aktywny. Oprócz cząstek stałych, filtrują także szkodliwe gazy, takie jak tlenki azotu, dwutlenek siarki, ozon i węglowodory, w 95% chroniąc przed nimi wnętrze pojazdu. Składają się z czterech następujących warstw:
- Warstwa podstawowa, wychwytująca największe stałe.
- Warstwa środkowa, zatrzymuje drobne cząstki stałe i bakterie.
- Warstwa nasycona węglem aktywnym - chroni wnętrze kabiny samochodu przed szkodliwymi gazami, takimi jak: ozon, tlenek węgla, tlenek azotu.
- Warstwa nośna, stabilizująca konstrukcję całego filtra.
Filtry kabinowe Filtron zaopatrzone w warstwę filtrującą z węglem aktywnym usuwają również nieprzyjemne zapachy, co redukuje do minimum dyskomfort podczas przejazdów przez tunele czy podczas postojów w korkach ulicznych.
Zasada filtracji w przypadku filtra węglowego jest całkiem prosta: w trakcie przepływu powietrza medium filtracyjne zatrzymuje substancje stałe, podczas gdy warstwa węgla aktywnego wiąże zapachy i gazy.
Co to jest węgiel aktywny?
Węgiel aktywny to produkt całkowicie naturalny, wytwarzany z węgla, torfu, drewna albo łupin orzechów kokosowych. Struktura porów charakteryzująca ten mechaniczny filtr uzyskiwana jest w procesie aktywacji: podczas zwęglania surowców powstają bardzo małe otworki, które są zatkane przez substancje smołowate. Pod działaniem pary (500-800 °C) substancje te ulatniają się, co otwiera i odpowiednio powiększa te pory. Uzyskana w ten sposób porowata struktura zapewnia znacznie większą powierzchnię filtracji niż porównywane materiały filtracyjne.
Dodatkowa ochrona - Protect+
Filtry kabinowe Filtron standardowo pokrywane są w trakcie produkcji powłoką mikrocząsteczek na stałe wiązaną z ich powierzchnią. Ochrona Protect+ zatrzymuje alergeny oraz zapobiega rozwojowi bakterii i pleśni na filtrze.
Ta innowacyjna powłoka przyciąga do siebie zarówno gram-dodatnie, jak i gram-ujemne drobnoustroje, a następnie uszkadza ich ściany komórkowe. Powoduje to zaburzenie mechanizmu utrzymania równowagi jonowej szkodliwych komórek i prowadzi do zahamowania metabolizmu oraz ich śmierci.
Konieczność wymiany filtrów
Każdy filtr kabinowy ma ograniczoną żywotność eksploatacyjną, ważna jest więc jego regularna wymiana. Po upływie określonego czasu filtr nie może już pochłaniać żadnych nowych cząstek i traci przydatność. Producenci pojazdów określają rok lub 15000 km przebiegu jako wartość orientacyjną okresu wymiany.
Kiedy filtry kabinowe osiągną maksymalną chłonność nie jest możliwe doprowadzanie do wnętrza pojazdu normalnej ilości powietrza z powodu znacznej redukcji przepływu - mimo ustawienia dmuchawy na wyższy poziom pracy szyby zaparowują i powstają na nich smugi. Ma to też ujemny wpływ na samą dmuchawę, która musi pokonywać zwiększony opór zatkanego filtra.
Filtry nasycone cząstkami pyłu i zanieczyszczeń generują we wnętrzu pojazdu nieprzyjemny zapach stęchlizny i stanowią idealne miejsce rozwoju dla szkodliwych mikroorganizmów, takich jak bakterie i grzyby. Jeżeli dodatkowo filtr jest uszkodzony, parownik ulega silniejszemu zanieczyszczeniu, co redukuje skuteczność chłodzenia klimatyzacji i może spowodować jej awarię.
Objawy sygnalizujące potrzebę wymiany filtra:
- Zaparowane szyby mimo wysokiego stopnia pracy dmuchawy
- Niska wydajność klimatyzacji albo dmuchawy
- Zapach stęchlizny
- Uczucie zmęczenia kierowcy i pasażerów
- Zanieczyszczenie kokpitu i tapicerki
Montowanie filtra
Filtry kabinowe są zainstalowane przeważnie w łatwo dostępnym miejscu w komorze silnika, w okolicy zbiornika płynu chłodzącego. W nowoczesnych pojazdach znajdują się też często w strefie kokpitu. Zaleca się, by wymiany dokonywał wykwalifikowany specjalista.
Uwaga: Filtrów kabinowych w samochodach osobowych nie powinno się czyścić sprężonym powietrzem ani przez opukiwanie. Wskutek takiego działania mikroskopijne cząstki zanieczyszczeń zostaną jeszcze głębiej wtłoczone w strukturę papieru filtracyjnego, może też dojść do zniszczenia warstwy węgla aktywnego.
Filtry kabinowe Filtron - zastosowanie
Poniższa tabela przedstawia przykładowe zastosowanie filtrów kabinowych Filtron w różnych modelach samochodów:
| Rodzaj filtra | Samochód | Marka / Model |
|---|---|---|
| Standardowy | K 1000 | Opel Astra Classic, Astra F/Astra F Cabrio, Calibra, Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Astra-F, Calibra, Combo A, Corsa MK1, Tigra I |
| Węglowy | K 1000A | Opel Astra Classic, Astra F/Astra F Cabrio, Calibra, Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Astra-F, Calibra, Combo A, Corsa MK1, Tigra I |
| Standardowy | K 1001 | Opel Omega B, Vauxhall Omega B |
| Węglowy | K 1001A | Opel Omega B, Vauxhall Omega B |
| Standardowy | K 1002 | Opel Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Combo A, Corsa MK1, Tigra I |
| Węglowy | K 1002A | Opel Combo A, Corsa B, Tigra I, Vauxhall Combo A, Corsa MK1, Tigra I |
| Standardowy | K 1003 | Audi 80, 80 Quattro, 90, Cabriolet, Coupe, Coupe Quattro |
| Standardowy | K 1004 | Audi A4 (B5/8D), Cabriolet, Coupe, Coupe Quattro, Volkswagen Passat (3B2/3B5) |
| Węglowy | K 1004A | Audi A4 (B5/8D), Cabriolet, Coupe, Coupe Quattro, Volkswagen Passat (3B2/3B5) |
| Standardowy | K 1005 | Seat Cordoba, Ibiza II, Volkswagen Golf III, Vento |
| Standardowy | K 1006 | Audi A3, TT, Seat Arosa, Cordoba, Ibiza II/III, Inca, Leon I, Toledo II, Skoda Octavia, Superb, Volkswagen Caddy II, Corrado, Golf III, Lupo, Passat (3B3/3B6), Polo II, Vento |
| Węglowy | K 1006A | Audi A3, TT, Seat Arosa, Cordoba, Ibiza II/III, Inca, Leon I, Toledo II, Skoda Octavia, Superb, Volkswagen Caddy II, Corrado, Golf III, Lupo, Passat (3B3/3B6), Polo II, Vento |
| Standardowy | K 1007 | Citroën Berlingo I, Xantia, Xsara, Peugeot Partner I |
| Standardowy | K 1008 | Ford Cougar, Mondeo I (93-96), Mondeo II (96-00) |
| Węglowy | K 1008A | Ford Cougar, Mondeo I (93-96), Mondeo II (96-00) |
| Standardowy | K 1009 | Opel Vectra B, Vauxhall Vectra MK1 |
| Węglowy | K 1009A | Opel Vectra B, Vauxhall Vectra MK1 |
| Standardowy | K 1010 | Ford Fiesta Courier II, Fiesta IV (96-02), Ka, Puma |
| Węglowy | K 1010A | Ford Fiesta Courier II, Fiesta IV (96-02), Ka, Puma |
| Standardowy | K 1011 | Daewoo (Chevrolet) Nubira |
| Standardowy | K 1014 | Opel Astra Classic II, Astra G/Cabrio/Coupe (Astra II), Astra H (Astra III), Zafira I, Vauxhall Astra-G, Astra-H, Astramax/Astra Van, Zafira I |
| Węglowy | K 1014A | Opel Astra Classic II, Astra G/Cabrio/Coupe (Astra II), Astra H (Astra III), Zafira I, Vauxhall Astra-G, Astra-H, Astramax/Astra Van, Zafira I |
| Standardowy | K 1015 | BMW Serie 3 (E36) |
| Standardowy | K 1016 | Chrysler Crossfire, Mercedes C (W202/S202), CLK (C208), E (W/S210), SLK (R170) |
| Węglowy | K 1016A | Chrysler Crossfire, Mercedes C (W202/S202), CLK (C208), E (W/S210), SLK (R170) |
| Standardowy | K 1017 | Honda Civic V, Civic VI, CR-V, Insight, Rover MG (ZR/ZS/ZT), Rover 200, Rover 400 (MK2) |
| Standardowy | K 1018 | Peugeot 405 |
| Standardowy | K 1020 | Peugeot 406, 406 Coupe, Porsche 911 (996) 97-05, 911 (997) 04-, Boxster/Boxster S, Cayman/Cayman S |
| Węglowy | K 1020A | Peugeot 406, 406 Coupe, Porsche 911 (996) 97-05, 911 (997) 04-, Boxster/Boxster S, Cayman/Cayman S |
| Standardowy | K 1022 | Renault Laguna I |
| Standardowy | K 1023 | Renault Megane, Megane Coupe |
| Standardowy | K 1024 | Ford Galaxy I, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan |
| Węglowy | K 1024A | Ford Galaxy I, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan |
tags: #obudowa #filtra #powietrza #mazda #6 #gg

