Wymiana Obudowy Filtra Powietrza w Jeep Wrangler TJ i Modyfikacje Modelu

Jak powszechnie wiadomo, Jeep Wrangler TJ to jeden z najwdzięczniejszych pojazdów do modyfikacji i ulepszeń. Ilu właścicieli, tyle pomysłów na te samochody. Który z nich jest najlepszy? Kiedy zdecydowałem się na zakup mojego Wranglera, był rok 2000. Przez kilka kolejnych lat użytkowania w terenie przeszedł on wiele zmian. Dzięki niemu mogłem spędzić wiele miłych chwil i poznać wielu nowych przyjaciół.

Bez określenia, do czego ma służyć dany samochód, nie możemy ani go kupić, ani dokonać żadnych poważnych modyfikacji. Mój Wrangler początkowo miał służyć jako samochód rajdowy, a w dalszej kolejności jako turystyczno-zlotowy. Wiele wprowadzonych zmian sprawiło, że powstał pojazd uniwersalny, który znakomicie sprawdza się w terenie, a także równie dobrze prowadzi się po utwardzonej drodze. Starałem się zachować wygląd Wranglera w jak najmniej zmienionym stanie. Chyba każdy przyzna, że jest to jeden z najbardziej fotogenicznych pojazdów, dlatego ingerencja w blacharkę była minimalna.

Modyfikacje Zewnętrzne

Samochód terenowy musi być przede wszystkim funkcjonalny, ale minimum estetyki też musi być zachowane. Każdy, kto jeździ w terenie, wie, że „orurowanie nie służy ozdobie”. Zgodnie z tą zasadą zmieniłem tradycyjne zderzaki na solidniejsze, wykonane w całości z blachy nierdzewnej. Jest ona dużo sztywniejsza i dodatkowo nie poddaje się korozji. Do zderzaków zamocowano oczkowe, solidne zaczepy holownicze. Dodatkowo przedni zderzak służy także jako łoże pod wyciągarkę Warna 9,5ti. Montowanie dodatkowych rur mija się z celem w przypadku Wranglera - przy szeroko rozstawionych kołach i krótkim rozstawie osi ta część samochodu nigdy nie jest narażona na zniszczenie. Przez wiele lat był fioletowy i łatwo rozpoznawalny, następnie został przemalowany na pomarańczowy.

Początkowo zostały założone opony BFGoodrich, a później Goodyear MTR w rozmiarze 33×12,5R15. Taki rodzaj opony oraz jej rozmiar stanowią kompromis pomiędzy jazdą po szosie i w terenie. Jest to opona o bieżniku dosyć agresywnym, lecz na tyle zwartym, że można dzięki niej poruszać się w dosyć trudnym terenie i jednocześnie podróżować z dużymi prędkościami po szosie. Jest przy tym dość cicha. Wybrany rozmiar opony to również kompromis. Całości dopełniły felgi stalowe Rock Crovler o szerokości 8 cali. Dzięki zastosowaniu takiej szerokości opony na feldze siadają dosyć mocno.

Wnętrze i Funkcjonalność

Wnętrze zachowało swój pierwotny, funkcjonalny charakter. Pozostawiłem tradycyjne zegary i koło kierownicze. Tylna ławka, bo w przypadku Wranglera TJ trudno mówić o siedzeniach, pozostała na swoim miejscu i dalej mogę do niego zabierać komplet czterech pasażerów. Natomiast wymontowałem wszystkie dywaniki z uwagi na błoto, wodę itd. Teraz po powrocie z terenu wyciągam korki spustowe z podłogi i wlewam wodę do środka, a błoto sprawnie opuszcza wnętrze mojego auta. Ze względu na fakt, że Wrangler nie dysponuje zbyt licznymi schowkami, domontowałem na tylnych nadkolach i za tylnym oparciem zamykane na zamek plastikowe sakwy Bestopa. Mogę w nich przewozić mapy, drobny sprzęt itd.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Silnik i Układ Napędowy

W Jeepach Wranglerach TJ oferowane były dwa silniki benzynowe: 4,0l oraz słabszy 2,5l. W naszym przypadku zamontowany był ten większy, rzędowy, sześciocylindrowy, przez wielu uważany za jedyny słuszny. Silnik to jeden z najtrwalszych i najbardziej niezawodnych elementów w Wranglerze. Jest to bodaj jedna z najmocniejszych jednostek montowana do tego typu pojazdu. Silnik ten już przy 2800 obrotach dysponuje dosyć wysokim momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm, zaś przy 4600 obrotach mocą 180 KM.

Chłodnica oleju silnika znalazła swoje miejsce przed chłodnicą wody. Pompa wody wymieniona została na 25% wydajniejszą, a na masce znalazły się wyloty powietrza. Po kilkukrotnym wjechaniu do wody i gwałtownym schłodzeniu kolektor wylotowy popękał, dlatego zastosowałem nowy kolektor wydechowy Walkera. Posiada też niezależne mocowania do bloku silnika przy każdym kanale wylotowym. Jest on wydajniejszy, sprawniej odprowadzane są spaliny, zwiększyła się też moc silnika. Przeniesienie momentu z silnika na skrzynię w moim Wranglerze było dużą bolączką. Ciągle „paliło się sprzęgło”. Trwało to do chwili, gdy zostało wymienione na komplet (sprzęgło, łożysko, tarcza, docisk) firmy Centerforce, model dedykowany do rockcrawlingu Dual Friction Clutch Kits. To zakończyło problem. Główna różnica pomiędzy zwykłą tarczą znajduje się w materiale, z jakiego wykonana jest okładzina.

Napęd realizowany był dalej przez tradycyjną pięciobiegową skrzynię biegów. Skrzynia manualna jest precyzyjniejsza w działaniu i lepiej sprawdza się w trudnym terenie, natomiast nie wybacza błędów i łatwo jest uszkodzić układ przeniesienia napędu. Do reduktora zamontowałem gotowy „kit” firmy Teraflex. Składa się na niego nowy wałek główny reduktora, nowy dekiel reduktora NP231 oraz wzmocniony tylny wał, przy którym zastosowano większe podwójne krzyżaki oraz mocniejszy wieloklin. Przy tym zastosowałem nowe, wolniejsze przełożenia przekładni głównej 1: 3,73. Na przedniej osi znalazły się nowe, mocniejsze półosie wyposażone w przeguby wolnobieżne, a miejsce tradycyjnego kosza zajęła blokada Detroit Truetrac. Na tylnej osi znalazły miejsce grubsze półosie Superiora od Dany 44 oraz blokada Detroit Locker.

Zawieszenie i Układ Kierowniczy

Zawieszenie oraz mosty napędowe to bolączka wszystkich Jeepów TJ i nie tylko. Przy normalnej jeździe po szosie zastosowane fabryczne rozwiązania w zupełności wystarczają, jednak gdy podnosimy zawieszenie i zakładamy koła ponadwymiarowe 33-calowe, zwiększają się siły w układzie napędowym. Aby samochód był bezawaryjny i przyjął takie zmiany, konieczna jest duża modyfikacja. Pracę rozpoczęliśmy od mostów. Obniżyłem przy tym jego mocowanie, aby zachować nastaw fabryczny. Zamontowałem nowe, solidniejsze piasty zwrotnicy - obecnie są rozbieralne i ich awaria kończy się tylko wymianą łożysk. Całości zawieszenia dopełniły solidniejsze wahacze, wykonane na zamówienie dłuższe sprężyny Dick Cepek oraz dłuższe i utwardzone amortyzatory Bilsteina.

Zmianie uległ też układ kierowniczy. Obecnie znajduje się we Wranglerze mocniejsza przekładnia AGR i wydajniejsza pompa, bardziej precyzyjna oraz mniej przegrzewająca się, potrafiąca sprostać ponadwymiarowym oponom. Zadbałem też, aby zachować nastawy fabryczne układu drążków Panharda i kierowniczych, a co za tym idzie, stały promień skrętu. Uzyskałem to dzięki obniżeniu górnego mocowania Panharda oraz zastosowaniu dłuższego wąsa przekładni kierowniczej.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Układ Hamulcowy i Elektryka

Seryjny układ hamulcowy w przypadku zastosowania dużych opon staje się niestety mało skuteczny. Dodatkowo oryginalnie stosowane hamulce bębnowe tylnej osi zapychają się w terenie błotem. Błoto dostaje się do wnętrza bębnów, szybkiemu zużyciu ulegają szczęki, inne wewnętrzne elementy korodują, a cały układ staje się mocno awaryjny, dlatego najlepiej sięgnąć po sprawdzone, solidne tarcze i je zamienić z bębnami. Najprościej jest kupić kompletny układ od wyższych modeli Jeepa, w których montowane były mosty Dana 35, wyposażane w tarcze hamulcowe. Oczywiście układ ABS w terenie to pomyłka, dlatego od początku został zdemontowany. Na półosiach brak pierścieni ABS. Moduł sterowania, zwany potocznie komputerem, z komory silnika został przeniesiony do schowka podręcznego - i tak był z niego mały pożytek. Niewiele się w nim mieściło.

Seryjny mały akumulator został zastąpiony akumulatorem o dużej pojemności. Po montażu wydajnej wyciągarki Warn 9,5ti wystąpiło większe zapotrzebowanie na prąd. Wymieniony został alternator na większy - idealnie pasuje 150-ampeowy od Chryslera Voyagera. Posiada takie samo mocowanie i tę samą wtyczkę. „Rozpoznaje” go też komputer. Pojawiły się też dodatkowe światła - z przodu przeciwmgielne (w nocy dają światło krótkie, ale mocno rozproszone) oraz Xenony dalekosiężne Helli. Dodatkowo zamontowałem lampę „roboczą” z tyłu pojazdu.

„Budowa” samochodu nigdy się nie kończy. Zawsze znajdzie się coś, co jeszcze można ulepszyć i poprawić. Każdy właściciel ma przy tym własne pomysły dotyczące przygotowania pojazdu. W naszym przypadku efektem pracy mechaników jest solidny, uniwersalny pojazd, posiadający dobre przyspieszenie. Jest w miarę komfortowy, na szosie może pędzić z prędkością 170 km/h i przede wszystkim jest bardzo dzielny w terenie - posiada ogromny wykrzyż, solidne hamulce, sprawny układ kierowniczy. Czego chcieć więcej?

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

tags: #obudowa #filtra #powietrza #jeep #wrangler #tj

Popularne posty: