Obudowa filtra powietrza Jeep Wrangler: Budowa i wymiana
- Szczegóły
Klimatyzacja służy do regulowania warunków klimatycznych we wnętrzu Twojego samochodu poprzez takie parametry, jak ilość, temperaturę i wilgotność powietrza docierającego z zewnątrz. W szybki sposób usuwa zaparowanie z szyb, poprawiając widoczność i bezpieczeństwo jazdy; ponadto, dzięki filtrom kabinowym, poprawia jakość powietrza, bowiem zanieczyszczające je cząsteczki są zatrzymywane przez filtr.
Materiały filtracyjne i budowa filtra powietrza
Materiałem filtracyjnym wkładów filtrów powietrza może być: włóknina bawełniana lub poliestrowa, mikroporowaty papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, często nasączony żywicą złożony w harmonijkę.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Mechanicy sugerują wymianę filtra powietrza, co 15-20 tys. km. Drugim możliwym rozwiązaniem jest wymiana po przejechaniu 10-20 tys. km., praktycy doradzają jednak przyjrzenie się kondycji filtra po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
Objawy zużycia i konsekwencje braku wymiany filtra
Zużyty filtr może zacząć się kruszyć i przestać spełniać swoją funkcję, co grozi zanieczyszczeniem silnika lub, w przypadku zapchania filtra, zablokowaniem dopływu powietrza. Silnik w odpowiedzi zacznie działać w trybie awaryjnym, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń, m.in.
Wymiana filtra paliwa w Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD
Filtr paliwa został przez MB przemyślnie zintegrowany z silnikiem i schowany pomiędzy głowicami, przed turbosprężarką. Posiada czujnik wody i króciec do jej drenażu.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
- Zdejmujemy ozdobną pokrywę silnika (klucz nasadowy 10 mm, 2 śruby, pociągamy do góry i przodu.
- Odpinamy wtyczkę czujnika wody na filtrze.
- Popuszczamy obejmę filtra (imbus 5mm), wyjmujemy filtr.
- Odkręcamy (torx 20) dwa wkręty mocujące na górnej powierzchni filtra.
- Przekręcamy nieco zespół czujnika, żeby wyszedł spod łapek i wyjmujemy go (uwaga: nie połamać, bo długi i plastikowy; siedzi z oporem na 2 O-ringach).
- Wykręcamy króciec drenażu wody, sprawdzamy drożność, wkręcamy z powrotem.
- Zakładamy nowe O-ringi (jeśli stare budzą wątpliwości), płuczemy ON i wkładamy cały zespół czujnika do nowego filtra.
- Przekręcamy, mocujemy wkrętami.
- Zakładamy przewody paliwowe, zapinamy opaski (oryginalne świetnie się zapina cążkami do cięcia).
- Montujemy rurę dolotowa (WAŻNE: uwaga na czekającą pułapkę!
- Sprawdzamy szczelność przewodów paliwowych i zespołu czujnika wody/drenażu na filtrze podczas pracy silnika (service manual milczy na temat konieczności odpowietrzania filtra, wiec nie odpowietrzałem - silnik zaskoczył po ca 10 sek. kręcenia, a i później zachowywał się bez problemów). Ale może jednak warto odpowietrzyć?
- Zakładamy ozdobną pokrywę silnika. Najpierw tylna krawędź w 2 uchwyty, następnie 2 śruby.
Sportowy filtr powietrza FigerSPEC
Sportowy filtr powietrza FigerSPEC to wysokiej jakości wkład będący bezpośrednim zamiennikiem seryjnego filtra powietrza w Twoim samochodzie. Jednocześnie filtr skutecznie zatrzymuje zanieczyszczenia, chroniąc silnik nawet w wymagających warunkach drogowych.
- Większy przepływ powietrza - nawet do 50% wyższa przepustowość niż w przypadku fabrycznego filtra papierowego.
- Doskonała filtracja - wielowarstwowy wkład bawełniany nasączony specjalnym olejem zatrzymuje nawet mikroskopijne cząstki kurzu, chroniąc silnik przed przyspieszonym zużyciem.
- Trwałość na lata - solidna konstrukcja (m.in. trwała uretanowa ramka uszczelniająca oraz metalowa siatka ochronna z obu stron wkładu) zapewnia żywotność filtra często przewyższającą okres eksploatacji pojazdu.
- Prosty montaż - wkład ma identyczne wymiary jak oryginalny filtr, więc pasuje do fabrycznej obudowy filtra powietrza bez jakichkolwiek przeróbek.
Zaleca się czyszczenie wkładu co około 50 tysięcy km w typowych warunkach drogowych lub częściej, jeśli pojazd eksploatowany jest w dużym zapyleniu.
Oryginalne części Jeep® produkcji Mopar
Tylko producenci Twojego samochodu są w stanie stworzyć dla niego najlepsze części. Oryginalne części zamienne Jeep'a® produkcji Mopar zostały zaprojektowane przez te same osoby, które stworzyły nasze samochody. Nikt nie zrozumie funkcjonalności i stylu samochodu marki Jeep'a® tak dobrze, jak my. Nasza pełna gama części zamiennych spełnia surowe wymagania oraz została wykonana z wysokiej jakości materiałów, które zapewniają odpowiedni wygląd, trwałość, maksymalne bezpieczeństwo, komfort oraz nadają wartości Twojemu samochodowi na lata.
Oryginalne części zamienne Jeep'a® tworzone przez Mopar są produkowane wraz z samochodami Jeep'a®, dlatego są w pełni zintegrowane i równie technologicznie zaawansowane, co nowy model samochodu. Są również dostępne za każdym razem, kiedy nowy model samochodu jest wprowadzany na rynek, co zapewnia dostępność części od kiedy mogą one być potrzebne. Tylko oryginalne części Jeep'a® produkcji Mopar zostały idealnie zintegrowane w zgodzie ze specyfikacjami i designem każdego modelu samochodu.
Alternatywne opcje: Części regenerowane SUSTAINera i Eurorepar
Elementy regenerowane są produkowane z wykorzystaniem oryginalnych komponentów, odzyskanych w naszych licencjonowanych centrach, w wyniku starannego procesu regeneracji. Są najlepszym wyborem, zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak i naszych wydatków. Gama części i podzespołów regenerowanych SUSTAINera oferuje taką samą jakość i gwarancję co podzespoły nowe, a jednocześnie istotnie niższą cenę i mniejszy wpływ na środowisko naturalne.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Samochody starzeją się, dlatego tak ważna jest równowaga pomiędzy ceną a osiągami części stosowanych podczas ich eksploatacji. Nasi eksperci Jeep'a® polecają gamę wielomarkowych części i innych produktów Eurorepar. Części Eurorepar są nawet o 25% tańsze niż części oryginalne, co pozwala ograniczyć wydatki bez kompromisów w kwestii jakości.
Ryzyko związane z podrabianymi częściami zamiennymi
„Podrobione” części zamienne nie gwarantują odpowiednich standardów jakości, tym samym mogą zagrażać bezpieczeństwu jazdy.
Modyfikacje zawieszenia w Jeep Wrangler
Najczęściej wykonywane w terenówkach modyfikacje dotyczą zawieszenia i jego podzespołów. Ta prawidłowość odnosi się szczególnie do Jeepa Wranglera, do którego nie brakuje gotowych rozwiązań konwersji zawieszenia. Każdą konwersję zawieszenia należy zacząć od określenia założeń, a konkretniej naszych oczekiwań i efektów, jakie chcemy uzyskać, zmieniając charakterystykę pracy zawieszenia.
Zmiana zawieszenia pojazdów terenowych zwykle ma na celu uzyskanie większego prześwitu (lift), co odbywa się poprzez podwyższenie zawieszenia względem podłoża oraz zastosowanie kół o większej średnicy.
Producenci zawieszeń:
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
- Skyjacker
- BDS
- AEV
- Rubicon Express
- Fabtech
- TeraFlex
- Superlift
- Black Diamond 4×4
- Ironman 4×4
- Dobinsons
- Öhlins
- Fox
- King
- Bilstein
Jeep Wrangler TJ: Modyfikacje i ulepszenia
Jak powszechnie wiadomo, Jeep Wrangler TJ to jeden z najwdzięczniejszych pojazdów do modyfikacji i ulepszeń. Bez określenia, do czego ma służyć dany samochód, nie możemy ani go kupić, ani dokonać żadnych poważnych modyfikacji.
Każdy, kto jeździ w terenie, wie, że „orurowanie nie służy ozdobie”. Zgodnie z tą zasadą zmieniłem tradycyjne zderzaki na solidniejsze, wykonane w całości z blachy nierdzewnej. Jest ona dużo sztywniejsza i dodatkowo nie poddaje się korozji. Do zderzaków zamocowano oczkowe, solidne zaczepy holownicze. Dodatkowo przedni zderzak służy także jako łoże pod wyciągarkę Warna 9,5ti.
Początkowo zostały założone opony BFGoodrich, a później Goodyear MTR w rozmiarze 33×12,5R15. Taki rodzaj opony oraz jej rozmiar stanowią kompromis pomiędzy jazdą po szosie i w terenie. Jest to opona o bieżniku dosyć agresywnym, lecz na tyle zwartym, że można dzięki niej poruszać się w dosyć trudnym terenie i jednocześnie podróżować z dużymi prędkościami po szosie. Jest przy tym dość cicha. Całości dopełniły felgi stalowe Rock Crovler o szerokości 8 cali.
Ze względu na fakt, że Wrangler nie dysponuje zbyt licznymi schowkami, domontowałem na tylnych nadkolach i za tylnym oparciem zamykane na zamek plastikowe sakwy Bestopa.
W Jeepach Wranglerach TJ oferowane były dwa silniki benzynowe: 4,0l oraz słabszy 2,5l. W naszym przypadku zamontowany był ten większy, rzędowy, sześciocylindrowy, przez wielu uważany za jedyny słuszny. Silnik to jeden z najtrwalszych i najbardziej niezawodnych elementów w Wranglerze.
tags: #obudowa #filtra #powietrza #jeep #wrangler #budowa

