Wymiana obudowy filtra powietrza w Fiat Doblo i innych modelach
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza to ważna czynność serwisowa, wpływająca na kondycję silnika i jego efektywność. W wielu modelach Fiata, takich jak Doblo, Punto Evo czy Bravo II, dostęp do filtra powietrza może być utrudniony, a sama wymiana wymagać pewnej wiedzy i umiejętności.
Dlaczego warto wymieniać filtr powietrza?
Filtr powietrza odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika. Jego zadaniem jest:
- Oczyszczanie powietrza dostającego się do silnika z kurzu, brudu i pyłu.
- Zabezpieczenie silnika przed zużyciem i uszkodzeniami.
- Zapewnienie odpowiedniej mocy i przyspieszenia.
- Minimalizacja zużycia paliwa.
Zaniedbanie wymiany filtra powietrza może prowadzić do:
- Spadku mocy silnika.
- Nierównomiernej pracy silnika.
- Zwiększonego zużycia paliwa.
- Uszkodzenia turbosprężarki (w modelach z turbiną).
Rodzaje filtrów powietrza
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje filtrów powietrza:
- Suche: Wykonane z papieru (celulozowego lub poliestrowego), włókniny lub bawełny.
- Mokre: Stosowane w pojazdach sportowych i off-road, nasączone olejem.
Wymiana filtra powietrza w Fiat Bravo II Multijet 1.9 8V
Wymiana filtra powietrza w Fiat Bravo II z silnikiem Multijet 1.9 8V może wydawać się skomplikowana, ale przy odpowiednim podejściu jest to zadanie do wykonania w domowych warunkach.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Puszka z filtrem powietrza znajduje się pod akumulatorem. Dostęp do filtra można uzyskać od spodu auta, co jest szybsze i prostsze niż demontaż akumulatora i jego osprzętu.
- Zapewnij sobie dostęp do silnika od spodu (np. podkładając płyty pod koła).
- Zdejmij środkową osłonę silnika.
- Odepnij metalową opaskę i zdejmij wąż ze zbiorniczka na olej.
- Odepnij dwa druciane zatrzaski po bokach puszki.
- Odchyl klapę obudowy i wyjmij stary filtr.
- Oczyść puszkę ze śmieci.
- Włóż nowy filtr, upewniając się, że jest prawidłowo osadzony.
- Zamknij obudowę i zabezpiecz zatrzaski.
- Podłącz wąż do zbiorniczka na olej.
Cała operacja powinna zająć około 15 minut.
Wymiana filtra powietrza w Fiat Punto Evo 1.4 8V
Wymiana filtra powietrza w Fiat Punto Evo 1.4 8V jest również stosunkowo prosta. Należy:
- Odkręcić 6 wkrętów mocujących obudowę filtra.
- Odkręcić 2 śruby mocujące obudowę do silnika.
- Z tyłu obudowy znajduje się uchwyt, który wymaga użycia siły i poruszania na boki, aby go odczepić.
- Uważać na wężyki podczas demontażu obudowy.
Problemy ze zwiększonym spalaniem i niskimi obrotami
Problemy ze zwiększonym spalaniem i niskimi obrotami w Fiat Punto Evo 1.4 8V mogą być spowodowane przez:
- Zabrudzony filtr powietrza.
- Niewłaściwe ustawienie zapłonu.
- Problemy z sondą lambda.
- Zanieczyszczone wtryskiwacze.
- Nieszczelności w układzie dolotowym.
Warto sprawdzić, czy nie zapala się kontrolka "check engine" i podłączyć samochód do komputera diagnostycznego.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Tabela: Interwały wymiany filtra powietrza
| Model Pojazdu | Zalecany Interwał Wymiany |
|---|---|
| Fiat Bravo II Multijet 1.9 8V | Co 15 000 km lub raz w roku |
| Fiat Punto Evo 1.4 8V | Co 15 000 - 30 000 km |
| Ogólne zalecenie | Co 15 000 - 30 000 km lub co 2-3 lata |
Objawy zużytego filtra powietrza
Symptomy wskazujące na konieczność wymiany filtra powietrza:
- Spadek mocy silnika.
- Nierównomierna praca silnika.
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Czarny dym z rury wydechowej.
- Zapach paliwa w kabinie.
- Zapalenie się kontrolki filtra powietrza.
Pamiętaj, że regularna wymiana filtra powietrza to klucz do sprawnego i ekonomicznego działania Twojego samochodu.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #doblo #wymiana

