Obudowa filtra powietrza Citroen Saxo VTS: Budowa i Zastosowanie
- Szczegóły
Wymiana i dobór odpowiedniego filtra powietrza to kluczowy element dbałości o silnik w Twoim samochodzie, zwłaszcza w modelach takich jak Citroen Saxo VTS. W tym artykule przyjrzymy się budowie obudowy filtra powietrza, dostępnym opcjom filtrów oraz ich zastosowaniu w różnych modelach samochodów.
Zastosowanie Obudowy Filtra Powietrza
Obudowa filtra powietrza ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu czystego powietrza dostarczanego do silnika. Jest ona kompatybilna z wieloma modelami samochodów, w tym:
- Citroen: BERLINGO, C2, C3, SAXO, XSARA Picasso, XSARA Hatchback, XSARA Kombi, XSARA Coupe
- Peugeot: 106 II Hatchback, 206 Hatchback, 206 Sedan, 206 SW, 206 Kabrio, 306 Kombi, 306 Sedan, 306 Hatchback, 306 Kabrio, 307 SW, 307 Hatchback, 307 Kabrio, 307 Kombi, PARTNER Tepee, PARTNER Dostawczy, PARTNER VAN
Obudowa ta jest przeznaczona do wkładu filtra PURFLUX L310 i odpowiada numerom oryginalnym 1103J5 oraz 1103J6. Uszczelka typu oring pod pokrywę ma numer OE 1103J5 i pasuje do obudowy filtra oleju o numerze OE 1103P3. Występuje również w komplecie z pokrywą obudowy nr 1103J5 lub filtrem nr OE 1109R6, OE 1109AN.
Przykładowe Modele i Zastosowania
Obudowa filtra powietrza znajduje zastosowanie w wielu wersjach silnikowych i nadwoziowych poszczególnych modeli. Poniżej przedstawiono kilka przykładów:
- Citroën BERLINGO VAN - wielkopojemne 1,4 1360/65KM (11.2002-...)
- Citroën C2 Hatchback 1,1 1124/60KM (09.03-....)
- Citroën SAXO Hatchback 1,4 1360/75KM (05.96-...) VTS
- Peugeot 206 Hatchback 1,4i 1360/75KM (09.1998-...)
- Peugeot PARTNER Dostawczy - nadwozie pełne 1,4 1360/75KM (04.03-...)
Filtry Powietrza: K&N vs PIPERCROSS
Wybór odpowiedniego filtra powietrza ma kluczowe znaczenie dla wydajności silnika. Dwa popularne typy filtrów to K&N i PIPERCROSS. Przyjrzyjmy się ich charakterystyce.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Filtry K&N
Filtry K&N zostały pierwotnie zaprojektowane do samochodów biorących udział w pustynnym wyścigu Baja Mexico. Obecnie w sporcie wyczynowym większość zawodników używa sportowych filtrów. Filtry K&N są uznane przez najlepsze teamy startujące w rajdach takich jak Paryż-Dakar, Rajdowych Mistrzostwach Świata, MotoGP, WSBK, MMP czy w Formule 1. Duże otwory w powierzchni filtrującej są przyczyną zwiększonego przepływu powietrza aż o 40%.
Filtr K&N składa się z nasączonej specjalnym olejem bawełny ułożonej pomiędzy dwoma aluminiowymi siatkami. Brud znajdujący się w powietrzu posiada negatywny ładunek elektryczny natomiast nasączona bawełna jest naładowana dodatnio i dzięki temu przyciąga zanieczyszczenia. Zastosowanie filtrów K&N nie powoduje straty mocy lub momentu obrotowego w porównaniu do układów dolotowych pozbawionych jakiegokolwiek filtra powietrza.
Filtry PIPERCROSS
Firma PIPERCROSS jest jednym z najlepszych na świecie producentów filtrów powietrza. Unikalność tych filtrów polega na zastosowaniu gąbki zamiast popularnej bawełny. Produkty PIPERCROSS stosowane są w autach klasy WRC!
Filtry gąbkowe o wiele lepiej niż bawełniane przepuszczają powietrze, przy czym posiadają dużo lepsze zdolności filtracyjne poprzez zastosowanie kilku różnych warstw specjalnej „rozbijanej„ próżniowo gąbki, dzięki czemu wzrost mocy jest więcej niż pewny!!! Dodatkowo trójwymiarowa powierzchnia gąbki cechuje się dużo większą powierzchnia filtracyjną, co pozwala na stosowanie stosunkowo mniejszych filtrów.
Systematyczne czyszczenie oraz odpowiednie traktowanie pozwala filtrowi "przejeździć" w aucie nawet ponad 500.000 km, oczywiście zachowując przez cały ten okres swoje właściwości filtracyjne.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Wszystkie produkty PIPERCROSS wykonane z gąbki można stosować wielorazowo i w trakcie eksploatacji dokonywać ich czyszczenia. Filtr należy wytrząsnąć z zanieczyszczeń, następnie przemyć pod bieżącą wodą przy użyciu specjalnego środka z oferty PIPERCROSS lub delikatnego detergentu, a następnie odstawić do wyschnięcia.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniej obudowy filtra powietrza oraz samego filtra jest kluczowy dla prawidłowego działania silnika w Twoim Citroenie Saxo VTS oraz innych modelach. Zarówno filtry K&N, jak i PIPERCROSS mają swoje zalety, a decyzja o wyborze powinna być podyktowana indywidualnymi preferencjami i potrzebami.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
tags: #obudowa #filtra #powietrza #citroen #saxo #vts

