Obudowa filtra dolotu powietrza w Renault Trafic - budowa i typowe problemy
- Szczegóły
Dolot powietrza musi być szczelny, inaczej silnik nie zaciągnie odpowiedniej mieszanki LPG i będzie słabszy. Obudowę filtra powietrza jak najbardziej można wymienić na rozwiązanie oryginalne czyli bez klapki, tylko... nic to nie da.
Funkcje klapy wlotu powietrza w Renault Trafic 1.9 dCi
Przepustnica lub inaczej klapa gasząca ma w zasadzie dwa zadania. W czasie zatrzymania silnika zamkną dolot i zrobić to samo aby zabezpieczyć silnik przed rozbiegnięciem w przypadku np awarii turbiny i zasysania oleju. (at)Mela098 w tym silniku nie ma przepustnicy, to jest klapa dławiąca. Dławi dolot do 2200 obr żeby wymusić zasysanie przez silnik spalin z egr. Jeśli egr jest nie sprawny, brudny lub zaślepiony, silnik nie ma powietrza i tym to może być spowodowane.
Diagnostyka i typowe problemy
Pierwsze jeśli się da trzeba zajrzeć do filtra paliwa czy jest paliwo. Jak kręcisz dłużej to czy wskazówka obrotomierza się podnosi (czy czasem nie padł czujnik na wale). Dwa najlepiej komputer i sprawdzenie błędów. Potem weryfikacja czy parametry pracy są ok przed odpaleniem jak i w czasie odpalania.
Reanult Scenic 1.9DCi 2002r. a jakie masz cośnienie na magistrali podczas rozruchu? Czy ciepły silnik podczas próby odpalania próbuje załapać, czy kręci jednostajnie? Tak, probuje zalapac. Tak, jakby nie dostawal paliwa lub klapa gaszaca byla zamknieta. Zapewne jak wystygnie i podgrzewa świece dlatego łatwiej odpala.
- Zapchany dolot? Prawdopodobnie tak.
- Dolot musi być szczelny, inaczej silnik nie zaciągnie odpowiedniej mieszanki LPG i będzie słabszy.
- Sprawdź dobrze czy nie bierze lewe powietrze - dolot kolektora ssącego po przepustnicy oraz "gumiak" pod zespołem rozdzielacza / może być pęknięty/.
- Dolot ten co wychodzi z turbawy czy ten za intercollerem? Co idzie do silnika W dolocie nie ma nieszczelności?
- Turbo pracuje, przepływomierz podmieniony, n75 również, egr zaślepiony, klapa gasząca nie blokuje, brak pomysłów ... dolot szczelny a doładowania jak nie ma z dołu tak nie ma ...
Nieszczelność w układzie dolotowym
Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?
Świst układu dolotowego zazwyczaj jest spowodowany nieszczelnością połączeń pomiędzy elementami. Oprócz nieszczelności, popularnym powodem świstu jest uszkodzenie intercoolera lub zaworu blow-off. Jeżeli zawieszony w powietrzu dym jest zaciągany w stronę silnika innym punktem, niż fabryczny wlot powietrza to znak, że do silnika dostaje się lewe powietrze - stąd też jest świst.
Diagnostyka nieszczelności
Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach.
Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim. Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.
Możliwe rozwiązania
Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie. W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju.
Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową. Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi.W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące.
Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p
Klapa antywybuchowa
Klapa antywybuchowa nie pomoże Ci ze strzelaniem, ona jest tylko po to by nie uszkodzić obudowy filtra.
Filtr powietrza
Filtr powietrza zgodnie z cyklem serwisowym peugota 107 wymieniany jest tylko na przeglądzie C co oznacza że wymienia sie go co 60000km :o nie kumam tego bo on sie na prawde brudzi ??? (zobaczcie swój po 20kkm) radze wymieniać go dużo częściej a przynajmniej na każdym przeglądzie.
Wymiana filtra powietrza: ja zazwyczaj wkladam filtrona albo boscha, ale zmieniam co wymiane oleju. wymienilem wlasnie filtr powietrza na bosha. i takie dwa pytania: czy tej obudowy nie da sie sciagnac? dalem rade tylko lekko odchylic do gory, wygrzebac stary filtr i wcisnac nowy.. no i na nowym filtrze bosha byla gumowa uszczelka - nie znalazlem jej ani na fabrycznym filtrze, ani tez nie zostala w obudowie.. ale rozumiem ze ten nowy filtr mialem wlozyc razem z ta uszczelka?
W ASO leją 3,3 litra oleju, a to jest o wiele za dużo, a ja powielałem ten błąd. Tym razem jak robiłem serwis byłem w innym warsztacie, trochę się wkurzałem, co tak długo to wszytko trwa bo od odkręcenia korka i zlania starego oleju do wlania nowego minęła prawie godzina! Ale po tym czasie naprawdę w silniku było "sucho". Gdzie indziej to max. 5 minut i lanie nowego.
Modyfikacje filtra powietrza
Zamiast wydać 200 na filtr dołóż 100 i niech ci zrobią dolot :) a gwarancją się nie przejmuj, na przegląd założysz starą obudowę i git :) nie wróżę Ci nic złego, ale też nic dobrego ze stosowania filtrów nasączanych olejem (tym bardziej jakiegoś badziewia) nie wynika w wolnossących autach. Sprawa wyglada tak, filtr jest nasączony olejem do którego ma się przyklejać cały syf. Po montażu można zaobserwować dodatkowy pomruk z wydechy, nawet lepszą dynamikę na wyższych obrotach... ale na tym + się kończą.
Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T
Ten olejek którym jest nasączony filtr, osadza się "czujniku" przepływu masy powietrza. W momencie (przykład z życia wzięty) kiedy zacznie przekłamywać tj. będzie myślał że dostaje więcej powietrza, tym samym ma ubogą mieszankę, sam zwiększy ilość wtryskiwanego paliwa przy fałszywych danych dotyczących powietrza"Na jego trwałość wpływa między innymi jakość stosowanych filtrów powietrza" - cytat ze strony producenta
Jak juz mowa o filtrach to kupic stozek pipercrosa czy lepiej K&N??? a gdzie sie scigasz astra ??? co roku czyszczenie a wymiana to chyba co 3 czy 4....Przeglądnąłem z ciekawości faktury ze wszystkich co rocznych przeglądów w ASO, jakie koleżanka robiła. Auto jest z 2007. Filtr powietrza wymienili po raz pierwszy w sierpniu 2009, czyli po 2 latach (89zł za filtr....złodzieje.....kupiłem japoński Ashika za 18zł) a potem w 2011, czyli po 3 latach. Widzę, że ASO jest niekonsekwentne.
Dodatkowe systemy
Ponieważ potrzeba zwiększonej wentylacji nie zawsze pokrywa się z potrzebą przygotowania ciepłej wody i na odwrót, postanowiłem, że połączę wyrzutnię rekuperatora z czerpnią pompy ciepła, ale zrobię dolot dodatkowego powietrza do czerpni pompy ciepła oraz zamontuję dwie klapy zwrotne.
Strzał w dolot (cofanie się gazu)
Cofanie się gazu do filtra powietrza - potocznie nazywane „strzałem w dolot” lub „wystrzałem LPG” - to zjawisko nieprawidłowego zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej poza komorą spalania, czyli w układzie dolotowym silnika. To poważny sygnał, że instalacja LPG działa niewłaściwie, a silnik lub komponenty gazowe nie pracują w optymalnych warunkach.
- Zbyt uboga mieszanka: jeśli do cylindrów trafia za mało gazu względem ilości powietrza, zapłon staje się niestabilny i może nastąpić w dolocie.
- Zużyte świece zapłonowe lub cewki: LPG wymaga mocnej iskry do zapłonu.
- Błędy w ustawieniach zapłonu: niektóre auta mają mapy zapłonu, które w połączeniu z LPG prowadzą do spalania stukowego lub zapłonu w nieodpowiednim momencie.
Skutki cofania się gazu mogą być bardzo kosztowne. Najczęściej uszkadzana jest obudowa filtra powietrza, która może popękać lub się rozszczelnić. W autach z plastikowym kolektorem dolotowym może dojść do jego rozerwania - czasem tak gwałtownego, że elementy odłamują się całkowicie. Zdarzają się również uszkodzenia czujników, np.
Współczesne instalacje LPG (czwartej generacji) wyposażone są w szybkie wtryski gazowe i czujniki, które minimalizują ryzyko cofnięcia się mieszanki. Jednak przy złej kalibracji, niesprawnym zapłonie lub zużytych filtrach to zjawisko wciąż może wystąpić.
Przykładowe problemy z forum
- Witam. Robiłem remont wnętrza, przy okazji wywaliłem nagrzewnicę ( razem z mikserem - tym koszem w którym siedzi ) wcześniej nie grzało zbytnio i nie dawało się sterować nawiewami - pozaklejałem klapy - tą frontową i tą większą prawą zamykającą dolot powietrza do nagrzewnicy - ewidentny brak gąbek więc teoretycznie problem powinien być rozwiązany.
- Co to za klapa? Chłodniczka EGR jest z przodu silnika. W tej chwili brzmi to ewidentnie, jak jakaś dziura i to raczej na wylocie, bo dolot do turbiny wygląda OK.
- Witam Myślę nad modernizacją mojego pieca . Otóż obecnie jak dolna klapa jest otwarta to temperatura szybko roście w górę i zaczyna woda wrzeć . Myślę nad zautomatyzowaniem tego dolotu powietrza tak aby dolot otwierał się gry temperatura jest np. 40 stopni i zamykał się jak jest 80 stopni .
- sprawdz wiazke do map sensora i do silniczka sterujacego klapa kolektora dolotu zobacz czy masz zasilanie?
- Też mi śmierdzi spalinami i mam okopconą osłonę turbiny i silnik klapy dolotu.
- Na szarpanie to możesz mieć od klap w dolocie - często się mechanizm wyrabiał.
- dodatkowo pojawia się olej z drugiej strony na klapie dolotu w podstawie misy, czyli olej w dolocie.
Ogłoszenia
Znaleźliśmy ponad 1000 ogłoszeńNowe Miasto nad Pilicą - Odświeżono dnia 19 listopada 2025Będzin, Boleradz - Odświeżono Dzisiaj o 11:54Poznań, Piątkowo - Odświeżono Dzisiaj o 12:35Rokocin - Dzisiaj o 08:43Zapisz to wyszukiwanieDamy Ci znać o nowych ogłoszeniach, które do niego pasują.
tags: #obudowa #filtra #dolot #powietrza #travic #budowa

