Metalowa Obudowa Filtra Powietrza: Rodzaje Materiałów i Ich Zastosowanie

Obudowa filtra powietrza to ważny element układu dolotowego, który odpowiada za prawidłowy przepływ powietrza do silnika oraz ochronę filtra przed kurzem, wilgocią i uszkodzeniami mechanicznymi.

Rola Obudowy Filtra Powietrza

Dzięki sprawnej obudowie filtr powietrza może zostać prawidłowo zamontowany pod maską. W efekcie filtr może skutecznie oczyszczać powietrze trafiające do silnika, a tym samym chroni jednostkę napędową przed zniszczeniem spowodowanym przedostaniem się zanieczyszczeń do wnętrza komory spalania.

Uszkodzenie obudowy filtra sprawia, że strumień powietrza może ominąć filtr, przez co nie zostanie ono oczyszczone. Wymiana obudowy filtra powietrza może być konieczna wskutek uszkodzeń mechanicznych, które pojawiły się na korpusie lub pokrywie obudowy.

Świadczą o tym m.in. pęknięcia, które mogą stanowić alternatywną drogę dla strumienia powietrza, przez co powietrze nie zostanie przepuszczone przez filtr. Ponadto nowa obudowa filtra powietrza może być niezbędna, jeżeli uszkodzeniu ulegną zaczepy spinające korpus obudowy z pokrywą.

W efekcie obudowa może uchylać się podczas jazdy, co również zaburzy pracę układu dolotowego.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Kompletna ochrona układu dolotowego to nie tylko sam filtr powietrza, ale również jego odpowiednio dopasowana osłona. Tylko razem tworzą szczelny i skuteczny system, który zapewnia właściwe warunki pracy silnika.

Nawet najlepszy wkład filtrujący nie spełni swojej roli, jeśli będzie zamontowany w pękniętej, nieszczelnej lub niedopasowanej obudowie.

Materiały Stosowane w Obudowach Filtrów Powietrza

Osłony filtrów powietrza najczęściej wykonuje się z tworzyw sztucznych o podwyższonej odporności na temperaturę, drgania i czynniki chemiczne. W autach japońskich popularne są lekkie, sztywne konstrukcje z ABS lub PP, które dobrze znoszą intensywną eksploatację w warunkach miejskich. W pojazdach z USA można spotkać również elementy wykonane z mieszanki plastiku i gumy, a w niektórych wersjach - z metalu.

Materiał ma kluczowe znaczenie dla szczelności i wytrzymałości całej obudowy, a jego zużycie prowadzi do mikropęknięć i nieszczelności.

Wybór między obudową plastikową a metalową zależy od wielu czynników - od konstrukcji pojazdu, przez styl jazdy, po warunki eksploatacyjne. Plastikowe osłony filtrów powietrza są lżejsze, tańsze w produkcji i znacznie powszechniejsze - szczególnie w autach japońskich, gdzie liczy się kompaktowość i niski ciężar.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Dobrze tłumią drgania i są odporne na działanie czynników atmosferycznych. Metalowe obudowy spotykane w niektórych modelach z USA charakteryzują się większą sztywnością i odpornością mechaniczną, przez co lepiej znoszą ekstremalne warunki - np. w pojazdach terenowych.

Minusem może być ich podatność na korozję i większy ciężar.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Przeznaczenie filtra powietrza może wydawać się banalne: zapobieganie przedostawaniu się większych cząstek do komory silnika. W samochodzie osobowym z silnikiem spalinowym stosuje się tzw. panelowy filtr papierowy o budowie plisowanej, czyli akordeonowej. Składane filtry papierowe stały się niemal wyłącznym wyposażeniem silników samochodów osobowych, ponieważ są wydajne, łatwe w wymianie i ekonomiczne.

Elementy z pianki poliuretanowej zwilżonej olejem są stosowane w niektórych filtrach powietrza dostępnych na aftermarkecie. Filtry piankowe są nadal powszechnie stosowane w sprężarkach powietrza do narzędzi pneumatycznych o mocy 5 KM (3,7 kW). W przeszłości bawełna była stosowana w bardzo ograniczonym zakresie w oryginalnych samochodowych filtrach powietrza.

Siatka ze stali nierdzewnej to kolejny przykład materiału, które przepuszcza więcej powietrza. Siatka ze stali nierdzewnej występuje w różnych rozmiarach oczka, dzięki czemu dostępne są różne standardy filtracji.

Przeczytaj także: Poradnik: Wymiana obudowy filtra powietrza GY6 4T

Na początku XX wieku (od około 1900 do 1930 roku) oczyszczacze powietrza z płaszczem wodnym były używane w niektórych zastosowaniach (samochody, ciężarówki, traktory, silniki maszyn rolniczych).

Filtry Powietrza Mokre

Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach.

Filtry Powietrza Suche

W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.

Filtry Powietrza w Motocyklach

Filtry motocyklowe pełnią kluczową rolę w zapewnianiu optymalnej pracy silnika i układów pomocniczych. Odpowiednio dobrane filtry powietrza, filtry paliwa i filtry oleju pomagają zachować czystość układu spalania, zmniejszają zużycie podzespołów i poprawiają osiągi pojazdu.

Rodzaje Filtrów Motocyklowych i Ich Zastosowanie

  • Filtry powietrza - oczyszczają powietrze dostające się do silnika.
  • Filtry paliwa - zapobiegają dostawaniu się zanieczyszczeń do układu wtryskowego lub gaźnika.
  • Filtry oleju - eliminują zanieczyszczenia i drobiny metalu z układu smarowania.
  • Filtry oparów - minimalizują emisję substancji lotnych.

Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach Motocyklowych

Każdy filtr do motocykla składa się z kilku kluczowych elementów:

  • Obudowa - metalowa lub plastikowa, zapewniająca stabilność i ochronę elementów filtracyjnych.
  • Element filtrujący - może być wykonany z papieru, bawełny, włókna szklanego lub metalu.
  • Uszczelnienia - zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń poza filtr.

Najczęściej stosowane materiały to:

  • Bawełna - stosowana w wysokowydajnych filtrach powietrza.
  • Celuloza - powszechnie używana w filtrach paliwa.
  • Siatka metalowa - stosowana w filtrach wielokrotnego użytku.
Częstotliwość Wymiany Filtrów Motocyklowych
Rodzaj Filtra Częstotliwość Wymiany
Filtry powietrza i paliwa Co 5000-10000 km
Filtry oleju Przy każdej wymianie oleju

Filtry Hydrauliczne

Filtry hydrauliczne pełnią ważną funkcję w każdym układzie hydraulicznym. Zasadniczą funkcją filtrów hydraulicznych jest ochrona poszczególnych układów maszyny przed możliwymi zabrudzeniami. Mogą one bowiem wraz z olejem przedostać się do kolejnych podzespołów i z czasem doprowadzić do ich uszkodzenia.

Rodzaje Filtrów Hydraulicznych

  • Filtry powrotne/spływowe - służą do oczyszczania oleju, który z układu hydraulicznego spływa prosto do zbiornika.
  • Filtry puszkowe - służą do zabezpieczenia wyjątkowo wrażliwych komponentów danego układu przed zanieczyszczeniami, jakie mogą być emitowane przez pompę hydrauliczną.
  • Filtry siatkowe - zwykle znajdują się w zbiorniku płynu hydraulicznego, a ich zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się owadów i dużych, widocznych zanieczyszczeń (powyżej 150 mikronów) do pompy.
  • Filtry ssawne - znajdują się na przewodzie ssawnym. Ich zadaniem jest ochrona wszystkich elementów układu hydraulicznego, przede wszystkim pompy.

Wymiana i Konserwacja Filtrów

Z wymianą papierowego filtra powietrza jest tak jak z wymianą oleju silnikowego: nie ma reguły, to zawsze okoliczności decydują o tym, kiedy należy dokonać wymiany. Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować.

Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.

W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej.

Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.

tags: #metalowa #obudowa #filtra #powietrza #rodzaje #materiałów

Popularne posty: