Lekcja Odwrócona w Biologii: Przykłady i Zastosowania

Model odwróconej lekcji jest od dawna polecany w edukacji, jednak z różnych względów nie stał się powszechny. Przede wszystkim dlatego, że uczniowie nie zawsze chcą samodzielnie pracować przed lekcją w domu. Po drugie, prowadzenie odwróconej lekcji wymaga sporego przygotowania ze strony nauczyciela. Złą prasę odwróconej lekcji robi również obudowanie jej instrukcjami i procedurami. Ale jeśli rozumieć ją tylko jako przygotowanie się uczniów do następnej lekcji, to mit pryska. Zasadnicza sprawa to włączenie uczniów w poznawanie tematu przed następną lekcją i do tego trzeba ich sprytnie zachęcić.

Zasady i Korzyści Lekcji Odwróconej

Lekcja odwrócona kładzie większy nacisk na wysiłek intelektualny ucznia, a mniejszy na przekaz od nauczyciela. Odwrócona lekcja to nie jest wielki projekt. Takie dość proste podejście do odwróconej lekcji dobrze się sprawdziło w nauczaniu zdalnym. Uczniowie przychodzili (a właściwie łączyli się) na lekcję, już z pewną wiedzą na dany temat lub przynajmniej z pewnymi przemyśleniami. W tych trudnych warunkach pandemii i nauczania zdalnego okazało się, że odwrócona lekcja dawała uczniom możliwość angażowania się w tok lekcji i w dyskusję z kolegami i koleżankami, czyli uczniowie uczyli się od siebie wzajemnie. Szczególnie korzystali uczniowie, którzy zwykle mieli trudności w nauce lub byli nieśmiali.

Przykłady Zastosowania Lekcji Odwróconej w Biologii

Weźmy przykład z przyrody w klasie początkowej i tematu związanego z wzrostem roślin. Nie wystarczy tylko zadać pytania, trzeba też dać wskazówki, gdzie można szukać odpowiedzi. Może to być polecenie przeczytania artykułu, obejrzenia filmu lub link do zasobów internetu. Jednym ze sposobów zachęcania jest zadanie uczniom pytania kluczowego, na które będą chcieli poszukać odpowiedzi. Nie jest to łatwa droga.

Poniżej kilka przykładów wykorzystania lekcji odwróconej w nauczaniu biologii i przyrody:

  • Bioróżnorodność i jej ochrona: Uczniowie odsłuchują audiobooka/e-podręcznika na temat bioróżnorodności i jej ochrony. Następnie planują badanie bioróżnorodności w najbliższej okolicy, określają miejsce i zakres badań, opracowują wyniki swoich badań i dzielą się wnioskami.
  • Pędy, budowa i funkcja łodygi: Uczniowie przygotowują się teoretycznie do lekcji o pędach, budowie i funkcji łodygi. Przyniesione rzeczywiste przykłady pędów, łodyg i roślin na lekcję sprawiają, że temat staje się bardziej przystępny i zauważalny dla klasy. Uczniowie mogą dokładnie przyjrzeć się przyniesionym pędom i łodygom, obserwując ich budowę, teksturę, kształt i inne cechy. Mogą również porównać różne rodzaje łodyg, bo mają różne gatunki roślin. Lekcja odwrócona poprowadzona przez uczniów na temat: Pędu, budowy i funkcji łodygi, była fascynującym doświadczeniem.

Przykłady pytań kluczowych w lekcji odwróconej:

  • Czy w suchych produktach takich jak ryż, cukier, kawa może znajdować się woda?
  • Jakie widzicie podobieństwa, a jakie różnice w formach?
  • Dlaczego warto znać konstrukcję czasu przeszłego?
  • Okręty podwodne mogą pływać pod powierzchnią wody na wybranej głębokości, aby zmienić głębokość zanurzenia, m. in. 5. Jaka wypadkowa siła musi działać na okręt, aby wypływał na powierzchnię? 6. Jaka wypadkowa siła musi działać na okręt, aby się zanurzył?

Lekcja odwrócona, znana również jako flipped classroom, to metoda nauczania, w której tradycyjna rola nauczyciela i ucznia zostaje odwrócona.

Przeczytaj także: Praktyczne wskazówki: Odwrócona lekcja niemieckiego

Przeczytaj także: O Lekcji Odwróconej

Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J

tags: #lekcja #odwrócona #biologia #przykłady

Popularne posty: